Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën v Paříži 2008

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Na domácí půdě se automobilka Citroën snaží předvést v tom nejlepším světle a vedle sériového provedení modelu C3 Picasso, který má v Paříži světovou premiéru, představuje speciální verzi modelu C3 Pluriel a řadu zajímavých konceptů.

Na domácí půdě se automobilka Citroën snaží předvést v tom nejlepším světle a vedle sériového provedení modelu C3 Picasso, který má v Paříži světovou premiéru, představuje speciální verzi modelu C3 Pluriel a řadu zajímavých konceptů, které svědčí schopnostech designérů i konstruktérů této značky.

Citroën C3 Picasso

Citroen C3 Picasso je novým zástupcem malých MPV, která jsou určena nejen pro městský provoz, ale také mohou sloužit jako plnohodnotný rodinný vůz. Velký důraz je kladen zejména na pohodlí a pocit posádky. Interiér je ze všech stran obklopen okny, takže je plný světla. S panoramatickou střechou může celková prosklená plocha dosáhnout až 4,52 m2.

Velkou devizou nového modelu je prostor. A to nejen ten pro pasažéry, který je s přehledem největší ve své třídě, ale hlavně prostor zavazadlový. Ten, pokud jsou zadní posuvná sedadla (posun o 150 mm) zcela vpředu a podlážka dvojitého dna je v nižší poloze, nabízí 500 litrů pro zavazadla. Pokud jsou sedadla v poloze zadní, je objem kufru stále velmi dobrých 385 litrů. C3 Picasso těží ze svých rozměrů, které patří k největším ve třídě. S délkou 4087 mm je přibližně o 100 mm delší než zbytek třídy, šířka 1730 mm je také o několik desítek milimetrů nad průměrem malých MPV. Rozvor náprav činí 2540 mm.

Tento nový jednoprostorový vůz Citroen nazývá „magic box“ - hlavním cílem byl automobil s co nejmenšími vnějšími rozměry, ovšem s co největším vnitřním prostorem. Výsledkem je vůz, jehož prostor pro posádku a zavazadla je zakončen svislými pátými dveřmi a který má velmi krátkou příď vozu, stejně jako převisy karoserie.

Dalším velkým cílem konstruktérů bylo postavit vůz kategorie MPV, který by ovšem svými jízdními vlastnostmi nijak výrazně nezaostával za klasickými malými vozy. Přední náprava je typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je vybavena deformovatelnou příčkou spojující vlečená ramena.

V závislosti na úrovni výbavy a motorech je vůz C3 Picasso opatřen patnáctipalcovými koly s pneumatikami 195/60 R15 Michelin Energy Saver, šestnáctipalcovými koly s pneumatikami 195/55 R16 Michelin Energy Saver a za příplatek sedmnáctipalcovými koly s pneumatikami 205/45 R17 Michelin Pilot Exalto 2 (není k dispozici pro ČR). Všechny vozy jsou standardně vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou, systém ESP je ve standardu pouze pro nejvýkonnější dieselový agregát.

K pohonu poslouží jeden ze čtyř nabízených motorů, z nichž dva jsou zážehového a dva vznětové. Benzinové čtyřválce budou nabízeny s objemem 1,4 litru a 1,6 litru. První z této dvojice nabídne výkon 70 kW (95 k) při 6000 ot./min. a točivý moment 135 Nm při 4000 ot./min., zatímco druhý má výkon 88 kW (120 k) při 6000 ot./min. a točivý moment 160 Nm při 4250 ot./min. Vznětové agregáty zastupuje přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 l, z nichž ten výkonnější je vybaven filtrem pevných částic. Turbodiesely nabídnou výkon 66 kW (90 k) a 80 kW (109 k) při 4000 ot./min. a točivý moment 215 Nm a 240 (260) Nm při 1750 ot./min.

Vůz, který bude vyráběn v množství 110 000 kusů ročně ve slovenské Trnavě, se bude snažit zaujmout podobně dominantní postavení na trhu, jako zaujaly modely C4 Picasso a Grand C4 Picasso, což jsou v roce 2008 nejprodávanější jednoprostorové vozy v Evropě. Citroen C3 Picasso bude představen na nadcházejícím pařížském autosalonu, v prodejnách Citroënu se objeví v prvním čtvrtletí roku 2009.

Citroën C3 Picasso Stop&Start

Vedle standardních provedení novinky C3 Picasso představuje Citroën také verzi vybavenou druhou generací systému Stop&Start. Tento systém spolupracuje s šestistupňovou robotizovanou převodovkou a u model C3 Picasso přispívá k snížení spotřeby paliva i emisí o 15 procent.

Citroën C3 Pluriel Charleston

Francouzská automobilka Citroën se rozhodla oslavit šedesáté výročí zahájení sériové výroby modelu 2CV speciálním provedením současného modelu C3 Pluriel.

Veřejnosti se ve své sériové podobě představil model 2CV v roce 1948 na pařížském autosalonu a právě zde se o šedesát let později představí model C3 Pluriel, který má svým pojmenováním a především lakem karoserie připomínat poslední sériové provedení legendárního modelu, jehož výroba byla ukončena v roce 1990.

Citroën C3 Pluriel Charleston se svému slavnému předkovi přiblíží především dvoubarevným provedením laku karoserie a upraven bude mít i interiér, kde bude použito kožené čalounění a chromované doplňky. Prodej na vybraných trzích byl měl být zahájen konce letošního roku a tato verze malého kabrioletu se má stát vrcholem verzí modelu C3 Pluriel.

Na českém trhu byl oficiální prodej tohoto modelu ukončen v druhé polovině roku 2006 a důvodem byl nízký zájem ze strany zákazníků.

Citroën C-Cactus

Francouzská automobilka pro letošní Paříž oprášila koncept C-Cactus z loňského autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. V letošním provedení má tento koncept čistě elektrický pohon s lithium-ion bateriemi, s nimiž dosáhne maximální rychlosti 110 km/h a na jedno nabití ujede 150 km. V tiskových materiálech automobilka uvádí, že tento automobil může být také vybaven pouze zážehovým spalovacím motorem o objemu 1,0 litru nebo hybridním systémem HYmotion2 se vznětovým motorem a elektromotorem.

Koncept je dlouhý 4200 mm, široký 1800, vysoký 1490 mm a má rozvor 2800 mm. Pohybuje se kolech obutých do pneumatik o rozměru 205/45 R21.

Karoserie i interiér automobilu jsou navrženy s ohledem na co nejnižší výrobní náklady. Pro zjednodušení je tak například přední maska zaměnitelná se stejným dílem na zádi vozu. V interiéru jsou všechny ovládací prvky, ale třeba i reproduktory soustředěny na středové konzole a na pevném středu volantu jsou umístěny pouze ovladače světlometů, směrových světel, stěračů, klaksonu i tempomatu a také jsou zde kontrolky a rychloměr.

V zájmu celkového zjednodušení vozu se inženýři zamysleli nad stahováním oken a usoudili, že když je ve voze klimatizace, pak je celkem zbytečné, aby měl posuvná okna a zbavili se mechanismů ovládání jejich pohybu. Dalším zjednodušením v interiéru jsou například dveřní panely pouze ze dvou částí na rozdíl od současných sériových, které mohou být až z dvanácti dílů. Podobně jsou na tom i sedadla, která jsou rovněž ze dvou částí.

Mnoho dílů použitých na voze je vyrobeno z recyklovaných materiálů a jsou opět recyklovatelné. V interiéru jsou použity přírodní materiály, jako je korek nebo dubová kůra.

Přestože je C-Cactus vyroben s ohledem na co nejnižší výrobní náklady a aby byl ohleduplný k životnímu prostředí, je vybaven navigačním systémem s dotekovou obrazovkou, kvalitním audio systémem s MP3 přehrávačem a automatickou klimatizací.

Citroën C-Cactus je postaven na platformě modelu C4 a v jeho loňském provedení sloužil k pohonu motor HDi o výkonu 51 kW (70 k) s filtrem pevných částic, který doplňoval elektromotor o výkonu 22 kW (30 k). Přenos výkonu ke kolům zajišťovala pětistupňová automatická převodovka. Loňský C-Cactus měl být schopen dosáhnout průměrné spotřeby 3,4 litru nafty na 100 km, do ovzduší vypouštět pouze 78 g CO2 na kilometr a dosahovat maximální rychlosti 150 km/h. V městském provozu se mohl v tzv. módu ZEV pohybovat pouze na elektrický pohon.

Citroën Hypnos

Koncept čtyřmístného crossoveru Citroën Hypnos navazuje svým vzhledem na design konceptu C-Métisse, který se v Paříži představil v roce 2006 a v rámci autosalonu v Ženevě 2007 obdržel cenu „Louis Vuitton Classic Concept Awards 2006“ za nejkrásnější prototyp roku. Novinka navazuje na svého předchůdce především designem své přídě, ale na rozdíl od agresivně tvarovaného kupé má crossover mírnější linie.

Čtyřmístný koncept, jehož druhý pár dveří se otevírá proti směru jízdy, je dlouhý 4900 mm, široký 2036 mm (bez zpětných zrcátek!), vysoký 1580 mm a má rozvor náprav 3000 mm.

Interiér zaujme čtveřicí samostatných sedadel a především systémem nastavujícím zabarvení prostoru pro cestující. Na zbarvení interiéru má přímý vliv výraz ve tváři řidiče, který je snímám kamerou. Údaje získané z výrazu ve tváři jsou porovnávány s přednastavenými daty a výsledkem je prosvětlení interiéru barvou, která má mít příjemný vliv na řidičovu náladu.

K pohonu crossoveru, stojícímu na 22palcových litých kolech a vybavenému hydropneumatickým odpružením, slouží hybridní systém s označením HYmotion4. Tento systém kombinuje přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 HDi DPFS o výkonu 147 kW (200 k) a točivém momentu 420 Nm s elektromotorem o výkonu 37 kW (50 k) a točivém momentu 200 Nm. Turbodiesel je uložen vpředu a spolupracuje s šestistupňovou robotizovanou převodovkou, zatímco elektromotor je umístěn v zadní části.

Automobil o hmotnosti 1800 kg se může pohybovat pouze na elektřinu nebo na vznětový pohon a samozřejmě může využívat oba motory současně. Při využití pouze elektromotoru ujede koncept vzdálenost 3 km rychlostí 50 km/h. Pro dosažení maximálně příznivých hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva je Hypnos vybaven také systémem Stop & Start. Ve srovnání se zážehovým motorem má být u motoru 2.0 HDi DPFS o 20 procent nižší spotřeba paliva, která v kombinovaném provozu dosahuje hodnoty 4,5 l na 100 km a nízké jsou i emise CO2 s hodnotou 120 g/km.

Citroën Hypnos není pouze úsporným automobilem, ale může se pochlubit i zajímavými dynamickými schopnostmi. Crossover s pohonem všech čtyř kol a pohotovostní hmotností nepříliš vzdálenou dvěma tunám umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 9,4 s, dosahuje maximální rychlosti 212 km/h a čtvrt míle (400 m) s pevným startem zvládne za 16,8 s.

GTbyCitroën

Mezi koncepty, u nichž nejeden z návštěvníků pořádně zalapá po dechu, patří i GTbyCitroën, který je společným dílem automobilky Citroën a společnosti Sony, tvůrce simulátoru Gran Turismo 5 na Play Station 3. Již při pohledu na dramaticky tvarovanou karoserii konceptu je jasné, že tento stroj se nikdy neobjeví v showroomech značky Citroën, ale společenství se Sony více než zaručuje, že za “jeho“ volant usednou majitelé hry Gran Turismo 5.

GTbyCitroën nebude tedy nikdy dráždit konta zájemců o agresivní dvoumístné kupé a ani se nepostará o zástavu srdce některým „zeleným“, protože jeho bílá karoserie neukrývá žádný poklad spalující benzín nebo naftu, který by likvidoval fosilní paliva po hektolitrech. Ve hře Gran Turismo má tento automobil představovat výkonný stroj poháněný energií získanou z palivových článků.

Dvoumístné kupé se může pochlubit rozměrnými výklopnými dveřmi, umožňujícími přístup do interiéru s dvojicí závodních sedadel a černým koženým čalouněním. Koncept supersportu je dlouhý 4960 mm, široký 2080 mm a vysoký 1090 mm. Vzhled rozeného sportovce mají podtrhovat 21palcová litá kola.

Citroën C4 WRC HYmotion4

Citroën patří od dob modelu Xsara WRC mezi hlavní hvězdy seriálu WRC, který stále vrcholem mezi automobilovými soutěžemi. Na pařížském autosalonu představuje domácí značka hybridní provedení modelu C4 WRC, které následuje svého příbuzného Peugeot 908 HY.

Citroën C4 WRC HYmotion4 je stále vybaven přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 2,0 l s výkonem 235 kW (320 k) při 5500 ot./min. a točivým momentem okolo 580 Nm při 2750 ot./min. umístěným pod přední kapotou. Novinkou je elektromotor o výkonu 125 kW (170 k) a točivém momentu 320 Nm. Kromě elektromotoru jsou v zádi umístněny lithium-ion baterie, které jsou dobíjeny kinetickou energií získanou při brzdění vozu.

Řidič může u tohoto vozu volit jeden ze čtyř různých způsobu pohonu. Zážehový motor má přijít ke slovu nejčastěji při jízdě po trati závodu. Při brzdění nebo při přesunech, kdy nejde o rychlost může jezdec nechat dobíjet baterie. Pro pohyb v servisních zónách může vůz využívat pouze elektrickou energii a v případě potřeby rychlé akcelerace jsou k dispozici spojené síly spalovacího motoru i elektromotoru.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)