Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je vzácný Melkus, východoněmecký sporťák s technikou Wartburgu. Levný není

Jan Zajíc
Diskuze (11)

Jestli máte slabost pro automobilové rarity bývalého východního bloku, pak by se vám mohlo líbit tohle auto.

Jmenuje se Melkus RS 1000 a za jeho existencí stojí jistý Heinz Melkus, podnikavý chlapík, který chtěl uspokojit tužby východoněmeckých zákazníků lačnících po sportovních vozech.

Melkus se narodil 20. dubna 1928 v Drážďanech. Svou motoristickou kariéru zahájil v poválečných Drážďanech jako přepravce, přestože nevlastnil řidičský průkaz. V roce 1951 se poprvé naplno projevila jeho touha konstruovat automobily a také s nimi závodit. Po několika závodních strojích se koncem šedesátých let Melkus pustil do většího dobrodružství, zahájil totiž vývoj sportovního automobilu, který by byl použitelný nejen na závodní dráze, ale také v běžném provozu.

Při vývoji nového vozu si tvůrce a jeho tým zadal čtyři hlavní požadavky: použití co největšího počtu sériových dílů z automobilů vyráběných v NDR, splnění podmínek provozu na veřejných komunikacích, uložení motoru před zadní nápravou a splnění předpisů FIA pro závodní sportovní vozy tehdejší skupiny 4.

Tak se zrodil Melkus RS 1000, dvoumístný sporťák se vzhůru výklopnými dveřmi. Jako jeho základ posloužil zesílený podvozek Wartburgu 353, stejný vůz dodal také pohonnou jednotku a řadu dalších důležitých dílů. Detailní popis konstrukce najdete v našem starším článku:

Malosériová produkce se rozběhla v roce 1969 v Drážďanech. První Melkusy RS 1000 měly za sedadly uložen tříválcový dvoutakt z Wartburgu 353 s nezměněným objemem 992 kubických centimetrů, ale naladěný na 51 kW (70 k). O přenos výkonu na kola zadní nápravy se starala pětistupňová manuální převodovka z Wartburgu 353 a kotoučová spojka s talířovou pružinou Barkas.

V provedení pro provoz na veřejných komunikacích s motorem o výkonu 51 kW (70 k) dosahoval 850 kg vážící Melkus RS 1000 maximální rychlosti 160 km/h, zrychloval z 0 na 100 km/h za 12 sekund.

Při stavbě každého vozu se přihlíželo k nejnovějším zkušenostem a ty byly aplikovány na každém dalším automobilů, tak je prakticky každý ze 101 vyrobených Melkusů RS 1000 z let 1969 až 1979 jedinečným originálem.

A právě jeden Melkus RS 1000 na nás vykoukl v německé inzerci. Jde o kus s výrobním číslem 5, tedy jeden z prvních, vyrobený ještě v roce 1969. Prodejce o tomto exempláři dokonce mluví jako o předprodukčním.

Jako nový si ho od pana Melkuse každopádně objednal jistý Hans-Werner Mammitzsch, který se autem zúčastnil také několika závodů - a celkem úspěšně. Vůz pak několikrát změnil majitele, až se z něj podle toho aktuálního stal nepojízdný vrak. Sporťák proto podstoupil důkladnou renovaci, na níž se radami a názory podílel také samotný Heinz Melkus. Příští vlastník pak kromě opraveného vozu dostane také zajímavou dokumentaci mapující jeho historii - včetně původní kupní smlouvy.

A cena? Vzácný Melkus RS 1000 je k mání za 150 tisíc eur, tedy asi 3,9 milionu korun.

Jan Zajíc
Diskuze (11)

Doporučujeme

14. 4. 2021 08:49
Re: 5ti kvalt
Pouhým sestavením dvou čtyřstupňových převodovek nemůže vzniknout pětistupňová. Tady jen vzali sériový čtyřkvalt, prodloužili hřídele a na ně z vnější strany nasadili ještě jeden pár kol.

Nemohla být použita "pětistupňová manuální převodovka z Wartburgu 353", jak se mylně tvrdí v článku. Taková neexistovala, Wartburg 353 měl výhradně čtyřkvalty


https://www.facebook.com/…709282712437197/
14. 4. 2021 07:40
Re: 5ti kvalt
........Točivý moment se přenáší z motoru na zadní nápravu synchronizovanou pětistupňovou převodovkou; převodovka byla sestavena ze dvou převodovek Wartburg.
zdroj: https://decs.qaz.wiki/wiki/Melkus_RS_1000
14. 4. 2021 06:26
Re: 5ti kvalt
tady je možné všechno :no:
13. 4. 2021 22:58
Re: Orginalita
ok,ok...
Avatar - Erich
13. 4. 2021 22:54
Re: Orginalita
Opravuji na: Mi se nikdy nepoštěstilo tyhle nádherné Škodulky vidět na dráze. Na silnici jsem je ale už potkal.