Český trh v únoru 2011: Nejprodávanější malé vozy
Trh v meziročním srovnání s druhým měsícem loňského roku stoupl o 454 jednotek (+15,9 %). Zatímco loni našlo nové majitele 2.860 nových aut, letos jich bylo 3.314.
Tradičně vítězných Fabií se tentokrát prodalo pro Škodu tak trochu stylových 1.203. Druhé místo v malých vozech patří již v titulku zmíněné Thalii s hodně vysokými 571 kusy. Následují jihokorejský Hyundai i20 (256) a první Ford. Jím je již notně historický Fusion (234). Za nimi se umístil a Top 5 tak uzavírá Volkswagen Polo. Ten již hodně ztratil, má celkem 141 registrací.
Thalia boduje supernízkou cenou (loni 149.900,- Kč, momentálně 159.900,- Kč), kterou bez problémů konkuruje vozům o třídu menším. Jenže, na rozdíl od nich nabízí obří zavazadelník a na ten zkrátka Češi slyší. I když se zákazník rozhodne pro lepší výbavu, pořád se pohybuje kolem 200 tisíc korun. Například stupeň Privilege nabídne za 202.500,- vše podstatné kromě bočních airbagů a automatické klimatizace.
Meziroční porovnání s únorem 2010 vypadá u Fabie docela optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž polepšil o 29,6 %, prodalo se o 275 nejmenších škodovek více. Loňských 928 bylo ovšem extrémně nízké číslo. Druhá Thalia zaznamenala pochopitelně ještě prudší nárůst o 199 %. Před rokem našlo své zájemce 191 aut, letos o 380 více! Na třetím místě najdeme další velký postup: registrace Hyundaie i20 jsou vyšší o 152 (ze 104, tedy +146,2 %). Následuje první pád v podání Fordu Fusion (-26,6 %, respektive -85 vozů). Volkswagen Polo si připsal naopak kladnou hodnotu, byť jen mírnou. Získal jediný kus (+0,7 %, ze 140 loňských).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v únoru 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2011 | 1-2/2011 | 2/2011 | 1-2/2011 |
1. | Škoda FABIA | 1203 | 2289 | 36,3% | 37,5% |
2. | Renault THALIA | 571 | 929 | 17,2% | 15,2% |
3. | Hyundai i20 | 256 | 356 | 7,7% | 5,8% |
4. | Ford FUSION | 234 | 353 | 7,1% | 5,8% |
5. | Volkswagen POLO | 141 | 260 | 4,3% | 4,3% |
6. | Peugeot 207 | 123 | 227 | 3,7% | 3,7% |
7. | Ford FIESTA | 88 | 268 | 2,7% | 4,4% |
8. | Seat IBIZA | 79 | 150 | 2,4% | 2,5% |
9. | Toyota YARIS | 70 | 194 | 2,1% | 3,2% |
10. | Renault CLIO | 67 | 170 | 2,0% | 2,8% |
11. | Dacia SANDERO | 66 | 96 | 2,0% | 1,6% |
12. | Citroën C3 | 64 | 139 | 1,9% | 2,3% |
13. | Kia RIO | 54 | 103 | 1,6% | 1,7% |
14. | Audi A1 | 50 | 133 | 1,5% | 2,2% |
15. | Chevrolet AVEO | 47 | 75 | 1,4% | 1,2% |
16. | Opel CORSA | 44 | 85 | 1,3% | 1,4% |
17. | Fiat PUNTO | 37 | 80 | 1,1% | 1,3% |
18. | Nissan MICRA | 30 | 39 | 0,9% | 0,6% |
19. | Peugeot 206 | 23 | 37 | 0,7% | 0,6% |
20. | Suzuki SWIFT | 16 | 40 | 0,5% | 0,7% |
21. | Honda JAZZ | 14 | 20 | 0,4% | 0,3% |
22. | Mazda 2 | 12 | 21 | 0,4% | 0,3% |
23. | Hyundai ACCENT | 8 | 17 | 0,2% | 0,3% |
23. | Mitsubishi COLT | 8 | 15 | 0,2% | 0,2% |
25. | Honda CITY | 5 | 8 | 0,2% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 4 | 7 | 0,1% | 0,1% |
- | CELKEM | 3314 | 6111 | 100,0% | 100,0% |
Postup roku putuje tentokrát do Japonska, připisuje si jej Nissan Micra. Nová generace pomohla ke skoku z pouhých čtyř na rovné tři desítky aut (+650 %). Kromě Thalie a i20 zmiňme ještě dva trojciferné šplhouny. Opel Corsa hlásí +109,5 %, před dvanácti měsíci našlo majitele jen 21 baculek ze španělské továrny. Kia Rio se dokázala zlepšit z 27 na 54, tedy o přesných 100 %. Dovozce nabízí akční slevy na končící model, hatchback s poměrně bohatou výbavou Fresh stojí 219.980 Kč. Za dalších 20 tisíc je možné přikoupit paket Plus s klimatizací a dálkovým centrálním zamykáním. Podobu poměrně elegantního nástupce již známe.
Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenala Alfa Romeo MiTo (-83,3 %, z 6 na jediný exemplář), tu bychom ale v Top 25 hledali marně. Dalším v pořadí je Hyundai Accent, který ztratil 79,5 % (z 31 na 8 aut), ale ten se doprodává. Nedařilo se ani Mazdě 2, která ztratila 27 registrací (-69,2 %). Takřka šedesátiprocentní pád má na kontě Fiesta, o něco méně, ale stále přes polovinu pak i Renault Clio.
Nárůst trhu za první dva měsíce letošního roku činí +13,4 %. Své zákazníky našlo 6.111 automobilů této třídy místo 5.931 (meziročně +720).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 2.289 exempláři (její podíl je 37,5 %) před Thalií (929). Ta se svým dalším pronásledovatelům již poměrně značně vzdálila, podíl 15,2 % ostatně hovoří za vše. Následující dvě příčky jsou ovšem velmi vyrovnané. Třetí je Hyundai i20 (356, 5,8 %), čtvrtý Fusion ztrácí jen tři kusy. Nástupce letité Fordovy krabice B-Max se představil v Ženevě coby studie a v sérii jej uvidíme až příští rok. Jedná se ale o mini MPV, což Fusion ani při nejlepší vůli nebyl. Páté místo okupuje další modrý ovál: modernější Fiesta (268, 4,4 %). Šestému Polu ovšem do nejlepší pětice chybí pouhá osmička registrací.
Fabia v tomto meziročním srovnání opět získala, vzestup činí 17,1 %, loni se jich prodalo o 335 méně. Více registrací má rovněž i Thalia, vzhledem k jejím momentálním výsledkům není ani divu. Polepšila si o značných 196,8 % (před rokem 313, letos o 616 více). Procentní nárůst Thalie ale není nejvyšší, i v této statistice ji drtí nová Micra (+254,5 %, 39 kusů místo 11). Hyundai i20 vykazuje menší číslo, ale pochopitelně rovněž kladné: +159 aut, tedy o 80,7 % více. Ford Fusion ztratil oproti loňsku 137 vozů (-28 %). Pátá Fiesta je na tom o 52 kusů hůře (-16,3 %).
Úroda turbodieselů byla v únoru velmi slabá. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci s 203 registracemi (podíl na celkových je stabilních 16,9 %). Na druhém místě je Peugeot 207 s 19 auty s motory HDi (15,5 %). Desítku už nepřekročil nikdo další. Třetí příčku tedy obsadil Citroën C3 se 7 kusy (10,9 %) a čtvrtou VW Polo (6 vozů znamená jen 4,3 %).
Malé crossovery
Pořadí malých crossoverů je stále shodné, jen Juke trochu čeří vodu. Znovu zcela dominovalo Suzuki SX4, extravagantní malý Nissan už ale atakoval stříbrnou příčku. Kia Soul skončila třetí, Sedici a Urban Cruiser nadále paběrkují. Suzuki okupuje přes tři čtvrtiny trhu v měsíčním i ročním pořadí, ostatní nestačí. Aby ne, mají pády minimálně přes 40 %. Suverénní postavení v Maďarsku vyráběného Japonce dokazuje i to, že trh si od ledna polepšil o více než 86 %! Registrace SX4 totiž vzrostly skoro trojnásobně.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v únoru 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2011 | 1-2/2011 | 2/2011 | 1-2/2011 |
1. | Suzuki SX4 | 160 | 280 | 76,9% | 76,7% |
2. | Nissan JUKE | 27 | 42 | 13,0% | 11,5% |
3. | Kia SOUL | 15 | 31 | 7,2% | 8,5% |
4. | Fiat SEDICI | 5 | 11 | 2,4% | 3,0% |
5. | Toyota URBAN CRUISER | 1 | 1 | 0,5% | 0,3% |
- | CELKEM | 208 | 365 | 100,0% | 100,0% |