Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Sandero: Druhá generace míří na rychlostní zkoušky

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Dacia Sandero jako speciál pro rallye? A proč ne, řekli si ve Španělsku a vypsali pro příští sezónu značkový pohár.

Pohárová klání shodných aut jsou oblíbené na okruzích, ale ani v soutěžích nejde o žádnou novinku. Zprostředkovávají mladým závodníkům, případně nepříliš movitým amatérům možnost, jak si zazávodit. Po celém světě jich byly vypsány už tisícovky. Vzpomeňme na Fiaty Cinquecento, u nás se jezdilo třeba s Fordy Ka, či prvními Fabiemi. Nikoli WRC, měly slabší čtrnáctistovky bez turba a chyběla i čtyřkolka. Určitě jste slyšeli o německém Opel Adam Cupu, abychom se nevzdalovali do minulosti příliš.

Renault vypsal ve Španělsku na příští sezónu právě takový pohár v mistrovství asfaltových soutěží CERA (Campeonato de Espaňa de Rallyes de Asfalto). Nářadí představuje Dacia Sandero. Když se na cupové auto podíváte, je tu určitě něco v nepořádku. Prezentovaný prototyp má nejlevnější plechová kola ze showroomu a černé kliky dveří. Nevypadá zrovna jako speciál vyšší kategorie a také jím není, Pod kapotou totiž bije naprosto sériová zážehová čtyřválcová dvanáctistovka bez turba s pouhými 55 kW (75 k). Vtip? V žádném případě. Auto určitě něco shodilo, veškeré nepotřebné věci z interiéru šly pryč a nahradily je dvě závodní sedačky, ochranná klec, hasicí přístroj a další výbavička, kterou předepisují řády.

Všechno je stejně jako u normálních osobních aut od Dacie zaměřeno na celkovou cenu. Samotné soutěžní náčiní totiž Renault prodává za 12.200 eur (336 tisíc korun), což je pakatel. Nutné úpravy nejsou součástí dodávky, spolu s daněmi a dalšími poplatky stojí navíc zhruba 4.800 eur (132 tisíc Kč). Celá sezóna i s pořízením auta by neměla vyjít na více než třicet tisícovek, tedy 827 tisíc korun dle aktuálního kurzu. A ještě budou účastníci součástí velkého mistráku a ne nějakého lokálního amatérského šampionátu Je to hodně, nebo málo? Kdo někdy závodil, ví. Za podobné peníze se sice možná dá koupit repasovaný starší soutěžák, který má ještě platnou homologaci. Ale pojedete vždycky za vlastní peníze a když něco vyhrajete, sponzoři se stejně moc nepohrnou...

Piloti Sandero Cupu se objeví celkem v osmi podnicích a dva nejhorší výsledky se jim budou škrtat. Vítěz může do další sezóny počítat s podporou Renaultsportu a něčím silnějším k dobývání dalších úspěchů a vavřínů. Třeba Twingem R2. To je určitě hodně lákavá nabídka.

Mimochodem, sama Dacia má soutěžní minulost poměrně bohatou. Tovární tým už kdysi v hlubokých 80. letech válčil se vzácnými kupátky 1410 Sport třeba v přetěžké Tour d'Europe. Na erzetách se objevovaly i sedany 1310. Logan první generace má homologaci ve skupině N s motory 1,4 a 1,6 l. Jeden kousek je k vidění dokonce i u nás.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
20. 1. 2014 17:14
Logan v ČR
Závodní Logany jsou v ČR dva a oba patří Zofi Rally teamu