Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co všechno se vyrábělo v NDR: Byla to automobilová velmoc východního bloku!

ČTK
Diskuze (7)

Vybíráme slavná vozidla vyráběná v někdejší NDR, která se v hojné míře vyskytovala i na tuzemských silnicích. Pamatujete?

Barkas B 1000

Výrobu dodávkových vozů pro potřeby průmyslu, policie a lékařské služby zahájil podnik VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt (nyní Chemnitz) v roce 1961. Praktický vůz poháněný upraveným motorem z wartburgu se vyráběl v několika karosářských variantách, mimo jiné jako mikrobus, valník či skříňový automobil. Východoněmecká obdoba legendárních dodávek T1 od Volkswagenu vyjížděla z továrny v saském Karl-Marx-Stadtu (dnes Chemnitz) plných třicet let. Do ukončení produkce v roce 1991 bylo vyrobeno 175.740 kusů těchto vozidel.

Barkas B1000 FR Kofferwagen (1961-1991) Barkas B1000 FR Kofferwagen (1961-1991)

IFA W50

Zřejmě nejrozšířenější východoněmecký nákladní vůz se začal v braniborském Ludwigsfeldu vyrábět v polovině 60. let. Jeho výrobce, kombinát Industrieverbands Fahrzeugbau (odtud značka IFA), jej zákazníkům nabízel hned v 60 variantách, včetně vojenských či hasičských speciálů. Nákladní vůz s nosností pět tun a možností pohonu obou náprav vyvážela NDR do čtyř desítek zemí v Evropě, Africe i Jižní Americe. Produkce byla zastavena v roce 1990 a do té doby bylo vyrobeno 571.789 kusů. Značku IFA před zánikem nezachránil ani následný pokus o strategickou spolupráci s automobilkou Mercedes při vývoji nového vozu.

IFA W50 LA/K IFA W50 LA/K

Multicar M25

Malá účelová vozítka vyráběla továrna VEB Fahrzeugwerk Waltershausen už od poloviny 50. let. Hranatý typ M25, který lze ještě dnes poměrně běžně spatřit, začal z výrobního pásu sjíždět ale až koncem sedmé dekády. Nenáročný a všestranný pracant s širokou paletou různých nástaveb se stal exportním šlágrem NDR. Jako jedna z mála východoněmeckým značek přežil Multicar pád komunismu a víceúčelová vozidla vyrábí dodnes.

Multicar Multicar

MZ ETZ

Kdo chtěl v 80. letech v Československu osedlat silnější motocykl, mohl si vybrat některou jawu, "čezetu", nebo sáhnout po východoněmecké značce MZ. Řada ETZ byla k dispozici s motory o objemu 143 a 243 kubických centimetrů (v NDR měli navíc i "stopědvacítku" a na podzim 1990 se začala vyrábět "třístovka"), jako příslušenství k ní bylo možné dokoupit v té době už zřídka vídaný postranní vozík.

MZ ETZ 150 MZ ETZ 150

Simson S51

I v Československu velmi oblíbené lehké motocykly vyráběla od začátku 80. let firma VEB Fahrzeug- und Jagdwaffenwerk "Ernst Thälmann" z durynského Suhlu. Kromě běžné silniční varianty bylo možné při troše štěstí sehnat i podpultovou "terénní" verzi enduro. Obě varianty poháněl dvoudobý motor o objemu 50 ccm, podobně jako méně oblíbená verze skútr.

Simson S51 Simson S51

Wartburg 353

Větší z dvojice osobních vozů z východoněmecké produkce se vyráběl od roku 1966 a za čtvrtstoletí se alespoň navenek změnil jen minimálně. Až koncem 80. let se pod jeho kapotou, podobně jako u Trabantu, ocitl i čtyřtaktní motor, ani ten ale po pádu Berlínské zdi nepomohl wartburgům přežít. Výroba vozů, nazvaných podle hradu ležícího nedaleko Eisenachu, skončila o tři týdny dříve než tomu bylo v případě trabantů - 10. dubna 1991.

Wartburg 353 Tourist (1968) Wartburg 353 Tourist (1968)

ČTK
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - Roland Von Wagen
3. 5. 2021 09:49
Re: Realita konce socialismu
Za to, jak se investovalo a do čeho, mohlo plánované hospodářství a noty z Moskvy. O trabantu je na YT dokument (i když sám už hodně retro), kde popisují, jak museli dělat věci potají, aby vůbec něco vyvinuli.
Avatar - chetoos
3. 5. 2021 07:30
Re: Realita konce socialismu
Simsona jsem měl a MZ ETZ 150 mám dodnes. Luxusní a perfektní motorka. V NDR uměli dělat hodně dobré a kvalitní věci, jen škoda že neinvestovali do vývoje a inovací. Nicméně motorky byly určitě nejlepší v celém východním bloku. Vždyť Jawa vyráběla křápy už jako nové. Jen škoda, že Wartburg a Trabant nepřišli začátkem 80. let s něčím novým a modernějším.
Avatar - Jerry.Gunman
2. 5. 2021 19:57
Realita konce socialismu
Smutné je, že naprostá většina domácích auto/moto výrobků, které si běžný člověk mohl koupit, byly objektivně hrozné křápy. V porovnání se "západní" konkurencí měly zoufalé uživatelké vlastnosti a stály majlant. A přesto byl člověk rád, když si je mohl (směl) koupit... :-( :-( :-(
Avatar - Barrichello
2. 5. 2021 18:52
Re: Simson a MZ
Simsona sme měli tak, od roku 1985 do roku 2015, taky sem na něm něco najel. Malé motorky uměli, to jo. MZ taky celkem slušný no. Ale ty dvoutaktní tráboše a Wartasy byly trága, totálně zastaralé už počátkem 80. let :-)
Avatar - Barrichello
2. 5. 2021 18:51
Velmoc v rámci východního bloku to určitě nebyla
nejvíc toho vyráběl SSSR a po nich hnedka my co se týče techniky :-)