Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cizetu V16T si pořád můžete objednat. Jako novou!

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 15. 3. 2018 • 00:20
19
2
Zobrazit náhledy (19)
Prototyp ze Ženevy 1988 se stal údajně prvním šestnáctiválcovým supersportem světa. Design byl dílem slavného Marcella Gandiniho, jen záď vytvořil zakladatel firmy Claudio Zampolli. Interiér "produkční verze" z roku 1991. Moroder projekt opustil, takže jeho jméno z názvu zmizelo. Od prototypu se vnitřní prostor odlišoval nejen barevným provedením. Produkční Cizeta V16T. Některé vozy měly vstup vzduchu podobný prototypu, jiné disponovaly vodorovnými žebry. Takto měl vypadat nástupce Lamborghini Countach. Po převzetí Chryslerem se však Diablo vydalo jinou cestou - a Marcello Gandini též. Cizeta V16T se vyráběla v Itálii v letech 1991-1995. V Modeně vznikla sedmička aut, o sériovou výrobu se tedy nejednalo. Nejméně dvě si koupil brunejský sultán. Produkční Cizeta V16T se od prototypu lišila mimo jiné i blikači protaženými do boků. Cizeta V16T se vyráběla v letech 1991-1995. Poté původní Zampolliho firma zkrachovala. Dvě kupé se podařilo postavit za mořem ještě v roce 1999. Srdce vzniklo spojením dvou motorů V8. Interiér spyderu z roku 2003, který byl vyroben už v USA. Zůstal jediný... Cizeta V6T v otevřeném provedení Fenice TTJ Spyder. Cizetu šlo koupit ještě v roce 2006, pokud měl někdo zájem. Nikdo takový se však nenašel. Ceklem tedy existuje 11 aut této značky.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byla Cizeta V16T hvězdou autosalonů i stránek motoristických časopisů. Supersport s šestnáctiválcem přitahoval pozornost, ale obchodní úspěch se nedostavil a značka upadla v zapomnění, ale nezanikla…

Společnost Cizeta Automobili založili ve druhé polovině osmdesátých let dvacátého století v italské Modeně Claudio Zampolli a Giorgio Moroder. První jmenovaný je konstruktérem a bývalým prodejcem vozů značky Ferrari s rozsáhlými kontakty ve světě showbyznysu, zatímco ten druhý je slavným hudebním skladatelem a producentem, stojícím za řadou hitů a rozvojem elektronické hudby.

Výsledkem spolupráce těchto dvou pánů se stal prototyp supersportovního vozu Cizeta-Moroder V16T, který byl veřejnosti poprvé představen v roce 1988. Sněhobílé kupé ohromovalo svými liniemi, pod nimiž je podepsán Marcello Gandini a rovněž i technikou v čele s vidlicovým šestnáctiválcovým motorem o objemu 5995 cm3 uloženým napříč před zadní nápravou. Exkluzivní automobil zastiňoval konkurenci vedle počtu válců i maximální rychlostí 328 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h v čase kolem 4,5 s.

Cizeta-Moroder V16T se stala jednou ze supersportovních hvězd konce osmdesátých let a došlo i k jejímu přímému srovnání s tehdejší špičkou v podobě Ferrari F40, Lamborghini Countach a Porsche 959, za nímž stály tehdejší renomované motoristické magazíny. První model zcela nové a neznámé značky si nevedl v těchto srovnáních nejhůř a vynikal vedle svých konkurentů i komfortem, poskytovaným posádce ve dvoumístném interiéru.

Původní plány společnosti Cizeta Automobili ohledně výroby byly poměrně velkolepé a automobilka měla být schopna produkovat jeden vůz týdně, ale realita byla výrazně odlišná. Pánové Zampolli a Moroder se na počátku devadesátých let dvacátého století rozešli a výroba se nakonec rozběhla až v roce 1991, což bylo v době, kdy hlavní konkurent v podobě Lamborghini již nabízel své tehdy zcela nové Diablo.

V první polovině devadesátých let probíhala v Modeně kusová výroba modelu Cizeta V16T, z jehož názvu bylo vypuštěno jméno Moroder, velmi pomalým tempem. Důvodem byla příliš vysoká cena, tehdejší situace na trhu a rovněž skutečnost, že vůz nebylo možné legálně provozovat ve Spojených státech amerických, představujících pro automobily tohoto typu největší odbytiště.

Podle dostupných zdrojů mělo být v Itálii v letech 1991 až 1995 vyrobeno jen sedm vozů Cizeta V16T, i když některé optimističtější zdroje uvádí až o deset exemplářů více. Společnost Cizeta Automobili v každém případě ve druhé polovině devadesátých let v Itálii svou činnost ukončila a Claudio Zampolli přesídlil do USA, kde založil novou firmu a pokusil se výrobu svého šestnáctiválcového supersportu oživit. Výsledkem mají být dvě kupé z roku 1999 a jeden roadster s plátěnou střechou z roku 2003.

Mohlo by se zdát, že právě automobil s plátěnou střechou a označením Spyder představuje tečku za snem o supersportovním a náležitě luxusním automobilu, k jehož pohonu slouží vidlicový šestnáctiválec, ale skutečnost je opět trochu odlišná. Tento vůz totiž nemusí být posledním vyrobeným, protože společnost Cizeta Automobili se sídlem v kalifornském Costa Mesa je stále funkční a vedle péče o existující exempláře je připravena uspokojit i zájemce o zcela nový vůz Cizeta V16T.

Zájemci o tento exotický stroj s nezaměnitelným stylem konce osmdesátých let ovšem musí počítat se základní cenou 800.000 amerických dolarů (zhruba 16.650.000 Kč) a skutečností, že v USA se v běžném provozu legálně nesvezou.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - beibej
to nechápu
| 16. 3. 2018
proč se stěhoval do usa, když tam nemůže prodávat?
Avatar - fostek
Bohužel, opět budu rýpat
| 15. 3. 2018
Pane redaktore, tu Cizetu si skutečně lze objednat, ale legálně ji nepřihlásíte dnes nejen v USA. Emisní a jiné normy se poněkud změnili i jinde >:D
Nevím, jestli v nějaké rozvojové zemi nebo nějaký šejk...to by možná šlo.
Když nebudete psát nesmyly, nebudou mě tahat za oči při čtení článku a nebudu je muset opravovat.
Za to, že vás opravuji, nemůže to, že jsem prudič, ale to, že děláte pořád chyby.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku