Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2011: Třída minivozů před příchodem Citigo

Kia Picanto
Kia Picanto
Kia Picanto
Kia Picanto
176 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Obsazení nového segmentu značkou Škoda obvykle znamená zásadní změnu konkurenčního prostředí. Citigo se teprve nadechuje.

Celkem bylo zaregistrováno v této kategorii 338 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2010 pokles o 36 aut, tedy o 9,6 %. Propad segmentu tedy není tak výrazný jako v předchozích přehledech.

Picanto si v říjnu připsalo na své konto dalších 54 registrací. Stříbrná skončila v titulku zmíněná Škoda Citigo, která má na kontě prvních 44 přírůstků. Pochopitelně se v tuto chvíli nejedná o auta určená zákazníkům, neboť oficiální prodej začíná až v listopadu. Jsou to vozy, které dosud získaly registrační značky, tedy předváděcí a novinářské. Jak si mini s okřídleným šípem z bratislavské továrny skutečně povede, zjistíme tedy až za další měsíc. S největší pravděpodobností nás čeká změna rozložení sil. Jak na tom budou jeho sourozenci VW up! a Seat Mii, uvidíme až příští rok.

Vraťme se zpět do aktuálního pořadí. Na třetím místě najdeme Fiat Panda (42 vozů). Čtvrtou příčku obsadil Chevrolet Spark (34 kusů) a Top 5 uzavírá první mini ze středočeského Kolína: Peugeot 107 (29). Mimo jsou tedy Citroën C1, Suzuki Splash i ostatní.

V porovnání s říjnem 2010 si Picanto polepšilo o mohutných 116 % (loni jen 29). Italský medvídek s polským pasem má naopak tradiční hluboký propad o polovinu a více. Vykazuje přesně -54,8 %. Před rokem jich bylo nově zaregistrováno 93. Také počty Sparku klesly o podobná čísla: -32 kusů, což znamená -48,5 % (ze 66). Stosedmička zaznamenala nárůst o 26,1 %, dvanáct měsíců nazpět se prodalo o šest kousků méně kousky méně.

Trojciferné nárůsty najdeme jen u zmíněného Picanta a ještě vyšší u Toyoty Aygo. Ta se totiž zlepšila o 175 % (z 8 na 22 registrací). Opačným statistikám nevévodí překvapivě Hyundai i10. ani Fiat 500 (ten si dokonce o polovinu polepšil), nýbrž Suzuki Alto s pádem přes 60 %. Malý indický Hyundai je až třetí ještě za Sparkem (-48,3 %).

Třída mini, registrace na českém trhu v říjnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20111-10/201110/20111-10/2011
1.Kia PICANTO5450216,0%15,6%
2.Škoda CITIGO444413,0%1,4%
3.Fiat PANDA4258412,4%18,1%
4.Chevrolet SPARK3437610,1%11,7%
5.Peugeot 107293218,6%9,9%
6.Citroën C1242507,1%7,7%
7.Suzuki SPLASH232446,8%7,6%
8.Toyota AYGO221416,5%4,4%
9.Renault TWINGO181335,3%4,1%
10.Hyundai i10151244,4%3,8%
11.Fiat 50012903,6%2,8%
12.Suzuki ALTO71412,1%4,4%
13.Ford KA6611,8%1,9%
14.MINI4941,2%2,9%
15.Smart FORTWO3720,9%2,2%
-Ostatní modely1500,3%1,5%
-CELKEM3383227100,0%100,0%

Výsledky nejmenší kategorie nových vozů na českém trhu nejsou letos příliš lichotivé. Segment se meziročně propadl o 1.493 kusů, ze 4.720 na 3.227, tedy o 31,6 % (v září měl ale ještě -33,5 %, malinko se tedy vzchopil).

Do pořadí od ledna 2011 Citigo pochopitelně zatím nezasáhlo. Nadále vede Panda, která má v tuto chvíli 584 kusů (18,1 %). Druhé mini z Jižní Koreje s logem firmy Kia si jich zatím připsalo 502 (15,6 %). Rozdíl tedy smazalo z 94 na 82 registrací. Jiskřička je i nadále na třetí příčce (376, 11,7 %), Peugeot 107 už nemá ani desetiprocentní podíl (konkrétně 9,9 %), zůstal ovšem díky 321 exemplářům čtvrtý. Pořadí mezi Citroënem C1 a Suzuki Splash je nadále velmi vyrovnané (250:244, respektive 7,7 ku 7,6 %). Rozdíl se tedy změnil o jedinou registraci ve prospěch dvojitého šípu.

Ve srovnání s loňskem si Panda pohoršila o 54,3 % (-694 kusů). Picanto vykazuje již +30,7 %, letos se prodalo o 118 aut více. Nová generace úřaduje, prodej původní skončil. Chevrolet Spark ztratil 49,5 % a 368 vozů. Peugeot 107 se zlepšil o 18,5 %, respektive o rovných padesát aut. Jeho dvojče Citroën C1 se takovými výsledky pochlubit nemůže, má opačných -23,8 %. Rozhodlo se pro něj o 78 Čechů (nebo spíše Češek?) méně než loni.

Alto už nemá čtyřciferný nárůst, dokonce jej překonal Ford Ka, který má přes 400 % a konkrétně u něj se jedná o relevantní číslo. Navýšení prcka od Suzuki spadlo na +350 %, navíc se začal se prodávat až během loňského roku. To ještě více hovoří o úspěchu modrého oválu, druhá generace káčka žádným bestsellerem nikdy nebyla. Propadům dominují Hyundai i10 a Fiat 500, ty u nich oscilují kolem 80, respektive 75 %.

Statistiky vznětových pohonných jednotek v této třídě rozšířil jediný Mini Cooper SD.

Od ledna jich našlo nové majitele již tři desítky,, další tři byly otevřené a jeden poslední do počtu představovala základní verze One D. Pro srovnání: turbodieselové Pandy našly nové majitele jen tři, Smarty dva a Cinquecento dokonce jediné!

Vstoupit do diskuze (28)