Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën ve Frankfurtu 2009

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
IAA bývá doménou německých značek, ale rovnou tři velké premiéry Citroënu jsou důkazem o tom, že se PSA nehodlá smířit s propadem zájmu o vozy svých značek.

C3

První Citroën C3 se představil v roce 2001, takže vydrží na trhu určitě déle než 8 let. Nová generace se právě nyní představuje na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, ale na prvních trzích se automobil objeví až v listopadu.

Stylisticky jde o přímého pokračovatele stávající C3. Hierarchicky ale má být nový model výše. Už to nebude jednoduše zařízený vůz, který má nabízet především nízkou cenu.

Místo toho se chce chlubit na první pohled zřejmou odlišností od všeho ostatního, co je ve třídě malých vozů k dostání. Obrovské čelní sklo Zenith připomíná nejvíce vozy s karoserií MPV, kterých Citroën také pěknou řádku vyrábí. S novým 1350 mm dlouhým čelním sklem má být jízda s novým malým Citroënem mimořádným zážitkem, díky světlem zalitému interiéru a výbornému výhledu z vozu. Praktické otázky spojené s velkou prosklenou plochou řeší unikátní konstrukce skla, které z čirého plynule přechází ve vyšších partiích do silně zabarveného, aby tak propouštělo jen minimum tepelného a světelného slunečního záření.

Velmi nóbl je nejen výhled, ale vlastně celý interiér. Přístrojový štít sériové C3 se vrací ke klasickým kruhovým ciferníkům pro rychloměr a otáčkoměr, digitalizace postihla jen třetinu plochy štítu, kde je sdruženo zobrazování stavu paliva, počítadlo kilometrů, palubní počítač a informace o aktuálně zařazené rychlosti. A-sloupky jsou podobně jako u C3 Picassa nebo C4 Picassa velmi tenké.

Nový Citroën C3 má nabídnout širokou paletu výbavy, která má mimo jiné obsahovat audio systém s přehrávačem CD i MP3, USB box (USB zásuvka + zástrčka typu jack, kompatibilita full iPod, hands free sada Bluetooth), navigaci MyWay a také nový hifi systém, díky němuž se má posádka v interiéru cítit jako v koncertním sále.

Novinka má větší rozměry než předchůdce, ale narostla jen v mezích současné třídy malých vozů. Vyčnívá snad jen výškou 1,52 m, která se nemění a která umožňuje na malém půdorysu pohodlněji usadit cestující v objemném interiéru. Délka 3,94 m narostla z původních 3,86 m a šířka 1,73 m z původních 1,67 m. Rozvor náprav bude napříště měřit 2,54 m místo stávajících 2,46 m. Zavazadlový prostor má nabídnout základní objem 300 litrů. Nová C3 bude obouvat pneumatiky na kola s průměrem 15 až 17 palců a zákazníci budou mít možnost výběru z deseti laků karoserie.

Motorová paleta bude zpočátku tvořena známými jednotkami. Zážehové portfolio začíná na objemu 1,1 l, pokračuje čtyřválci 1,4 l (55 a 70 kW) a prozatím končí větším motorem 1,6 l (88 kW). Turbodiesely jsou reprezentovány jednotkou 1,6 HDi (66 kW a 80 kW). V příštím roce má dojít na nové motory s nižší spotřebou, mj. zážehový tříválec, jednotky s druhou generací systému start-stop a turbodiesely s automatizovanými převodovkami.

DS3

S modelem DS3 míří Citroën do boje s konkurencí v podobě stylových malých automobilů. Hlavní zbraní malého třídveřového hatchbacku má být široká nabídka možností individualizací. Zákazníci budou mít možnost zvolit si barvu střechy, krytů zrcátek a kol, podobně široký výběr bude i pro interiér.

Citroën nabídne několik různých balíčků úprav na míru, které vyjadřují různé životní postoje a trendy. Projevují se v malých drobnostech v úpravě karoserie a interiéru. V nabídce bude sedm témat nazvaných – Maori, Zebre, Onde, Daisy, Co-Design, Map a Plane. První čtyři budou k dispozici ihned po uvedení do prodeje.

Stylový třídveřový hatchback má karoserii dlouhou 3,95 m, širokou 1,71 m a vysokou 1,46 m. Interiér má nabídnout prostor pro pět osob a zavazadlový prostor pojme 285 litrů. Pohybem jedné ruky má být možné sklopit zadní lavici dělenou v poměru 2/3 – 1/3.

Stejně jako nová generace C3 i DS3 nabídne audio systém s přehrávačem CD i MP3, USB box (USB zásuvka + zástrčka typu jack, kompatibilita full iPod, hands free sada Bluetooth), navigaci MyWay s barevným displejem a především nový hifi systém, díky němuž se má posádka v interiéru cítit jako v koncertním sále. Akustice a odhlučnění byla věnována zvláštní péče a to především v oblasti motorového prostoru a dveří. Příjemnější vůni může ve voze DS3 vytvořit aromatický osvěžovač vzduchu.

Standardní výbava má zahrnovat ESP, ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku EBD, brzdový asistent pro kritické situace EBA, šestici airbagů a úchyty ISOFIX na zadních bočních sedadlech.

Po uvedení na trh bude na výběr trojice zážehových a dvojice vznětových motorů. Příznivce benzinových motorů uspokojí čtyřválce 1,4 VTi (70 kW), 1,6 VTi (88 kW) a 1,6 THP (110 kW). Dieselové motory zastoupí agregát 1,6 HDi FAP s výkony 66 kW a 81 kW. Standardem budou manuální pětistupňové a šestistupňové převodovky. Pro motor 1,6 VTi bude k dispozici i automatická převodovka.

Citroën DS3 bude v následujících letech doplněn podobně zaměřenými modely DS4 a DS5, které vytvoří paralelní linii stylových modelů vedle běžných C3 až C5.

REVOLTe

Citroën letos slaví devadesáté výročí zahájení výroby automobilů a do Frankfurtu proto přivezl studii malého hybridního vozu, která jakoby z oka vypadla legendárnímu 2CV. Automobilka se sice u svých soudobých modelů vždy distancovala od jednoho ze svých nejslavnějších modelů, ale tentokrát je vše jinak a nová studie s k inspiraci jeho designem otevřeně přiznává.

Design je opravdové retro, zejména boční linie připomínají prapůvodní vzor, jehož prototypy TPV jezdily již před sedmdesáti lety, ale podobné linky najdeme i na zádi a při troše představ i vpředu. Na přídi je navíc jakési vypouklé stínítko, které zvýrazňuje linie masky chladiče. Vnitřní část tohoto stínítka je průhledná a podsvícená. Tvary karoserie jsou zakulacené, blatníky výrazně vystupují. Při pohledu na shrnovací střechu pak je již zcela jasné, který vůz posloužil designérům za vzor.

Jinak je ale REVOLTe odrazem současné automobilové techniky, nejedná se o žádnou lidovku, ale koncept luxusního malého auta, které má být stylové a elegantní. To, že studie použitou technikou odpovídá dnešnímu technickému pokroku, dokazují i diodová světla vpředu. Boční dveře 3,67 m dlouhého, 1,73 m širokého a 1,35 m vysokého vozu se otevírají proti sobě, což si vynutilo výrazné zesílení C-sloupku. Toto řešení se v posledních letech vrací hojně do módy, usnadňuje totiž přístup cestujícím do interiéru.

Ten je rozdělen poněkud nezvykle. Je třímístný, vzadu je lavice pro dva pasažéry, která připomíná spíše domácí pohovku. Jeden z nich si tak může natáhnout nohy do míst, kde je běžně sedadlo spolujezdce. S ním vývojáři francouzské automobilky počítali jako s alternativou, ovšem pouze pro malé dítě. Prostor je totiž určen pro instalaci dětské sedačky, otočené proti směru jízdy. Materiály jsou špičkové – černá protkaná kůže, karmínově rudý velur a lesklý hliník. Na palubní desce je velkoplošný dotykový displej. Ten je pokryt červenými krystaly, které slouží také k recirkulaci vzduchu uvnitř vozu.

REVOLTe je plug-in hybrid, baterie, které našly místo v zadních sedadlech, je tedy možné dobíjet z běžné elektrické zásuvky. Automobil je také schopen jízdy čistě na elektřinu. Na shrnovací střeše jsou umístěny solární panely, které se starají o napájení palubních systémů. Kapota je pak pokryta fotovoltarickými buňkami, ty mají stejnou funkci. Kromě elektromotorů je vůz vybaven i malým konvenčním spalovacím motorem. Podrobné technické údaje ovšem Citroën nezveřejnil.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)