Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chorvatsko autem. Vyplatí se alternativní cesty přes rakouský venkov či Maďarsko?

Matouš Jelínek Matouš Jelínek 3. 6. 2018
13
5
Zobrazit náhledy (13)
548 km, 06:10, Dále se snažte hledat cedule na Ormož 575 km, 06:30, Na hranicích jsme zaznamenali jen krátkou kontrolu 260 km, 02:40, Slovenskou vinětu koupíte na hranicích 516 km, 05:10, Po dálnici následuje široká státní silnice 550 km, 05:40, V Maďarsku se hodně měří, ve vesnicích nohu z plynu! 560 km, 05:50, Za vsí Zalabaksa nezapomeňte odbočit vlevo 583 km, 06:05, Poslední rychlý úsek k hranici je částečně ve výstavbě 597 km, 06:15, Hraniční čekání při cestě zpět – Maďaři jsou důkladní!
Lze se při cestě do Chorvatska vyhnout problémům ve Slovinsku cestou rakouským venkovem? A jak se dá jet přes Maďarsko?

Vedle dobře známých tras lze při cestě na dovolenou do Chorvatska zvolit i dvě různé alternativy. Problémovému úseku ve Slovinsku se lze vyhnout jízdou přes rakouský venkov, zatímco jiní při střídání turnusů volí cestu přes Maďarsko, aby se vyhnuli dlouhým kolonám. Vyplatí se takové alternativní cesty?

Přes Rakousko a východ Slovinska: Dalekou cestou

Z trasy přes Maribor sjíždím dávno před Štýrským Hradcem u města Ilz, vezmu to přes rakouský venkov a kousek Slovinska rovnou na chorvatskou

dálnici u Varaždinu – takovou cestu nám popsal jeden z našich čtenářů. Na mapě řešení vypadá lákavě. Navíc se jím ušetří za slovinskou známku.

Exitem 157 opouštíme dálniční spojení Vídeň – Graz a vydáváme se vstříc okreskám. Rakušané jsou ve značení precizní – hned na první křižovatce je cedule na hraniční lázeňské městečko Bad Radkersburg nebo Feldbach. Ten leží na půl cesty a vede z něj silnice 66 až téměř k hranici. Ve Slovinsku ani Chorvatsku už značení zdaleka není bezchybné a na rovinu přiznáváme, že bez navigace nastavené na cílový Varaždin to zvládnete s obtížemi. Při plánování ale nezapomeňte zapnout ignorování placených úseků, jinak vás elektronická kopilotka potáhne nabízející se nedalekou

paralelní maďarskou dálnicí.

Náklady k chorvatské hranici v Kč
Rakousko dálniční známka 235
Palivo 585 km, spotřeba 5,5 l/100 km 1062
Celkem  1297

Ale zpět na rakouský venkov – zpočátku se zde cestuje náramně. Často jedeme stovkou po široké silnici pro motorová vozidla, která se vyhýbá většině obcí. Později už je silnice užší a obcí je více, stále to ale jde a v serpentinách je to i docela zábava! Sluncem zalitá údolí jsou pak překrásná. Ale konec kochání. Dejte pozor na radary, ve vesnicích jich je požehnaně. Opevněné lázeňské město Bad Radkersburg možná stojí za krátkou zastávku i odpočinek. Slovinskem, které začíná za mostem v centru, to totiž bude orientační zkouška.

Klíčové je držet se dvou bodů, které jsou většinou dobře značeny: Radenči a Murske Soboty, až do té ale nejezděte. Raději v obci Vučja Vas jeďte rovně na Ormož. Cesta se klikatí a značení je mizerné. V tomto městě nad hraniční řekou Drávou už ale ukazatele na Chorvatsko najdete.

Po rychlé kontrole občanek slovinskou policií nás čeká ještě asi patnáct kilometrů k dálnici na Záhřeb. Tady opatrně, jede se kolem osady a po silnici pobíhají děti i psi. Po chvíli už se však objeví zelené ukazatele na dálnici.

Průjezdní body na chorvatskou hranici
Mikulov – Vídeň - Ilz – Feldbach - Bad Radkersburg – Ormož – Varaždin

Verdikt

Mimo dálnici v tomto případě strávíte přes dvě a čtvrt hodiny, kdy zdoláte asi 120 kilometrů. Pokud by cesta vypadala jako v Rakousku, možná bychom si dali říct, ale není tomu tak. Trasu tak berte pouze jako alternativu pro případ dopravního kolapsu – ten ale nelze vyloučit.

Po maďarských dálnicích: Lidé, kde jste?

Středozápadní Evropa ucpaná při střídání turnusů může našince vyhnat až na východ. Jak se jede přes bývalé Uhry?

Až do roku 1918 bylo stejně jako České království součástí Habsburského mocnářství i Uhersko. Právě jeho územím snadno dojedete až k moři. Jak to? Bývalé království se územně rozkládalo od Bratislavy až na Jaderské pobřeží, východní hranici tvořilo Sedmihradsko – dnes například část Ukrajiny a Rumunska.

Průjezdní body na chorvatskou hranici
Brno – Bratislava – Györ – Szombathely – Nádasd – Lenti - Letenye

Tak daleko dnes rozhodně zajíždět nebudeme, cesta přes Bratislavu a Ráb alias Györ však nevypadá špatně. Podle plánovačů by měla být o pouhých deset minut delší než klasika přes Graz a Maribor.

Zatímco cesta z Prahy do Brna připomíná často očistec, do Bratislavy už je to proti tomu co by kamenem dohodil. Jen cestou nezapomeňte na známku, bratru za 10 eur – tedy 257 Kč. Pořídíte ji přímo na hranicích. Jelikož je známka elektronická, jde to i po internetu, což se týká i té maďarské, u které to zvláště doporučujeme. Ta stojí asi 240 korun. V obou případech mluvíme o desetidenních.

Za maďarskou hranicí sice jedeme chvilku mezi kamiony po široké státní, pak už nás ale čeká téměř 150 kilometrů rychlostních komunikací. Do Györu míříme po velmi vytíženém tahu Vídeň – Budapešť, pak ale sjíždíme na zbrusu nový a liduprázdný tah M86 na Szombathely. Jedná se o silnici pro motorová vozidla, kudy Maďaři smějí jet jen 110 km/h.

Na konci dálnice se držte cedulí na silnice 86 a 87, za městem se pak napojte na prvně jmenovanou a držte se jí dobrou hodinu jízdy. Spojnice je to skutečně kvalitní, široká, s bezpečnými a širokými křižovatkami a občas se objeví i střední dělící pás. Z průjezdních míst jmenujme Körmend a Nádasd – obě ale míjíme obchvatem.

Náklady k chorvatské hranici v Kč
Slovensko dálniční známka 257
Maďarsko dálniční známka 240
Palivo 598 km, spotřeba 5,5 l/100 km 1085
Celkem  1585

Jede se ale i menšími vesničkami. A pozor – v žádné jiné zemi jsme nepotkali tolik policistů a celníků jako zde! Ani o radary není nouze. Zato Maďara aby zde pohledal – v nedělním odpoledni tu bylo pusto prázdno. Až bychom málem zapomněli uprostřed polí za vsí Zalabaksa odbočit doleva na Lenti.

Silnice se na pár kilometrů podstatně zhorší, na kruhových objezdech u Lenti už se ale objeví tabule ukazující cestu na přechod s Chorvatskem Letenye.

Pak prokroužíme malebným údolíčkem a už znovu frčíme po placené silnici pro motorová vozidla M70. Ta se bohužel ještě staví, proto nás ještě před hranicí zdrží semafor. A zpáteční cestu od moře nám také o deset minut protáhli neobvykle pečliví maďarští pohraničníci, důkladně prohlížející kufry všech aut.

Verdikt

Nutnost nákupu dvou známek výhodnost této trasy relativizuje. Na druhou stranu převládají kvalitní komunikace a z velké části i dálnice. Velkým kladem je, že touto cestou se o víkendech nepřesouvá celá severozápadní Evropa.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Maďarsko
Explosive
| 27. 9. 2018
Slovinci dělají problémy pořád. Jelikož každý jejich zemí jen projíždí, tak se snaží ždímat turisty, jak se dá, aby z toho taky něco měli.
Vracel jsem se z Chorvatska včera klasickou cestou. Hraniční přechod Macejl - Gruškovje. Jezdím tudy asi 5 let a slovinské předražené dálnici se rád vyhýbám. Letos poprvé jsem jel na dobu kratší než 7 dnů, takže jsem letos dálnici neobjížděl. Což se později ukázalo jako chyba. Hlavně na cestě zpět do ČR. Chorvatská strana kontrolovala doklady bez problému. Policista jen kouknul na počet lidí a počet dokladů. Slovinci dělali problémy, všechny doklady kontrolovali strojově. Zdržení 30 minut. Pak pohodička po dálnici až k Mariboru, kde policie zavřela dálnici a svedla veškerou dopravu na odpočívadlo, na kterém prováděli velký zátah. Docela jsem si nadával, protože kdybych dálnici objel a najel na jiný hraniční přechod, ušetřil bych 15€ a nervy při čekání v kolonách. Kdyby mne kontrolovali, bylo by to dalších 10-15 minut zdržení. Už nikdy přes jejich dálnici nepojedu.
jedu přes Maďarsko,starů cestu,je nyní opravena a bez provoz
adula
| 4. 6. 2018
>:-[]
Avatar - iudex
Maďarsko
iudex
| 4. 6. 2018
Ako je písané v článku, Slovinsko je lievik, kde sa to zlieva z časti Nemecka, Čiech, Rakúska, Slovenska príp. Poľska a o zápchy je postarané.
Plus ako píšeš diaľničná, jednak je drahá sama osebe (mesačná slovinská je drahšia ako dvojmesačná rakúska), jednak to ako jediní z okolitých krajín majú fikane spravené tak, že majú týždňovú a mesačnú, teda pri klasickej dovolenke "od soboty do soboty", t.j. 8 dní musíš kupovať mesačnú (všade inde: AT, SK, CZ aj HU vystačíš s 10-dňovou).
Avatar - traveldrive
Maďarsko
traveldrive
| 4. 6. 2018
Čo za problémy sú v tom Slovinsku, teda okrem drahej diaľničnej známky?
Avatar - Ronault.
Maďarsko
Ronault.
| 3. 6. 2018
Psal jsem i v druhé diskuzi... z Moravy, především severní a ze Slezska, není o čem diskutovat, rozhodně přes Maďarsko.

Známky kupovat jedině přes net. Dodám, že sice silnice, která přes Lenti spojuje s. č 86 a hraniční přechod je v Letenye je hlavně do Lenti dost bídná, ale zase vřele doporučuji se zastavit v Lenti v Termálech. Na cestě z pátky jsme vyjeli v cca 5 ráno od Zadaru, tuším kolem 9:30 jsme dorazili do Lenti, tam jsme do 19:30 spočívali. Termály jsou tam opravdu klidné (oproti Zalakarosu, který se cestou taky nabízí, tam to žije a zdřímnout si tam moc nejde). Pak jsme se zastávkou v Szombathely na nákup vína dorazili na domů ve 2h ráno a na pohodu.
V Letenye ve špičce není špatné odbočit na starý mimodálniční přechod, ten bývá prázdný a krásně průjezdný.
Co se týče policistů v Maďarsku, nepotkal jsem, ale zase, jedu na dovolenou s rodinou, takže žádný průlet.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku