Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2009: Trh vozů MPV se meziročně zmenšil, mezi středními a velkými MPV uspěl Ford

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Mezi malými MPV stále vládne Roomster, ve střední kategorii zvítězil opět Logan MCV a mezi velkými Ford S-Max. I v této kategorii se čeká na uvolnění předpisů pro odpočet daně.

Souboj Matrixu a Merivy mezi malými skončil vítězně pro Hyundai

Domácí lídr Roomster zaznamenal v únoru zlepšení, dosáhl 405 registrací, jeho podíl dosáhl 73,9 % Druhý Hyundai Matrix měl na kontě 54 vozů, třetí Opel Meriva o čtyři méně, tento souboj tedy skončil těsně. Čtvrtý Renault Modus se mohl pochlubit dalšími 29 kusy, pátý Mercedes-Benz A měl jen 9 registrací. Lancia Musa zaznamenala čestný úspěch – jeden vůz.

Roomster si oproti únoru 2008 pohoršil o 19 %, před rokem se prodalo rovných 500 vozů. Hyundai Matrix se propadl o 36 aut (z 90), tedy o 40 %. Meriva naopak vykazuje zvýšení o 163,2 %, loni v únoru jich bylo zaregistrováno jen 19. Grand Modusů se před rokem prodalo 16 (letos nárůst o 123,1 %), Mercedes A zaznamenal stejný výsledek jako loni, Lancia Musa si pohoršila o 1 vůz, tedy o přesnou polovinu. Celkové registrace meziročně spadly o 13,4 %, ze 633 na 548 kusů.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2009 1-2/2009 2/2009 1-2/2009
1. Škoda ROOMSTER 405 657 73,9% 69,0%
2. Hyundai MATRIX 54 97 9,9% 10,2%
3. Opel MERIVA 50 129 9,1% 13,6%
4. Renault MODUS 29 51 5,3% 5,4%
5. Mercedes-Benz A 9 17 1,6% 1,8%
6. Lancia MUSA 1 1 0,2% 0,1%
- CELKEM 548 952 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Roomster s 657 kusy před Merivou se 129, Matrixem s 97, Modusem s 51, následují Mercedes A (17) a Lancia Musa (1). Registrace Roomsteru se meziročně hlavně díky slabému lednu propadly o 42,6 %, pokles zaznamenal také Matrix, a to o 21,1 %. Meriva a Grand Modus se naopak zlepšily o řády stovek procent – Opel o 207,1, Renault o 142,9 %. Zbylí dva hráči, Mercedes A a Lancia Musa, jsou na tom oproti prvním dvěma měsícům loňského roku hůře – Mercedes o 22,7, Lancia pak opět o polovinu.

Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil 13,3 % (54 vozů), u Matrixu to bylo celých 29,6 %, prodalo se celkem 16 aut s dieselovými agregáty. Podíly zbylých hráčů ve třídě nejsou příliš důležité, neboť Meriva a Grand Modus měly po jednom voze, Mercedes A a Musa dokonce nulu.

V únoru se prodalo nejvíce užitkových Roomsterů (121, podíl 29,9 %), Grand Modusy s přepážkou byly pouze tři (10,3 %) a Matrix jeden (1,9 %).

Ford C-Max jen těsně druhý mezi středními

Rumunské maxikombi Dacia Logan MCV opět triumfovalo, tentokrát se pro něj rozhodlo celkem 83 zákazníků. Druhý skončil Ford C-Max, a to jen těsně, ztratil pouhé tři vozy. Renault Scénic skončil třetí, ale již s velkou ztrátou (43 registrací), čtvrtý je Seat Altea (40), pátý Citroën C4 Picasso (36). Na šestém místě jsou Citroën Xsara Picasso a Volkswagen Touran s 21 vozy. Osmé místo patří Kii Carens s 18 kusy, devátá je Toyota Corolla Verso s 16 a desátý Mercedes-Benz B se 14 vozy.

Logan MCV si oproti loňskému únoru pohoršil o 20,2 %, registrace za druhý měsíc roku 2008 se zastavily na 104 vozech. C-Max si mohutně polepšil, a to o 233,3 % (z 24 kusů). Scénic ztratil 4 auta, tedy 8,5 %, Seat Altea pak osm vozů (- 16,7 %), registrace Citroënu C4 Picasso klesly takřka o polovinu (- 48,6 %, ze 70 loňských), Xsara Picasso si pohoršila dokonce o 61,1 % (- 33 vozů). Nárůsty najdeme u Touranu (40 %, o 6 kusů více) a Kie Carens (20 %, o tři vozy více). Corolla Verso ztratila 14 registrací (- 46,7 %), Mercedes B naopak jednu získal, zlepšil se tedy o 7,7 %. Skokanem roku je již vzpomínaný C-Max, propadákem naopak Mazda 5, která ztratila 76,3 %.

Celkem klesl trh v této třídě meziročně o 16,8 %, ze 494 na 411 kusů.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v únoru 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2009 1-2/2009 2/2009 1-2/2009
1. Dacia LOGAN MCV 83 138 20,2% 18,8%
2. Ford C-MAX 80 107 19,5% 14,6%
3. Renault SCENIC 43 79 10,5% 10,8%
4. Seat ALTEA 40 63 9,7% 8,6%
5. Citroën C4 PICASSO 36 66 8,8% 9,0%
6. Citroën XSARA PICASSO 21 32 5,1% 4,4%
6. Volkswagen TOURAN 21 46 5,1% 6,3%
8. Kia CARENS 18 41 4,4% 5,6%
9. Toyota COROLLA VERSO 16 32 3,9% 4,4%
10. Mercedes-Benz B 14 36 3,4% 4,9%
10. Opel ZAFIRA 11 31 2,7% 4,2%
12. Mazda 5 9 25 2,2% 3,4%
13. Volkswagen GOLF PLUS 8 12 1,9% 1,6%
14. Ford TOURNEO CONNECT 7 17 1,7% 2,3%
15. Honda FR-V 3 5 0,7% 0,7%
16. Fiat MULTIPLA 1 2 0,2% 0,3%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,1%
- CELKEM 411 733 100,0% 100,0%

V pořadí od ledna vede Logan MCV se 138 kusy před C-Maxem se 107, třetí je Scénic (79), čtvrtý Citroën C4 Picasso (66), Top 5 uzavírá Seat Altea (63). Celoroční žebříček tak odpovídá tomu únorovému, pouze vozy na posledních dvou příčkách si pořadí prohodily. Logan MCV oproti loňsku ztratil skoro třetinu počtu (- 33 %), C-Max je na tom naopak o 137,8 % lépe. Zbytek první pětky je na tom hůře než za první dva měsíce roku 2008, poklesy jsou navíc dvouciferné – u Scénicu – 24,8 %, u C4 Picasso – 49,2 % a u Altey – 32,4 %. Celý trh ztratil 287 registrací, propadl se z 1.020 na 733 kusů, tedy o 28,1 %.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Loganů MCV se vznětovými motory se prodalo v únoru jen 8 (9,6 %), C-Maxů 47 (58,8 %), Scéniců 12 (27,9 %), Seat Altea má na kontě 13 vozů s motory TDI (32,5 %), C4 Picasso pak 26 kusů se vznětovými agregáty, ten tedy dosáhl z Top 5 největšího podílu (72,2 %),

V užitkových vozech dominoval v únoru Logan MCV (16 kusů, podíl na celkových registracích 19,3 %) před Corollou Verso (9, podíl 56,3 %), třetí skončil C-Max (8, 10 %), čtvrtý Scénic (7, 16,3 %) a pátá Altea s Touranem (oba 6 kusů, podíly 15, respektive 28,6 %). V podílové statistice zvítězil tradičně Ford Tourneo Connect, přepážku mělo 5 ze 7, tedy 71,4 %.

Mezi velkými zvítězil Ford S-Max

V největší třídě minivanů tentokrát nezvítězily luxusní dodávky, ale Ford S-Max s 29 registracemi. VW Multivan byl se 17 vozy druhý, Viano se 14 třetí. Zbytek Top 10 už zaostal, čtvrtá Kia Carnival měla na kontě 5 kusů, o páté místo se podělily Ford Galaxy, Chrysler Voyager, Renault Espace a VW Sharan se 4 vozy. Devátý skončil Peugeot 807 (3), desáté jeho koncernové dvojče Citroën C8 (2), poslední skončil tentokrát Seat Alhambra s jednou registrací.

V meziročním srovnání si S-Max polepšil o 4 vozy, tedy 16 %, spolu s Fordem Galaxy (o třetinu), Peugeotem 807 (o 200 %) a Citroënem C8 (nárůst 100 %) je však vzácnou výjimkou. Jinak následují samé pády – Multivan – 29,2 %, Viano - 53,3 %, Carnival a Sharan ztratily přesnou polovinu, Voyager a Espace mají – 55,6 %, nelichotivým rekordmanem v tomto ohledu je Seat Alhambra, jejíž registrace klesly o 87,5 %, z 8 na 1 kus. Celý trh ztratil 17,9 %, propadl se ze 106 na 87 kusů.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2009 1-2/2009 2/2009 1-2/2009
1. Ford S-MAX 29 38 33,3% 21,8%
2. Volkswagen MULTIVAN 17 54 19,5% 31,0%
3. Mercedes-Benz VIANO 14 25 16,1% 14,4%
4. Kia CARNIVAL 5 7 5,7% 4,0%
5. Ford GALAXY 4 6 4,6% 3,4%
5. Chrysler VOYAGER 4 7 4,6% 4,0%
5. Renault ESPACE 4 8 4,6% 4,6%
5. Volkswagen SHARAN 4 14 4,6% 8,0%
9. Peugeot 807 3 5 3,4% 2,9%
10. Citroën C8 2 2 2,3% 1,1%
11. Seat ALHAMBRA 1 4 1,1% 2,3%
- Ostatní modely 0 4 0,0% 2,3%
- CELKEM 87 174 100,0% 100,0%

Ve statistice od ledna vede zatím VW Multivan (54) před Fordem S-Max (38) a Mercedesem Viano (25), čtvrtý je VW Sharan (14) a pátý Renault Espace (8). Co se meziročního srovnání od začátku roku týče, úplně všechny vozy kromě Fordu Tourneo, který ovšem v únorovém žebříčku chybí, si pohoršily. O velká MPV tedy není letos příliš velký zájem. První pětka si vede takto - Multivan – 19,4 %, druhý S-Max - 20,8 %, třetí Viano – 60,3 %, čtvrtý Sharan – 26,3 % a pátý Espace – 65,2 %. Největším meziročním propadákem je mimochodem Alhambra, která ztratila tři čtvrtiny. Celkový objem trhu v této třídě pak klesl za první dva měsíce o 30,4 %, z 250 na 174 vozů.

Tentokrát se do Top 5 vešlo plných osm vozů. Jaké byly podíly vznětových verzí? Jednoduché – kromě Renaultu Espace měly ostatní vozy pod kapotami pouze motory spalující naftu – S-Max, Multivan, Viano, Carnival, Galaxy, Voyager i Sharan tedy dosáhly stoprocentního podílu. Espace byl jeden benzinový, podíl dieselů tedy činil 75 %.

Nejvíce užitkových automobilů prodal v únoru Ford v řadě S-Max, celkem jich bylo 15, podíl na celkových registracích činil 57,4 %. Multivanů s přepážkou bylo 10 (58,8 %) Vian 9 (64,3 %). Velký mercedes tedy opět zvítězil v podílové statistice. Zbylá konkurence měla na kontě jen dva kusy (Renault Espace), respektive pouhý jeden (Carnival, Voyager, Sharan, 807 a C8).

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Avatar - Emel
31. 3. 2009 10:22
Re: C-MAX a S-MAX
Správně... výsledek je (3/4) na čtvrtou, tedy 81/256 = 0,31 původních prodejů. Já doufám, že to tak zlé nebude... nepřeju Fordu nic zlého.

Ihned čtu, ale jen články, ne diskuse.
Avatar - Hammunasakra
30. 3. 2009 22:48
Re: C-MAX a S-MAX
NULU mít sice NEbude, ale "v pu*****" i tak BUDE - TO bych alespoň řekla já ;-)
Tak tady někdo iHNed čte? Milé - já tam NEdávno Citroën C6 v diskuzi "hájila"
Pěkný den a (skoro)dobrou noc :-)
Avatar - Emel
30. 3. 2009 22:27
Re: C-MAX a S-MAX
Mno... Ford ztratil v US 25% jen za třetí čtvrtletí 2008, takže 11% u Renaultu v EU za rok není až tak zlé.

[odkaz]

Kvízová otázka: pokud ztratí každé čtvrtletí 25%, kolik bude mít za rok?
Avatar - Hammunasakra
30. 3. 2009 22:07
Re: Fusion NEeeee
MLUVím "za sebe", mně se NElíbí, považuji ho trochu "za podvod" a asi NEjhorší/NEJslabší ford (fiesta je JEDNOZNAČNĚ lepší malý vůz, než "přifouknutý" Fusion) - to si tedy myslím já ;-)
PS: Když jsme u "malých autobusů" - četla jsem dlouhodobý testík na 100.000 km a Ford S-Max s motorem 2.0 HDi (zde s pseudonymem TDCi) dopadl skroro na VÝBORNou! - no, "za 2" - celkově ze VŠECH kdy testovaných 8mý (pro zajímavost, pro porovnání takový VW Touran 2.0 TDi DSG skončil 58mý - tedy POSLEDNí)
Pěkný den :-)
30. 3. 2009 20:12
Re: Potesující
Mluv jen za sebe, je kupa lidi ce se jim Fusion libi!