Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Interiér prototypu Cizeta-Moroder V16T (1988).
Cizeta-Moroder V16T byla skutečně originální, o čemž svědčí i dvě dvojice předních výklopných světlometů.
Do projektu Cizeta vložil kapitál i známý hitmaker Giorgio Moroder. Bílý prototyp vlastní dodnes.
V16T byla poháněna napříč umístěným šestnáctiválcem. Víko motoru se vyklápělo směrem dozadu.
19 Fotogalerie

Cizetu V16T si pořád můžete objednat. Jako novou!

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byla Cizeta V16T hvězdou autosalonů i stránek motoristických časopisů. Supersport s šestnáctiválcem přitahoval pozornost, ale obchodní úspěch se nedostavil a značka upadla v zapomnění, ale nezanikla…

Společnost Cizeta Automobili založili ve druhé polovině osmdesátých let dvacátého století v italské Modeně Claudio Zampolli a Giorgio Moroder. První jmenovaný je konstruktérem a bývalým prodejcem vozů značky Ferrari s rozsáhlými kontakty ve světě showbyznysu, zatímco ten druhý je slavným hudebním skladatelem a producentem, stojícím za řadou hitů a rozvojem elektronické hudby.

Výsledkem spolupráce těchto dvou pánů se stal prototyp supersportovního vozu Cizeta-Moroder V16T, který byl veřejnosti poprvé představen v roce 1988. Sněhobílé kupé ohromovalo svými liniemi, pod nimiž je podepsán Marcello Gandini a rovněž i technikou v čele s vidlicovým šestnáctiválcovým motorem o objemu 5995 cm3 uloženým napříč před zadní nápravou. Exkluzivní automobil zastiňoval konkurenci vedle počtu válců i maximální rychlostí 328 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h v čase kolem 4,5 s.

Cizeta-Moroder V16T se stala jednou ze supersportovních hvězd konce osmdesátých let a došlo i k jejímu přímému srovnání s tehdejší špičkou v podobě Ferrari F40, Lamborghini Countach a Porsche 959, za nímž stály tehdejší renomované motoristické magazíny. První model zcela nové a neznámé značky si nevedl v těchto srovnáních nejhůř a vynikal vedle svých konkurentů i komfortem, poskytovaným posádce ve dvoumístném interiéru.

Původní plány společnosti Cizeta Automobili ohledně výroby byly poměrně velkolepé a automobilka měla být schopna produkovat jeden vůz týdně, ale realita byla výrazně odlišná. Pánové Zampolli a Moroder se na počátku devadesátých let dvacátého století rozešli a výroba se nakonec rozběhla až v roce 1991, což bylo v době, kdy hlavní konkurent v podobě Lamborghini již nabízel své tehdy zcela nové Diablo.

V první polovině devadesátých let probíhala v Modeně kusová výroba modelu Cizeta V16T, z jehož názvu bylo vypuštěno jméno Moroder, velmi pomalým tempem. Důvodem byla příliš vysoká cena, tehdejší situace na trhu a rovněž skutečnost, že vůz nebylo možné legálně provozovat ve Spojených státech amerických, představujících pro automobily tohoto typu největší odbytiště.

Podle dostupných zdrojů mělo být v Itálii v letech 1991 až 1995 vyrobeno jen sedm vozů Cizeta V16T, i když některé optimističtější zdroje uvádí až o deset exemplářů více. Společnost Cizeta Automobili v každém případě ve druhé polovině devadesátých let v Itálii svou činnost ukončila a Claudio Zampolli přesídlil do USA, kde založil novou firmu a pokusil se výrobu svého šestnáctiválcového supersportu oživit. Výsledkem mají být dvě kupé z roku 1999 a jeden roadster s plátěnou střechou z roku 2003.

Mohlo by se zdát, že právě automobil s plátěnou střechou a označením Spyder představuje tečku za snem o supersportovním a náležitě luxusním automobilu, k jehož pohonu slouží vidlicový šestnáctiválec, ale skutečnost je opět trochu odlišná. Tento vůz totiž nemusí být posledním vyrobeným, protože společnost Cizeta Automobili se sídlem v kalifornském Costa Mesa je stále funkční a vedle péče o existující exempláře je připravena uspokojit i zájemce o zcela nový vůz Cizeta V16T.

Zájemci o tento exotický stroj s nezaměnitelným stylem konce osmdesátých let ovšem musí počítat se základní cenou 800.000 amerických dolarů (zhruba 16.650.000 Kč) a skutečností, že v USA se v běžném provozu legálně nesvezou.