Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2010: V malých vozech následují Fabii dva modely Fordu

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
V malých vozech nás po polovině roku 2010 nečeká žádné překvapení. Celkově vede Fabia, nejlepším dovozovým autem je stále ještě Fusion před Fiestou.

Trh malých vozů se za prvních šest měsíců roku 2010 propadl o 15,9 %, prodalo se o 4.502 aut méně (23.870 oproti 28.372 loňským). Většinu z tohoto propadu si naopak připsala nižší střední třída, jejíž ceny za poslední rok výrazně poklesly.

Půlroční žebříček

Vedení mladoboleslavského zástupce v půlročním pořadí není žádným překvapením, Fabia má na kontě 8.273 kusů (podíl 34,7 %). Druhý je Fusion (2.060, 8,6 %), zvýšené kombi od Fordu sice obhájilo post dovozové jedničky, zákazníky ale neláká tak, jako loni. Snad jen kromě pouhé dvojice airbagů slušně vybavený Fusion 1,4 Comfort se přitom prodává za 250.000,- Kč. Třetí příčka patří dalšímu zástupci modrého oválu: Fiestě (1.929, 8,1 %). Je docela možné, že do konce roku Fusion překoná. Oba zástupci evropské větve globálního koncernu tak dohromady okupují 16,7 %, což je v této kategorii velkým úspěchem.

Čtvrtý je Volkswagen Polo (1.456, 6,1 %), pátý Peugeot 207 (1.127, 4,7 %) a šestý Renault Thalia (1.030, 4,3 %). Ostatní už mají méně než tisíc kusů, v první desítce najdeme ještě Toyotu Yaris, Renault Clio, Hyundai i20 a Seat Ibiza. Loni třetí Chevrolet Aveo se propadl až na dvanáctou příčku, nepomáhají mu ani nízké ceny. Sedan začíná na 192.900 korunách, třídveřová verze je o pět tisíc dražší. Nejpraktičtější pětidvéřový hatchback stojí ovšem o dalších 10.000 Kč více.

Propad Fabie činí letos jen -9,2 %, před rokem byl takřka čtyřicetiprocentní. Proti loňsku se prodalo o 834 vozů méně. Fusion si prudce pohoršil, má -46,3 % (od ledna do června 2009 3.834).

Fiesta naopak získala 731 aut, tedy 61 % (před rokem 1.198). Značné rozdíly u obou malých fordů lze přičíst konstrukčnímu stáří Fusionu, vždyť vychází z minulé generace Fiesty. Volkswagen Polo má o 7,1 % registrací více (z 1.360), pátá 207 si pohoršila o 21,1 %, tedy o 302 kusů. Thalia zaznamenala podobný pokles o 23,8 % (-322).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-6/2010 1-6/2009 [ks] [%] 1-6/2010
1. Škoda FABIA 8273 9107 -834 -9,2% 34,7%
2. Ford FUSION 2060 3834 -1774 -46,3% 8,6%
3. Ford FIESTA 1929 1198 731 61,0% 8,1%
4. Volkswagen POLO 1456 1360 96 7,1% 6,1%
5. Peugeot 207 1127 1429 -302 -21,1% 4,7%
6. Renault THALIA 1030 1352 -322 -23,8% 4,3%
7. Toyota YARIS 983 848 135 15,9% 4,1%
8. Renault CLIO 914 752 162 21,5% 3,8%
9. Hyundai i20 834 637 197 30,9% 3,5%
10. Seat IBIZA 705 595 110 18,5% 3,0%
11. Fiat PUNTO 626 669 -43 -6,4% 2,6%
12. Chevrolet AVEO 603 1398 -795 -56,9% 2,5%
13. Dacia SANDERO 545 356 189 53,1% 2,3%
14. Citroën C3 544 671 -127 -18,9% 2,3%
15. Hyundai ACCENT 464 604 -140 -23,2% 1,9%
16. Opel CORSA 319 584 -265 -45,4% 1,3%
17. Mazda 2 304 514 -210 -40,9% 1,3%
18. Kia RIO 297 523 -226 -43,2% 1,2%
19. Suzuki SWIFT 294 523 -229 -43,8% 1,2%
20. Peugeot 206 210 227 -17 -7,5% 0,9%
21. Honda JAZZ 97 222 -125 -56,3% 0,4%
22. Mitsubishi COLT 79 192 -113 -58,9% 0,3%
22. Honda CITY 56 53 3 5,7% 0,2%
24. Nissan MICRA 49 114 -65 -57,0% 0,2%
25. Alfa Romeo MITO 32 37 -5 -13,5% 0,1%
- Ostatní modely 40 573 -533 -93,0% 0,2%
- CELKEM 23870 28372 -4502 -15,9% 100,0%

Skokanem roku jmenujme zatím Fiestu před Dacií Sandero (+53,1 %), třetí je v tomto porovnání Hyundai i20 (+30,9 %). Propadákem je kromě výprodejových modelů typu Cordoby a Getze ruská Lada Kalina (-73,7 %). Více než polovinu registrací ztratilo také již zmíněné Aveo a dále japonští soupeři Honda Jazz, Mitsubishi Colt a Nissan Micra. Z nich pouze poslední jmenovaný vyhlíží novou generaci, nemyslíme si však, že by její nástup prodeje nějak výrazněji oživil.

Měsíční žebříček

Celkový trh se ve srovnání s loňským červnem propadl pouze o 86 malých aut, tedy o 1,7 %. Před rokem si noví majitelé odvezli celkem 5.112 vozů této třídy, letos jich bylo 5.026.

V tradičním měsíčním žebříčku zvítězila pochopitelně Fabia s 1.840 kusy. Pro tentokrát druhou Fiestu se rozhodlo 476 zákazníků, Fusion na třetí příčce za ní zaostal o třicet registrací (446). Volkswagen Polo je čtvrtý s 260 vozy a páté místo náleží Toyotě Yaris, jejíž řady se na českých silnicích rozrostly o dalších 226 exemplářů.

První Fabia si ve srovnání s červnem 2009 pohoršila o 4,6 %, prodalo se o 81 malých škodovek méně. Druhá Fiesta naopak zaznamenala nárůst o 112 vozů, v procentním vyjádření +30,8 % (loni 364). Třetí Fusion pokračuje v trendu obřích propadů i zde, má -48,7 %, pohoršil si z 869 kusů. Před rokem dosahoval takřka poloviny registrací Fabie. Volkswagen Polo získal razantních 83,1 % (ze 142 loňských, letos tedy o 118 více). Toyota Yaris vykazuje také navýšení, i když ne tak mohutné jako v případě Pola: +37,8 %, je na tom lépe o 62 registrací.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2010 1-6/2010 6/2010 1-6/2010
1. Škoda FABIA 1840 8273 36,6% 34,7%
2. Ford FIESTA 476 1929 9,5% 8,1%
3. Ford FUSION 446 2060 8,9% 8,6%
4. Volkswagen POLO 260 1456 5,2% 6,1%
5. Toyota YARIS 226 983 4,5% 4,1%
6. Renault CLIO 196 914 3,9% 3,8%
7. Hyundai i20 175 834 3,5% 3,5%
7. Peugeot 207 175 1127 3,5% 4,7%
9. Renault THALIA 171 1030 3,4% 4,3%
10. Chevrolet AVEO 137 603 2,7% 2,5%
11. Seat IBIZA 126 705 2,5% 3,0%
12. Citroën C3 118 544 2,3% 2,3%
13. Dacia SANDERO 112 545 2,2% 2,3%
14. Fiat PUNTO 111 626 2,2% 2,6%
15. Hyundai ACCENT 85 464 1,7% 1,9%
16. Kia RIO 74 297 1,5% 1,2%
17. Suzuki SWIFT 68 294 1,4% 1,2%
18. Opel CORSA 65 319 1,3% 1,3%
19. Mazda 2 60 304 1,2% 1,3%
20. Peugeot 206 34 210 0,7% 0,9%
21. Honda JAZZ 18 97 0,4% 0,4%
22. Mitsubishi COLT 15 79 0,3% 0,3%
22. Honda CITY 13 56 0,3% 0,2%
24. Nissan MICRA 10 49 0,2% 0,2%
25. Alfa Romeo MITO 8 32 0,2% 0,1%
- Ostatní modely 7 40 0,1% 0,2%
- CELKEM 5026 23870 100,0% 100,0%

Největší meziroční nárůst zaznamenal model na šesté příčce: Renault Clio. O 136,1 % více je velice lichotivý výsledek, v červnu 2010 našlo nové majitele jen 83 vozů, navíc 21 z nich bylo užitkových! Nejvíce si sice polepšila Honda City (+1200 %), ta je ale spíše perličkou. Loni byla jen jediná, letos má na kontě 13 kusů.

Mezi propadáky dominuje opět výprodejový Hyundai Getz spolu s Ladou Kalina, oba modely ztratily shodně dvě třetiny. Zásoby Getze dosud úplně nevyschly, i když jeho nástupce i20 je na trhu takřka rok a půl. Pak již následuje Fusion, jen těsně za ním jsou Honda Jazz a Mitsubishi Colt s pády kolem 45 %.

Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství Fabii s 251 vozy (podíl na celkových registracích 13,6 %), Peugeot 207 vykazuje tři desítky aut s motory HDi (17,1 %), Renaultů Clio s diesely pod kapotou bylo 18 (9,2 %), Fordů Fusion 16 (tradičně nízkých 3,6 %), VW Polo jich má 15 (5,8 %), Citroën C3 13 (11 %) a konečně Hyundai Accent 10 (u něj to znamená 11,8 %). Žádný jiný model alespoň desítky nových turbodieselů nedosáhl.

Malé crossovery

Pořadí malých crossoverů se opět nezměnilo, i v červnu bylo zlaté Suzuki SX4, byť nových přírůstků nebylo ani 80. Následují Soul, Sedici a Urban Cruiser. Ač se ve statistikách nově objevilo Mitsubishi ASX, rozhodli jsme se jej ponechat v terénních vozech a SUV. Kategorie malých crossoverů tak čeká na příchod Nissanu Juke. Aby ne, jen za poslední měsíc ztratila více než polovinu, od ledna pak takřka 35 %. Otázkou ale je, zda extravagantní Japonec tyto stojaté vody nějakým způsobem rozvíří.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v červnu a prvním pololetí 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2010 1-6/2010 6/2010 1-6/2010
1. Suzuki SX4 79 511 60,3% 63,2%
2. Kia SOUL 32 172 24,4% 21,3%
3. Fiat SEDICI 15 101 11,5% 12,5%
4. Toyota URBAN CRUISER 5 24 3,8% 3,0%
- CELKEM 131 808 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (49)
16. 7. 2010 23:56
Re: Češi začínají mít rozum
Naopak, koupit si dnes diesel hlavně do menšího auta je naprostý nesmysl. Vyšší cena nafty, dražší servis, vyšší pořizovací cena. Spotřeba znatelně horší než u starých jednoduchých dieselů, jako byl třeba 1.9 TDI. Ty dnešní s Euro5 a DPF, neboli špuntem ve výfuku jdou reálně o litr až dva nahoru. To už je mnohem lepší kombinace benzín + sekvenční LPG.
16. 7. 2010 21:57
Re: Češi začínají mít rozum
... a tento příspěvek připomíná všem okolo, jaké omezenosti je schopno dosáhnout myšlení člověka.. ;-)
Avatar - Katikakus
16. 7. 2010 17:28
Re: OT: Toyota
Tak sup do koupelny, nebo alespon pod pumpu
Avatar - Katikakus
16. 7. 2010 17:23
Re: OT: Toyota
Uvidime, co reknou oficialne. Ja jsem spis poukazoval na informaci jako takovou, protoze ji povazuji za zajimavou a na auto.cz se neobjevila.

Btw. to vyjadreni Daniela Smithe je oficialni a verejne ;-)
Avatar - Katikakus
16. 7. 2010 16:01
Re: OT: Toyota
Ano, mohl jsem to zaradit primo pod nej, ale prirozenejsi mi prislo dat to na konec vlakna, zvlast kdyz tvuj prispevek vlastne "rozvijel", co napsal on. Nebud vztahovacny ;-) :-)