Český trh v roce 2010: Nejprodávanější minivozy
V roce 2010 bylo v této třídě zaregistrováno 5.975 nových aut. Oproti roku 2009 je tento výsledek horší o 453, v procentním vyjádření o rovných -7 %. Loni jich tedy bylo 6.428. Segment minivozů patří k těm nejmenším na českém trhu, hodně jeho zákazníků přechází mezi malé vozy.
V celkovém pořadí od ledna do prosince 2010 zvítězila Panda s 1.531 vozy, její podíl ve třídě dosáhl jedné čtvrtiny, přesně 25,6 %. Jako jediná navíc překročila magickou tisícovku.
Druhý není Spark, nýbrž Hyundai i10 (976, 16,3 %). Malý Jihokorejec s indickým pasem jiskřičku přeskočil díky prosincovému výsledku: vítězství s 300 exempláři na kontě.
Doprodej skladových zásob se základní cenou 139.900,- Kč zřejmě vykonal své. Vždyť základní výbava obsahovala například ABS, EBD, jeden airbag, imobilizér, přípravu pro rádio a sklopné zadní sedadlo s děleným opěradlem. Vozy s klimatizací a metalízou byly v prosinci deset tisíc dražší.
Spark se musel spokojit se třetí příčkou (851, 14,2 %), nové generaci se nedaří zdaleka tak, jako té předchozí. Kia Picanto si vzala zpět své čtvrté pořadí (536, 9 %), v posledním měsíci uplynulého roku se jich prodalo velice slušných 121. Na konečně páté místo tedy spadl Splash (440, 7,4 %).
Nejúspěšnějším z tří malých kolíňat byl Citroën C1, který je šestý a podařilo se mu přeskočit i Fiat 500. Zbytek první desítky obsadily následující modely: Peugeot 107, Renault Twingo a Toyota Aygo. Ostatní zástupci nepřekročili ani stovku registrací a mají celkový podíl jen něco málo přes 4 %.
Ve srovnání s minulým rokem si italsko-polský král minivozů polepšil o 8,7 % (+123 registrací). Hyundai i10 má o 7,6 % a 69 vozů více než loni, dostal se tedy nakonec do kladných čísel. Ostatní úspěšní konkurenti bohužel ztratili. Spark má na kontě mohutný pád o 33 % (-420 aut). Picanto má procentní pokles takřka o polovinu menší (-16,8 %), rozhodlo se pro něj o 108 domácích zákazníků, či spíše zákaznic méně. Ani Splash na tom není bůhvíjak slavně, spíše podobně jako Spark (-215, -32,8 %).
Naopak ruce si mohou mnout jak v Turíně, tak i v polských Tychách. Fiat 500 sice v celkové Top 5 nefiguruje a jeho nárůst klesl pod trojcifernou hranici, ale dosáhl stále vysokých +75,7 % (+171 registrací). To je ze všech miniaut nejlepší hodnota a titul Skokan roku tak retro pětistovku neminul. A to si v posledním měsíci připsala jen trojici nových vozů! Druhý je v této statistice Citroën C1 (+13,1 %, o 47 více). Překvapivě třetí příčku obsadila Toyota iQ (+11,1 %), ale ta se zlepšila jen o jeden kus (10 místo 9) a navíc ji v první patnáctce nenajdeme.
Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Fiat PANDA | 1531 | 1408 | 123 | 8,7% | 25,6% |
2. | Hyundai i10 | 976 | 907 | 69 | 7,6% | 16,3% |
3. | Chevrolet SPARK | 851 | 1271 | -420 | -33,0% | 14,2% |
4. | Kia PICANTO | 536 | 644 | -108 | -16,8% | 9,0% |
5. | Suzuki Splash | 440 | 655 | -215 | -32,8% | 7,4% |
6. | Citroën C1 | 405 | 358 | 47 | 13,1% | 6,8% |
7. | Fiat 500 | 397 | 226 | 171 | 75,7% | 6,6% |
8. | Peugeot 107 | 339 | 388 | -49 | -12,6% | 5,7% |
9. | Renault TWINGO | 139 | 162 | -23 | -14,2% | 2,3% |
10. | Toyota AYGO | 109 | 112 | -3 | -2,7% | 1,8% |
11. | Mini | 82 | 78 | 4 | 5,1% | 1,4% |
12. | Smart FORTWO | 63 | 63 | 0 | 0,0% | 1,1% |
13. | Suzuki ALTO | 54 | 0 | 54 | 0,9% | |
14. | Ford KA | 12 | 37 | -25 | -67,6% | 0,2% |
15. | Subaru JUSTY | 12 | 42 | -30 | -71,4% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 29 | 77 | -48 | -62,3% | 0,5% |
- | CELKEM | 5975 | 6428 | -453 | -7,0% | 100,0% |
Mezi propadáky je jedničkou Opel Agila. Ten ztratil -86,2 %, ale tento údaj je způsoben tím, že vypadl z nabídky českého importéra již na jaře. Subaru Justy se stále prodává, ale v uplynulém roce jich nové majitele našlo jen 12, zatímco předloni 42. Pád tedy činí -71,4 %. Češi neměli zájem ani o Ford Ka (-67,6 %), pohoršil si o 25 jednotek ze 37. V katalogu dovozce stále zůstává.
Turbodiesely jsou v této třídě popelkou. Za pozornost stojí pouze 55 kusů Fiatu 500 za celý rok, což znamená 13,9 %. Mini jich má na kontě 18 (22 %). Žádný jiný model nepřekročil desítku.
Největšími novinkami letošní sezóny budou jistě nástupci Fiatu Panda a Kie Picanto. Do tohoto segmentu se chystá také koncern VW (včetně Škody). Patří sem i elektrická trojčata Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion a Citroën C-Zero, pokud se ale u nás budou nabízet, jejich cena bude příliš vysoká a většího rozšíření se tak určitě nedočkají.