Španělská značka Cupra kompletně odhalila model Terramar, který přináší známou techniku platformy MQB Evo s novým designem. Pod kapotou budou výhradně benzínové motory s různými stupni hybridizace, podvozek doznal úprav pro lepší možnosti dynamické jízdy a čtyřkolka je také v nabídce.
Čerstvě představený crossover Cupra Terramar se stává po formentoru a tavascanu třetím – odmyslíme-li si born, který je přeznačkovaným Volkswagenem ID.3 – modelem značky Cupra, který není přeznačkovaným seatem. Novinka se v produkční podobě odhalila v Barceloně, vyrábět se ovšem bude v závodě Audi v maďarském Györu a první zákazníci ho dostanou ještě letos.
Na co se můžou těšit? Předně je to nový designový styl značky, který však už naznačil faceliftovaný leon a formentor – příď se žraločím nosem a motiv tří trojúhelníků ve světlech. Přední světlomety mohou mít funkci Matrix LED Ultra s vysokým rozlišením, o patro níž nacházíme otvor pro vstup vzduchu, který má připomínat sportovní vozy.
Dojem sportovnosti byl obecně cílem designérů i při navrhování boků i vysoké linie zádě. Tam vidíme svítí logo značky i nápis Terramar. Kola mohou mít průměry 18“, 19“ a 20“ a mezi laky budou i dva matné – bronzová Century a šedá Enceladus. Zajímavou barvou však bude odstín Dark Void (v překladu „Temná prázdnota“), která je „inspirovaná barvou plazmy použitou na studii Cupra DarkRebel“, stojí v tiskové zprávě.
Než nastoupíte do interiéru, uvítá vás animace a promítání log Cupra na zem a na zeď či vrata garáže před vámi. Po troše patosu se vrátí dojem sportovnosti, a to v interiéru, kde „je hlavním protagonistou osoba za volantem“. Palubní deska a „vzpěra“ v místě napojení středového tunelu na konozli nabídne „design s 3D parametrickým vzorem“. Ten se odráží „zaměření značky Cupra na nečekané a progresivní detaily“.
V kabině samozřejmě nechybí nejnovější infotainment s centrálním displejem o 12,9“ úhlopříčky. Ten má pro snazší ovládání vylepšenou lištu s aplikacemi a vlastní ovládací lištu pro funkce klimatizace. „Hlavní roli zde hraje jednoduchost, individualizace a nejmodernější design,“ uvádí automobilka. K mání je také head-up displej.
Interiér si budou moci zákazníci vybrat v barvách tmavomodré Deep Ocean, tmavošedé Moon Light a tmavém karmínově červeném odstínu High Canyon. Ten první má sedadla potažená 100% recyklovaným materiálem Seaqual Yarn, který pochází z plastového odpadu z moří. Druhý nabídne sedačky čalouněné mikrovláknem Dinamica se 73% podílem recyklované tkaniny z PET lahví a oděvů. A konečně, třetí verze má sedačky kožené, ovšem ta kůže byla vyčiněna pomocí činidel získávaných výhradně z rostlin.
Tři stupně hybridu
Pod kapotou terramaru najdeme známá pohonná ústrojí. K mání budou motory TSI bez hybridní dopomoci, mild hybridy eTSI a také nová generace plug-in hybridů s označením e-HYBRID. Nejvyšší výkony jednotlivých verzí sahají od 150 do 272 koní, tedy od 110 do 200 kW. Všechny motorizace budou spojeny s dvouspojkovou převodovkou DSG, manuál vůbec není v nabídce.
Začneme-li od nejslabšího provedení, jde o čtyřválec 1,5 eTSI o výkonu 150 k (110 kW). Systém používá 48V reverzní alternátor a sadu 48V lithium-iontových akumulátorů. Hospodárnost jízdy zvyšuje mimo jiné tím, že umožňuje v některých jízdních situacích vypnout motor při setrvačné jízdě, získávat zpět kinetickou energii při zpomalování a elektricky podporovat motor při zrychlování.
Pod označením TSI se skrývají dva dvoulitrové čtyřválce, slabší o výkonu 204 koní (150 kW) a silnější o 265 koních (195 kW). Ten druhý má označení VZ, což je zkratkou pro španělské slovo „veloz“, tedy „rychlý“. Oba jsou kombinovány s pohonem všech kol 4Drive, tisková zpráva ovšem neuvádí, zda jde o systém s klasickou vícelamelovou mezinápravovou spojkou, anebo jestli aspoň to výkonnější provedení dostane torque splitter, který tolik posouvá jízdní zážitky v Audi RS 3 a vrcholovém formentoru VZ o výkonu 333 koní (245 kW).
Logo e-HYBRID dostanou rovněž dvě výkonové varianty – slabší o 204 koních (150 kW) a silnější o 272 koních (200 kW). Ty kombinují čtyřválec 1,5 TSI s elektromotorem, který čerpá baterii z 19,7kWh trakční baterie. Její kapacita zajistí teoretický dojezd přes 100 km čistě na elektřinu a je možné ji nabíjet 11kW střídavým proudem nebo 50kW stejnosměrným proudem.
Známá technika se zajímavými prvky
Kdo se vyzná v nabídce koncernu Volkswagen, jistě mu došlo, že terramar stojí na platformě MQB Evo, sdílené se spoustou dalších vozů včetně škodovek a audi. Všechny verze terramaru mají vpředu MacPherson s agresivnějším odklonem kol pro rychlejší a stabilnější průjezdy zatáčkami a také s upraveným spodním příčným ramenem s optimalizovanou elastokinematikou. Vzadu je víceprvková náprava a standardem je sportovní odpružení, které znamená o 10 mm nižší světlou výšku a odlišné naladění oproti standardu této platformy.
V základní výbavě bude progresivní řízení, které mění odezvu a účinek posilovače v závislosti na rychlosti jízdy, a také elektrický, nikoliv podtlakový brzdový posilovač. Ten podle automobilky „reaguje rychleji a umožňuje rekuperaci kinetické energie díky funkci souběžného zpomalování brzdovou soustavou a elektromotorem“, což je specifická funkce plug-in hybridních verzí.
Verze Terramar VZ, která může mít buď 265k benzín, nebo 272k plug-in hybrid, umožní řidiči i zcela vypnout stabilizační systém ESC a mezi příplatky bude brzdový systém Akebono se šestipístkovými třmeny vpředu a většími (o průměru 375 mm oproti 340 mm ve standardu) odvrtávanými předními kotouči.
Po elektronické stránce je samozřejmostí armáda jízdních asistentů a hlídačů, která je v dnešní době už standardem, včetně adaptivního tempomatu s aktivním vedením v jízdním pruhu. Systém zvládá také samočinně zastavit a zavolat záchranku, pokud řidič nereaguje na výzvy k převzetí řízení a je tedy podezření, že např. omdlel.
Z interiérové výbavy stojí za zmínku příplatkový audiosystém Sennheiser s 12 reproduktory a 390W zesilovačem nebo aplikace My Cupra, která umožní vůz částečně ovládat na dálku; u plug-in hybridů může řídit nabíjení či aktivovat nezávislou klimatizaci.
Limitka hned zkraje
Terramar se odhaluje u příležitosti jachtařského Poháru Ameriky a právě tak se jmenuje limitovaná zaváděcí edice - Terramar America’s Cup Limited Edition. Má speciální design a jedinečné stylistické prvky, které oslavují partnerství Cupry s Pohárem Ameriky, a v této sérii vznikne 1.337 vozů.
Verze bude nabízena v matné barvě šedá Enceladus – tato barva bude zpočátku k dispozici výhradně pro tuto limitovanou edici – a její výbava bude zahrnovat exkluzivní černá 20“ kola z lehké slitiny a laserem vyryté logo America’s Cup na B-sloupku. V interiéru s převažující černou barvou umocní exkluzivitu limitované edice America’s Cup skořepinová sedadla čalouněná kůží Moonslate, zdobená logem America’s Cup.
„Cupra Terramar reprezentuje další fázi našeho růstu. Sportovní SUV zpřístupní mladou značku Cupra v roli vyzývatele ještě širšímu publiku, což přispěje k dalšímu růstu značky, neboť bude schopna oslovit nové zákazníky, kteří hledají výjimečný design a intenzivnější sportovní výkony,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva značky.
„Cupra Terramar je symbolickou připomínkou závodního okruhu, na němž se značka Cupra zrodila, a mění definici toho, co SUV může poskytnout z hlediska emocí, sportovních výkonů a designu. Design je pro některé lidi podřízen funkci, ale pro značku Cupra je design výsledkem emocí,“ dodal.