Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (69)
Nejoblíbenějším minivozem na českém trhu za loňský rok se podle očekávání stala Panda. Druhý ovšem skončil Hyundai i10.

V roce 2010 bylo v této třídě zaregistrováno 5.975 nových aut. Oproti roku 2009 je tento výsledek horší o 453, v procentním vyjádření o rovných -7 %. Loni jich tedy bylo 6.428. Segment minivozů patří k těm nejmenším na českém trhu, hodně jeho zákazníků přechází mezi malé vozy.

V celkovém pořadí od ledna do prosince 2010 zvítězila Panda s 1.531 vozy, její podíl ve třídě dosáhl jedné čtvrtiny, přesně 25,6 %. Jako jediná navíc překročila magickou tisícovku.

Druhý není Spark, nýbrž Hyundai i10 (976, 16,3 %). Malý Jihokorejec s indickým pasem jiskřičku přeskočil díky prosincovému výsledku: vítězství s 300 exempláři na kontě.

Doprodej skladových zásob se základní cenou 139.900,- Kč zřejmě vykonal své. Vždyť základní výbava obsahovala například ABS, EBD, jeden airbag, imobilizér, přípravu pro rádio a sklopné zadní sedadlo s děleným opěradlem. Vozy s klimatizací a metalízou byly v prosinci deset tisíc dražší.

Spark se musel spokojit se třetí příčkou (851, 14,2 %), nové generaci se nedaří zdaleka tak, jako té předchozí. Kia Picanto si vzala zpět své čtvrté pořadí (536, 9 %), v posledním měsíci uplynulého roku se jich prodalo velice slušných 121. Na konečně páté místo tedy spadl Splash (440, 7,4 %).

Nejúspěšnějším z tří malých kolíňat byl Citroën C1, který je šestý a podařilo se mu přeskočit i Fiat 500. Zbytek první desítky obsadily následující modely: Peugeot 107, Renault Twingo a Toyota Aygo. Ostatní zástupci nepřekročili ani stovku registrací a mají celkový podíl jen něco málo přes 4 %.

Ve srovnání s minulým rokem si italsko-polský král minivozů polepšil o 8,7 % (+123 registrací). Hyundai i10 má o 7,6 % a 69 vozů více než loni, dostal se tedy nakonec do kladných čísel. Ostatní úspěšní konkurenti bohužel ztratili. Spark má na kontě mohutný pád o 33 % (-420 aut). Picanto má procentní pokles takřka o polovinu menší (-16,8 %), rozhodlo se pro něj o 108 domácích zákazníků, či spíše zákaznic méně. Ani Splash na tom není bůhvíjak slavně, spíše podobně jako Spark (-215, -32,8 %).

Naopak ruce si mohou mnout jak v Turíně, tak i v polských Tychách. Fiat 500 sice v celkové Top 5 nefiguruje a jeho nárůst klesl pod trojcifernou hranici, ale dosáhl stále vysokých +75,7 % (+171 registrací). To je ze všech miniaut nejlepší hodnota a titul Skokan roku tak retro pětistovku neminul. A to si v posledním měsíci připsala jen trojici nových vozů! Druhý je v této statistice Citroën C1 (+13,1 %, o 47 více). Překvapivě třetí příčku obsadila Toyota iQ (+11,1 %), ale ta se zlepšila jen o jeden kus (10 místo 9) a navíc ji v první patnáctce nenajdeme.

Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Fiat PANDA153114081238,7%25,6%
2.Hyundai i10976907697,6%16,3%
3.Chevrolet SPARK8511271-420-33,0%14,2%
4.Kia PICANTO536644-108-16,8%9,0%
5.Suzuki Splash440655-215-32,8%7,4%
6.Citroën C14053584713,1%6,8%
7.Fiat 50039722617175,7%6,6%
8.Peugeot 107339388-49-12,6%5,7%
9.Renault TWINGO139162-23-14,2%2,3%
10.Toyota AYGO109112-3-2,7%1,8%
11.Mini827845,1%1,4%
12.Smart FORTWO636300,0%1,1%
13.Suzuki ALTO540540,9%
14.Ford KA1237-25-67,6%0,2%
15.Subaru JUSTY1242-30-71,4%0,2%
-Ostatní modely2977-48-62,3%0,5%
-CELKEM59756428-453-7,0%100,0%

Mezi propadáky je jedničkou Opel Agila. Ten ztratil -86,2 %, ale tento údaj je způsoben tím, že vypadl z nabídky českého importéra již na jaře. Subaru Justy se stále prodává, ale v uplynulém roce jich nové majitele našlo jen 12, zatímco předloni 42. Pád tedy činí -71,4 %. Češi neměli zájem ani o Ford Ka (-67,6 %), pohoršil si o 25 jednotek ze 37. V katalogu dovozce stále zůstává.

Turbodiesely jsou v této třídě popelkou. Za pozornost stojí pouze 55 kusů Fiatu 500 za celý rok, což znamená 13,9 %. Mini jich má na kontě 18 (22 %). Žádný jiný model nepřekročil desítku.

Největšími novinkami letošní sezóny budou jistě nástupci Fiatu Panda a Kie Picanto. Do tohoto segmentu se chystá také koncern VW (včetně Škody). Patří sem i elektrická trojčata Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion a Citroën C-Zero, pokud se ale u nás budou nabízet, jejich cena bude příliš vysoká a většího rozšíření se tak určitě nedočkají.

Aleš Dragoun
Diskuze (69)
Avatar - zdekajinek
18. 1. 2011 00:51
subaru justy mini?zajdi k očnemu
ked si porovnate subaru justy a toyotu aygo tak porovnaju neporovnatelne,,subaru justy vzdy bolo a bude v segmente B.AUTOR asi subaru justy alias daihatsu sirion nevidel ani z rychliku.
16. 1. 2011 16:49
Re: Panda
Neútočím, pouze jsem rozvinul tvůj přístup, který jsi sám pospal i v posledním příspěvku. Já se prostě jako spotřebitel chovám jinak, tím bych to asi i uzavřel, jinak bych musel pokračovat asi takto: Lexus = prémiový brand Toyoty -> předpokald vyšší kvality -> přepodklad menší poruchovasti a případně lepšího servisu -> Tak proč je sakra vlajkový model našeho šéfa co 2 měsíce v servisu? Proč, když si sám od sebe lexus "kleknul na předek", technici 2 týdny nevěděli co s ním, když podle smluvních záručních podmínek má být problém vyřešen do 3 dnů? Proč se u toho "kazí" i takové věci, jako je zavěšení předních dveří? Ale jelikož nemám hlubší background, nezavrhuju ani lexusy, ani toyoty. Naopak, po IS 250 pokukuju jako po možném dalším autě, i když "dálkové" zkušenosti by už mě měly odradit.
Avatar - Dan0044
16. 1. 2011 16:28
Re: Panda
Teď si nepodnikl úplně dobrou ofenzivu. O auta se dost zajímám, zvlášt, když někdo z mých kamarádů o něčem začne mluvit, tak ho rád "vyzpovídám". Samozřejmě nemůžu posbírat všechny zkušenosti z vlastního života, proto vynakládám hodně úsilí a zjišťuji od ostatních. O Fiatu z vlastní zkušenosti... částečně můžu mluvit. Mnohokrát sem s ním jel a mají ho někteří příbuzní a kamarádi. Rodiče měli i jednoho v 95, ale to už skoro nepočítám.

Do svého hodnocení samozřejmě zahrnuji jak zkušenosti, tak žebříčky, protože postoj k autu/automobilce si nemůžu udělat z deseti aut. Ty žebříčky úplně nesmyslné nebudou.

Jinak Toyota jistě je výše v tabulkách, i podle několika zkušeností přátel je téměř bez problémů. Ale Mitsubishi na tom také není špatně a tak jsme se rozhodli pro to auto, které nám dá víc a lepší cenu. Protože Toyota začíná nasazovat vw-ceny a s Mitsubishi máme zatím dobré zkušenosti, tak výběr padl na Mitsubishi. Po předchozích "šlápnutích do louže" už jsme nechtěli udělat chybu.
16. 1. 2011 16:04
Re: Panda
A proč bys to neřekl? Asi proto, že nemáš - předpokládám - vlastní zkušenost ani s jednou z těch značek. Logicky nemůžeš bez zkušenosti hodnotit. Já se zase nevyjadřuji k Mitsubishi, protože doba, kdy měl můj děda červené třídvířko colta z roku 1981, je už taky docela dávno (pravda, tehdy to bylo super auto). Nemlžu se vyjádřit ani k Toyotě, maximálně tak k Lexusu, a to ještě zdrženlivě. Hodnotit a srovnávat něco, o čem reálně nic nevím, je diletantství, a to nesnáším. Takže můj postoj je takový, že je mi jedno, kde v jakém žebříčku je to které auto nebo jeho výrobce, ale podstatné jsou pro mě zkušenosti. Díky tomu se (zatím) nebojím další auto vzít od Fiatu, zatímco u Forda mě už nikdo neuvidí. Škodovka mě nenadchla, aktuálně nevidím důvod, proč ji znova vzít, ale ani proč ne. Upřímně netuším, jak je na tom srovnání Mitsubishi vs. Toyota, ale pokud by druhá jmenovaná vycházela líp (a tipuju, že v tabulkách bude výše), nebylo by lepší taky k ní přejít? Přece jen by to asi byla větší jistota, ne?
Avatar - Dan0044
16. 1. 2011 15:49
Re: Panda
Částečně máš pravdu, ale potom už to všechno není podložené "důkazy". Je to jenom názor a ten se u každého člověka liší.
Jinak ani s nadsázkou bych neřekl, že Toyoty jsou horší, než Fiaty. Spíš je zajímavé, že co jiná firma, to jiné výsledky. Zatímco Adac přiřkl v roce 07 v malých autech prvenství Coltu, tak Autobild ho hodil do lepšího průměru... Jinak Adac občas i vypisuje závady a máš pravdu - často jde o žárovky či baterku.

ed.: řeknu to asi takhle: v rodině jsme měli Peugeoty, byli jsme s nimi spokojení a byli spolehliví, přestože tahle značka nepatří mezi ty spolehlivější. Prostě jsme měli štěstí.