Čínská automobilka Geely potvrdila zájem o Volvo
O prodeji automobilky Volvo Cars se sice mluví už delší dobu, ale do včerejška žádný z potenciálních uchazečů oficiálně zájem nepotvrdil. Prvním z nich se stala čínská skupina Geely Holding Group, která je na automobilovém trhu zastoupena dceřinou značkou Geely Automobile.
Číňané se údajně zajímají o koupi celé firmy, která dnes ve Švédsku a Nizozemsku vyrábí osobní automobily Volvo. Know-how Švédů, vývojové kapacity i aktuální výrobní program by Geely mohlo využít k expanzi na čínském trhu, kde se v budoucnu očekává další růst zájmu o luxusní zboží a kde má vše tradiční velkou popularitu u zákazníků.
Podle dřívějších informací z čínského a švédského tisku by mělo Gelly na základě dohody s Fordem získat v automobilce Volvo majoritní podíl a mělo by za něj zaplatit 15,6 miliardy švédských korun, což zhruba odpovídá dříve zveřejněným informacím, podle kterých Geely Fordu za majoritní podíl nabídlo 2 miliardy dolarů. Ford by si měl podle informací čínských médií ve Volvu podržet následujících sedm až osm let podíl ve výši 10 až 15 procent, aby bylo usnadněno uvádění nových modelů značky Volvo na trh. Definitivní verzi transakce se údajně dozvíme během následujícího měsíce.
S prodejem Volva do čínských rukou již před časem vyjádřil nesouhlas odborový svaz konstruktérů automobilky Volvo čítající 1.800 členů, který si přeje majitele z Evropy. Šéf těchto odborů Magnus Sundemo pro švédský tisk uvedl: „Můžeme snad očekávat, že méně zkušený čínský majitel postaví Volvo na nohy, když se to nepovedlo ani Fordu?“ Majitele ze stejného kontinentu by uvítala i švédská vláda.
Prodej je problematický i podle oslovených čínských analytiků, kteří upozorňují na tři rizika. Čínská automobilka je poměrně malá a zaplatit 2 miliardy pro ni bude velmi nákladné. Druhým rizikem je fakt, že by Geely získalo automobilku, která vyžaduje restrukturalizaci. Třetím rizikem jsou otázky ohledně zásahů do managementu, lokalizace výroby, jednání s odbory a výrobní technologie.
O Volvo Cars se údajně uchází také další investoři, mezi jinými i čínský Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Prodej může být ovlivněn výsledkem podobné transakce týkající se značky Opel. Pokud by totiž tento obchod neproběhl, mohli by se objevit nový zájemci o Volvo.
Americký koncern Ford získal švédskou automobilku Volvo v roce 1999 za 6,45 miliard dolarů.