Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2011: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Minivozů se letos prodalo již o čtvrtinu méně než loni. Stále vládne Panda před Sparkem.

Ve druhém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno pouze 284 nových aut. Oproti únoru 2010 je tento výsledek horší o rovnou padesátku, v procentním vyjádření o -15 %. Loni jich tedy bylo 334.

Vláda Pandy mezi městskými přibližovadly zůstává neohrožená, hranatý Ital s polským pasem zvítězil se 78 kusy. Magická stovka mu zůstala zapovězena, letos ji ještě nepřekročil. Druhý je Spark, který uplynulý měsíc zakončil na nezvykle nízkých 36 registracích. Třetí příčku okupuje již v titulku zmíněný Citroën C1 s 29 kusy a sdílí ji s Kiou Picanto. První pětku uzavírá druhý minivůz z Kolína, tentokrát se lvem ve znaku. Peugeotu 107 k tomuto umístění stačilo 27 exemplářů. Hyundai i10 prochází modelovou obměnou, takže se krčí až na desátém místě. Loni velmi úspěšný Fiat 500 je dokonce až za ním!

V porovnání s loňským únorem si Panda dost radikálně pohoršila (o -33,6 %), před rokem se prodalo 118 kusů. Spark se letos také propadl, byť ne tolik (o -23,4 %), ztratil 11 registrací. Počty francouzského mikra s dvojitým šípem ve znaku a rodištěm ve středočeském Kolíně naopak vzrostly o 107,1 %! V únoru 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v zemi jeho vzniku 14 vozů, po dvanácti měsících tedy C1 získala 15 kusů. Kia Picanto má také více, i když jen o devět aut a 45 %. Zbývá nám Peugeot 107, který má +8 %. Před rokem našlo své nové majitele 25 automobilů tohoto typu (v únoru 2010 +2).

Skokanem podle maximálního navýšení je maličký Smart ForTwo (+200 %, z 1 na 3), následuje již vzpomínaný Citroën C1, jehož výsledek je přece jen relevantnější a prestižní titul mu tak náleží plným právem. Dále si hodně polepšil Renault Twingo (+100 %, dvanáct kusů místo šesti). Hodně dobře je na tom i německo-britský Mini (+ 85,7 %, +6) a také Suzuki Splash (+56,3 %, +9). Mezi propadáky je jedničkou Hyundai i10 (-85,7 %), Jihokorejec z Indie ztratil 48 registrací, před rokem mu patřila stříbrná příčka. Fiat 500 je na tom o -64,3 %, respektive 14 aut hůře než loni. Poklesy Pandy a Sparku jsme již zmiňovali.

Celý trh od začátku roku klesl, a to o 184 jednotek. Procentní pád je na hodnotě -25,7 %, místo loňských 715 se prodalo jen 531 miniaut.

Třída mini, registrace na českém trhu v únoru 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období2/20111-2/20112/20111-2/2011
1.Fiat PANDA7813227,5%24,9%
2.Chevrolet SPARK367612,7%14,3%
3.Citroën C1294910,2%9,2%
3.Kia PICANTO294610,2%8,7%
5.Peugeot 10727509,5%9,4%
6.Suzuki Splash25408,8%7,5%
7.Mini13274,6%5,1%
8.Renault TWINGO12204,2%3,8%
9.Suzuki ALTO9173,2%3,2%
10.Hyundai i108232,8%4,3%
11.Toyota AYGO7192,5%3,6%
11.Fiat 5005171,8%3,2%
13.Smart FORTWO371,1%1,3%
14.Ford KA230,7%0,6%
15.Subaru JUSTY130,4%0,6%
-Ostatní modely020,0%0,4%
-CELKEM284531100,0%100,0%

Zákazníci preferují již delší dobu větší vozy (zejména nižší střední a malé), ale hlavním důvodem poklesu zájmu je zřejmě zdražení nejlevnějších modelů. Například Panda stojí ve velmi chudém základu 174.900 korun. Nejlevnější je v současnosti Twingo (167.900 Kč), jen o dva tisíce více dáte za Citroën C1 a Peugeot 107. Podobnou cenovkou se chlubí také Kia Picanto. Samozřejmě, zde jako všude jinde platí pravidlo, že za více peněz dostanete lepší výbavu. Minivůz na slušné úrovni ovšem stojí kolem 200 tisíc a této částky dosahují auta o třídu větší, například Renault Thalia. A zavazadelník francouzského sedanu je nesrovnatelný, byť méně praktický. Komfortní prvky na jeho palubě mají navíc podobnou úroveň.

V celkovém pořadí od ledna vede Panda se 132 vozy, její podíl ve třídě je momentálně 24,9 %. Zatím jako jediná překročila stovku. Druhý je Spark (76, 14,3 %) a třetí Peugeot 107 (50, 9,4 %). Na průběžné čtvrté příčce se nachází jeho dvojče (či spíše trojče) Citroën C1, které zaostává o jedinou registraci (49, 9,2 %). Páté je Picanto, které se ještě letos dočká nástupce (46, 8,7 %).

Ve srovnání s tím minulým si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini pohoršilo téměř o polovinu (-47,8 %, -121 registrací). Spark má překvapivě menší pád o -46,5 %, letos se prodalo o 66 aut méně. Peugeot 107 naopak získal 19 % a 8 vozů, pozitivní výsledky pokračují i dále. Počty Citroënu C1 totiž stouply o mohutných 81,5%, rozhodlo se pro něj o 22 domácích zákazníků, či spíše zákaznic více. Ani Picanto na tom není vůbec špatně (+12, +35,3 %).

Ruce si mohou mnout jak v německém Mnichově, tak i v britském Oxfordu, respektive přesněji v Cowley. Nárůst Mini totiž dosahuje po dvou měsících +15 registrací, což představuje +125 %. To je ze všech miniaut v tuto chvíli nejlepší hodnota. Imageový diblík je vzhledem k délce základního hatchbacku a kabrioletu zařazeno do nejmenší kategorie, byť cenově konkuruje malým vozům typu Alfy MiTo, Audi A1 a Citroënu C3. Je také pravdou, že větší kombi Clubman, či dokonce SUV Countryman bychom ve statistikách SDA hledali marně. Mini je ale zkrátka miniauto.

Únorové přírůstky mezi turbodiesely představují pouhý jeden Fiat 500, jedna kolegyně ze stejné stáje Panda a rovněž jediný Mini Cooper D. Nikdo jiný si žádný další vůz do této statistiky nepřipsal.

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
11. 3. 2011 14:27
Re: predpokladam
To auto se tu prodávalo, to asi víš. Moc mu to nešlo, to asi víš taky. Původní lupo (a arosa) v podstatě bylo určené pro Evropu, ale cenou zabité. A o té Evropě tu hovoříme, protože píšeme v souvislostech prodejů na českém trhu, který je součásí evropského), přičemž diskuze začala tím, že panda je na něm lídrem, což říkáš, že bude platit jen do příchodu trojčat od VW. Na to jsem ti napsal, že tu už jednou byla nepovedná dvojčata, která nahradil model, který (a to máš pravdu) ani nebyl pro tento trh koncipován (to nemění nic na tom, že nástupce to byl a v Mexiku se dokonce prodával právě jako VW Lupo). Návaznost na evropské super mini to tedy má v podobě původního lupa, přímou tržní však na foxe. A v daném segmentu musí každá značka nabídnout něco víc než jen tu značku. Pokud si tu Škoda udrží prvenství jen tím, že je to Škoda, tak jsou její markeťáci fkat kádři! :-)
Avatar - kari.laz
11. 3. 2011 13:26
Re: predpokladam
Proč by se měli prodávat v Evropě, když to auto je primárně určené pro jižní Ameriku? Jenom pro to, aby jsi měl s čím srovnávat Fiata? A s tím nástupcem je to taky mimo. Tohle malé auto bude primárně určené pro jiné trhy, takže to není žádný nástupce jihoamerického auta. Klidně už začínej smekat, protože na českém trhu bude malá Škoda doma a určitě prodá víc jak 70 aut za měsíc.
Jak to bude v Evropě se uvidí, ale u nás rozhodně bude v prodejích Škodovka první.
11. 3. 2011 12:46
Re: predpokladam
Teda ty máš postřeh - když jsem napsal, že fox je nástupcem lupa, tak ano, je pravděpodobné, že už na trhu není - tedy, je to jen pravděpodobné, když golf I se v JAR prodával snad ještě vloni. Kolik z těch 194 tisíc foxů se prodalo v Evropě, kde má působit jeho nástupce - nový model? Bavíme se tu o českém trhu, kde VW aktuálně v daném segmentu nic nemá, Fiat 2 modely. V Jižní Americe prodává Fiat Uno a prodeje jdou dobře. Nemám sice ponětí, kolik pandy se vyrobilo vloni, nicméně její roční evropské registrace se vždy točily okolo 240 (+/- 15 tisíc), což odpovídá tomu, že se jich za 6 let vyrobilo něco přes 1,5 milionů.

A když se vrátím zpátky na začátek - v Evropě VW nikdy neuměl pořádně prodat auto v tomto segmentu, protože vždy bylo drahé a nemělo tu přidanou hodnotu ani styl. Takže pokud tvůj výrok, že s příchodem VW se změní lídr segmentu, bude platit, tak smeknu. Já o tom pochybuji. VW vyčkává, až se za rok objeví i nová panda - protože budou proti sobě stát 2 novinky místo novinky a zavedeného siláka. To je sice chytré, ale Fiat ví, že pozici v této třídě nesmí pustit, protože je pro něj klíčová.
Avatar - kari.laz
11. 3. 2011 08:50
Re: predpokladam
Prodej Foxu v roce 2010 - 194 393 Kusů. Ostatní tebou jmenovaní se nejspíše již neprodávají, nejsou uvedeni v tabulce. Zdá se ti skoro dvěstě tisíc kusů málo? Ten model je primárně určený pro jihoamerický trh, proto zde není rozšířen.
Tebou zmiňovaných uniformních designů, jako má třeba passat se prodá skoro milion za rok, takže v designu asi problém nebude.
Avatar - Ronault.
11. 3. 2011 00:57
Re: Dotaz na redakci
Máš recht, člověče. :yes: