Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cizetu V16T si pořád můžete objednat. Jako novou!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byla Cizeta V16T hvězdou autosalonů i stránek motoristických časopisů. Supersport s šestnáctiválcem přitahoval pozornost, ale obchodní úspěch se nedostavil a značka upadla v zapomnění, ale nezanikla…

Společnost Cizeta Automobili založili ve druhé polovině osmdesátých let dvacátého století v italské Modeně Claudio Zampolli a Giorgio Moroder. První jmenovaný je konstruktérem a bývalým prodejcem vozů značky Ferrari s rozsáhlými kontakty ve světě showbyznysu, zatímco ten druhý je slavným hudebním skladatelem a producentem, stojícím za řadou hitů a rozvojem elektronické hudby.

Výsledkem spolupráce těchto dvou pánů se stal prototyp supersportovního vozu Cizeta-Moroder V16T, který byl veřejnosti poprvé představen v roce 1988. Sněhobílé kupé ohromovalo svými liniemi, pod nimiž je podepsán Marcello Gandini a rovněž i technikou v čele s vidlicovým šestnáctiválcovým motorem o objemu 5995 cm3 uloženým napříč před zadní nápravou. Exkluzivní automobil zastiňoval konkurenci vedle počtu válců i maximální rychlostí 328 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h v čase kolem 4,5 s.

Cizeta-Moroder V16T se stala jednou ze supersportovních hvězd konce osmdesátých let a došlo i k jejímu přímému srovnání s tehdejší špičkou v podobě Ferrari F40, Lamborghini Countach a Porsche 959, za nímž stály tehdejší renomované motoristické magazíny. První model zcela nové a neznámé značky si nevedl v těchto srovnáních nejhůř a vynikal vedle svých konkurentů i komfortem, poskytovaným posádce ve dvoumístném interiéru.

Původní plány společnosti Cizeta Automobili ohledně výroby byly poměrně velkolepé a automobilka měla být schopna produkovat jeden vůz týdně, ale realita byla výrazně odlišná. Pánové Zampolli a Moroder se na počátku devadesátých let dvacátého století rozešli a výroba se nakonec rozběhla až v roce 1991, což bylo v době, kdy hlavní konkurent v podobě Lamborghini již nabízel své tehdy zcela nové Diablo.

V první polovině devadesátých let probíhala v Modeně kusová výroba modelu Cizeta V16T, z jehož názvu bylo vypuštěno jméno Moroder, velmi pomalým tempem. Důvodem byla příliš vysoká cena, tehdejší situace na trhu a rovněž skutečnost, že vůz nebylo možné legálně provozovat ve Spojených státech amerických, představujících pro automobily tohoto typu největší odbytiště.

Podle dostupných zdrojů mělo být v Itálii v letech 1991 až 1995 vyrobeno jen sedm vozů Cizeta V16T, i když některé optimističtější zdroje uvádí až o deset exemplářů více. Společnost Cizeta Automobili v každém případě ve druhé polovině devadesátých let v Itálii svou činnost ukončila a Claudio Zampolli přesídlil do USA, kde založil novou firmu a pokusil se výrobu svého šestnáctiválcového supersportu oživit. Výsledkem mají být dvě kupé z roku 1999 a jeden roadster s plátěnou střechou z roku 2003.

Mohlo by se zdát, že právě automobil s plátěnou střechou a označením Spyder představuje tečku za snem o supersportovním a náležitě luxusním automobilu, k jehož pohonu slouží vidlicový šestnáctiválec, ale skutečnost je opět trochu odlišná. Tento vůz totiž nemusí být posledním vyrobeným, protože společnost Cizeta Automobili se sídlem v kalifornském Costa Mesa je stále funkční a vedle péče o existující exempláře je připravena uspokojit i zájemce o zcela nový vůz Cizeta V16T.

Zájemci o tento exotický stroj s nezaměnitelným stylem konce osmdesátých let ovšem musí počítat se základní cenou 800.000 amerických dolarů (zhruba 16.650.000 Kč) a skutečností, že v USA se v běžném provozu legálně nesvezou.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - beibej
16. 3. 2018 03:36
to nechápu
proč se stěhoval do usa, když tam nemůže prodávat?