Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co všechno obnáší zámořská rallye? Odpovídá týmový manažer Škoda Motorsport Pavel Hortek

Svět motorů
Diskuze (0)
Pro motoristického fanouška, milovníka rallye, trvá soutěž od čtvrtka do neděle. Po týmového manažera je to však nepřetržitý proces, každá rallye pro něj znamená týdenní štaci přímo na místě a několikaměsíční přípravy předem.

Co vyžaduje přeprava týmu a jak je náročné přestěhovat celé zázemí týmu na zaoceánské soutěže? Vypravili jsme se to omrknout přímo do Argentiny a Pavla Hortka požádali o rozhovor.

Co všechno obnáší stěhování týmu do Argentiny a v čem je to jiné oproti závodům na našem kontinentu?

Po Evropě se stěhujeme ve třech velkých kamionech. Zde nepřesouváme naše obvyklé zázemí, ale využíváme tři kontejnery. Poskládají se tam dvě soutěžní auta, dvě recce auta a všechny náhradní díly. Vzhledem k tomu, že jsou v šampionátu zámořské soutěže tři (Mexiko, Argentina, Austrálie, pozn. red.), tak se na tuto okružní cestu vydávají už koncem ledna z Hamburku či Brém. Přípravy začínají již v listopadu. Nejdříve se vše přesouvá do Mexika, pak do Argentiny a následně se případně pokračuje do Austrálie.

A plánuje Škodovka účast v Austrálii?

Zatím to necháváme otevřené podle vývoje v šampionátu, nyní se kontejnery vrací zpět do Čech.

Posílají týmy kontejnery společně, nebo si to každý tým dělá po svém?

S dopravcem si to každý řeší sám, nicméně v rámci snižování nákladů si týmy najímají společného speditéra, usnadňuje to i řešení různých celních záležitostí a máme jistotu, že vše dorazí včas.

S jakou časovou rezervou do dané země doputují?

Tentokrát jsme je měli přímo na místě v sobotu ráno, to znamená pět dní předem. Následně se hned začíná se stavbou zázemí a přípravou vozů. Například po Mexiku končí soutěž ve tři odpoledne, do večera jsou vozy a vše dalšího uloženo v kontejneru, takže vše je přesně vypočítané.

Přepravujete něco i letadlem?

V případě první zámořské soutěže ne, jelikož je první na řadě, tak dokážeme počítat se vším předem a posíláme vše lodí. Když ale během první soutěže dojde k něčemu mimořádnému, tak potom na letadlo dojde. Konkrétně teď jsme posílali paletu s motorem, protože po havárii, kterou měl Rovanpera v Mexiku bylo nutné ho vyměnit.

Je možné poslat v případě vážné havárie i celý vůz?

Ano, samozřejmě to lze, ale náklady jsou vysoké, řádově desetkrát vyšší než při přepravě lodí.

Mají jezdci v zámořských soutěžích nakázáno, aby jeli opatrněji?

Mají jasný úkol vyhrát a samozřejmě jet opatrně, ale to se neliší od Evropy. Stát se však může leccos. Vždy před závodem v pondělí se snažíme uspořádat test, aby se jezdci aklimatizovali a abychom vyzkoušeli, zda auto funguje správě. Loni zde v Argentině se stalo, že Tidemand v poslední jízdě překulil auto na bok a poškodil bočnici a střechu. Náhradní díly jsme neměli, protože jsme s tím nepočítali a už se by se nestačili přivézt, tak to naši mechanici museli dle možností opravit. Pontus s tím vozem pak vyhrál.

Na kolik přeprava veškeré materiálu lodí vyjde? Je to výrazně dražší než přeprava na evropské soutěže?

Ač se to nezdá, tak díky kontejnerové přepravě to není přeprava materiálu výrazně dražší. Cena se pohybuje v řádu několika milionů. Cesta do Mexika a Argentiny tam a zpět teď vyšla asi na 2,5 milionu. Samozřejmě pro tým je to nákladnější i kvůli tomu, že tam celý tým dopravuje letecky.

Jak je to s týmem lidí, je oproti cestám po Evropě menší? Využíváte i služeb externistů?

Ano, třeba zde do Argentiny s námi necestuje kuchař. Je to z řady praktických důvodů, pokud bychom ho brali s sebou, tak by se musel zbavit na více než půl roku svého náčiní a prostředků, protože by cestovalo lodí. Složité je navíc i shánění vhodných potravin. Proto sázíme na specializované cateringové společnosti. Pro nás je to zároveň i určité zpestření, byť samozřejmě v některých věcech je zaučujeme, aby jídlo odpovídalo našim představám a potřebám. Celkově zde máme asi o pět lidí méně než v Evropě, asi 28 včetně posádek. Kromě cateringu zůstává doma tým, který nám staví zázemí, zde se o to staráme sami.

Jsou týmy mechaniků pevně dané?

Ano, ke každému jezdci a autu příslušný určitý tým lidí, který vždy cestuje pohromadě. Každá posádka má svého inženýra, svého šéf mechanika a mechaniky.

Je to zároveň, tak že máte zvlášť vozy pro zámořské soutěže a pro evropské soutěže?

Ano, máme dvě auta, které víme, že budou půl roku na cestách mimo a s jinými potom závodíme v Evropě.

Snažíte se, aby v zámořských rallye jela stejná posádka? Nebo lze případně auta upravit pro jiného jezdce?

Určitě bychom auta dokázali upravit, ale v zásadě víme, které posádky kde pojedou minimálně půl roku dopředu. Zde to bylo pro Mexiko i Argentinu stejné.

Můžete tedy prozradit, kdo pojede další soutěže?

V Portugalsku to bude Pontus Tidemand a Juuso Nordgren, což bude jeho první letošní start ve WRC2 a Sardinií pojede Jan Kopecký a Ole Christian Veiby.

Máte s sebou veškeré nářadí, které pro opravy potřebuje, nebo musíte i improvizovat?

Nevozíme kompletní vybavení, které máme v Mladé Boleslavi. Takže občas potřebujeme i pomoc místních. Takto jsme hledali například soustružníka v Mexiku, když jsme potřebovali upravit madlo řazení pro Rovanperu. V Leonu se nám to povedlo až na potřetí, první měl dílnu v hrozném stavu a neměl čas, tak nás poslal ke druhému, který nám však nechtěl součást upravit, ale jen vyrobit novou, takže jsme uspěli až u jeho mladého inženýra, který měl prvotřídní japonský soustruh.

Jak probíhá přeprava týmu, letíte pohromadě?

Neletíme společně, já jako týmový manažer musím být na místě nejdříve, většinou už ve čtvrtek, týden před závodem, se mnou letí týmový logistik. Většinou den po nás letí mechanici a technik vozu, v sobotu přiletí jezdci, v neděli inženýři a v úterý obvykle vedení.

Jaký je program v jednotlivých dnech před závodem?

Začínáme stavbou servisního zázemí. V Evropě, kde přijedeme sami kamiony, si to můžeme organizovat sami. Zde musíme už být na místě ve chvíli, kdy nám přivezou kontejnery, abychom si přesně řekli, kam je chceme sundat, protože pak už se s nimi špatně manipuluje. V neděli už pracujeme na autech, v pondělí děláme test, který připravujeme s místními pořadateli. V jednom z těchto dnů bývají administrativní přejímky s posádkami. V úterý a ve středy jsou jízdy s recca auty, kdy si jezdci mohou dvakrát projet trať. Poprvé dělá navigátor zápisky, podruhé se jede pro kontrolu. Jeden den vysíláme na jízdy i posádku inženýrů kvůli nastavení vozu. Ve středu jsou zároveň přejímky soutěžních vozů, kontrola homologace, bezpečnostních prvků a podobně. Ve čtvrtek začíná soutěž shakedownem a odpoledne už je první rychlostní zkouška. Někdy začíná až v pátek. Naše snaha jako týmů je odsunout rychlostní zkoušky až na pátek, protože to snižuje náklady a šetří i čas.

Autor: Martin Jeník

Svět motorů
Diskuze (0)