Co říkají statistická čísla o airbagu
Žijeme v době, ve které jsme zaplavováni negativními informacemi. Záběry autonehod se na televizní obrazovce omezují na vraky aut a odvoz mrtvol. Z článků v novinách, hledající senzace, se dozvíme jen o tom, jak byla na parkovišti malému dítěti amputována hlava aktivovaným airbagem. Někdy nás zase někdo upozorňuje s nebývalou zasvěceností ve tváři, jak jeho kamaráda zachránilo to, že nebyl připoután. Pravdou však je, že máme větší šanci, i když malou, promluvit s kamarádem, který vypadl z vozu zničeného nárazem do stromu, než s někým, kdo po vypadnutí do stromu sám narazil.
Po změti takovýchto informací se můžeme ptát, proč nás zákonodárci nutí používat bezpečnostní pás, proč výrobci automobilů standardně montují airbagy stále do vozů nižších a nižších tříd? Odpověď je nasnadě: tito profesionálové vychází z neúprosných statistických dat a stále dokonalejších praktických simulací nehod. Objektivně existují případy, kdy airbag či bezpečnostní pás způsobil vážná zranění nebo dokonce smrt. Ve skutečnosti však můžeme takováto rizika minimalizovat jejich správným používáním a dodržováním jistých zásad.
Obecně se čelní airbag snaží zabránit nárazu hlavy a trupu přepravované osoby do pevných předmětů, které se nacházejí ve voze. Přeměňují kinetickou energii těla na práci potřebnou pro "vyfouknutí" airbagu, přičemž kinetická energie má tu nepříjemnou vlastnost, že roste se čtvercem rychlosti. Tímto způsobem snižují pravděpodobnost těžkých, případně i smrtelných, zranění. Naopak může airbag zapříčinit některá lehká zranění jako jsou různé oděrky či podlitiny. Jestliže chceme využít ochranné vlastnosti airbagu co nejlépe, je nutné používat bezpečnostní pás. Airbag pracující společně s bezpečnostním pásem má jako systém výrazně větší ochranné účinky než bezpečnostní pás a airbag samostatně. To samozřejmě platí o airbagách libovolné velikosti.
Podle "The National Highway Traffic Safety Administration" bylo na uzemí USA do konce června 1998 prodáno více než 76 miliónů (37% z 200 milionů prodaných) vozidel vybavených čelním airbagem řidiče a více než 48 miliónů (24,3%) s airbagem pro spolujezdce. Každým měsícem přibývá kolem jednoho miliónu dalších vozů povinně airbagy vybavenými. V tomto období došlo přibližně v 2,6 milionech případů k aktivaci airbagů. V 423 000 případech byl aktivován airbag spolujezdce v době, kdy byl obsazen cestujícím. Smrtelná zranění byla u řidičů používajících bezpečnostní pás redukována o 26%. O 32% se snížila úmrtnost řidičů, kteří bezpečnostní pás nepoužili. Pro spolujezdce je snížení počtu smrtelných zranění 14% při používání bezpečnostních pásů a 23% bez jejich používání. Naopak se o 34% zvýšil počet úmrtí u dětí mladších 10 let. Z údajů vyplývá, že 2920 lidí v USA žije právě díky tomu, že byl jejich vůz vybaven airbagem. Použití kombinace airbagu s tříbodovým bezpečnostním pásem redukuje pravděpodobnost vážného zranění hlavy o 75% oproti 38% při použití pásů samotných.
Použití bezpečnostního pásu snižuje pravděpodobnost smrtelného zranění o 45%. Můžeme tedy snadno odvodit, že má nepřipoutaný řidič vozidla s airbagem 1,47 krát, připoutaný řidič 1,82 krát a připoutaný řidič chráněný airbagem 2,46 krát větší šanci přežít nehodu než nepřipoutaný řidič ve voze bez airbagu. Použití bezpečnostního pásu ve vozidle s airbagem zvýší šanci na přežití 1,67 krát. Je nutné si uvědomit, že tyto čísla vychází ze statistiky za téměř dvě desítky let. Jelikož se v poslední době automobily vyvíjely v otázce pasivní bezpečnosti velmi významně, lze očekávat, že u nových modelů budou tyto čísla daleko přesvědčivější.
Od roku 1990 bylo zaznamenáno 108 mrtvých zapříčiněných aktivovaným airbagem při málo rizikových haváriích. Jednalo se o 41 dospělých řidičů (10 mužů, 31 žen, 23 nepřipoutaných, 14 připoutaných z nichž byly 3 připoutáni nesprávným způsobem, 3 správně, 5 se nacházelo v pozici nad airbagem a u 3 není použití pásů zjištěno), 4 dospělé spolucestující (98 letá připoutaná žena, 88 a 66 letá nepřipoutaná žena a 57 letý nepřipoutaný muž), 50 dětí ve věku od 1 roku do 11 let (42 nepřipoutaných , 5 bylo připoutáno dvoubodovým pásem a 3 byli připoutány tříbodovým pásem pro dospělé) a 13 kojenců (10 v kojeneckých protisměrových sedačkách a 3 upoutány v pásech pro dospělé).
Jak minimalizovat riziko zranění zapříčiněného airbagem?
Klíčová je vzdálenost cestujícího od místa, kde airbag expanduje. Sedák by měl být co nejdále vzadu při zachování pohodlného ovládání vozu. Mezera mezi hrudníkem a krytem airbagu by neměla být menší než 25 centimetrů. Opěradlo by mělo být skloněné lehce směrem dozadu. U vozidel, které jsou vybaveny polohovatelným volantem, by měl být volant skloněn dolů tak, aby dobře chránil hrudník. Samozřejmostí je použití bezpečnostního pásu. Pás nás udržuje v potřebné vzdálenosti od airbagu při brždění nebo jiných manévrech, které předcházejí náraz.
OBRÁZEK SPRÁVNÉHO SEZENÍ
Mladší děti, které ještě nedosahují vzrůstu dospělé osoby, na přední sedadla nepatří. Měla by sedět připoutána na zadním sedadle, nejlépe uprostřed vozu, v dětské sedačce, která odpovídá jejich váze a výšce. Je znepokojivé, že si někteří rodiče či prarodiče stále namlouvají, že své ratolesti při nárazu udrží v rukou. Většinou tito lidé nepřipoutají ani samy sebe, tudíž v případě nehody dítě nejenže narazí příslušnou rychlostí do opěradla přední sedačky, nýbrž do něj narazí i jeho "starostlivý" opatrovatel! Na zvláště nebezpečnou kombinaci otočené sedačky pro novorozence a čelního airbagu na místě spolujezdce nás upozorňuje výstražná značka. Některé novější typy vozů však pamatují i na maminky cestující pouze s jejich malými dětmi a vybavují vozidla vypínačem airbagu spolujezdce.
Další rizikovou skupinou jsou těhotné ženy, které nemohou sedět v dostatečné vzdálenosti, a expanze airbagu znamená nebezpečí pro jejich plod. Pro ně by se mělo stát řízení automobilu vybaveného airbagem na pár měsíců tabu. V případě, že je vozidlo vybaveno airbagem spolujezdce, měly by používat zadní sedačky.
Budoucnost airbagu
Příští generace automobilů nás dokáží zcela jistě lépe ochránit dokonalejší konstrukcí jak deformačních zón vozu samotného, tak i airbagů. Jako všechny součásti automobilů se i airbagy budou nadále zdokonalovat. Můžeme se těšit na propracovanější tlumení pohybu cestujících nebo automatické vypínaní airbagů na neobsazených místech. Airbagy dostanou čidla, která zabrání aktivaci v případě, kdy se cestující nachází v nebezpečné blízkosti. Budou také méně agresivně expandovat. Dnešní běžně používané airbagy se nafukují rychlostí přibližně 200 km/h. Někteří výrobci již dnes montují do svých vozů airbagy expandující rychlostí 166 km/h. Takové systémy jsou méně nebezpečné malým dětem a lidem menšího vzrůstu.