Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet si připomíná století od představení prvního užitkového auta. Mrkněte na velkou galerii!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 3. 10. 2017 • 15:25
105
1
Zobrazit náhledy (105)
Chevy 1929 International Series LD Chevy 1929 International Series LD Chevy 1929 International Series LD Chevy 1929 International Series LD Chevy 1929 International Series LD Chevy 1929 International Series LD Chevy 1938 Half Ton Chevy 1938 Half Ton Chevy 1938 Half Ton Chevy 1938 Half Ton Chevy 1938 Half Ton Chevy 1947 3100 Series Chevy 1947 3100 Series Chevy 1947 3100 Series Chevy 1947 3100 Series Chevy 1955 3124 Series Cameo Carrier Chevy 1955 3124 Series Cameo Carrier Chevy 1955 3124 Series Cameo Carrier Chevy 1955 3124 Series Cameo Carrier Chevy 1955 3124 Series Cameo Carrier Chevy 1967 C10 Fleetside Chevy 1967 C10 Fleetside Chevy 1967 C10 Fleetside Chevy 1967 C10 Fleetside Chevy 1967 C10 Fleetside Chevy 1967 C10 Fleetside Chevy 1967 C10 Fleetside Chevy 1973 C30 One-Ton Dually Chevy 1973 C30 One-Ton Dually Chevy 1973 C30 One-Ton Dually Chevy 1973 C30 One-Ton Dually Chevy 1973 C30 One-Ton Dually Chevy 1988 K1500 Sportside Silverado Chevy 1988 K1500 Sportside Silverado Chevy 1988 K1500 Sportside Silverado Chevy 1999 Silverado 1500 LT Z71 Chevy 1999 Silverado 1500 LT Z71 Chevy 1999 Silverado 1500 LT Z71 Chevy 1999 Silverado 1500 LT Z71 Chevy 2007 Silverado 1500 LTZ Chevy 2007 Silverado 1500 LTZ Chevy 2007 Silverado 1500 LTZ Chevy 2007 Silverado 1500 LTZ Chevy 2007 Silverado 1500 LTZ 1918 - 1939 Early Trucks 1918 - 1939 Early Trucks 1939 - 1946 Arsenal of Democracy 1947 - 1955 Advance Design 1955 - 1959 Task Force 1960 - 1966 First Generation C/K 1967 - 1972 druhá generace C/K 1973 - 1987 třetí generace C/K 1988 - 1998 čtvrtá generace C/K (GMT 400) 1999 - 2006 první generace Silverado (GMT 800) 2007 - 2013 druhá generace Silverado (GMT 900) 2014 - 2018 třetí generace Silverado (GMT K2RC) 1918 One-Ton 1918 One-Ton 1929 International Series LD 1929 International Series LD 1938 Half Ton 1938 Half Ton 1947 3100 Series 1947 3100 Series 1955 3124 Series Cameo Carrier 1955 3124 Series Cameo Carrier 1967 C10 Fleetside 1967 C10 Fleetside 1973 C30 One-Ton Dually 1973 C30 One-Ton Dually 1988 K1500 Sportside Silverado 1988 K1500 Sportside Silverado 1999 Silverado 1500 LT Z71 1999 Silverado 1500 LT Z71 2007 Silverado 1500 LTZ 2007 Silverado 1500 LTZ 2018 Silverado Centennial Edition 2018 Silverado Centennial Edition 2018 Colorado Centennial Edition 2018 Colorado Centennial Edition 1967 C10 Centennial SEMA Truck 1967 C10 Centennial SEMA Truck 1967 C10 Centennial SEMA Truck 1967 C10 Centennial SEMA Truck 1967 C10 Centennial SEMA Truck 2018 Centennial Edition Colorado 2018 Centennial Edition Colorado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado 2018 Centennial Edition Silverado a 1972 Chevy C10 2018 Centennial Edition Silverado a 1972 Chevy C10 2018 Centennial Edition Silverado a Colorado
Chevrolet slaví století od představení prvního „trucku“. Pravda, trochu s předstihem, vyráběl se až od roku 1918...

Chevrolet nestavěl jen závodní speciály a osobní auta. V roce 1918 nabídl americkým živnostníkům a farmářům první pick-up. Nebo spíše náklaďáček, který uvezl až jednu tunu. Od té doby jich vyrobil celou řadu. Některé se staly doslova ikonami, jiné zůstaly i v USA pozapomenuty. Divize General Motors se ohlíží za desítkou těch pro ni nejvýznamnějších...

Před válkou

One-Ton (1918), první sériový „truck“ značky našel inspiraci v rozvážkových vozidlech, která jezdila po různých továrnách a na jejich korbách se přemisťoval materiál a jednotlivé díly z místa na místo. Šlo vlastně jen o holý podvozek s koly, pohonným a převodným ústrojím včetně řadového čtyřválce, kapotou, dvěma světly, čelním sklem, volantem a částečně dřevěnou lavicí pro posádku. Na rám si mohla klientela nechat namontovat karoserii, kterou potřebovala. Většina vozů byla lakována tmavě modrou, až takřka černou barvou. Znak na chladiči používá automobilka i dnes.

International Series LD (1929) už měla plně uzavřenou kabinu, takže na rozdíl od tvrdé pryčny původního čistě funkčního a účelového náklaďáku poskytovala i nějaký ten komfort. Ba co víc, zákazníci jej chtěli. K tomu se přidala stylová vizáž se spoustou chromu a nabídka více barev včetně dvoutónových laků. Korba navazovala na „budku“.

Half-Ton (1938) už zahodil loukoťová kola. Navrhlo jej oddělení Art And Color, ze kterého později vzniklo stylistické centrum. Tomu tehdy šéfoval legendární Harley Earl, nekreslil tedy zdaleka pouze osobní auta a avantgardní studie a nakonec vedl celé návrhářské středisko General Motors. Půltuna měla elegantní oblé tvary se svislou mřížkou chladiče, vystouplými blatníky a samostatnými světly, sice stále připomínala osobní chevrolety, ale zároveň se jí Earl pokusil vtisknout vlastní identitu.

Advance Design a Task Force

Takřka pětimetrový baculatý typ 3100 (1947) je jedním z nejznámějších a nejikoničtějších, když se Američana zeptáte na „historický full-size truck od Chevroletu“, určitě jej první napadne on. Série nazvaná Advance Design, nástupce válečné AK, používala řadové šestiválce 3,5, 3,9 a 4,3 l. Typickou mřížku chladiče s pěticí vodorovných žeber doplňovaly hlavní reflektory, už konečně zapuštěné do blatníků. Auta tak opticky působila ještě širší, než byla ve skutečnosti. Vznikala do roku 1955.

Následníkem se stala Task Force (1955-1959), která už měla pod kapotou i vidlicové osmiválce, až do 4,6 l. Nákladový prostor vyznával tzv. Fleetside design, tvary tedy navazoval na přední část včetně kabiny a celé auto od předního nárazníku až k zadnímu bylo velmi elegantní. Nejen v automobilovém průmyslu se začalo razit heslo „obal prodává“ - a o „náklaďácích“ to platilo rovněž. Jeden z mnoha typů představovala série 3124 Cameo Carrier.

C/K

Za pozornost stojí i druhá generace řady C/K (1967-1972), ta se obrátila od oblin směrem k hranám. Její tvary jsou považovány za vyvážené, výřezy pro všechna kola už měly zase stejné rozměry, v případě Task Force tomu tak nebylo. Hodně výrazný boční prolis se táhl po celé délce. Logo se přesunulo do středu masky a rozdělovalo střední chromovanou lištu, tento prvek zdědily moderní vozy značky. Nabídka motorů začínala řadovým šestiválcem 4,1 l a končila V8 6,6 l, existovaly již dříve obvyklé tři rozvory a délka se pohybovala v rozmezí 4,79-5,53 m. Do nabídky laků přibyly metalízy. Kromě mnoha severoamerických továren vznikala také v Argentině, Jižní Koreji, Číně a britském Doveru!

Třetí generace C/K přinesla novinku v podobě možnosti prodloužené budky (crew cab) s druhým párem dveří. Klasiku z období 1973-1987 poháněly kromě tradičních benzinových řadových šestiválců a V8 i V6 a diesely, motory měly objemy 4,1-7,4 l. Mnozí ji považují za první skutečně moderní „heavy-duty“. Zákazníci už nepoužívali své hranaté trucky jen k práci, ale i k zábavě a rekreaci, nicméně pořád šlo o houževnatá, účelná a jednoduchá vozidla. Verze C30 Dual uvezla tunu nákladu. Tyhle pick-upy známe hlavně z dobových amerických filmů, ale jezdí i u nás, i když se vyráběly jen v America a Asii.

Čtvrtá a definitivně poslední generace C/K debutovala v roce 1988 a v latinskoamerických státech přežila v aktivní kariéře dokonce přelom milénia. Designér Donald Wood odvedl perfektní práci, natáhl čtveřici rozdělených předních světel a přidal k nim směrovky. Vozy vypadaly velmi pokrokově, finální tvary se navíc poprvé ladily v aerodynamickém tunelu. Radikálně byl změněn i interiér s nižší palubní deskou a futuristickými tlačítky. I když se nejstarší exempláře blíží veteránskému věku, pořád vyhlížejí docela moderně a sofistikovaně. I užitkové auto může být nadčasové. Dodávaly se různé šesti- a osmiválce od 4,1 až do 8,1 l. Nechyběly ani naftové, už i s turbem.

Silverado

Své místo v přehledu si jistě zaslouží rovněž Silverado. První generace z června 1998 dále rozvinula Woodova předchůdce včetně ikonické masky chladiče, o finální vzhled se tentokrát postaral Ken Sohocki. Vozy poháněly V6 a V8 GM Vortec s objemy od 4,8 do 6,0 l, existovaly i hybridy, těžká verze končila na 8,1 l a alternativně nabídla diesel Duramax. Rozměry korábů byly skutečně americké, i nejkratší modely měřily na délku 5,15 m, nejdelší pak šest a půl. U Silverada modelu 2007 se spojila hlavní světla ve vysoké „věže“ a vystouplé blatníky mu dodaly opravdu drsňácký výraz těžkého náklaďáku. Obří osmilitr odešel do historie. Druhá řada vyběhla předloni.

Výběr dal dohromady současný šéfdesignér divize užitkových aut Rich Scheer. Oslavy století je třeba řádně připomenout a obchodně zúročit. Na konci září představil Chevrolet pick-upy Colorado a Silverado Centennial Edition ve speciální modré barvě a s nezbytnými plaketkami, které dávají najevo, že jde o výroční série. „Full-size“ Silverado se dostane na americký trh už v říjnu, menší „mid-size“ sourozenec v listopadu. Evropan samozřejmě oficiálně ostrouhá, nicméně ctitelé zámořských „trucků“ vědí, kam se v případě zájmu mají obrátit.

Témata
Avatar - Barrichello
4. 10. 2017 07:56
Chevy - king of the pikckup trucks
vše nej k výročí a další miliony pěkných pikapů :yes: :yes: