Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Spark: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (36)
Jeden z nejžádanějších mini-hatchbacků na českém trhu se zanedlouho začne prodávat ve zcela novém provedení. Radikální změnu vnějšího stylu provází odpovídající modernizace interiéru. Pro první kilometry za volantem jsme si zajeli do Atén.

Daewoo Matiz znamenal na konci 90. let první korejskou revoluci v Evropě. Do segmentu převážně třídveřových aut tehdy vtrhl pětidveřový a téměř jednoprostorový hatchback s nekonfliktním designem, který se okamžitě zalíbil dámám i maminkám s ratolestmi. Daewoo už tehdy atakovalo základní cenou pozice nejlevnějšího auta na trhu. Na to vše navázal v roce 2005 Chevrolet Spark a úspěšně se stejným konceptem vydržel na trhu až do samého konce roku 2009.

Čas na změnu nastal právě teď.

Styl pro všechny

Designový altruismus prvního Sparku střídá extrémně silný egoismus druhé generace. Designéři Chevroletu – plnohodnotně globální značky GM – dostali zadání navrhnout levné mini se vzhledem ostrého hatchbacku. Na první pohled je zřejmé, že se to povedlo. A to i v případě základní té méně divoké verze. Rozdíly spočívají v množství chromu na masce, výraznějším nárazníku a větším spojleru na pátých dveřích.

Naše jízdy jsme absolvovali převážně v základním provedení s motorem 1,0 16V (50 kW), které nebylo tak okázale vyzdobené jako silnější provedení, ale i přesto dokázalo zaujmout originálními řešeními. Jedním z nich je jistě instalace plechových kol, která dokáží být díky vhodnému tvarování ozdobou i v levném provedení. Známé, ale stále velmi efektní řešení klik druhých dveří, integrovaných do C-sloupku, vylepšuje siluetu. Obrovská přední světla nakonec nejsou na bocích tak špičatá, jak designéři původně navrhli (kvůli technologické náročnosti výroby úzkých a dlouhých plastových výlisků), ale i s tmavými vloženými trojúhelníky v rozích působí design vysoké přídě dravě.

Zákaznické cílení Chevroletu je jasné: Spark má oslovit mladou populaci, v západní Evropě i studenty a obecně všechny, kdo se chystají nakupovat své první auto. Koncepce jistě zajímavá, protože podobně stylové mini za slibovaných necelých 200 tisíc korun, zřejmě hned tak nedostanete. A co stávající klientela, která zvolila první Spark právě kvůli jeho designové nekonfliktnosti? Chevrolet zkusil zariskovat a doufá, že nový design sedne alespoň části stávajících zákazníků.

Efektivní balení

Úspěšné mini dnes už musí mít pět dveří a musí být skoro tak prostorné jako auta o třídu výše. Nový Spark obojí plní na jedničku. Jeho rozměrově nejbližším konkurentem bude Hyundai i10, i když letos nejoblíbenější Fiat Panda se ani po pěti letech na trhu nemá vedle korejské novinky zač stydět. Srovnání základních vnějších rozměrů je zřejmé z následující tabulky.

Chevrolet Spark vs. konkurence - Srovnání vnějších rozměrů
Značka Chevrolet Fiat Hyundai Peugeot Suzuki
Model Spark Panda i10 107 Splash
Délka [mm] 3640 3538 3565 3445 3715
Výška [mm] 1597 1589 1595 1630 1680
Šířka [mm] 1522 1578 1540 1470 1590
Rozvor [mm] 2375 2299 2380 2340 2360
Pohotovostní hmotnost [kg] 939 915 925 800 975

Dojmy z interiéru začínají snadným nastupováním na přední i na zadní sedadla. Sedáky jsou celkem vysoko nad vozovkou, takže dostat se na místo předních pasažérů nebude problematický úkol ani pro méně pohyblivé osoby. Naše základní provedení má výrazně plastový interiér, ale to nebude pro nikoho v nejnižším cenovém pásmu překvapení. Snad jen boční výplně by si zasloužily alespoň nápaditější tvarování (integraci odkládacích prolisů?) a ergonomičtější řešení (dveřní madlo je dost vzadu, podobně jako ovladače elektrického stahování oken).

Volant se v základu seřizuje jen výškově, ale sedák řidiče je naštěstí také vertikálně seřiditelný u všech verzí. Bohužel jen naklápěním a ne změnou výškové polohy. Spolu s volantem se při výškovém nastavování pohybuje i jednoduchá, ale naprosto dostačující kaplička s rychloměrem a multifunkčním displejem (v základu bohužel bez palubního počítače).

Naše orientační měření potvrdila očekávanou blízkost k aktuálním etalonům třídy – Fiatu Panda a Hyundaii i10. Panda má o něco menší interiér (užší a stísněnější zejména vzadu), s Hyundaiem jsou vnitřní šířky (vpředu 1320 mm, vzadu 1310 mm) i podélné míry takřka totožné. Chevrolet má o 10 až 20 mm kratší sedáky.

Celkový dojem z prostorového řešení interiéru Sparku je dobrý: Pokud má vaše rodina průměrně rostlé členy, nebude problém obsadit Spark čtyřmi dospělými. Jakékoliv další kombinace s dětmi na zadních místech pak znamenají jen vylepšení nabídky místa pro ty vpředu. Vzadu zbývá skromný zavazadlový objem 170 l s vysokým prahem (740 mm nad vozovkou).

Dětem na zadních místech může vadit špatný výhled do stran skrze nízká boční okna. Řidič ve městě brzy objeví stinné stránky originální siluety – velmi silné C-sloupky – zhoršující významně výhled šikmo vzad. U našeho provedení nebylo možné otevřít páté dveře v zádi jinak než klíčem, což brzy začne uživatele obtěžovat. Na českém trhu se prý s touto specifikací nesetkáme…

Kvalita zpracování interiéru je dobrá, plastové výlisky vypadají robustně, v autech za jízdy nic nevrzalo. Ve dne působí nejlevnější interiér smutně, ale vyšší verze dostaly barevné prvky, které atmosféru na palubě oživují. Působivý je noční design přístrojové desky, který vytváří tyrkysové podsvícení přístrojů a středového panelu.

Důstojný základ

Příchod nového Sparku kupodivu neznamená další zmenšování objemů a ani počtu válců. Standardem pro nejmenšího Chevyho je - údajně kvůli kultivovanosti zvuku motoru a celkovému projevu – čtyřválec se 16 ventily.

Nový litr má, stejně jako jedna-dvojka, litinový blok motoru. Nedokáže nabídnout ani další pokrokové motorářské prvky (např. variabilní časování ventilů), ale na rozdíl od starších motorů v Chevroletech jeho projev s ohledem na slibované parametry nezklamal. Maximum točivého momentu 93 Nm je shodné se špičkovým tříválcem Toyoty, ale Chevrolet jej dosahuje až ve 4800 min-1. Za jízdy se vám bude zdát zátah méně výrazný, ale za to vytrvalejší, akcelerace do otáček není tak rychlá jako u tříválců, ale ve vyšších rychlostech a pod zatížením je zvuk kultivovanější.

Motorový závěr: Základní motorizace se není třeba obávat. Je dostatečně výkonná pro jízdu po městě i občasné výjezdy mimo. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu jen 5,1 l/100 km, což jsme bohužel vzhledem k absenci palubního počítače nemohli ověřit.

Bez obav

Jízdní vlastnosti úzkého a především komfortního Sparku nepatřily k silným stránkám první generace. Se změnou designu a konstrukce karoserie přišla velmi dobrá torzní tuhost skeletu, která se odráží jak v nízkém hluku v interiéru za jízdy, tak na dobré ovladatelnosti na špatném povrchu a špičkovém výsledku crash-testů Euro NCAP.

Podvozek je i nadále přiměřeně komfortní, v náhlých manévrech má auto tendenci naklánět se na vnější přední kolo, ale ve srovnání s předchůdcem jde o skok o dvě generace kupředu. Zlepšila se jistota podvozku ve vyšších rychlostech i směrová stabilita. Kvalitu jízdy bychom zařadili někam mezi odpružením tužší Pandu a dnes ve třídě asi podvozkově nejlepší Hyundai i10.

Slabinou ovládání Sparku je nepřesně vymezená kulisa řazení, řadička zadrhávající v kulise a dráhy zakončené gumovými dorazy. Nebýt toho, byla by s prázdným autem i docela zábava.

Boj o první místo?

Do nového modelu vkládá vedení Chevroletu velké naděje, vždyť končící generace letos tvoří 29 % odbytu značky na českém trhu. Poslední exempláře starého Sparku jsou sice ještě ve skladech a u dealerů, ale všechny aktivity značky se už zaměřují na uvedení nového Sparku na trh.

První cena nového modelu (194.900,-Kč) standardně zahrnuje přední, boční i hlavové airbagy, posilovač řízení (!), ABS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo zadní sedadlo dělené v poměru 60:40. Další podrobnosti k výbavám se očekávají až během prvních měsíců roku 2010, na trh má přijít Spark v březnu 2010.

Už teď je zřejmé, že roli nejlevnějšího mini na trhu bude muset Chevrolet přenechat Picantu nebo Pandě. Ceny budou vyšší, ale standard Sparku se posunul ještě víc.

Chevrolet Spark - Přehled motorizací
Motor 1,0 16V 1,2 16V
Převodovka 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 995 1206
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 50/6400 60/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 93/4800 111/4600
Max. rychlost [km/h] 154 164
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,5 12,1
Průměrná spotřeba [l/100 km] 5,1 5,1
Pohotovostní hmotnost [kg] 939-1053 939-1058
Ondřej Láník
Diskuze (36)
Avatar - CIZEK
13. 1. 2010 20:44
Re: Zajimavy
Souhlas, tohle auto je odporný.Doufam že ho nikdy v životě neuvidim.
19. 12. 2009 16:39
Re: Zajimavy
Naprostej souhlas. Líp bych to nenapsal. Možná je zakopaný pes i v tom, že původního Matize si nechali korejci dělat od Italdesignu jestli si to dobře pamatuju, dnes už se asi cítí jako velcí maséři, design si dělají sami a takhle to pak vypadá - předek jako nákladní Tatra, světla absurdních rozměrů a k tomu kolečka jako z angličáku. :no:
15. 12. 2009 23:06
návod na zlepšení
Interiér je docela originální, a mam nápad jak zlepši venek >:D Možná černá by schovala všechny ty detaily a černý skla (sice viniknou ty světla ale těm nic nepomůže :no: No a na fotkách sou ty plecháče 175/70R14= šestnáctky tam pudou, to odpoutá pozornost ;-) Pak už je jen jedna rada, udělat facelift co nejdřív
15. 12. 2009 23:06
Zlepšení
Interiér je docela originální, a mam nápad jak zlepši venek >:D Možná černá by schovala všechny ty detaily a černý skla (sice viniknou ty světla ale těm nic nepomůže :no: No a na fotkách sou ty plecháče 175/70R14= šestnáctky tam pudou, to odpoutá pozornost ;-) Pak už je jen jedna rada, udělat facelift co nejdřív
15. 12. 2009 22:51
Re: Chevrolet Spark
No vypadá to hrozně. Ale třeba na Captivě nebo Cruze neshledávam nic hnusnýho. Spíš naopak.