Chery v Česku spustí třetí značku, nabídne dostupná spalovací SUV
Příval čínských značek na náš trh nekončí, svůj vstup totiž oznámila také automobilka Chery. Na rozdíl od těch ostatních ale neplánuje elektromobily, místo toho se bude snažit Čechy zaujmout spalovacími a hybridními SUV.
Pokud máte dojem, že jste už o vstupu Chery na náš trh četli, nemýlíte se. Dosud jsme ale psali o značkách Omoda a Jaecoo, které pod čínský koncern spadají. Prodej chtějí zahájit už tento březen, prozatím se dvěma modely. Jenže Chery to zjevně nestačí, a tak oznámilo vstup i pod svou hlavní značkou.
V roce 2005 začala čínská státní automobilka Chery prodávat model nazvaný Tiggo. Malé SUV, zjevně inspirované Toyotou RAV4, mělo úspěch na domácím trhu, ale velmi brzy se začalo také exportovat. A bylo v tom tak dobré, že se na dlouhou dobu stalo nejúspěšnějším čínským vozem na exportních trzích. Originál s několika facelifty zůstal v prodeji dlouhých 18 let, a Chery mezitím udělalo z Tigga celou modelovou řadu.
Dnes je Chery aktivní na více než 100 trzích a Tiggo má devět separátních variant. Dvě z nich už známe, protože jejich prodej brzy odstartuje i u nás pod jinými názvy. Omoda 5 a Jaecoo 7 se totiž na domácím trhu prodávají právě jako zástupci řady Tiggo. Kromě toho ale ještě letos do Česka zamíří další čtyři Tigga pod svým původním názvem. V prodejní síti separátní od Omody a Jaecoo je u nás chce nabídnout přímo Chery.
Úvodem do čínské SUV série je Tiggo 4, velikostně jen o trochu menší než Škoda Karoq. Vyrábí se sice od roku 2017, loni však prošlo rozsáhlým faceliftem, který přinesl i zcela nový vzhled. Do Česka má dorazit nejprve s klasickým hybridem, jehož základem je čtyřválcová patnáctistovka pracující v Atkinsonově cyklu, spárovaná s převodovkou CVT. Nemělo by opomíjet ani bezpečnost, protože už v základu bude sedm airbagů a v Evropě běžná sestava bezpečnostních asistentů.
Přesně 4,5 metru měřící Tiggo 7 je dle vyjádření Chery očekávaný bestseller a nabízet se bude ve spalovací a plug-in hybridní variantě. Uvedeno k nám bude v modernizované variantě, která se představila minulý rok. Základní motorizací má být přeplňovaná čtyřválcová šestnáctistovka Kunpeng o výkonu 108 kW.
Standardně má auto sedmistupňový dvouspojkový automat a pohon předních kol, s tímto motorem se však někde prodává i jako čtyřkolka. V Číně nabízený plug-in hybrid kombinuje benzinovou patnáctistovku se dvěma elektromotory se systémovým výkonem 240 kW. Známy jsou už ceny spalovací verze pro Polsko, kde Tiggo 7 vyjde v přepočtu na 677 000 až 877 000 Kč.

Tiggo 8 velikostně odpovídá Škodě Kodiaq a také nabízí sedm míst. Vedle toho máme očekávat velmi bohatou výbavu a devět airbagů v základu. Pohonné jednotky by měly být stejné jako v menší sedmičce, pro český trh je tedy potvrzený spalovák i plug-in hybrid. Zde máme více informací k PHEV variantě, která nabídne DC rychlodobíjení a dojezd až 90 kilometrů.
Vrcholem nabídky bude 4,8 metru dlouhé Tiggo 9, které by mělo dostat čtyřválcový dvoulitr s osmistupňovým automatem a opět také plug-in hybrid. V jeho případě se chce Chery vytáhnout nadprůměrnou bezpečností a luxusní výbavou, ale opět zachovat nižší cenu než má srovnatelná konkurence. Z celé nabídky jde o nejmladší model, který se v současné generaci představil teprve loni.
Všechny čtyři tigga chtějí kromě výbavy a bezpečnosti bodovat také cenou, začátek prodeje u nás se chystá na druhou polovinu roku. Tigga 7 a 8 se budou pravděpodobně montovat i ve španělské továrně v Barceloně, kterou Chery provozuje s lokálním partnerem Ebro. Na domácím trhu, ale také na těch exportních, má Chery desítky dalších modelů, ze kterých může v případě úspěchu vybírat pro dovoz k nám. Potvrzeno už máme, že se do Evropy a zřejmě i do Česka dostanou také modely prémiovější značky Exlantix, která nabízí elektromobily a EREV.