Český trh v prvním pololetí 2010: V malých vozech následují Fabii dva modely Fordu
Trh malých vozů se za prvních šest měsíců roku 2010 propadl o 15,9 %, prodalo se o 4.502 aut méně (23.870 oproti 28.372 loňským). Většinu z tohoto propadu si naopak připsala nižší střední třída, jejíž ceny za poslední rok výrazně poklesly.
Půlroční žebříček
Vedení mladoboleslavského zástupce v půlročním pořadí není žádným překvapením, Fabia má na kontě 8.273 kusů (podíl 34,7 %). Druhý je Fusion (2.060, 8,6 %), zvýšené kombi od Fordu sice obhájilo post dovozové jedničky, zákazníky ale neláká tak, jako loni. Snad jen kromě pouhé dvojice airbagů slušně vybavený Fusion 1,4 Comfort se přitom prodává za 250.000,- Kč. Třetí příčka patří dalšímu zástupci modrého oválu: Fiestě (1.929, 8,1 %). Je docela možné, že do konce roku Fusion překoná. Oba zástupci evropské větve globálního koncernu tak dohromady okupují 16,7 %, což je v této kategorii velkým úspěchem.
Čtvrtý je Volkswagen Polo (1.456, 6,1 %), pátý Peugeot 207 (1.127, 4,7 %) a šestý Renault Thalia (1.030, 4,3 %). Ostatní už mají méně než tisíc kusů, v první desítce najdeme ještě Toyotu Yaris, Renault Clio, Hyundai i20 a Seat Ibiza. Loni třetí Chevrolet Aveo se propadl až na dvanáctou příčku, nepomáhají mu ani nízké ceny. Sedan začíná na 192.900 korunách, třídveřová verze je o pět tisíc dražší. Nejpraktičtější pětidvéřový hatchback stojí ovšem o dalších 10.000 Kč více.
Propad Fabie činí letos jen -9,2 %, před rokem byl takřka čtyřicetiprocentní. Proti loňsku se prodalo o 834 vozů méně. Fusion si prudce pohoršil, má -46,3 % (od ledna do června 2009 3.834).
Fiesta naopak získala 731 aut, tedy 61 % (před rokem 1.198). Značné rozdíly u obou malých fordů lze přičíst konstrukčnímu stáří Fusionu, vždyť vychází z minulé generace Fiesty. Volkswagen Polo má o 7,1 % registrací více (z 1.360), pátá 207 si pohoršila o 21,1 %, tedy o 302 kusů. Thalia zaznamenala podobný pokles o 23,8 % (-322).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2010 | 1-6/2009 | [ks] | [%] | 1-6/2010 |
1. | Škoda FABIA | 8273 | 9107 | -834 | -9,2% | 34,7% |
2. | Ford FUSION | 2060 | 3834 | -1774 | -46,3% | 8,6% |
3. | Ford FIESTA | 1929 | 1198 | 731 | 61,0% | 8,1% |
4. | Volkswagen POLO | 1456 | 1360 | 96 | 7,1% | 6,1% |
5. | Peugeot 207 | 1127 | 1429 | -302 | -21,1% | 4,7% |
6. | Renault THALIA | 1030 | 1352 | -322 | -23,8% | 4,3% |
7. | Toyota YARIS | 983 | 848 | 135 | 15,9% | 4,1% |
8. | Renault CLIO | 914 | 752 | 162 | 21,5% | 3,8% |
9. | Hyundai i20 | 834 | 637 | 197 | 30,9% | 3,5% |
10. | Seat IBIZA | 705 | 595 | 110 | 18,5% | 3,0% |
11. | Fiat PUNTO | 626 | 669 | -43 | -6,4% | 2,6% |
12. | Chevrolet AVEO | 603 | 1398 | -795 | -56,9% | 2,5% |
13. | Dacia SANDERO | 545 | 356 | 189 | 53,1% | 2,3% |
14. | Citroën C3 | 544 | 671 | -127 | -18,9% | 2,3% |
15. | Hyundai ACCENT | 464 | 604 | -140 | -23,2% | 1,9% |
16. | Opel CORSA | 319 | 584 | -265 | -45,4% | 1,3% |
17. | Mazda 2 | 304 | 514 | -210 | -40,9% | 1,3% |
18. | Kia RIO | 297 | 523 | -226 | -43,2% | 1,2% |
19. | Suzuki SWIFT | 294 | 523 | -229 | -43,8% | 1,2% |
20. | Peugeot 206 | 210 | 227 | -17 | -7,5% | 0,9% |
21. | Honda JAZZ | 97 | 222 | -125 | -56,3% | 0,4% |
22. | Mitsubishi COLT | 79 | 192 | -113 | -58,9% | 0,3% |
22. | Honda CITY | 56 | 53 | 3 | 5,7% | 0,2% |
24. | Nissan MICRA | 49 | 114 | -65 | -57,0% | 0,2% |
25. | Alfa Romeo MITO | 32 | 37 | -5 | -13,5% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 40 | 573 | -533 | -93,0% | 0,2% |
- | CELKEM | 23870 | 28372 | -4502 | -15,9% | 100,0% |
Skokanem roku jmenujme zatím Fiestu před Dacií Sandero (+53,1 %), třetí je v tomto porovnání Hyundai i20 (+30,9 %). Propadákem je kromě výprodejových modelů typu Cordoby a Getze ruská Lada Kalina (-73,7 %). Více než polovinu registrací ztratilo také již zmíněné Aveo a dále japonští soupeři Honda Jazz, Mitsubishi Colt a Nissan Micra. Z nich pouze poslední jmenovaný vyhlíží novou generaci, nemyslíme si však, že by její nástup prodeje nějak výrazněji oživil.
Měsíční žebříček
Celkový trh se ve srovnání s loňským červnem propadl pouze o 86 malých aut, tedy o 1,7 %. Před rokem si noví majitelé odvezli celkem 5.112 vozů této třídy, letos jich bylo 5.026.
V tradičním měsíčním žebříčku zvítězila pochopitelně Fabia s 1.840 kusy. Pro tentokrát druhou Fiestu se rozhodlo 476 zákazníků, Fusion na třetí příčce za ní zaostal o třicet registrací (446). Volkswagen Polo je čtvrtý s 260 vozy a páté místo náleží Toyotě Yaris, jejíž řady se na českých silnicích rozrostly o dalších 226 exemplářů.
První Fabia si ve srovnání s červnem 2009 pohoršila o 4,6 %, prodalo se o 81 malých škodovek méně. Druhá Fiesta naopak zaznamenala nárůst o 112 vozů, v procentním vyjádření +30,8 % (loni 364). Třetí Fusion pokračuje v trendu obřích propadů i zde, má -48,7 %, pohoršil si z 869 kusů. Před rokem dosahoval takřka poloviny registrací Fabie. Volkswagen Polo získal razantních 83,1 % (ze 142 loňských, letos tedy o 118 více). Toyota Yaris vykazuje také navýšení, i když ne tak mohutné jako v případě Pola: +37,8 %, je na tom lépe o 62 registrací.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2010 | 1-6/2010 | 6/2010 | 1-6/2010 |
1. | Škoda FABIA | 1840 | 8273 | 36,6% | 34,7% |
2. | Ford FIESTA | 476 | 1929 | 9,5% | 8,1% |
3. | Ford FUSION | 446 | 2060 | 8,9% | 8,6% |
4. | Volkswagen POLO | 260 | 1456 | 5,2% | 6,1% |
5. | Toyota YARIS | 226 | 983 | 4,5% | 4,1% |
6. | Renault CLIO | 196 | 914 | 3,9% | 3,8% |
7. | Hyundai i20 | 175 | 834 | 3,5% | 3,5% |
7. | Peugeot 207 | 175 | 1127 | 3,5% | 4,7% |
9. | Renault THALIA | 171 | 1030 | 3,4% | 4,3% |
10. | Chevrolet AVEO | 137 | 603 | 2,7% | 2,5% |
11. | Seat IBIZA | 126 | 705 | 2,5% | 3,0% |
12. | Citroën C3 | 118 | 544 | 2,3% | 2,3% |
13. | Dacia SANDERO | 112 | 545 | 2,2% | 2,3% |
14. | Fiat PUNTO | 111 | 626 | 2,2% | 2,6% |
15. | Hyundai ACCENT | 85 | 464 | 1,7% | 1,9% |
16. | Kia RIO | 74 | 297 | 1,5% | 1,2% |
17. | Suzuki SWIFT | 68 | 294 | 1,4% | 1,2% |
18. | Opel CORSA | 65 | 319 | 1,3% | 1,3% |
19. | Mazda 2 | 60 | 304 | 1,2% | 1,3% |
20. | Peugeot 206 | 34 | 210 | 0,7% | 0,9% |
21. | Honda JAZZ | 18 | 97 | 0,4% | 0,4% |
22. | Mitsubishi COLT | 15 | 79 | 0,3% | 0,3% |
22. | Honda CITY | 13 | 56 | 0,3% | 0,2% |
24. | Nissan MICRA | 10 | 49 | 0,2% | 0,2% |
25. | Alfa Romeo MITO | 8 | 32 | 0,2% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 7 | 40 | 0,1% | 0,2% |
- | CELKEM | 5026 | 23870 | 100,0% | 100,0% |
Největší meziroční nárůst zaznamenal model na šesté příčce: Renault Clio. O 136,1 % více je velice lichotivý výsledek, v červnu 2010 našlo nové majitele jen 83 vozů, navíc 21 z nich bylo užitkových! Nejvíce si sice polepšila Honda City (+1200 %), ta je ale spíše perličkou. Loni byla jen jediná, letos má na kontě 13 kusů.
Mezi propadáky dominuje opět výprodejový Hyundai Getz spolu s Ladou Kalina, oba modely ztratily shodně dvě třetiny. Zásoby Getze dosud úplně nevyschly, i když jeho nástupce i20 je na trhu takřka rok a půl. Pak již následuje Fusion, jen těsně za ním jsou Honda Jazz a Mitsubishi Colt s pády kolem 45 %.
Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství Fabii s 251 vozy (podíl na celkových registracích 13,6 %), Peugeot 207 vykazuje tři desítky aut s motory HDi (17,1 %), Renaultů Clio s diesely pod kapotou bylo 18 (9,2 %), Fordů Fusion 16 (tradičně nízkých 3,6 %), VW Polo jich má 15 (5,8 %), Citroën C3 13 (11 %) a konečně Hyundai Accent 10 (u něj to znamená 11,8 %). Žádný jiný model alespoň desítky nových turbodieselů nedosáhl.
Malé crossovery
Pořadí malých crossoverů se opět nezměnilo, i v červnu bylo zlaté Suzuki SX4, byť nových přírůstků nebylo ani 80. Následují Soul, Sedici a Urban Cruiser. Ač se ve statistikách nově objevilo Mitsubishi ASX, rozhodli jsme se jej ponechat v terénních vozech a SUV. Kategorie malých crossoverů tak čeká na příchod Nissanu Juke. Aby ne, jen za poslední měsíc ztratila více než polovinu, od ledna pak takřka 35 %. Otázkou ale je, zda extravagantní Japonec tyto stojaté vody nějakým způsobem rozvíří.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v červnu a prvním pololetí 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2010 | 1-6/2010 | 6/2010 | 1-6/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 79 | 511 | 60,3% | 63,2% |
2. | Kia SOUL | 32 | 172 | 24,4% | 21,3% |
3. | Fiat SEDICI | 15 | 101 | 11,5% | 12,5% |
4. | Toyota URBAN CRUISER | 5 | 24 | 3,8% | 3,0% |
- | CELKEM | 131 | 808 | 100,0% | 100,0% |