Český trh v září 2008: Pořadí značek
V září bylo na českém trhu prodáno 17.159 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 3561 ks více než v září minulého roku. To představuje meziroční nárůst 26,2 %. Ovšem nutno dodat, že loňské září bylo z hlediska registrací mimořádně slabým měsícem, třetím nejslabším v roce 2007. Letos měl trh už v dubnu větší absolutní meziroční přírůstek, tehdy se prodalo o 3865 vozů více než před rokem.
Škoda Auto v září prodala 5.566 vozů, což bylo o 17,5 % více než před rokem. Tržní podíl v devátém měsíci roku činil 32,4 %. Octavií se prodalo 1952 kusů, Fabií 2450 kusů.
První dovozce - Ford - výrazně odskočil od Volkswagenu, když prodal v září 1.919 vozů (meziročně +47 %) a drží díky tomu podíl 11,2 % na zářijovém trhu. Tak velký podíl nikdy žádný jiný dovozce na našem trhu neměl.
|
TEST Ford Fusion 1.4 (58 kW) – Nejprodávanější z dovážených |
Volkswagen je na druhém místě mezi dovozci druhou značkou, která překonala hranici tisíce prodaných vozů. Výpadek na poli superlevných Thalií (starý model vyprodán, čeká se na nový model) přispěl ke slabšímu prodejnímu výsledku třetího velkého hráče - Renaultu - který prodal jen 977 vozů.
Mimořádný prodejní výsledek - 781 registrací a meziroční nárůst o 71 % - si v září do ročního výkazu zapsala Toyota. Páté místo obvykle patří některé z francouzských automobilek, ale výrazná cenová zvýhodnění zavedená v létě, zřejmě zafungovala. Yarisů zákazníci v září zaregistrovali 376 ks a Aurisů 143 ks.
Meziročně rostl také Peugeot na šestém a Hyundai na sedmém místě, Citroen ztrácel, což lze přičíst výpadku z prodeje právě inovovaného modelu C4.
Ve druhé desítce se mimořádně dobře daří značkám Audi a Honda, ve třetí desítce pak Dacii. Všechny tři značky rostly meziročně o desítky procent.
Registrace na českém trhu v měsíci září 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 9/2008 | 9/2007 | [ks] | [%] | 9/2008 |
1. | Škoda | 5566 | 4738 | 828 | 17,5% | 32,4% |
2. | Ford | 1919 | 1306 | 613 | 46,9% | 11,2% |
3. | Volkswagen | 1298 | 819 | 479 | 58,5% | 7,6% |
4. | Renault | 977 | 805 | 172 | 21,4% | 5,7% |
5. | Toyota | 781 | 456 | 325 | 71,3% | 4,6% |
6. | Peugeot | 723 | 611 | 112 | 18,3% | 4,2% |
7. | Hyundai | 667 | 532 | 135 | 25,4% | 3,9% |
8. | Citroën | 505 | 602 | -97 | -16,1% | 2,9% |
9. | Kia | 480 | 390 | 90 | 23,1% | 2,8% |
10. | Fiat | 478 | 430 | 48 | 11,2% | 2,8% |
11. | Mercedes-Benz | 405 | 347 | 58 | 16,7% | 2,4% |
12. | Opel | 403 | 354 | 49 | 13,8% | 2,3% |
13. | Suzuki | 327 | 259 | 68 | 26,3% | 1,9% |
14. | Audi | 322 | 204 | 118 | 57,8% | 1,9% |
15. | Honda | 307 | 183 | 124 | 67,8% | 1,8% |
16. | Chevrolet | 297 | 250 | 47 | 18,8% | 1,7% |
17. | Mazda | 283 | 139 | 144 | 103,6% | 1,6% |
18. | BMW | 272 | 220 | 52 | 23,6% | 1,6% |
19. | Nissan | 182 | 175 | 7 | 4,0% | 1,1% |
20. | Mitsubishi | 156 | 116 | 40 | 34,5% | 0,9% |
21. | Dacia | 148 | 64 | 84 | 131,3% | 0,9% |
22. | Seat | 141 | 131 | 10 | 7,6% | 0,8% |
23. | Volvo | 122 | 105 | 17 | 16,2% | 0,7% |
24. | Subaru | 88 | 60 | 28 | 46,7% | 0,5% |
25. | Iveco | 63 | 41 | 22 | 53,7% | 0,4% |
26. | Land Rover | 32 | 33 | -1 | -3,0% | 0,2% |
27. | Renault Trucks | 23 | 11 | 12 | 109,1% | 0,1% |
28. | Lexus | 19 | 17 | 2 | 11,8% | 0,1% |
28. | Porsche | 19 | 8 | 11 | 137,5% | 0,1% |
30. | Alfa Romeo | 16 | 20 | -4 | -20,0% | 0,1% |
31. | Lada | 15 | 10 | 5 | 50,0% | 0,1% |
32. | Jeep | 13 | 14 | -1 | -7,1% | 0,1% |
33. | Dodge | 11 | 7 | 4 | 57,1% | 0,1% |
34. | Smart | 10 | 4 | 6 | 150,0% | 0,1% |
35. | Mini | 9 | 12 | -3 | -25,0% | 0,1% |
36. | Chrysler | 8 | 9 | -1 | -11,1% | 0,0% |
37. | Ssangyong | 6 | 11 | -5 | -45,5% | 0,0% |
38. | Hummer | 5 | 6 | -1 | -16,7% | 0,0% |
38. | Jaguar | 5 | 13 | -8 | -61,5% | 0,0% |
38. | Saab | 5 | 6 | -1 | -16,7% | 0,0% |
41. | Lancia | 3 | 1 | 2 | 200,0% | 0,0% |
42. | Rover | 2 | 1 | 1 | 100,0% | 0,0% |
42. | Santana | 2 | 2 | 0 | 0,0% | 0,0% |
44. | Cadillac | 1 | 3 | -2 | -66,7% | 0,0% |
44. | Ferrari | 1 | 1 | 0 | 0,0% | 0,0% |
44. | Kaipan | 1 | 0 | 1 | - | 0,0% |
44. | Maserati | 1 | 3 | -2 | -66,7% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 42 | 69 | -27 | -39,1% | 0,2% |
- | Celkem | 17159 | 13598 | 3561 | 26,2% | 100,0% |
Vývoj trhu od začátku roku
Za první tři čtvrtletí bylo na českém území zaregistrováno 154.972 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ve stejném období roku 2007 to bylo jen 140.453. Český trh tak zdá se zatím nebyl zasažen událostmi, které dramaticky ovlivňují odbyt ve Španělsku nebo Velké Británii. Zatím stále rosteme tempem 10,2 % proti loňským objemům.
Škodě se zatím nepodařilo dostat na úroveň loňských prodejů. Zatímco v srpnu k tomu chyběla tisícovka aut, v září schází už jen 200 vozů. Jestli se dočká značka v roce 2008 meziročního růstu dost závisí na cenách inovované Octavie a také na vývoji v cenové politice řady Fabia. Konkurence přistoupila v posledních měsících k radikální úpravě cen a akční ceny Edition 08 již začínají pomalu zastarávat.
Všichni dovozci z první desítky bez výjimky meziročně rostou. Ford se začíná profilovat jako lídr trhu dovážených vozů a jeho management se o tuto pozici nebojí ani po ukončení výroby radikálně zlevněné Fiesty a nástupu zbrusu nového modelu. Fusion sice má také svá léta, ale Čechům jde v případě tohoto modelu hlavně o dobrý poměr cena/hodnota. S ukončením výroby v nejbližší době se prý nepočítá. Jen v září koupilo Fusion 705 zákazníků, od počátku roku pak 4338 ks.
Prodej aut na Slovensku v září vzrostl téměř o čtvrtinu |
Prodej nových osobních a malých nákladních aut na Slovensku se v září meziročně zvýšil o 24 procent na 7098 vozů. Poptávka po autech na Slovensku tak podobně jako v České republice pokračuje v růstu navzdory finanční krizi, která minulý měsíc přispěla k poklesu prodeje na řadě západoevropských trzích i ve Spojených státech. Za první tři čtvrtletí letošního roku stoupl prodej aut na Slovensku o více než pětinu na 71.643 vozů. Jedničkou byla již tradičně česká Škoda Auto, která prodala 14.469 vozů. Její tržní podíl se však ve srovnání s loňským rokem snížil o 1,79 procentního bodu na 20,20 procenta. Druhé místo si udržel německý Volkswagen a třetí příčku obsadil francouzský Peugeot. |
Prodej dosluhujících Volkswagenů Polo a Golf je živen pobídkami, které snad v minulosti nikdy tak velkorysé nebyly. Mnohdy novější konkurence je na tom však velmi podobně, a tak atributy jako prvotřídní služby nebo přístup k zákazníkovi, na které chce VW v dlouhodobém horizontu sázet, v krátkém období nefungují tak dobře jako aktivity Fordu.
Třetí značkou, která u nás letos prodala už více než 10 tisíc vozů, byl Renault. První tři dovozci zatím letos rostou meziročně o 18 až 23 %. Značky skupiny PSA drží na českém trhu téměř 10% podíl a jejich odbyt je u nás vzácně vyrovnaný. Trochu méně vyrovnanou dvojici tvoří na průběžném sedmém a osmém místě korejské sestry Hyundai a Kia. Zatímco Hyundai vyrostla meziročně řádově o procenta, Kia prodává o 34 % více než loni. Její růst je největší ze značek první desítky.
Velmi dobrý zářijový výsledek pomohl Toyotě dostat se z růstově červených čísel do černých a její ztráta na devátý Fiat se zmenšila na 110 vozů.
Ze značek druhé desítky stojí za pozornost stoprocentní růst Mazdy i velmi slušný nárůst u Chevroletu. Uvážíme-li, že Nissan má v portfoliu spíše zavedené SUV-modely a osobní vozy, které ale vykrývají jen okraje obchodně zajímavých segmentů, je jeho dvacetiprocentní růst také hodný pozornosti.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-9/2008 | 1-9/2007 | [ks] | [%] | 1-9/2008 |
1. | Škoda | 45459 | 45659 | -200 | -0,4% | 29,3% |
2. | Ford | 13011 | 10571 | 2440 | 23,1% | 8,4% |
3. | Volkswagen | 11767 | 9857 | 1910 | 19,4% | 7,6% |
4. | Renault | 10660 | 9002 | 1658 | 18,4% | 6,9% |
5. | Citroën | 7635 | 7351 | 284 | 3,9% | 4,9% |
6. | Peugeot | 7549 | 7243 | 306 | 4,2% | 4,9% |
7. | Hyundai | 6456 | 6197 | 259 | 4,2% | 4,2% |
8. | Kia | 5540 | 4135 | 1405 | 34,0% | 3,6% |
9. | Fiat | 4918 | 4157 | 761 | 18,3% | 3,2% |
10. | Toyota | 4808 | 4706 | 102 | 2,2% | 3,1% |
11. | Opel | 4063 | 4350 | -287 | -6,6% | 2,6% |
12. | Mercedes-Benz | 3821 | 3360 | 461 | 13,7% | 2,5% |
13. | Chevrolet | 3294 | 2411 | 883 | 36,6% | 2,1% |
14. | Suzuki | 3190 | 2804 | 386 | 13,8% | 2,1% |
15. | Audi | 2834 | 2547 | 287 | 11,3% | 1,8% |
16. | Mazda | 2649 | 1288 | 1361 | 105,7% | 1,7% |
17. | BMW | 2400 | 1766 | 634 | 35,9% | 1,5% |
18. | Honda | 2383 | 2412 | -29 | -1,2% | 1,5% |
19. | Nissan | 2052 | 1716 | 336 | 19,6% | 1,3% |
20. | Seat | 1957 | 1780 | 177 | 9,9% | 1,3% |
21. | Dacia | 1943 | 1367 | 576 | 42,1% | 1,3% |
22. | Mitsubishi | 1360 | 1046 | 314 | 30,0% | 0,9% |
23. | Volvo | 1114 | 1127 | -13 | -1,2% | 0,7% |
24. | Subaru | 898 | 566 | 332 | 58,7% | 0,6% |
25. | Iveco | 568 | 414 | 154 | 37,2% | 0,4% |
26. | Land Rover | 294 | 409 | -115 | -28,1% | 0,2% |
27. | Jeep | 196 | 159 | 37 | 23,3% | 0,1% |
28. | Lexus | 182 | 191 | -9 | -4,7% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo | 175 | 216 | -41 | -19,0% | 0,1% |
30. | Renault Trucks | 169 | 108 | 61 | 56,5% | 0,1% |
31. | Porsche | 166 | 123 | 43 | 35,0% | 0,1% |
32. | Lada | 140 | 142 | -2 | -1,4% | 0,1% |
33. | Jaguar | 118 | 100 | 18 | 18,0% | 0,1% |
34. | Chrysler | 116 | 98 | 18 | 18,4% | 0,1% |
35. | Dodge | 98 | 118 | -20 | -16,9% | 0,1% |
36. | Saab | 89 | 53 | 36 | 67,9% | 0,1% |
37. | Smart | 81 | 79 | 2 | 2,5% | 0,1% |
38. | Mini | 70 | 70 | 0 | 0,0% | 0,0% |
39. | Ssangyong | 66 | 132 | -66 | -50,0% | 0,0% |
40. | Hummer | 51 | 41 | 10 | 24,4% | 0,0% |
41. | Cadillac | 32 | 25 | 7 | 28,0% | 0,0% |
42. | Maserati | 25 | 14 | 11 | 78,6% | 0,0% |
43. | Ferrari | 24 | 22 | 2 | 9,1% | 0,0% |
44. | Lancia | 20 | 15 | 5 | 33,3% | 0,0% |
45. | Kaipan | 12 | 7 | 5 | 71,4% | 0,0% |
46. | Santana | 11 | 34 | -23 | -67,6% | 0,0% |
47. | Rover | 10 | 6 | 4 | 66,7% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 498 | 459 | 39 | 8,5% | 0,3% |
- | Celkem | 154972 | 140453 | 14519 | 10,3% | 100,0% |