Český trh v únoru 2009: Ford Fusion nejprodávanější z dovážených, Mazda 2 zpět v Top 10 mezi malými vozy
Zvítězila samozřejmě Fabia s 1.672 kusy před Fusionem se 496 a Peugeotem 207 s 223 vozy. Čtvrté místo patří VW Polo, pro který se tentokrát rozhodlo 180 nových zákazníků. Pátý je Yaris se 168 kusy, šestou příčku obsadil Chevrolet Aveo se 156 registracemi, Thalia je sedmá (146), Citroën C3 osmý (125), v úvodu zmíněné Mazdě 2 stačilo 103 vozů na deváté místo a desáté místo patří Renaultu Clio, který má na kontě o jednu registraci méně.
Lednový nováček Hyundai i20 je na šestnáctém místě s 58 kusy, mimochodem zaznamenal stejný počet nových vozů jako Accent a o 5 více než výprodejový Getz. Čas i20 ale teprve příjde.
Druhá novinka Kia Soul se již protlačila do první třicítky, s dvacítkou kusů je na 24. místě. Nedařilo se naopak Corse, která se běžně pohybuje na rozhraní první a druhé desítky, tentokrát je ovšem až dvacátá s pouhými 50 kusy.
První Fabia si ve srovnání s únorem 2008 pohoršila o mohutných 32,2 %, není to ovšem v Top 10 největší procentuální pokles. Prodalo se o 794 malých škodovek méně. Celkový trh se propadl o 1.217 kusů, tedy o 22,2 %. Druhý Fusion zaznamenal nárůst, byť jen o 1,6 % (loni 488). Od třetího do osmého místa najdeme samé pády, výjimkou je pouze Aveo, které si polepšilo o 32 aut, tedy více než čtvrtinu. Jinak je situace následující - Peugeot 207 – 10,1 % (z 248), VW Polo – 24,1 % (z 237), Toyota Yaris – 4,5 % (ze 176), Renault Thalia – 10,4 % (ze 163), Citroën C3 – 21,5 % (ze 158). Mazda 2 vykazuje mírný vzestup o 2 registrace a 2 %. Desáté Clio je největším propadákem z Top 10, jeho registrace meziročně klesly o 49 kusů, tedy 32,5 %. Mezi všemi malými vozy nejvíce ztratil Ignis od Suzuki (- 97,1 %), ten se však již pouze doprodává a z nejlepší třicítky vypadl. To samé platí o Getzu (- 63,9 %, ten má o 94 registrací méně), takže nejhorším porovnatelným vozem je Peugeot 206, jehož kariéra díky faceliftu ještě zdaleka nekončí. I tak ovšem ztratil 77 vozů, tedy 61,6 %. Meziročním skokanem je naopak Subaru Justy, které si polepšilo ze 2 na 6 vozů. Následuje Suzuki Swift, kterých bylo před rokem jen 44, registrace maďarského Japonce tedy vzrostly o 79,5 %.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v únoru 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2009 | 1-2/2009 | 2/2009 | 1-2/2009 |
1. | Škoda FABIA | 1672 | 2968 | 39,3% | 37,1% |
2. | Ford FUSION | 496 | 825 | 11,7% | 10,3% |
3. | Peugeot 207 | 223 | 406 | 5,2% | 5,1% |
4. | Volkswagen POLO | 180 | 417 | 4,2% | 5,2% |
5. | Toyota YARIS | 168 | 287 | 3,9% | 3,6% |
6. | Chevrolet AVEO | 156 | 309 | 3,7% | 3,9% |
7. | Renault THALIA | 146 | 263 | 3,4% | 3,3% |
8. | Citroën C3 | 124 | 293 | 2,9% | 3,7% |
9. | Mazda 2 | 103 | 190 | 2,4% | 2,4% |
10. | Renault CLIO | 102 | 227 | 2,4% | 2,8% |
11. | Ford FIESTA | 101 | 186 | 2,4% | 2,3% |
12. | Seat IBIZA | 90 | 184 | 2,1% | 2,3% |
13. | Dacia SANDERO | 82 | 147 | 1,9% | 1,8% |
14. | Fiat PUNTO | 81 | 156 | 1,9% | 1,9% |
15. | Suzuki SWIFT | 79 | 142 | 1,9% | 1,8% |
16. | Hyundai ACCENT | 58 | 158 | 1,4% | 2,0% |
16. | Hyundai i 20 | 58 | 65 | 1,4% | 0,8% |
18. | Kia RIO | 55 | 99 | 1,3% | 1,2% |
19. | Hyundai GETZ | 53 | 126 | 1,2% | 1,6% |
20. | Opel CORSA | 50 | 128 | 1,2% | 1,6% |
21. | Peugeot 206 | 48 | 90 | 1,1% | 1,1% |
22. | Mitsubishi COLT | 28 | 60 | 0,7% | 0,7% |
23. | Honda JAZZ | 21 | 46 | 0,5% | 0,6% |
24. | Kia SOUL | 20 | 24 | 0,5% | 0,3% |
25. | Nissan MICRA | 19 | 66 | 0,4% | 0,8% |
25. | Seat CORDOBA | 19 | 43 | 0,4% | 0,5% |
27. | Mini | 6 | 16 | 0,1% | 0,2% |
27. | Subaru JUSTY | 6 | 13 | 0,1% | 0,2% |
29. | Alfa Romeo MITO | 4 | 9 | 0,1% | 0,1% |
29. | Honda CITY | 4 | 33 | 0,1% | 0,4% |
- | Ostatní modely | 5 | 25 | 0,1% | 0,3% |
- | CELKEM | 4257 | 8001 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede po dvou měsících Fabia s 2.968 kusy (podíl 37,1 %) před Fusionem (825, 10,3 %), třetí je Polo (417, 5,2 %), čtvrtý Peugeot 207 (406, 5,1 %) a pátý Chevrolet Aveo (309, 3,9 %). Fabia samozřejmě ztratila i v tomto meziročním srovnání, a to 35,3 %, loni se jich prodalo o 1.620 více! Méně registrací díky slabšímu lednu má i Fusion, a to o 13,8 % (loni 957). Polo jich má naopak o 43, tedy 11,5 % více. Peugeot 207 ztratil oproti loňsku 75 aut, tedy 15,6 %. Páté Aveo je na tom o 79 kusů, tedy 34,3 % lépe. Pokles celého trhu je podobný jako v měsíčním srovnání – za letošní leden a únor se propadl o 22 %.
Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 154 vozy (podíl na celkových registracích 9,2 %), Peugeot 207 má na kontě 27 aut s diesely pod kapotou (12,1 %), Renault Clio 8 (7,8 %) a Opel Corsa 6 (12 %). V procentní statistice ovšem zvítězila Kia Soul – 3 z 20 spalovaly naftu, což znamená patnáctiprocentní podíl.
Mezi N1 co do počtu kusů dominovala v únoru samozřejmě Fabia se 170 registracemi (podíl na celkovém počtu 10,2 %), druhý byl s 23 kusy Ford Fusion (4,6 %), třetí Renault Clio s 18 (17,6 %) a čtvrtý Peugeot 207 se 16 vozy (7,2 %). V procentní statistice zvítězilo Clio před Opelem Corsa (7 z 50 bylo užitkových, tedy 14 %).