Citroën C-Aircross: Francouzská představa o SUV budoucnosti
Aircross se už od roku 2012 jmenuje sériový model s přídomkem C4. Technicky vzato je C4 Aircross vozem Mitsubishi ASX s mírně retušovanými tvary a jiným logem. Aircross je však něčím úplně jiným. Ano, stále se jedná o auto kategorie SUV, ovšem výhradně dle představ Francouzů.
Nový koncept C-Aircross navazuje po vzhledové stránce dle uveřejněných snímků na předchozí studii Aircross z roku 2015, která byla k vidění rovněž v Ženevě. S přídomkem “C” však dále rozvíjí tvarový styl současných sériových modelů značky. Řeč je zejména o voze C4 Cactus a dále o současné, v pořadí již třetí generaci řady C3. Čistě teoreticky vzato by takto nějak mohl v budoucnu vypadat odvozený crossover od C3, tedy vlastně paralela k Peugeotu 2008.
Co je tedy na autě k vidění? Za pozornost stojí zejména design karoserie v němž se prolínají plochy s výraznými, tedy ostřejšími prvky, které jsou navíc ještě podpořeny zajímavými barevnými kombinacemi. Nechybějí lesklé doplňky a další ozdobné „perličky“. Výrobce zatím zveřejnil rozměry: vůz je dlouhý 4150 mm, široký 1740 mm a na výšku měří 1630 mm. Zepředu zaujmou svítilny pro denní svícení, integrované do masky chladiče, které jsou řešeny odděleně od hlavních světlometů. V zadní části lze najít diodové lampy s prostorovým efektem. Každá se navíc skládá ze tří jakoby samostatných částí.
Jen s pohonem předních kol?
Že se jedná o pouhý koncept je snad ještě více než z vnějšku patrné v kabině. První co vás „praští do oka“ je oválný volant. Futuristická palubní deska je dle informací citroënu vyhotovena z jediného kusu. A k tomu barevná kombinace: šedá s oranžovými prvky. Samozřejmě nechybí dotykový displej o uhlopříčce 12 palců, stejně jako u konceptu povinný HUD (Head-up displej) a další doplňky. Zatímco zvenku sice vůz jasně působí jako koncept, ovšem s vizí relativně blízké doby k zahájení výroby, kabina je už opravdu hodně avantgardní. To dokazují také sedadla řešená tak, že posádku celá obklopují.
O technice toho zatím moc nepadlo. Snad jen zajímavost ohledně pohonu. Vůz má být vybaven elektronickým systém Grip Control, který známe z vozů Peugeot. V C-Aircrossu nabídne pět jízdních režimů, které může řidič volit otočným ovladačem na centrální panelu palubní desky. To naznačuje, že novinka má poháněná pouze přední kola. V porovnání se sériovým C4 Aircross jde tedy o jednoznačný krok zpět.
Režim „Standard“ se uplatní při jízdách po zpevněných komunikacích. Následuje „Sand“ pro jízdu v nezpevněném terénu. Ještě výše je režim „Off-road“, který má nahrazovat samosvorný diferenciál. Následuje „Snow“, který řidič ocení v zimě a konečně mód „ESP off“ jehož aktivací se vypne stabilizační systém. To se uplatní třeba v případě, kdy s vozidlem zapadnete do sněhu. To se pak prokluz kol docela hodí. ESP se ovšem vždy aktivuje při dosažení rychlosti 50 km/h. Jak bude vůz ve skutečnosti na okolí působit si budete moci prohlédnout na stánku firmy Citroën na blížícím se ženevském autosalonu.