Český trh v roce 2011: Nejprodávanější luxusní automobily
Trh v tomto segmentu za rok 2010 klesl oproti tomu předchozímu ze 483 na 449 registrací (-34), tedy o 7 %. Prestižní třídě, ve které zcela dominují němečtí výrobci (zbytek světa nemá ani pětiprocentní podíl), se tak daří velmi dobře. Ztráta je pouze mírná a číslům z roku 2009 (347 aut) se naštěstí nepřiblížila.
Králem mezi luxusními koráby českých silnic je už druhý rok po sobě Audi A8. Zatímco v roce 2010 jej limuzína z Ingolstadtu, respektive z Neckarsulmu získala mohutným finišem, loni tomu bylo jinak. Zlato nakonec uhájila, i když si v prosinci si na své konto připsala pouze čtyři exempláře, kdežto nejbližší soupeři čtrnáct (BMW), respektive osm (Mercedes). Celkové vítězství jí patří díky 119 kusům (podíl 26,5 %).
Bavorská sedmička má v konečném účtování 114 aut (25,4 %). Od třetí S-Klasse se tak odpoutala , vždyť v listopadu měly stejně. Ale na celkový triumf jí to nestačilo. Třída S se navzdory tomu, že je z celé čtveřice německých konkurentů v této kategorii nejstarší, prodávala stále velmi dobře. Byť jí tedy náleží až bronz (108, 24,1 %). Supersportovní Porsche s pěticí dveří se spokojilo se čtvrtou příčkou, dosáhlo na rovnou padesátku registrací a 11,1 %.
Ostatních pět modelů, které letos bodovaly, jej následuje již s odstupem. Dohromady mají zhruba 13 % trhu, což celou situaci v tomto segmentu dokresluje. Kupé Mercedes-Benz CL získalo alespoň 25 kusů, ale Jaguar XJ již jen 14. Následují Volkswagen Phaeton (10), japonský Lexus LS (8) a překvapivě jeden Maybach řady 57/62 série W240. Naposledy se tento vůz objevil ve statistikách v červnu 2009, v prosinci 2011 je tedy rozšířil další. Značka Maybach však do dvou let skončí.
V přehledu chybí další luxusní značky, které nabízejí vozy této kategorie, ale SDA jejich modely v luxusní (či sportovní) kategorii samostatně neuvádí. Statistiky tak rozšířilo například 26 Bentleyů, 24 Maserati, 11 Aston Martinů a čtyři vozy Rolls-Royce.
Audi A8 má na kontě o pět aut méně než před rokem, což v porovnání představuje -4 %. BMW řady 7 si naopak polepšilo o 6,5 % (+7 registrací). Mercedes S ztratil (-12,2) %. Za dvanáct měsíců letopočtu 2010 bylo zaregistrováno 123 vozů, loni o patnáct méně. Vysoký údaj pádu má Panamera (-38,3 %). Supersportů se dvěma řadami sedadel se prodalo o 31 méně a s klidem bychom jej mohli vyhlásit Propadákem roku.
Skokanem je naopak Mercedes CL, který má o 11 vozů více (+78,6 %). Jaguar XJ získal dvě auta (+16,7 %). VW Phaeton je na tom mnohem lépe (+42,9 %), ale má navýšení jen o tři exempláře. Lexus LS sice ztratil 46,7 %, ale na kusy jen sedm, proto je zmíněným propadákem pětidveřové Porsche.
Mezi vznětovými motory zvítězilo také Audi A8, alespoň co se počtu týče. Bylo jich nově zaregistrováno 100, v procentech má tedy 84 %. BMW 7 vykazuje 96 aut s malým d na zádi, jinak podobných 84,2 %. Podíl agregátů CDI u Mercedesu S byl nižších 70,4 % (76 vozů). Jaguar XJ měl třináctku turbodieselů (92,9 %), VW Phaeton pak 8 (80 %). U nich ale není vzhledem k nízkému odbytu tak relevantní jako u úspěšných konkurentů.
S naftovým motorem už koupíte také Panameru, pro ty se ale rozhodlo jen šest zákazníků, tedy nízkých 12 %. V případě Mercedesu CL, Lexusu LS a Maybachu není na výběr, nabízejí se pouze se zážehovými pohonnými jednotkami.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v roce 2011 | ||||||
Kategorie | Související člíánky | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
Období | Link | 1-12/2011 | 1-12/2010 | [ks] | [%] | 1-12/2011 |
Audi A8 | Audi A8 | 119 | 124 | -5 | -4,0% | 26,5% |
BMW 7 | BMW 7 | 114 | 107 | 7 | 6,5% | 25,4% |
Mercedes-Benz S | Mercedes-Benz S | 108 | 123 | -15 | -12,2% | 24,1% |
Porsche PANAMERA | Porsche PANAMERA | 50 | 81 | -31 | -38,3% | 11,1% |
Mercedes-Benz CL | Mercedes-Benz CL | 25 | 14 | 11 | 78,6% | 5,6% |
Jaguar XJ | Jaguar XJ | 14 | 12 | 2 | 16,7% | 3,1% |
Volkswagen PHAETON | Volkswagen PHAETON | 10 | 7 | 3 | 42,9% | 2,2% |
Lexus LS | Lexus LS | 8 | 15 | -7 | -46,7% | 1,8% |
Maybach 57/62 | Maybach 57/62 | 1 | 0 | 1 | - | 0,2% |
CELKEM | součet | 449 | 483 | -34 | -7,0% | 100,0% |