Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C15 navždy zmizel z českých showroomů Citroënu

Ondřej Láník
Diskuze (16)
Společnost Citroën Česká republika předala minulý týden poslední dva bílé novotou zářící Citroëny C15 české firmě podnikající v oblasti lesnictví a dřevařství LESS & FOREST s.r.o.. Končí tím dlouhá kariéra užitkového automobilu z poloviny 80. let.

Společnost Citroën Česká republika předala minulý týden poslední dva bílé novotou zářící Citroëny C15 české firmě podnikající v oblasti lesnictví a dřevařství LESS & FOREST s.r.o.. Cti předat tyto vozy se dostalo autorizovanému prodejci Auto Michálek v Benešově, kde si dokonce ani majitel dealerství, pan Richard Michálek, nenechal poslední rozloučení ujít. Tímto se definitivně uzavřela neuvěřitelně dlouhá životní etapa oblíbeného užitkového modelu, který nemá na našem trhu obdoby.

Pro vozy si za společnost LESS & FOREST přijel pan Jan Malík, který se ve firmě stará o správu vozového parku, jež dnes čítá více než 185 vozů a stále roste. "Mezi našimi vozy mají Cé patnáctky zcela nezastupitelné místo, máme jich už dobrou třicítku a kdyby se daly koupit další, určitě bychom neváhali, ale jsme rádi, že se nám podařilo ulovit alespoň tyhle dvě poslední" říká pan Malík s úsměvem. "Máme s nimi ty nejlepší zkušenosti a navíc odpovídají přesně našim potřebám, bude hodně těžké najít ekvivalentní náhradu. C15 pracují jako servisní vozidla při těžbě dřeva na uzlech harvestorů, kde zajišťují servis kolem strojů a dopravu pracovníků na místo těžby. Jedna odjíždí za prací na Českobudějovicko a druhá do Svitav. Naše těžební skupiny se stěhují po celé republice podle potřeb a tak i tito užiteční a pracovití pomocníci brázdí naše silnice a cesty křížem krážem."

Jak je možné, že se C15 těšil takové dlouhověkosti? Citroën říká, je to díky tomu, že model přesvědčil o svých kvalitách především drobné řemeslníky, obchodníky a zemědělce, kterým vyhovuje zejména pro úsporný provoz, odolnost a objemný nákladový prostor. V době svého uvedení na trh měl Citroën C15 stejně kvalitní a komfortní prostředí interiéru jako osobní vozy té doby. Provozovatelé tohoto vozu si však vedle nesporných kvalit a dobrých parametrů pro praxi, připomenou i řadu dlouhotrvajících nemocí (koroze).

Více než plnohodnotným nástupcem Cé-patnáctky je Berlingo. V užitkové podobě je tento vůz vybaven jak zážehovými, tak i vznětovými motory a nejnověji také pohonem na zemní plyn. Základní verzi s motorem 1,4i lze dnes pořídit už za 269 900 Kč, což se téměř neliší od ceny C15.

Historie C15

Předchůdce současných modelů LUV, vybavený dieselovým motorem se na automobilovém trhu pohybuje již od roku 1984, a může se pochlubit velkými prodejními úspěchy, jejichž důkazem je 1 235 042 prodaných vozů. Ekonomický charakter C15, daný příznivou prodejní cenou i nízkými provozními náklady, je hlavním důvodem její výjimečné dlouhověkosti na trhu. Její praktičnost a spolehlivost již od samého počátku lákala i náročné zákazníky. Lehce ovladatelná a zároveň dostatečně robustní C15 je vybavená dieselovým motorem 1,9D o výkonu 43 kW, který byl do C15 převzat z modelu Berlingo. Celková délka vozu je 3,99 m, délka nákladového prostoru 1,64 m, užitečný objem má hodnotu 2,67 m3 a užitečná hmotnost může být až 600 nebo 765 kg. To jsou parametry tohoto výjimečného modelu. Výroba C15 byla v továrně ve španělském Vigu ukončena v prosinci 2005.

První uvedení na trh se odehrálo v roce 1984, šlo tehdy o verze C15 E a C15 D. Obě verze o užitečné hmotnosti 570 kg, zkonstruované na bázi Citroën Visa, si mohli zákazníci zakoupit též v osobním provedení. Lákavý poměr získané hodnoty a vynaložené ceny zajistil Cé-patnáctce rychlý obchodní úspěch.

C15 E byla vybavena motorem o objemu 1124 cm3 a výkonu 35 kW při 5750 ot./min, maximální rychlost činila 125 km/h. C15 D byla vybavena motorem o objemu 1769 cm3 a výkonu 43 kW při 4600 ot./min, maximální rychlost činila 133 km/h.

V roce 1991, byla na trh uvedena užitková verze s elektrickým pohonem, V roce 1992, C15 zaznamenala lehkou inovaci v oblasti masky, volantu a sedadel. V roce 1993, C15 dostává do sériové výbavy přípravu na rádio (verze 600 a 675 kg), opěrky hlavy na předních sedadlech a vyhřívání zadních prosklených dvoukřídlých dveří (u osobní verze). Koncem roku 2000 se do C15 začal montovat moderní dieselový motor 1,9D o výkonu 43 kW .

Z užitkových modelů naší značky se v historii déle vyráběl pouze Typ H (34 let) a 2CV fourgonnette (27 let).V počtu prodaných kusů Cé-patnáctku překonal právě jen 2CV fourgonnette, jehož se celkem prodalo 1 246 335 kusů.

Ondřej Láník
Diskuze (16)
2. 4. 2006 22:17
Re: bez titulku
:-) :yes: :yes:
2. 4. 2006 12:32
VELMI STYLOVÉ
díky geniálně naroubovanému nákladovému prostoru. Je to kompromisní auto. Jenže ten kompromis, ty boční přesahy... ty z cépatnáctky právě dělaj tu ikonu. Jsou kompromisy... které si zamiluješ. Tohle je dokonalej pomocník... v kterém prostě brzy zrána odvezeš čerstvou zeleninu na trh... a těšíš se na své stálé zákaznce... přicházející v lehoučkém jarním deštíku... a ty je poznáš vždy podle klapotu jejich podpatků na té staré kamenné dlažbě svého města... tam v milované Provance...