Český trh v únoru 2016: Škoda mohutně roste, Volkswagen padá
Na českém trhu bylo v minulém měsíci registrováno celkem 19.299 nových osobních automobilů, což bylo o 17,8 % více než před rokem. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů.
Není překvapením, že nejprodávanější značkou na českém trhu zůstává domácí Škoda. Za únor má na svém kontě 6.316 registrovaných vozů, což je o bezmála 22 % více než před rokem. Jedná se o výrazný růst, v lednu byl však ještě vyšší – činil 28,5 %.
Podle šéfa české prodejní organizace Škody Auto Luboše Vlčka stojí za růstem značky vedle nových modelů i kompletně modernizovaná česká prodejní a servisní síť. „Tento nový způsob distribuce našich automobilů směrem k zákazníkům stojí za růstovým trendem nově příchozích objednávek a vytváří stabilní odrazový můstek pro následující měsíce,“ dodal.
Druhý je sice stejně jako v lednu Volkswagen, jeho propad se ale ještě zvýraznil. Německá značka evidovala 1.864 registrovaných aut, což je o nemalých 16,6 % méně než v únoru 2015. Z první dvacítky značek nikdo nezažil výraznější pád prodejů. Prodeje dále klesly Dacii (-3 %), Toyotě (-2,4 %), Nissanu (-11 %) a Fiatu (-3,4 %).
Také zastoupení na dalších místech se nemění. Nejlepší trojku uzavírá Hyundai. Zatímco v lednu si pohoršil o 25 %, v únoru si pomohl o 12 %. Na šestou příčku se tentokrát vyšvihla Kia se 771 registracemi, jejíž prodeje meziročně vyrostly o 40 %.
Z prémiových značek tentokrát nejlépe dopadl Mercedes-Benz. Jeho 488 prodaných kusů znamenalo jedenáctou příčku. Audi prodalo 430 aut, BMW pak 369.
Mezi japonskými výrobci byla stejně jako v lednu nejvýše celkově 15. Toyota, následovaná 16. Nissanem. Oběma značkami však prodeje meziročně poklesly, zatímco Mazda, Suzuki i Mitsubishi výrazně rostly.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 2/2016 | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6316 | +21,9 | 32,73 |
2. | Volkswagen | 1864 | -16,6 | 9,66 |
3. | Hyundai | 1491 | +12,1 | 7,73 |
4. | Ford | 1176 | +11,6 | 6,09 |
5. | Dacia | 843 | -3,0 | 4,37 |
6. | Kia | 771 | +40,2 | 4,00 |
7. | Peugeot | 750 | +56,9 | 3,89 |
8. | Renault | 729 | +27,0 | 3,78 |
9. | Seat | 617 | +12,8 | 3,20 |
10. | Opel | 593 | +8,4 | 3,07 |
11. | Mercedes-Benz | 488 | +65,4 | 2,53 |
12. | Citroën | 460 | +39,4 | 2,38 |
13. | Audi | 430 | +66,7 | 2,23 |
14. | BMW | 369 | +28,1 | 1,91 |
15. | Toyota | 321 | -2,4 | 1,66 |
16. | Nissan | 273 | -11,1 | 1,41 |
17. | Mazda | 269 | +78,2 | 1,39 |
18. | Suzuki | 257 | +56,7 | 1,33 |
19. | Fiat | 231 | -3,4 | 1,20 |
20. | Mitsubishi | 225 | +78,6 | 1,17 |
- | CELKEM | 19.299 | +17,8 | - |
Pokud se zaměříme na statistiky prodejů za první dva měsíce, zjistíme, že Škoda již letos prodala 12.809 nových automobilů. Největší procentuální nárůst hlásí Audi – o takřka 72 %. Naopak Volkswagenu, Hyundaii, Toyotě a Fiatu letos prodeje zatím klesají.
Z 36.799 prodaných aut za první dva měsíce roku jen 8.227 koupily soukromé osoby. Více než 77 % vozů tak na českém trhu kupují firmy. Také soukromníkům prodá nejvíce automobilů Škoda – za leden a únor to bylo 1.632 aut. Následuje Hyundai (1.294 vozů), Dacia (690) a Volkswagen (542).
Pouze Honda, Suzuki a Mitsubishi prodá soukromým osobám více aut než firmám. Zatímco u Hondy je poměr prodejů vyrovnaný (51:49), Suzuki a Mitsubishi prodaly rodinám asi 61 % svých automobilů.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje celkem v 1-2/2016 | Meziroční rozdíl [%] | Prodeje soukromníkům v 1-2/2016 |
1. | Škoda | 12809 | +25,2 | 1632 |
2. | Volkswagen | 3495 | -12,25 | 542 |
3. | Hyundai | 2666 | -8,1 | 1294 |
4. | Ford | 2221 | +17,1 | 247 |
5. | Dacia | 1782 | +6,1 | 690 |
6. | Peugeot | 1311 | +41,1 | 509 |
7. | Kia | 1224 | +11,7 | 442 |
8. | Renault | 1170 | +11,4 | 347 |
9. | Opel | 1133 | +12,5 | 326 |
10. | Seat | 1123 | +5,8 | 175 |
11. | Mercedes-Benz | 902 | +56,3 | 86 |
12. | Audi | 914 | +71,8 | 27 |
13. | BMW | 885 | +10,1 | 64 |
14. | Citroën | 799 | +7,5 | 322 |
15. | Toyota | 611 | -6,9 | 255 |
16. | Nissan | 533 | +5,1 | 169 |
17. | Mazda | 499 | +57,9 | 230 |
18. | Suzuki | 426 | +47,4 | 259 |
19. | Fiat | 421 | -2,3 | 47 |
20. | Mitsubishi | 376 | +51,6 | 230 |
- | CELKEM | 36.799 | +14,6 | 8227 |
Registrace lehkých užitkových automobilů vzrostly v prvních dvou měsících roku o 7 % na 2.577 vozů. Nejvíce prodal Fiat, následuje Ford a Volkswagen. Registrace nákladních vozidel vzrostly o 26 % na 1.805 aut. Nejprodávanější byl Mercedes před Volvem a Scania. Prodej autobusů klesl o pětinu na 95 vozidel.
Kategorie motocyklů zaznamenala letos celkově nárůst o desetinu na 1.222 prodaných strojů. První je Honda před CF Moto a značkou Maxon.