Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínská automobilka Geely potvrdila zájem o Volvo

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Podle Číňanů by měl Ford rozhodnout o budoucnosti Volva během měsíce. Čínský zájem o tradiční švédskou značku je motivován přístupem k technice, kterou sami zatím nemají k dispozici.

O prodeji automobilky Volvo Cars se sice mluví už delší dobu, ale do včerejška žádný z potenciálních uchazečů oficiálně zájem nepotvrdil. Prvním z nich se stala čínská skupina Geely Holding Group, která je na automobilovém trhu zastoupena dceřinou značkou Geely Automobile.

Číňané se údajně zajímají o koupi celé firmy, která dnes ve Švédsku a Nizozemsku vyrábí osobní automobily Volvo. Know-how Švédů, vývojové kapacity i aktuální výrobní program by Geely mohlo využít k expanzi na čínském trhu, kde se v budoucnu očekává další růst zájmu o luxusní zboží a kde má vše tradiční velkou popularitu u zákazníků.

Podle dřívějších informací z čínského a švédského tisku by mělo Gelly na základě dohody s Fordem získat v automobilce Volvo majoritní podíl a mělo by za něj zaplatit 15,6 miliardy švédských korun, což zhruba odpovídá dříve zveřejněným informacím, podle kterých Geely Fordu za majoritní podíl nabídlo 2 miliardy dolarů. Ford by si měl podle informací čínských médií ve Volvu podržet následujících sedm až osm let podíl ve výši 10 až 15 procent, aby bylo usnadněno uvádění nových modelů značky Volvo na trh. Definitivní verzi transakce se údajně dozvíme během následujícího měsíce.

S prodejem Volva do čínských rukou již před časem vyjádřil nesouhlas odborový svaz konstruktérů automobilky Volvo čítající 1.800 členů, který si přeje majitele z Evropy. Šéf těchto odborů Magnus Sundemo pro švédský tisk uvedl: „Můžeme snad očekávat, že méně zkušený čínský majitel postaví Volvo na nohy, když se to nepovedlo ani Fordu?“ Majitele ze stejného kontinentu by uvítala i švédská vláda.

Prodej je problematický i podle oslovených čínských analytiků, kteří upozorňují na tři rizika. Čínská automobilka je poměrně malá a zaplatit 2 miliardy pro ni bude velmi nákladné. Druhým rizikem je fakt, že by Geely získalo automobilku, která vyžaduje restrukturalizaci. Třetím rizikem jsou otázky ohledně zásahů do managementu, lokalizace výroby, jednání s odbory a výrobní technologie.

O Volvo Cars se údajně uchází také další investoři, mezi jinými i čínský Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Prodej může být ovlivněn výsledkem podobné transakce týkající se značky Opel. Pokud by totiž tento obchod neproběhl, mohli by se objevit nový zájemci o Volvo.

Americký koncern Ford získal švédskou automobilku Volvo v roce 1999 za 6,45 miliard dolarů.

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Avatar - Righ
11. 9. 2009 12:01
Re: fuckt hnus;(
Jezismarja, to snad nemuzes myslet vazne...? Sam rozhodne nepatrim mezi fandy Fordu, spis naopak, ale obvinovat ho z potapeni Volva naprosto neodpovida skutecnosti. Ford se behem vlastnictvi Volva o nej staral velmi velkoryse, at uz se to tyka financni podpory nebo zaruceny nezavislosti na materskym koncernu. Vysledkem je dlouhodobe kvalitni, moderni modelovy portfolio a prinejmensim stejne vysoka prestiz jako v dobe samostatnosti znacky. To, ze v posledni dobe neslysime ze Svedska prave povzbudivy hospodarsky vysledky je predevsim odrazem krize v segmentu luxusnich automobilu, ktera zakonite tvrdeji dopada na mensi vyrobce nez na giganty typu MB nebo BMW. Slusnej pristup Fordu k Volvu vyjde dobre najevo, kdyz ho porovnas treba s tim, jak GM spravoval Saab.
Ze je Volvo v soucasny dobe na prodej je jednak dusledkem vyse zmineny odbytovy krize a jednak stale pokracujici restrukturalizace ve Fordu. Od doby, kdy byl Ford totalne v haji (mam na mysli situaci jeste pred soucasnou krizi) uplynulo sotva par let, ne-li mesicu. Je pritom logicky, ze se za svuj majetek snazi dostat co nejvic penez a nejakej lacinej sentiment v tom nehraje roli. Navic nevim o tom, ze by z Evropy vubec nejaka relevantni nabidka prisla, byt by treba nabizela nizsi cenu. A mimochodem - cela ta fobie vuci Cine je uplne mimo misu. Zkuste zapatrat v archivech, jakou povest mely v 50. letech (i pozdeji) vozy z Japonska. Ve zkratce slo o laciny sunt, nicmene behem nekolika desetileti se zaradily mezi spicku. Neco podobnyho momentalne probiha s korejskou produkci a v budoucnosti nas to nepochybne ceka i s Cinou. Je samozrejme otazka, jak dlouho to bude trvat a jestli uz nyni dozral cas na to, aby uspesne spravovali tak vyspelou automobilku jako je Volvo. Nezbyva nez doufat. ;-)
10. 9. 2009 18:34
Re: fuckt hnus;(
Jo zle. "Ztráta švédské automobilky vloni představovala 13 miliard švédských korun (1,3 miliardy eur), v prvním pololetí letošního roky dosáhla čtyř miliard švédských korun (400 milionů eur)."
[odkaz]
Avatar - twistedTSD
10. 9. 2009 16:17
Re: fuckt hnus;(
:yes:
10. 9. 2009 14:53
Re: fuckt hnus;(
bacha, padá na tebe výtah! >:-[]
Avatar - Ronault.
10. 9. 2009 13:12
Re: fuckt hnus;(
Kde jsou? Volvo je na tom až tak zle?

Já bych řekl, že je to tím, že Ford potřebuje prachy aby sám přežil, tak se zbavuje čeho se dá.