Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
Trh v této kategorii za druhý měsíc roku 2013 klesl o značných 18,7 %. Loni bylo nově zaregistrováno 4.244 vozů nižší střední třídy, letos jen 3.452 (-792).
V únorovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia. Jenže, kusů si připsala tentokrát méně, jen 1.014, což znamená nízký podíl 29,4 %. Je to ovlivněno recesí, střídáním stráží, nebo jí krade klienty menší Rapid? Určitě ne, byť kolega s okřídleným šípem obsadil díky 364 přírůstkům a 10,5 % podruhé za sebou stříbrnou příčku. Golf, který prochází částečnou generační obměnou, je třetí, dostal se na 358 vozů a dvouciferných 10,4 %. Hyundai i30 tak obsadil s 272 novými auty (7,9 %) až čtvrté místo. Do Top 5 je ještě vešlo jeho dvojče Kia Cee'd s 225 registracemi (6,5 %). Šestá a sedmá příčka patří francouzským lvům: kromě modelu 308 se začíná dařit i levnému sedanu 301.
Ve srovnání s druhým měsícem roku 2012 Octavia spadla o poměrně značných 1.126 jednotek a 52,6 %! Golf je na tom procentně podobně, ale v kladném slova smyslu. Má +51,7 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli 236 „golfíků“, aktuálně o 122 více. Duo středoevropských Jihokorejců však už postup nevykazuje. Hyundai i30 spadl o 9 % (-27 aut z 299), zatímco registrace Cee'du klesly o minimálních 3,4 %, respektive 8 vozů. Rapid jsme vynechali, před rokem ještě v pořadí chyběl.
Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládnou modely z druhé patnáctky. Nejlepší je Audi A3 s +800 % (z pouhých 4 registrací na 36), VW Beetle si polepšil o 750 %, Citroën DS4 hlásí +600 % a Fiat Linea +125 %. Za Seatem Leon se ziskem 70 % je už Golf. Přírůstky všech zmíněných kromě čtyř kruhů a dvou véček nepřesáhly patnáct exemplářů. Kusovým skokanům tak dominují němečtí sourozenci Golf před A3 a malým crossoverem Suzuki SX4 (+22, jinak o 34,9 % více).
Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Hyundai Elantra (-71,1 %, -32 aut). Následuje důležitější Renault Mégane s -60,8 %, Citroën C4 má -56 % a čtvrtá je Octavia. Absolutním ztrátám tedy vévodí právě ona před Méganem (-149) a C4 (-51). Z těchto nelichotivých přehledů jsme vynechali BMW řady 1, protože se do pořadí těsně nevešlo. Vykazuje však hluboké ztráty: 90,5 % a 57 kusů z celkových 63.
Český trh v nižší střední oproti úvodním dvěma měsícům roku klesl, a to o 7,7 %, počet nových aut se snížil z 8.504 na 7.846 (meziročně -658).
Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 2.654 kusy a podílem 33,8 %. Druhý je menší liftback s okřídleným šípem, tedy Rapid (769, 9,8 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (731, 9,3 %). Čtvrté místo náleží v Nošovicích vyráběné i30 se značkou Hyundai (608, 7,7 %). Pátá Kia Cee'd už ztrácí 180 exemplářů (hlásí celkem 428, respektive 5,5 %). Sezóna je však teprve na svém začátku.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila již 1.746 jednotek, tedy 39,7 %. Nic lichotivého. Oproti svým nejbližším konkurentům je na tom naopak dobře Golf (+45 %, +227 aut). Hyundai i30 se zlepšil o 16,7 %. Má na kontě o 87 vozů více než před rokem. Kia prodala naopak o dvojici Cee'dů méně (-0,5). Na porovnání Rapidu si musíme ještě počkat.
Průběžná celoroční trojciferná procentní navýšení můžeme vzít jen telegraficky, z globálního pohledu nejsou zas až tolik důležitá. K modelům, které za pozornost přece jen stojí, se dostaneme vzápětí. Vede VW Beetle (+620 %), za ním je Audi A3 (+615,4 %), třetí Seat Leon (+243,5 %) a dále VW Scirocco (mimo pořadí, +200 %). Dvojnásobek a více mají ještě další tři: Citroën DS4 (+118,2 %), Honda Civic (+103 %), respektive Fiat Linea (právě +100 %). Meziročním kusovým šplhounem je výše zmíněný Golf. Audi A3 se zlepšilo o 80 kusů (z 13 na 93), francouzský sedan s jihokorejskými kořeny, tedy Renault Fluence zvolilo 190 zákazníků místo 134 (+56, +41,8%). Stejné navýšení o 56 aut má i Seat Leon, ale jen z 23.
Z propadáků nás bude zajímat Hyundai Elantra (-57,8 %, 26 kusů místo 63). Za ním jsou Renault Mégane (-44,6 %, -207) a Škoda Octavia. O modelech „pod čarou“ se nemá smysl zmiňovat, vyjma jedničkového BMW (-86,1 %, -99). V absolutních počtech „loserů“ náleží první pozice Octavii, jejíž čísla jsme již vzpomenuli, stejně jako ta v případě druhého Méganu. Bronzovým v této smutné statistice vyhlašujeme Peugeot 308 (-105 aut, -33,5 %).
Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory je neohrožené v čele stálice Škoda Octavia. Má na kontě celkem 851 kusů (83,9 % z celkových registrací). Druhý je i v tomto přehledu Rapid (84, ale mnohem nižších 23,1 %) a pomyslný bronz patří Peugeotu 308 s 81 exempláři a slušným podílem 60,9 %. Těsně pod stupni vítězů se nachází Golf (77), ten vykazuje víceméně tradičních 21,5 % TDI. Nejlepší pětku uzavírá Hyundai i30 s 61 turbodiesely (22,4 %).
LPG spaluje jediná nová Octavia, stejně jako jedenáctka Loganů MCV. V bioethanolu bodovalo pouze rumunsko-francouzské maxikombi, a to jedním kusem. V „zelené“ kategorii si přírůstky připsala jen japonská Toyota: dražší Lexus CT si odvezl taktéž jediný zájemce, zatímco levnější Auris HSD zvolilo celkem deset Čechů.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2/2013 | 1-2/2013 | 2/2013 | 1-2/2013 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1014 | 2654 | 29,4% | 33,8% |
2. | Škoda RAPID | 364 | 769 | 10,5% | 9,8% |
3. | Volkswagen GOLF | 358 | 731 | 10,4% | 9,3% |
4. | Hyundai i30 | 272 | 608 | 7,9% | 7,7% |
5. | Kia CEE´D | 225 | 428 | 6,5% | 5,5% |
6. | Peugeot 308 | 133 | 208 | 3,9% | 2,7% |
7. | Peugeot 301 | 128 | 162 | 3,7% | 2,1% |
8. | Ford FOCUS | 107 | 210 | 3,1% | 2,7% |
9. | Renault MEGANE | 96 | 257 | 2,8% | 3,3% |
10. | Suzuki SX4 | 85 | 184 | 2,5% | 2,3% |
11. | Opel ASTRA | 76 | 176 | 2,2% | 2,2% |
12. | Citroën C-ELYSÉE | 69 | 129 | 2,0% | 1,6% |
12. | Renault FLUENCE | 69 | 190 | 2,0% | 2,4% |
14. | Dacia LOGAN | 68 | 183 | 2,0% | 2,3% |
15. | Toyota AURIS | 58 | 128 | 1,7% | 1,6% |
16. | Citroën C4 | 40 | 136 | 1,2% | 1,7% |
17. | Chevrolet CRUZE | 37 | 87 | 1,1% | 1,1% |
18. | Audi A3 | 36 | 93 | 1,0% | 1,2% |
19. | Honda CIVIC | 27 | 67 | 0,8% | 0,9% |
20. | Mazda 3 | 22 | 36 | 0,6% | 0,5% |
20. | Seat TOLEDO | 22 | 35 | 0,6% | 0,4% |
22. | Seat LEON | 17 | 79 | 0,5% | 1,0% |
22. | Volkswagen BEETLE | 17 | 36 | 0,5% | 0,5% |
24. | Mercedes-Benz A | 16 | 32 | 0,5% | 0,4% |
25. | Subaru IMPREZA | 15 | 25 | 0,4% | 0,3% |
26. | Citroën DS4 | 14 | 24 | 0,4% | 0,3% |
27. | Hyundai ELANTRA | 13 | 26 | 0,4% | 0,3% |
28. | Volvo V40 | 11 | 37 | 0,3% | 0,5% |
29. | Fiat LINEA | 9 | 16 | 0,3% | 0,2% |
30. | Fiat SEDICI | 8 | 19 | 0,2% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 26 | 81 | 0,8% | 1,0% |
CELKEM | - | 3452 | 7846 | 100,0% | 100,0% |