Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Cupra Terramar
Cupra Terramar
Cupra Terramar
Cupra Terramar
21
Fotogalerie

Cupra Terramar oficiálně: Třetí vlastní model značky přiváží nový designový styl

Španělská značka Cupra kompletně odhalila model Terramar, který přináší známou techniku platformy MQB Evo s novým designem. Pod kapotou budou výhradně benzínové motory s různými stupni hybridizace, podvozek doznal úprav pro lepší možnosti dynamické jízdy a čtyřkolka je také v nabídce.

Čerstvě představený crossover Cupra Terramar se stává po formentoru a tavascanu třetím – odmyslíme-li si born, který je přeznačkovaným Volkswagenem ID.3 – modelem značky Cupra, který není přeznačkovaným seatem. Novinka se v produkční podobě odhalila v Barceloně, vyrábět se ovšem bude v závodě Audi v maďarském Györu a první zákazníci ho dostanou ještě letos.

Na co se můžou těšit? Předně je to nový designový styl značky, který však už naznačil faceliftovaný leon a formentor – příď se žraločím nosem a motiv tří trojúhelníků ve světlech. Přední světlomety mohou mít funkci Matrix LED Ultra s vysokým rozlišením, o patro níž nacházíme otvor pro vstup vzduchu, který má připomínat sportovní vozy.

Cupra TerramarCupra Terramar | Cupra

Dojem sportovnosti byl obecně cílem designérů i při navrhování boků i vysoké linie zádě. Tam vidíme svítí logo značky i nápis Terramar. Kola mohou mít průměry 18“, 19“ a 20“ a mezi laky budou i dva matné – bronzová Century a šedá Enceladus. Zajímavou barvou však bude odstín Dark Void (v překladu „Temná prázdnota“), která je „inspirovaná barvou plazmy použitou na studii Cupra DarkRebel“, stojí v tiskové zprávě.

Než nastoupíte do interiéru, uvítá vás animace a promítání log Cupra na zem a na zeď či vrata garáže před vámi. Po troše patosu se vrátí dojem sportovnosti, a to v interiéru, kde „je hlavním protagonistou osoba za volantem“. Palubní deska a „vzpěra“ v místě napojení středového tunelu na konozli nabídne „design s 3D parametrickým vzorem“. Ten se odráží „zaměření značky Cupra na nečekané a progresivní detaily“.

V kabině samozřejmě nechybí nejnovější infotainment s centrálním displejem o 12,9“ úhlopříčky. Ten má pro snazší ovládání vylepšenou lištu s aplikacemi a vlastní ovládací lištu pro funkce klimatizace. „Hlavní roli zde hraje jednoduchost, individualizace a nejmodernější design,“ uvádí automobilka. K mání je také head-up displej.

Cupra TerramarCupra Terramar | Cupra

Interiér si budou moci zákazníci vybrat v barvách tmavomodré Deep Ocean, tmavošedé Moon Light a tmavém karmínově červeném odstínu High Canyon. Ten první má sedadla potažená 100% recyklovaným materiálem Seaqual Yarn, který pochází z plastového odpadu z moří. Druhý nabídne sedačky čalouněné mikrovláknem Dinamica se 73% podílem recyklované tkaniny z PET lahví a oděvů. A konečně, třetí verze má sedačky kožené, ovšem ta kůže byla vyčiněna pomocí činidel získávaných výhradně z rostlin.

Tři stupně hybridu

Pod kapotou terramaru najdeme známá pohonná ústrojí. K mání budou motory TSI bez hybridní dopomoci, mild hybridy eTSI a také nová generace plug-in hybridů s označením e-HYBRID. Nejvyšší výkony jednotlivých verzí sahají od 150 do 272 koní, tedy od 110 do 200 kW. Všechny motorizace budou spojeny s dvouspojkovou převodovkou DSG, manuál vůbec není v nabídce.

Začneme-li od nejslabšího provedení, jde o čtyřválec 1,5 eTSI o výkonu 150 k (110 kW). Systém používá 48V reverzní alternátor a sadu 48V lithium-iontových akumulátorů. Hospodárnost jízdy zvyšuje mimo jiné tím, že umožňuje v některých jízdních situacích vypnout motor při setrvačné jízdě, získávat zpět kinetickou energii při zpomalování a elektricky podporovat motor při zrychlování.

Cupra TerramarCupra Terramar | Cupra

Pod označením TSI se skrývají dva dvoulitrové čtyřválce, slabší o výkonu 204 koní (150 kW) a silnější o 265 koních (195 kW). Ten druhý má označení VZ, což je zkratkou pro španělské slovo „veloz“, tedy „rychlý“. Oba jsou kombinovány s pohonem všech kol 4Drive, tisková zpráva ovšem neuvádí, zda jde o systém s klasickou vícelamelovou mezinápravovou spojkou, anebo jestli aspoň to výkonnější provedení dostane torque splitter, který tolik posouvá jízdní zážitky v Audi RS 3 a vrcholovém formentoru VZ o výkonu 333 koní (245 kW).

Logo e-HYBRID dostanou rovněž dvě výkonové varianty – slabší o 204 koních (150 kW) a silnější o 272 koních (200 kW). Ty kombinují čtyřválec 1,5 TSI s elektromotorem, který čerpá baterii z 19,7kWh trakční baterie. Její kapacita zajistí teoretický dojezd přes 100 km čistě na elektřinu a je možné ji nabíjet 11kW střídavým proudem nebo 50kW stejnosměrným proudem.

Známá technika se zajímavými prvky

Kdo se vyzná v nabídce koncernu Volkswagen, jistě mu došlo, že terramar stojí na platformě MQB Evo, sdílené se spoustou dalších vozů včetně škodovek a audi. Všechny verze terramaru mají vpředu MacPherson s agresivnějším odklonem kol pro rychlejší a stabilnější průjezdy zatáčkami a také s upraveným spodním příčným ramenem s optimalizovanou elastokinematikou. Vzadu je víceprvková náprava a standardem je sportovní odpružení, které znamená o 10 mm nižší světlou výšku a odlišné naladění oproti standardu této platformy.

V základní výbavě bude progresivní řízení, které mění odezvu a účinek posilovače v závislosti na rychlosti jízdy, a také elektrický, nikoliv podtlakový brzdový posilovač. Ten podle automobilky „reaguje rychleji a umožňuje rekuperaci kinetické energie díky funkci souběžného zpomalování brzdovou soustavou a elektromotorem“, což je specifická funkce plug-in hybridních verzí.

Cupra TerramarCupra Terramar | Cupra

Verze Terramar VZ, která může mít buď 265k benzín, nebo 272k plug-in hybrid, umožní řidiči i zcela vypnout stabilizační systém ESC a mezi příplatky bude brzdový systém Akebono se šestipístkovými třmeny vpředu a většími (o průměru 375 mm oproti 340 mm ve standardu) odvrtávanými předními kotouči.

Po elektronické stránce je samozřejmostí armáda jízdních asistentů a hlídačů, která je v dnešní době už standardem, včetně adaptivního tempomatu s aktivním vedením v jízdním pruhu. Systém zvládá také samočinně zastavit a zavolat záchranku, pokud řidič nereaguje na výzvy k převzetí řízení a je tedy podezření, že např. omdlel.

Z interiérové výbavy stojí za zmínku příplatkový audiosystém Sennheiser s 12 reproduktory a 390W zesilovačem nebo aplikace My Cupra, která umožní vůz částečně ovládat na dálku; u plug-in hybridů může řídit nabíjení či aktivovat nezávislou klimatizaci.

Limitka hned zkraje

Terramar se odhaluje u příležitosti jachtařského Poháru Ameriky a právě tak se jmenuje limitovaná zaváděcí edice - Terramar America’s Cup Limited Edition. Má speciální design a jedinečné stylistické prvky, které oslavují partnerství Cupry s Pohárem Ameriky, a v této sérii vznikne 1.337 vozů.

Verze bude nabízena v matné barvě šedá Enceladus – tato barva bude zpočátku k dispozici výhradně pro tuto limitovanou edici – a její výbava bude zahrnovat exkluzivní černá 20“ kola z lehké slitiny a laserem vyryté logo America’s Cup na B-sloupku. V interiéru s převažující černou barvou umocní exkluzivitu limitované edice America’s Cup skořepinová sedadla čalouněná kůží Moonslate, zdobená logem America’s Cup.

Video placeholder
Odhalení Cupry Terramar v Barceloně • Ondřej Šámal/Auto.cz

„Cupra Terramar reprezentuje další fázi našeho růstu. Sportovní SUV zpřístupní mladou značku Cupra v roli vyzývatele ještě širšímu publiku, což přispěje k dalšímu růstu značky, neboť bude schopna oslovit nové zákazníky, kteří hledají výjimečný design a intenzivnější sportovní výkony,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva značky.

„Cupra Terramar je symbolickou připomínkou závodního okruhu, na němž se značka Cupra zrodila, a mění definici toho, co SUV může poskytnout z hlediska emocí, sportovních výkonů a designu. Design je pro některé lidi podřízen funkci, ale pro značku Cupra je design výsledkem emocí,“ dodal.