Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 1.2 PureTech (96 kW) – Prostě typický Citroën, se svými klady i zápory

David Bureš
Diskuze (66)

Citroën se s novou C4 svým způsobem opět vrátil ke kořenům, kompaktní hatchback pojal po svém a nabídl typicky francouzský charakter. Jaký je se zřejmě nejlákavějším motorem v nabídce?

Design, interiér


Kompaktní hatchbacky i v době rostoucí popularity SUV patří mezi nejoblíbenější automobily v Evropě. Jenže nabídka takových aut je bohatá, prodejní trendy se mění, a tak je někdy potřeba hledat poněkud jinou cestu. A právě pro hledání novot je tu Citroën, značka v minulosti proslavená svým průkopnictvím a inovátorstvím. Vrací se k němu i v případě nové generace modelu C4.

Pro Citroën je přitom kompaktní hatchback už nedílnou součástí jeho nabídky. Vždyť takové auto vlastně nabízel už v roce 1928 v podobě typu C4. A tak není divu, že novou C4 značka považuje za už desátou generaci kompaktního hatchbacku. Je přitom jedno, že takové auto v minulých desetiletích neslo různé obchodní značení, ať už Ami 6, GS, ZX nebo Xsara.

Crossover? Ne, hatchback!

Právě kvůli této tradici Citroën novou C4 pořád nazývá hatchbackem, byť vzhledem ke koncepci by sedlo spíše značení crossover. Taková kategorizace by vozu opravdu sedla, protože v sobě kombinuje jak duch tradičního kompaktu, tak zvýšený postoj SUV, stejně jako siluetu SUV-kupé. Citroën má ale jasno, tohle je hatchback moderní doby.

Ať už budete C4 říkat jakkoliv, neoddiskutovatelným faktem je to, že se jedná o hodně originálně pojatý automobil, který z davu vystupuje nejen celkovou siluetou, ale i celkovým ztvárněním.  Hodně svébytná je už příď s rozdělenými světlomety v motivu motýlích křídel, který se rovněž objevuje i na zádi. Ani tu si s jiným vozem jen tak nesplete, nejen díky netradičně pojatým koncovým světlům, ale také díky spoileru zakomponovanému v zadním oknu.

Citroën C4 1.2 PureTech Citroën C4 1.2 PureTech

Mně osobně se styl nové C4 hodně líbí, a to hlavně tváří v tvář, při osobním setkání. To si zároveň všimnete taky spousty odkazů na někdejší modely značky, třeba právě siluetou karoserie. Zároveň ale chápu každého, komu tahle avantgarda nesedne. A spíše upozorní na to, že kvůli siluetě střechy je prostor na zadních sedadlech přece jen omezený a že směrem vzad není z auta moc vidět - kvůli rozdělenému zadnímu oknu. Citroën si ale jde vlastní cestou a já jsem jen rád za každé auto, které vystupuje z davu. Vždyť uniformní vozidlo s designem pro každého je nuda.

Osobitý také uvnitř

Originální je přitom také interiér, který se navíc poučil z některých chyb předcházejícího C4 Cactus. Líbí se mi už osobitý volant, který svým ztvárněním evokuje kdysi moderní dvouramenné řešení. Svébytná je i palubní deska s relativně malým digitálním přístrojovým štítem a naopak rozměrnou obrazovkou multimediálního systému s úhlopříčkou 10“ u vyšších stupňů výbavy. Plusem přitom je, že si C4 uchovala i klasické ovladače, ať už tlačítka pro přímý vstup do vybraných položek menu, otočné kolečko pro nastavení hlasitosti nebo oddělený panel nastavení klimatizace. Infotainment slušně reaguje, grafika mapy je ale přece jen v dnešní době už poněkud zastaralá.

Líbí se mi také odkládací prostory. Kapsy ve dveřích jsou rozměrné, zajímavý je i nezvyklý držák na tablet před spolujezdcem nebo dvojice poliček ve středovém panelu. Naopak malý přístrojový štít znamená, že třeba miniaturní otáčkoměr je už hůře čitelný.

Dojem bohužel kazí výběr materiálů, který je pro mě až nepochopitelný. Na jednu stranu tu máte zajímavou strukturu plastů na vrchu palubní desky, zajímavě ozdobené panely dveří a poctivou látku na sedadlech, na stranu druhou v dolní části kabiny jsou už materiály vyloženě lacině vyhlížející. A navíc ani slícování není vždy na jedničku.

Citroën C4 1.2 PureTech Citroën C4 1.2 PureTech

Podobně je to i s příplatkovou výbavou. Sice pro C4 pořídíte vyhřívání čelního skla nebo head-up displej (byť jen využívající sklíčko nad přístrojovým štítem), elektricky otevírané víko zavazadelníku ale zcela chybí. Podobně startování tlačítkem máte jen v nejvyšších výbavách.

To ale zřejmě souvisí s cenovkou, kdy CItroën má hrát v rámci koncernu Stellantis roli spíše dostupné značky. Na cenách C4 je to znát, testovaný 1.2 PureTech (96 kW) pořídíte za ceny od 474.900 korun. Za automat se připlácí 50.000 korun.

Přední sedačky jsou pohodlné, boční vedení je minimální, bočnice navíc měkké, což naznačuje, že tady jde hlavně o komfort než pevné držení v zatáčkách. Místa je tu dost, středový panel ale kvůli tvrdým plastům dokáže mnohdy tlačit. S prostorností to ve výsledku není špatné ani vzadu, s výškou 185 cm se tady vejdu v pohodě, pravdou ale je, že svažující se střecha prostor nad hlavou trochu omezuje. To mi ale spíše vadí nízká opěradla zadní lavice nebo chybějící zadní stěrač. Ten by se hodil, protože zadní okno se rychle zašpiní.

Zavazadlový prostor s objemem 380 litrů je pak možná v rámci segmentu spíše průměr, pro každodenní používání je ale plně dostačující. Využitelnost navíc zvyšují jeho pravidelné tvary.

Motor, jízdní vlastnosti


Komfortní automat

Nabídka motorů pro C4 je vcelku různorodá. Vedle benzinového tříválce 1.2 PureTech je tu rovněž turbodiesel 1.5 BlueHDi, stejně jako čistě elektrický derivát pojmenovaný Citroën ë-C4. V prvním redakčním testu aktuální C4 jsme vyzkoušeli silnější verzi 1.5 BlueHDi v nabídce s výkonem 96 kW, a tak nyní padla volba na stejně silný zážehový tříválec 1.2 PureTech.

Zkoušená dvanáctistovka s 96 kW slouží jako střed benzinové nabídky, 1.2 PureTech pořídíte rovněž v základním provedení se 75 kW, stejně jako v nejsilnější verzi s výkonem 115 kW. Právě recenzovaný střed ale patrně bude nejžádanější volbou.

A špatný motor to není, za studena se sice projeví jadrným tříválcovým rykem, po zahřátí se ale uklidní a díky pečlivému odhlučnění o jeho práci prakticky nevíte. Příplatkový osmistupňový automat dodávaný za rovných 50.000 korun řadí logicky, neustále jej drží v optimálních otáčkách, a tak na možnost manuálního řazení dojde jen málokdy.

Hodí se snad jen v případě, kdy žádáte trochu toho elánu, třeba při potřebě rychlé změny jízdního pruhu. Automat je naladěn hlavně na komfortní jízdu, převody mění hladce a otáčky drží spíše níže, a tak mnohdy nechává vyšší stupeň zařazený do poslední chvíle, což ve výsledku poněkud tupí elán motoru. To se ostatně podepisuje už na parametrech - testovaná C4 s 1.2 PureTech (96 kW) a automatem zrychlí z 0-100 km/h za 9,4 sekundy, o půl vteřiny pomaleji než v kombinaci s manuální převodovkou. Na manuální pokyn nicméně vůz reaguje celkem svižně, počítejte ale s tím, že v takovém případě není změna převodu zrovna hladká.

Citroën C4 1.2 PureTech Citroën C4 1.2 PureTech

Spotřeba je pak silně závislá na zvoleném tempu, ta dlouhodobá se zastavila na hodnotě 7,8 l/100 kilometrů. Ve městě v závislosti na dopravní situaci se dá jezdit za sedm litrů i za devět, to když často popojíždíte v kolonách, na okresce při ryze vyhlídkové jízdě se pak apetit dá srazit na 5,5 l/100 km, zatímco na dálnici činí průměr zhruba sedm litrů na 100 km.

Hlavně na pohodu

Při jízdě se pak potvrzuje dojem ze sladění motoru a automatické převodovky. C4 je především pohodář, přesně v duchu francouzské tradice. Naladění tak myslí hlavně na komfort, podvozek s tlumiči s hydraulickými dorazy měkce tlumí nerovnosti a mnohdy se zhoupne, ať už při rychlejším průjezdu zatáčkou nebo při prudkém brzdění, při němž výrazně klesá příď. To však ve výsledku znamená, že při rychlejším tempu C4 nepůsobí tak jistě jako jiné dnešní kompakty, když se ale naladíte na jeho pohodlnou vlnu, bude vám nastavení naprosto vyhovovat.

Snad jen odhlučnění by se mohlo ještě trochu vylepšit. Na sérii nerovností se od 18“ kol čas od času ozve tupá rána, na dálnici se pak vyšší stavba karoserie projeví aerodynamickým šumem. Ten je patrný kolem rychlosti 140 km/h, stačí však zpomalit na 120 km/h a C4 je najednou příjemně tichá. Stejně tak motor slyšíte jen při výraznější akceleraci, při 140 km/h dvanáctistovka mimochodem točí 2300 otáček.

Závěr


Závěr

Citroën C4 je přesně ten automobil, který si od této značky představuji. Je zkrátka svůj, s osobitým designem a typicky francouzským charakterem. Jeho styl možná nesedne každému, stejně jako francouzsky houpavé chování při jízdě, je ale příjemným osvěžením automobilové produkce.

Jen o pohodlném podvozku a hladce řadícím automatu to ale není. C4 zaujme i originálním interiérem a vyšším posazem. Škoda jen některých levnějších řešení nebo průměrných jízdních vlastností, kdy C4 ve vyšším tempu nepůsobí tak jistě, jak je dnes u jiných aut zvykem. To ale souvisí s celkovým charakterem auta. A když navíc přihlédneme k dostupné cenovce, je najednou jasné, že Citroën C4 je pro mnohé zákazníky hodně zajímavou volbou.

Nejlevnější verze modelu 399.900 Kč (1.2 PureTech/75 kW Live)
Základ s testovaným motorem 524.900 Kč (1.2 PureTech/96 kW EAT8 Feel)
Testovaný vůz bez příplatků 559.900 Kč (1.2 PureTech/96 kW EAT8 Feel Pack)
Testovaný vůz s výbavou 609.300 Kč (1.2 PureTech/96 kW EAT8 Feel Pack)

Plusy

  • Originální vzhled
  • Dostupná cenovka
  • Pohodlný podvozek
  • Hladce řadící automat

Minusy

  • Některá lacinější řešení
  • Průměrné jízdní vlastnosti
  • Omezený výhled vzad
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (66)

Doporučujeme

Citroën C4 1.2 PureTech (96 kW) EAT8
Cena základní sestavy 559 900 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná, vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, zadní parkovací čidla včetně kamery, 5,5" digitální přístrojový štít, multimediální systém s 10" obrazovkou včetně navigace, head-up displej, čalounění látky s efektem kůže, automatická dvouzónová klimatizace, kožený volant, LED světlomety, LED mlhovky, světelný a dešťový senzor, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tlumiče s hydraulickými dorazy, sada na opravu pneumatik, tempomat. Kč
Cena testované sestavy 609 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+16.000,-), držák tabletu (+4.000,-), paket Zima - vyhřívání čelního skla, předních sedadel a volantu (+17.500,-), 18“ hliníková kola Aeroblade s výbrusem (+10.000,-), paket styl šedý (+1.900,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.8
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1250
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1278 / 402
Rozměr pneu: 195/60 R18
Citroën C4 1.2 PureTech (96 kW) EAT8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4360
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 950
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - pallas
2. 11. 2021 14:31
Re: V premavke
aké odvážne hodnotenia, na to že si ešte pred 5 rokmi jazdil starou feldou..
Avatar - pallas
2. 11. 2021 14:28
Re: C4=Cactus ?
a konkrétne?
Avatar - kari.laz
30. 10. 2021 11:32
Re: ...ta spotřeba
A při tom co se děje u aut, regulace, zdražování z toho všeho plynoucí nedostupnost zákazník neutrpí? Respektive trpět smí jen v určitých případech?
Naprosto s rohypnolem souhlasím. Nezakazovat dovoz, nebo vývoz zboží, ale tady se vozí zboží a suroviny sem a tam. Vyveze se surovina do Polska, aby se k nám vrátila jiná surovina, ta samá, ale Polská a protože se jim vyplatí dráž prodat , dejme tomu brambory, do Polska a pak přivést jiné brambory z Polska o něco levněji. Tohle je to, oč tu běží a co nikdo nijak neřeší.
30. 10. 2021 00:12
Re: V premavke
Oproti Arkane je tohle aspon proporcne ok. Arkana, hlavne zezadu, je strasna koza
30. 10. 2021 00:11
Re: Chválím
Mazdy treba