Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2008: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (97)
Letošní zářijový výsledek českého trhu patří opět mezi nejlepší za posledních pět let. Rostli téměř všichni! Prodalo se o 26 % více aut než před rokem, za prvních 9 měsíců vyrostl český trh meziročně o více než 10 %. Krize zatím nepřišla.

V září bylo na českém trhu prodáno 17.159 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 3561 ks více než v září minulého roku. To představuje meziroční nárůst 26,2 %. Ovšem nutno dodat, že loňské září bylo z hlediska registrací mimořádně slabým měsícem, třetím nejslabším v roce 2007. Letos měl trh už v dubnu větší absolutní meziroční přírůstek, tehdy se prodalo o 3865 vozů více než před rokem.

Škoda Auto v září prodala 5.566 vozů, což bylo o 17,5 % více než před rokem. Tržní podíl v devátém měsíci roku činil 32,4 %. Octavií se prodalo 1952 kusů, Fabií 2450 kusů.

První dovozce - Ford - výrazně odskočil od Volkswagenu, když prodal v září 1.919 vozů (meziročně +47 %) a drží díky tomu podíl 11,2 % na zářijovém trhu. Tak velký podíl nikdy žádný jiný dovozce na našem trhu neměl.

Jaké je nejprodávanější dovážené auto?
TEST Ford Fusion 1.4 (58 kW) – Nejprodávanější z dovážených

Volkswagen je na druhém místě mezi dovozci druhou značkou, která překonala hranici tisíce prodaných vozů. Výpadek na poli superlevných Thalií (starý model vyprodán, čeká se na nový model) přispěl ke slabšímu prodejnímu výsledku třetího velkého hráče - Renaultu - který prodal jen 977 vozů.

Mimořádný prodejní výsledek - 781 registrací a meziroční nárůst o 71 % - si v září do ročního výkazu zapsala Toyota. Páté místo obvykle patří některé z francouzských automobilek, ale výrazná cenová zvýhodnění zavedená v létě, zřejmě zafungovala. Yarisů zákazníci v září zaregistrovali 376 ks a Aurisů 143 ks.

Meziročně rostl také Peugeot na šestém a Hyundai na sedmém místě, Citroen ztrácel, což lze přičíst výpadku z prodeje právě inovovaného modelu C4.

Ve druhé desítce se mimořádně dobře daří značkám Audi a Honda, ve třetí desítce pak Dacii. Všechny tři značky rostly meziročně o desítky procent.

Registrace na českém trhu v měsíci září 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 9/2008 9/2007 [ks] [%] 9/2008
1. Škoda 5566 4738 828 17,5% 32,4%
2. Ford 1919 1306 613 46,9% 11,2%
3. Volkswagen 1298 819 479 58,5% 7,6%
4. Renault 977 805 172 21,4% 5,7%
5. Toyota 781 456 325 71,3% 4,6%
6. Peugeot 723 611 112 18,3% 4,2%
7. Hyundai 667 532 135 25,4% 3,9%
8. Citroën 505 602 -97 -16,1% 2,9%
9. Kia 480 390 90 23,1% 2,8%
10. Fiat 478 430 48 11,2% 2,8%
11. Mercedes-Benz 405 347 58 16,7% 2,4%
12. Opel 403 354 49 13,8% 2,3%
13. Suzuki 327 259 68 26,3% 1,9%
14. Audi 322 204 118 57,8% 1,9%
15. Honda 307 183 124 67,8% 1,8%
16. Chevrolet 297 250 47 18,8% 1,7%
17. Mazda 283 139 144 103,6% 1,6%
18. BMW 272 220 52 23,6% 1,6%
19. Nissan 182 175 7 4,0% 1,1%
20. Mitsubishi 156 116 40 34,5% 0,9%
21. Dacia 148 64 84 131,3% 0,9%
22. Seat 141 131 10 7,6% 0,8%
23. Volvo 122 105 17 16,2% 0,7%
24. Subaru 88 60 28 46,7% 0,5%
25. Iveco 63 41 22 53,7% 0,4%
26. Land Rover 32 33 -1 -3,0% 0,2%
27. Renault Trucks 23 11 12 109,1% 0,1%
28. Lexus 19 17 2 11,8% 0,1%
28. Porsche 19 8 11 137,5% 0,1%
30. Alfa Romeo 16 20 -4 -20,0% 0,1%
31. Lada 15 10 5 50,0% 0,1%
32. Jeep 13 14 -1 -7,1% 0,1%
33. Dodge 11 7 4 57,1% 0,1%
34. Smart 10 4 6 150,0% 0,1%
35. Mini 9 12 -3 -25,0% 0,1%
36. Chrysler 8 9 -1 -11,1% 0,0%
37. Ssangyong 6 11 -5 -45,5% 0,0%
38. Hummer 5 6 -1 -16,7% 0,0%
38. Jaguar 5 13 -8 -61,5% 0,0%
38. Saab 5 6 -1 -16,7% 0,0%
41. Lancia 3 1 2 200,0% 0,0%
42. Rover 2 1 1 100,0% 0,0%
42. Santana 2 2 0 0,0% 0,0%
44. Cadillac 1 3 -2 -66,7% 0,0%
44. Ferrari 1 1 0 0,0% 0,0%
44. Kaipan 1 0 1 - 0,0%
44. Maserati 1 3 -2 -66,7% 0,0%
- Celkem - Jiné značky 42 69 -27 -39,1% 0,2%
- Celkem 17159 13598 3561 26,2% 100,0%

Vývoj trhu od začátku roku

Za první tři čtvrtletí bylo na českém území zaregistrováno 154.972 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ve stejném období roku 2007 to bylo jen 140.453. Český trh tak zdá se zatím nebyl zasažen událostmi, které dramaticky ovlivňují odbyt ve Španělsku nebo Velké Británii. Zatím stále rosteme tempem 10,2 % proti loňským objemům.

Škodě se zatím nepodařilo dostat na úroveň loňských prodejů. Zatímco v srpnu k tomu chyběla tisícovka aut, v září schází už jen 200 vozů. Jestli se dočká značka v roce 2008 meziročního růstu dost závisí na cenách inovované Octavie a také na vývoji v cenové politice řady Fabia. Konkurence přistoupila v posledních měsících k radikální úpravě cen a akční ceny Edition 08 již začínají pomalu zastarávat.

Všichni dovozci z první desítky bez výjimky meziročně rostou. Ford se začíná profilovat jako lídr trhu dovážených vozů a jeho management se o tuto pozici nebojí ani po ukončení výroby radikálně zlevněné Fiesty a nástupu zbrusu nového modelu. Fusion sice má také svá léta, ale Čechům jde v případě tohoto modelu hlavně o dobrý poměr cena/hodnota. S ukončením výroby v nejbližší době se prý nepočítá. Jen v září koupilo Fusion 705 zákazníků, od počátku roku pak 4338 ks.

Prodej aut na Slovensku v září vzrostl téměř o čtvrtinu
Prodej nových osobních a malých nákladních aut na Slovensku se v září meziročně zvýšil o 24 procent na 7098 vozů. Poptávka po autech na Slovensku tak podobně jako v České republice pokračuje v růstu navzdory finanční krizi, která minulý měsíc přispěla k poklesu prodeje na řadě západoevropských trzích i ve Spojených státech.
Za první tři čtvrtletí letošního roku stoupl prodej aut na Slovensku o více než pětinu na 71.643 vozů. Jedničkou byla již tradičně česká Škoda Auto, která prodala 14.469 vozů. Její tržní podíl se však ve srovnání s loňským rokem snížil o 1,79 procentního bodu na 20,20 procenta. Druhé místo si udržel německý Volkswagen a třetí příčku obsadil francouzský Peugeot.

Prodej dosluhujících Volkswagenů Polo a Golf je živen pobídkami, které snad v minulosti nikdy tak velkorysé nebyly. Mnohdy novější konkurence je na tom však velmi podobně, a tak atributy jako prvotřídní služby nebo přístup k zákazníkovi, na které chce VW v dlouhodobém horizontu sázet, v krátkém období nefungují tak dobře jako aktivity Fordu.

Třetí značkou, která u nás letos prodala už více než 10 tisíc vozů, byl Renault. První tři dovozci zatím letos rostou meziročně o 18 až 23 %. Značky skupiny PSA drží na českém trhu téměř 10% podíl a jejich odbyt je u nás vzácně vyrovnaný. Trochu méně vyrovnanou dvojici tvoří na průběžném sedmém a osmém místě korejské sestry Hyundai a Kia. Zatímco Hyundai vyrostla meziročně řádově o procenta, Kia prodává o 34 % více než loni. Její růst je největší ze značek první desítky.

Velmi dobrý zářijový výsledek pomohl Toyotě dostat se z růstově červených čísel do černých a její ztráta na devátý Fiat se zmenšila na 110 vozů.

Ze značek druhé desítky stojí za pozornost stoprocentní růst Mazdy i velmi slušný nárůst u Chevroletu. Uvážíme-li, že Nissan má v portfoliu spíše zavedené SUV-modely a osobní vozy, které ale vykrývají jen okraje obchodně zajímavých segmentů, je jeho dvacetiprocentní růst také hodný pozornosti.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-9/2008 1-9/2007 [ks] [%] 1-9/2008
1. Škoda 45459 45659 -200 -0,4% 29,3%
2. Ford 13011 10571 2440 23,1% 8,4%
3. Volkswagen 11767 9857 1910 19,4% 7,6%
4. Renault 10660 9002 1658 18,4% 6,9%
5. Citroën 7635 7351 284 3,9% 4,9%
6. Peugeot 7549 7243 306 4,2% 4,9%
7. Hyundai 6456 6197 259 4,2% 4,2%
8. Kia 5540 4135 1405 34,0% 3,6%
9. Fiat 4918 4157 761 18,3% 3,2%
10. Toyota 4808 4706 102 2,2% 3,1%
11. Opel 4063 4350 -287 -6,6% 2,6%
12. Mercedes-Benz 3821 3360 461 13,7% 2,5%
13. Chevrolet 3294 2411 883 36,6% 2,1%
14. Suzuki 3190 2804 386 13,8% 2,1%
15. Audi 2834 2547 287 11,3% 1,8%
16. Mazda 2649 1288 1361 105,7% 1,7%
17. BMW 2400 1766 634 35,9% 1,5%
18. Honda 2383 2412 -29 -1,2% 1,5%
19. Nissan 2052 1716 336 19,6% 1,3%
20. Seat 1957 1780 177 9,9% 1,3%
21. Dacia 1943 1367 576 42,1% 1,3%
22. Mitsubishi 1360 1046 314 30,0% 0,9%
23. Volvo 1114 1127 -13 -1,2% 0,7%
24. Subaru 898 566 332 58,7% 0,6%
25. Iveco 568 414 154 37,2% 0,4%
26. Land Rover 294 409 -115 -28,1% 0,2%
27. Jeep 196 159 37 23,3% 0,1%
28. Lexus 182 191 -9 -4,7% 0,1%
29. Alfa Romeo 175 216 -41 -19,0% 0,1%
30. Renault Trucks 169 108 61 56,5% 0,1%
31. Porsche 166 123 43 35,0% 0,1%
32. Lada 140 142 -2 -1,4% 0,1%
33. Jaguar 118 100 18 18,0% 0,1%
34. Chrysler 116 98 18 18,4% 0,1%
35. Dodge 98 118 -20 -16,9% 0,1%
36. Saab 89 53 36 67,9% 0,1%
37. Smart 81 79 2 2,5% 0,1%
38. Mini 70 70 0 0,0% 0,0%
39. Ssangyong 66 132 -66 -50,0% 0,0%
40. Hummer 51 41 10 24,4% 0,0%
41. Cadillac 32 25 7 28,0% 0,0%
42. Maserati 25 14 11 78,6% 0,0%
43. Ferrari 24 22 2 9,1% 0,0%
44. Lancia 20 15 5 33,3% 0,0%
45. Kaipan 12 7 5 71,4% 0,0%
46. Santana 11 34 -23 -67,6% 0,0%
47. Rover 10 6 4 66,7% 0,0%
- Celkem - Jiné značky 498 459 39 8,5% 0,3%
- Celkem 154972 140453 14519 10,3% 100,0%
Ondřej Láník
Diskuze (97)
13. 10. 2008 13:03
Re: DOBRÁ ČÍSLA
>:D :yes:
12. 10. 2008 20:48
Re: Off Topic
Tobě to teda nevěřim >:D
12. 10. 2008 01:42
Re: VITEZ 2008
Mariánku, chce to lépe číst. Ford má momentálně postaveny své prodeje na modelu Fusion (1/3 celkových prodejů), a že by zrovna Fusion ukazoval technickou vyspělost Fordu? Tak jaké pak lepší automobily? VW letos doplácí na mezigenerační výměnu svého nosného modelu Golf a stáří Pola.
Avatar - woody-alien
11. 10. 2008 23:39
Re: OT: Phaeton je křáp
A snad bys to Ádovi furt nevyčítal. Kdybys jako malej musel místo medvídka usínat s plyšovým Golfem, taky by to na tobě nechalo stopy...
Avatar - woody-alien
11. 10. 2008 23:35
Re: Je mi šuma-fuk, kto koľko predá.
Já si taky nepoletím koupit Fusiona v akci, ale mám nějakou úchylnou potřebu hrabat se ve statistikách. Výsledky ovšem moc neřeším. Ale v Americe existuje něco, co nevím přesně jak se nazývá, ale jedná se v podstatě o utvrzování zákazníka už po prodeji auta, že udělal dobře. Tam se statistiky (pokud jsou příznivé samozřejmě) dost dobře hodí.