Chevrolet: Měsíc a 100 dní do 100 let
Nezaložil ji Louis Chevrolet, jak se všeobecně uvádí, ale William Crapo Durant, a to 3. listopadu 1911. Ten byl vyšachován z vedení General Motors a pověřil právě Chevroleta, aby mu zkonstruoval nový vůz, automobilka tedy byla nazvána po něm.
Zajímavostí bylo, že měl šestiválcový motor. Ve Švýcarsku narozený závodník se později s Durantem rozkmotřil a z firmy odešel, aby v ní po mnoha letech skončil jako prostý mechanik. Zemřel v roce 1941 chudý jako kostelní myš. Durant se do GM vrátil v roce 1918 výměnou akcií Chevroletu, tím se značka zároveň stala součástí tohoto koncernu.
Již takřka od počátku Chevrolety konkurovaly Fordům T. Automobilka totiž nabídla zákazníkům levný čtyřválcový model H-2 (1914-1928), který byl technicky dokonalejší než slavná Plechová Lízinka. I díky němu se Chevy stal ve dvacátých letech americkou jedničkou. Stavěl ovšem i drahé osmiválce, protipólem byl například Capitol Coach, který bychom dnes zařadili mezi malé automobily, protože měřil jen 3,9 m. Pouze řadový čtyřválec 2,8 l se do kategorie moc nehodí.
Automobilka je dnes globálním hráčem. Expandovala ovšem už hned po svém vzniku, a to nejen v USA. Montážní závody vznikly v Kanadě, ale také v Irsku a Německu. Dodnes funkční brazilská pobočka má za sebou velmi dlouhou historii, byla založena již v roce 1925. Dnes ovšem nabízí zejména deriváty německých Opelů. Do Evropy se z brazilských Chevroletů dostala pouze Corsa B coby kombi, prodávala se jen v Itálii jako konkurent Fiatu Palio Weekend a při troše štěstí na ni můžete narazit i u nás.
Vraťme se ale za moře. Legendou a kultovním vozem se stala Corvette vyráběná nepřetržitě od roku 1953. Současná generace laminátových sporťáků je šestá v pořadí. Tradice modelu Camaro coby konkurentu Fordu Mustang byla sice přerušena, ale podařilo se na ni navázat.
Tradiční velké ameriky s pohonem zadních kol představoval slavný Bel Air, zpočátku se šestiválcovými motory, později i s V8. Experimentem byl dekádu (1959-1969) vyráběný Corvair se vzduchem chlazeným boxerem umístěným za zadní nápravou. Američané nebyli zvyklí na jeho jízdní vlastnosti a extrémní přetáčivost a korunu všemu nasadil právník Ralph Nader svými soudními přemi a knihou Nebezpečný při každé rychlosti.
Firma se tedy vrátila k produkci klasiky s motory V8 vpředu a zadním pohonem, jména Impala, či Caprice jsou dnes asi nejznámější. Nabízela ale i menší vozy, například Chevette na platformě GM T-Car, později například řadu Cavalier. V devadesátých letech přišla móda SUV a MPV a soumrak klasické koncepce i u General Motors. Na prahu nového tisíciletí začal Chevrolet opět expandovat.
Kromě závodů v Rusku, Indii a Číně je nejznámější akvizice krachující jihokorejské Daewoo Motor. Tu převzal koncern General Motors v roce 2004 a oznámil, že exportní modely ponesou logo Chevroletu. Od 1. října téhož roku se tak stalo oficiálně i v České republice.
Chevy se tím pádem vrátil po mnoha letech do Evropy. Rozšířil svou paletu o mini a malé vozy (Matiz/Spark, Kalos/Aveo). Sedany a kombi Nubira/Lacetti nahradil před dvěma lety také na závodních okruzích úspěšný Cruze. To ovšem neznamená, že by sem tam neokořenil svou nabídku o specifický americký model: takový HHR byl v prodeji i u nás.
V USA pak vzkřísil názvy Malibu a Impala a v letech 2003-2006 vyráběl také extravagantní dvoumístný SSR, což byl pickup s pevnou skládací střechou. I na něj lze na českých silnicích občas narazit.