Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČT: Zimní pneumatiky neobuli nejčastěji řidiči v Plzeňském kraji

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 27. 1. 2012 • 19:31
16
Zimní obutí má průměrně čtrnáct osobních vozů z patnácti, ale mezi jednotlivými kraji existují rozdíly.

Podle aktuální policejní analýzy nejezdí na zimních pneumatikách každé osmé nákladní auto a každé patnácté osobní. Nejčastěji nepřezuli svá auta řidiči v Plzeňském kraji, naopak nejzodpovědnější v tomto směru jsou řidiči v Pardubickém a Karlovarském kraji. Policisté zkontrolovali po celém Česku celkem přes 11.000 aut, informovala dnes Česká televize.

Od loňského listopadu platí pro motoristy povinnost mít na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led, nebo námraza, nebo to lze během jízdy očekávat. Pokud řidič zimní obutí nemá, hrozí mu pokuta až 2000 korun.

Povinnost zavedla novela silničního zákona. Ještě minulou zimní sezónu byly zimní pneumatiky povinné jen na úsecích vyznačených dopravní značkou "zimní výbava". Značka platí i nadále a tak na vybraných úsecích bude nutné použít zimní gumy za každého počasí.

Zimní pneumatiky mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží na vozovce při nízkých teplotách. Obecně odborníci doporučují přezouvat, když teplota dlouhodobě klesne pod sedm stupňů. Hloubka vzorku by měla být nejméně čtyři mm, stáří gum maximálně čtyři až pět let a zimní pneumatiky mají být na všech čtyřech kolech.

Auto a zima: Směrové, nebo asymetrické pneumatiky?

Související články

Témata
30. 1. 2012 14:54
Re: jezdim kazdy pracovni den
Souhlasím s tím, že je potřeba vybrat zimák dle svých potřeb. Já vesměs kupuju gumy, který vycházej v testech jako nejhorší. Zajímá mě totiž jen a pouze chování na sněhu, v břečce a na ledu a takový gumy zpravidla v testech dost propadají, protože se hodně sjíždí a na suchý a mokrý silnici je to s nima dost bída. Viz naprosto geniální gumy Debica Frigo Directional, který už se bohužel nedělají v rozměru na Oktávku. V mým případě, pokud pneumatika nebude mít výborný trakční vlastnosti na sněhu, tak mě ani ty ostatní parametry nemusí zajímat, protože když se nedostanu od baráku tak zbytečný řešit jak se guma chová na suchý silnici že :-)
30. 1. 2012 12:27
Re: jezdim kazdy pracovni den
Buď rád, že máš možnost si nechat letní, pokud za horšího počasí nevyjedeš. Myslím si, že tohle řešení je lepší - když tě zastaví hlídka, tak máš smůlu. Nemusí čekat, až někoho sestřelíš, aby tě pojišťovna potrestala odmítnutím plnění.

Také nejsem nadšený z takovýhle zákonů, ale legislativa je do určité míry obrazem společnosti - čím horší společnost, tím restriktivnější zákony.
30. 1. 2012 12:20
Re: jezdim kazdy pracovni den
To není pravda. Suchý led je v pohodě. A i mezi zimními pneumatikami existují ohromné rozdíly v tom, jak které jezdí na ledu. Zimní pneumatiku si musíš vybrat podle svých potřeb - nakolik potřebuješ jezdit po sněhu, břečce, ledu atd. Já dávám přednost vynikajícímu výkonu na ledu (a suchu při nízkých teplotách) před výkonem na sněhu, protože spíš v ČR potkám namrzlou vozovku než zasněženou. Na opravdový sníh vždy mohu obout řetězy. Nemluvě o tom, že námraza je zákeřnější. Sníh jen tak nepřehlédneš.
Avatar - ManInBlack
28. 1. 2012 18:37
Re: jezdim kazdy pracovni den
Já jsem zastánce toho, ať si to rozhodnou lidi a trh (ceny gum, pojistek atp.). Jen aby nedošlo k nedorozumění, tak já přezouvám pravidelně každý rok a myslím, že to dělá spousta rozumných lidí. I když teda letos se mně osobně zimní gumy hodily tak...4x? Ale ta byrokracie k tomu mě štve :-(
28. 1. 2012 18:24
Re: jezdim kazdy pracovni den
Ve chvíli kdy najedeš na čistej led, tak seš bezmocnej a auto neovládáš zimák nezimák. Určitě to bude o chlup lepší na zimákách díky měkčí směsi, ale výsledek je, že oba mají na bezpečnou jízdu daleko nedostatečnou adhezi. Takhle jsem to myslel.