Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější minivozy

Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
25 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (69)
Nejoblíbenějším minivozem na českém trhu za loňský rok se podle očekávání stala Panda. Druhý ovšem skončil Hyundai i10.

V roce 2010 bylo v této třídě zaregistrováno 5.975 nových aut. Oproti roku 2009 je tento výsledek horší o 453, v procentním vyjádření o rovných -7 %. Loni jich tedy bylo 6.428. Segment minivozů patří k těm nejmenším na českém trhu, hodně jeho zákazníků přechází mezi malé vozy.

V celkovém pořadí od ledna do prosince 2010 zvítězila Panda s 1.531 vozy, její podíl ve třídě dosáhl jedné čtvrtiny, přesně 25,6 %. Jako jediná navíc překročila magickou tisícovku.

Druhý není Spark, nýbrž Hyundai i10 (976, 16,3 %). Malý Jihokorejec s indickým pasem jiskřičku přeskočil díky prosincovému výsledku: vítězství s 300 exempláři na kontě.

Doprodej skladových zásob se základní cenou 139.900,- Kč zřejmě vykonal své. Vždyť základní výbava obsahovala například ABS, EBD, jeden airbag, imobilizér, přípravu pro rádio a sklopné zadní sedadlo s děleným opěradlem. Vozy s klimatizací a metalízou byly v prosinci deset tisíc dražší.

Spark se musel spokojit se třetí příčkou (851, 14,2 %), nové generaci se nedaří zdaleka tak, jako té předchozí. Kia Picanto si vzala zpět své čtvrté pořadí (536, 9 %), v posledním měsíci uplynulého roku se jich prodalo velice slušných 121. Na konečně páté místo tedy spadl Splash (440, 7,4 %).

Nejúspěšnějším z tří malých kolíňat byl Citroën C1, který je šestý a podařilo se mu přeskočit i Fiat 500. Zbytek první desítky obsadily následující modely: Peugeot 107, Renault Twingo a Toyota Aygo. Ostatní zástupci nepřekročili ani stovku registrací a mají celkový podíl jen něco málo přes 4 %.

Ve srovnání s minulým rokem si italsko-polský král minivozů polepšil o 8,7 % (+123 registrací). Hyundai i10 má o 7,6 % a 69 vozů více než loni, dostal se tedy nakonec do kladných čísel. Ostatní úspěšní konkurenti bohužel ztratili. Spark má na kontě mohutný pád o 33 % (-420 aut). Picanto má procentní pokles takřka o polovinu menší (-16,8 %), rozhodlo se pro něj o 108 domácích zákazníků, či spíše zákaznic méně. Ani Splash na tom není bůhvíjak slavně, spíše podobně jako Spark (-215, -32,8 %).

Naopak ruce si mohou mnout jak v Turíně, tak i v polských Tychách. Fiat 500 sice v celkové Top 5 nefiguruje a jeho nárůst klesl pod trojcifernou hranici, ale dosáhl stále vysokých +75,7 % (+171 registrací). To je ze všech miniaut nejlepší hodnota a titul Skokan roku tak retro pětistovku neminul. A to si v posledním měsíci připsala jen trojici nových vozů! Druhý je v této statistice Citroën C1 (+13,1 %, o 47 více). Překvapivě třetí příčku obsadila Toyota iQ (+11,1 %), ale ta se zlepšila jen o jeden kus (10 místo 9) a navíc ji v první patnáctce nenajdeme.

Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Fiat PANDA153114081238,7%25,6%
2.Hyundai i10976907697,6%16,3%
3.Chevrolet SPARK8511271-420-33,0%14,2%
4.Kia PICANTO536644-108-16,8%9,0%
5.Suzuki Splash440655-215-32,8%7,4%
6.Citroën C14053584713,1%6,8%
7.Fiat 50039722617175,7%6,6%
8.Peugeot 107339388-49-12,6%5,7%
9.Renault TWINGO139162-23-14,2%2,3%
10.Toyota AYGO109112-3-2,7%1,8%
11.Mini827845,1%1,4%
12.Smart FORTWO636300,0%1,1%
13.Suzuki ALTO540540,9%
14.Ford KA1237-25-67,6%0,2%
15.Subaru JUSTY1242-30-71,4%0,2%
-Ostatní modely2977-48-62,3%0,5%
-CELKEM59756428-453-7,0%100,0%

Mezi propadáky je jedničkou Opel Agila. Ten ztratil -86,2 %, ale tento údaj je způsoben tím, že vypadl z nabídky českého importéra již na jaře. Subaru Justy se stále prodává, ale v uplynulém roce jich nové majitele našlo jen 12, zatímco předloni 42. Pád tedy činí -71,4 %. Češi neměli zájem ani o Ford Ka (-67,6 %), pohoršil si o 25 jednotek ze 37. V katalogu dovozce stále zůstává.

Turbodiesely jsou v této třídě popelkou. Za pozornost stojí pouze 55 kusů Fiatu 500 za celý rok, což znamená 13,9 %. Mini jich má na kontě 18 (22 %). Žádný jiný model nepřekročil desítku.

Největšími novinkami letošní sezóny budou jistě nástupci Fiatu Panda a Kie Picanto. Do tohoto segmentu se chystá také koncern VW (včetně Škody). Patří sem i elektrická trojčata Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion a Citroën C-Zero, pokud se ale u nás budou nabízet, jejich cena bude příliš vysoká a většího rozšíření se tak určitě nedočkají.

Vstoupit do diskuze (69)