Český trh v únoru 2009: Trh vozů MPV se meziročně zmenšil, mezi středními a velkými MPV uspěl Ford
Souboj Matrixu a Merivy mezi malými skončil vítězně pro Hyundai
Domácí lídr Roomster zaznamenal v únoru zlepšení, dosáhl 405 registrací, jeho podíl dosáhl 73,9 % Druhý Hyundai Matrix měl na kontě 54 vozů, třetí Opel Meriva o čtyři méně, tento souboj tedy skončil těsně. Čtvrtý Renault Modus se mohl pochlubit dalšími 29 kusy, pátý Mercedes-Benz A měl jen 9 registrací. Lancia Musa zaznamenala čestný úspěch – jeden vůz.
Roomster si oproti únoru 2008 pohoršil o 19 %, před rokem se prodalo rovných 500 vozů. Hyundai Matrix se propadl o 36 aut (z 90), tedy o 40 %. Meriva naopak vykazuje zvýšení o 163,2 %, loni v únoru jich bylo zaregistrováno jen 19. Grand Modusů se před rokem prodalo 16 (letos nárůst o 123,1 %), Mercedes A zaznamenal stejný výsledek jako loni, Lancia Musa si pohoršila o 1 vůz, tedy o přesnou polovinu. Celkové registrace meziročně spadly o 13,4 %, ze 633 na 548 kusů.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2009 | 1-2/2009 | 2/2009 | 1-2/2009 |
1. | Škoda ROOMSTER | 405 | 657 | 73,9% | 69,0% |
2. | Hyundai MATRIX | 54 | 97 | 9,9% | 10,2% |
3. | Opel MERIVA | 50 | 129 | 9,1% | 13,6% |
4. | Renault MODUS | 29 | 51 | 5,3% | 5,4% |
5. | Mercedes-Benz A | 9 | 17 | 1,6% | 1,8% |
6. | Lancia MUSA | 1 | 1 | 0,2% | 0,1% |
- | CELKEM | 548 | 952 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede Roomster s 657 kusy před Merivou se 129, Matrixem s 97, Modusem s 51, následují Mercedes A (17) a Lancia Musa (1). Registrace Roomsteru se meziročně hlavně díky slabému lednu propadly o 42,6 %, pokles zaznamenal také Matrix, a to o 21,1 %. Meriva a Grand Modus se naopak zlepšily o řády stovek procent – Opel o 207,1, Renault o 142,9 %. Zbylí dva hráči, Mercedes A a Lancia Musa, jsou na tom oproti prvním dvěma měsícům loňského roku hůře – Mercedes o 22,7, Lancia pak opět o polovinu.
Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil 13,3 % (54 vozů), u Matrixu to bylo celých 29,6 %, prodalo se celkem 16 aut s dieselovými agregáty. Podíly zbylých hráčů ve třídě nejsou příliš důležité, neboť Meriva a Grand Modus měly po jednom voze, Mercedes A a Musa dokonce nulu.
V únoru se prodalo nejvíce užitkových Roomsterů (121, podíl 29,9 %), Grand Modusy s přepážkou byly pouze tři (10,3 %) a Matrix jeden (1,9 %).
Ford C-Max jen těsně druhý mezi středními
Rumunské maxikombi Dacia Logan MCV opět triumfovalo, tentokrát se pro něj rozhodlo celkem 83 zákazníků. Druhý skončil Ford C-Max, a to jen těsně, ztratil pouhé tři vozy. Renault Scénic skončil třetí, ale již s velkou ztrátou (43 registrací), čtvrtý je Seat Altea (40), pátý Citroën C4 Picasso (36). Na šestém místě jsou Citroën Xsara Picasso a Volkswagen Touran s 21 vozy. Osmé místo patří Kii Carens s 18 kusy, devátá je Toyota Corolla Verso s 16 a desátý Mercedes-Benz B se 14 vozy.
Logan MCV si oproti loňskému únoru pohoršil o 20,2 %, registrace za druhý měsíc roku 2008 se zastavily na 104 vozech. C-Max si mohutně polepšil, a to o 233,3 % (z 24 kusů). Scénic ztratil 4 auta, tedy 8,5 %, Seat Altea pak osm vozů (- 16,7 %), registrace Citroënu C4 Picasso klesly takřka o polovinu (- 48,6 %, ze 70 loňských), Xsara Picasso si pohoršila dokonce o 61,1 % (- 33 vozů). Nárůsty najdeme u Touranu (40 %, o 6 kusů více) a Kie Carens (20 %, o tři vozy více). Corolla Verso ztratila 14 registrací (- 46,7 %), Mercedes B naopak jednu získal, zlepšil se tedy o 7,7 %. Skokanem roku je již vzpomínaný C-Max, propadákem naopak Mazda 5, která ztratila 76,3 %.
Celkem klesl trh v této třídě meziročně o 16,8 %, ze 494 na 411 kusů.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v únoru 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2009 | 1-2/2009 | 2/2009 | 1-2/2009 |
1. | Dacia LOGAN MCV | 83 | 138 | 20,2% | 18,8% |
2. | Ford C-MAX | 80 | 107 | 19,5% | 14,6% |
3. | Renault SCENIC | 43 | 79 | 10,5% | 10,8% |
4. | Seat ALTEA | 40 | 63 | 9,7% | 8,6% |
5. | Citroën C4 PICASSO | 36 | 66 | 8,8% | 9,0% |
6. | Citroën XSARA PICASSO | 21 | 32 | 5,1% | 4,4% |
6. | Volkswagen TOURAN | 21 | 46 | 5,1% | 6,3% |
8. | Kia CARENS | 18 | 41 | 4,4% | 5,6% |
9. | Toyota COROLLA VERSO | 16 | 32 | 3,9% | 4,4% |
10. | Mercedes-Benz B | 14 | 36 | 3,4% | 4,9% |
10. | Opel ZAFIRA | 11 | 31 | 2,7% | 4,2% |
12. | Mazda 5 | 9 | 25 | 2,2% | 3,4% |
13. | Volkswagen GOLF PLUS | 8 | 12 | 1,9% | 1,6% |
14. | Ford TOURNEO CONNECT | 7 | 17 | 1,7% | 2,3% |
15. | Honda FR-V | 3 | 5 | 0,7% | 0,7% |
16. | Fiat MULTIPLA | 1 | 2 | 0,2% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 0 | 1 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 411 | 733 | 100,0% | 100,0% |
V pořadí od ledna vede Logan MCV se 138 kusy před C-Maxem se 107, třetí je Scénic (79), čtvrtý Citroën C4 Picasso (66), Top 5 uzavírá Seat Altea (63). Celoroční žebříček tak odpovídá tomu únorovému, pouze vozy na posledních dvou příčkách si pořadí prohodily. Logan MCV oproti loňsku ztratil skoro třetinu počtu (- 33 %), C-Max je na tom naopak o 137,8 % lépe. Zbytek první pětky je na tom hůře než za první dva měsíce roku 2008, poklesy jsou navíc dvouciferné – u Scénicu – 24,8 %, u C4 Picasso – 49,2 % a u Altey – 32,4 %. Celý trh ztratil 287 registrací, propadl se z 1.020 na 733 kusů, tedy o 28,1 %.
Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Loganů MCV se vznětovými motory se prodalo v únoru jen 8 (9,6 %), C-Maxů 47 (58,8 %), Scéniců 12 (27,9 %), Seat Altea má na kontě 13 vozů s motory TDI (32,5 %), C4 Picasso pak 26 kusů se vznětovými agregáty, ten tedy dosáhl z Top 5 největšího podílu (72,2 %),
V užitkových vozech dominoval v únoru Logan MCV (16 kusů, podíl na celkových registracích 19,3 %) před Corollou Verso (9, podíl 56,3 %), třetí skončil C-Max (8, 10 %), čtvrtý Scénic (7, 16,3 %) a pátá Altea s Touranem (oba 6 kusů, podíly 15, respektive 28,6 %). V podílové statistice zvítězil tradičně Ford Tourneo Connect, přepážku mělo 5 ze 7, tedy 71,4 %.
Mezi velkými zvítězil Ford S-Max
V největší třídě minivanů tentokrát nezvítězily luxusní dodávky, ale Ford S-Max s 29 registracemi. VW Multivan byl se 17 vozy druhý, Viano se 14 třetí. Zbytek Top 10 už zaostal, čtvrtá Kia Carnival měla na kontě 5 kusů, o páté místo se podělily Ford Galaxy, Chrysler Voyager, Renault Espace a VW Sharan se 4 vozy. Devátý skončil Peugeot 807 (3), desáté jeho koncernové dvojče Citroën C8 (2), poslední skončil tentokrát Seat Alhambra s jednou registrací.
V meziročním srovnání si S-Max polepšil o 4 vozy, tedy 16 %, spolu s Fordem Galaxy (o třetinu), Peugeotem 807 (o 200 %) a Citroënem C8 (nárůst 100 %) je však vzácnou výjimkou. Jinak následují samé pády – Multivan – 29,2 %, Viano - 53,3 %, Carnival a Sharan ztratily přesnou polovinu, Voyager a Espace mají – 55,6 %, nelichotivým rekordmanem v tomto ohledu je Seat Alhambra, jejíž registrace klesly o 87,5 %, z 8 na 1 kus. Celý trh ztratil 17,9 %, propadl se ze 106 na 87 kusů.
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2009 | 1-2/2009 | 2/2009 | 1-2/2009 |
1. | Ford S-MAX | 29 | 38 | 33,3% | 21,8% |
2. | Volkswagen MULTIVAN | 17 | 54 | 19,5% | 31,0% |
3. | Mercedes-Benz VIANO | 14 | 25 | 16,1% | 14,4% |
4. | Kia CARNIVAL | 5 | 7 | 5,7% | 4,0% |
5. | Ford GALAXY | 4 | 6 | 4,6% | 3,4% |
5. | Chrysler VOYAGER | 4 | 7 | 4,6% | 4,0% |
5. | Renault ESPACE | 4 | 8 | 4,6% | 4,6% |
5. | Volkswagen SHARAN | 4 | 14 | 4,6% | 8,0% |
9. | Peugeot 807 | 3 | 5 | 3,4% | 2,9% |
10. | Citroën C8 | 2 | 2 | 2,3% | 1,1% |
11. | Seat ALHAMBRA | 1 | 4 | 1,1% | 2,3% |
- | Ostatní modely | 0 | 4 | 0,0% | 2,3% |
- | CELKEM | 87 | 174 | 100,0% | 100,0% |
Ve statistice od ledna vede zatím VW Multivan (54) před Fordem S-Max (38) a Mercedesem Viano (25), čtvrtý je VW Sharan (14) a pátý Renault Espace (8). Co se meziročního srovnání od začátku roku týče, úplně všechny vozy kromě Fordu Tourneo, který ovšem v únorovém žebříčku chybí, si pohoršily. O velká MPV tedy není letos příliš velký zájem. První pětka si vede takto - Multivan – 19,4 %, druhý S-Max - 20,8 %, třetí Viano – 60,3 %, čtvrtý Sharan – 26,3 % a pátý Espace – 65,2 %. Největším meziročním propadákem je mimochodem Alhambra, která ztratila tři čtvrtiny. Celkový objem trhu v této třídě pak klesl za první dva měsíce o 30,4 %, z 250 na 174 vozů.
Tentokrát se do Top 5 vešlo plných osm vozů. Jaké byly podíly vznětových verzí? Jednoduché – kromě Renaultu Espace měly ostatní vozy pod kapotami pouze motory spalující naftu – S-Max, Multivan, Viano, Carnival, Galaxy, Voyager i Sharan tedy dosáhly stoprocentního podílu. Espace byl jeden benzinový, podíl dieselů tedy činil 75 %.
Nejvíce užitkových automobilů prodal v únoru Ford v řadě S-Max, celkem jich bylo 15, podíl na celkových registracích činil 57,4 %. Multivanů s přepážkou bylo 10 (58,8 %) Vian 9 (64,3 %). Velký mercedes tedy opět zvítězil v podílové statistice. Zbylá konkurence měla na kontě jen dva kusy (Renault Espace), respektive pouhý jeden (Carnival, Voyager, Sharan, 807 a C8).