Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF: 75 let dodavatelem nizozemských ozbrojených sil

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Během posledních 75 let dodala společnost DAF nizozemské armádě více než 35.000 vozidel.

Nizozemské ministerstvo obrany zadalo v roce 1935 továrně Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek objednávku na přestavěná vozidla nazývaná TRADO. To bylo výsledkem spolupráce poručíka dělostřelectva inženýra P. H. van der Trappena a zakladatele společnosti DAF Huba van Doorneho. Toto vozidlo bylo v podstatě přestavbou standardního nákladního vozu s jednou zadní poháněnou nápravou na nákladní vůz se dvěma poháněnými nápravami.

Po své první zakázce zadala nizozemská armáda ještě mnoho dalších objednávek, zejména pro variace odvozené od projektu TRADO. Společnost DAF (v té době ještě nazývaná Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek) dodávala také šestimístné velitelské vozy a lehké dělostřelecké transportéry, postavené na podvozcích Ford a Chevrolet.

Velkou pozornost vzbudil prototyp obojživelného vozu, který měl čtyři poháněná řiditelná kola a mohl se pohybovat v obou směrech. Dalším speciálním vozidlem byl obrněný vůz M39, na jehož dvanáct kusů obdržela společnost DAF objednávku na jaře roku 1939.

Vztahy mezi nizozemskou armádou a společností DAF dostaly nový impulz počátkem padesátých let díky objednávce (z 20. prosince 1951) na 3.600 dělostřeleckých tahačů 6 x 6 a téměř 2.800 zbraňových transportérů 4 x 4. Jednalo se především o třínápravový YA 328 a dvounápravový transportér Wep (zkratka pro Weapons Carrier, zbraňový transportér) YA 126. Tato vozidla byla ve výzbroji nizozemské armády během padesátých a šedesátých let.

Koncem padesátých a počátkem šedesátých let následovaly podobně velké objednávky na 3tunové YA 314, efektní vyprošťovací vozidla YB 616 a 626 a na YP 408, osmikolové obrněné vozidlo se dvěma řiditelnými předními nápravami a šesti poháněnými koly.

V sedmdesátých a osmdesátých letech zkonstruovala společnost DAF mimo jiné také 4tunové YA 4440 a 10tunové YA 2300, určené pro široký rozsah vojenských aplikací. Mnoho z nich stále ještě slouží při každodenních úkolech v nizozemské armádě.

Řadu vozidel vyvinula společnost DAF pro nizozemské ministerstvo obrany také v devadesátých letech a v prvním desetiletí tohoto století. Příkladem jsou těžké vyprošťovací vozy 6 x 6 v konfiguraci YBZ 3300 a celkem 102 kombinací tahačů s tankovými podvalníky (TROPCO), které byly do armády dodávány od počátku roku 2004. Objednávka zahrnovala čtyř- a sedminápravové kombinace s přepravními kapacitami okolo 65 tun, určené, kromě jiného, i pro přepravu tanků značky Leopard. Letos v únoru bylo pět tahačů TROPCO přestavěno na těžká vyprošťovací vozidla.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Avatar - T613
22. 12. 2010 17:08
Re: Tatra- DAF
zatím ne
Avatar - gld
22. 12. 2010 16:46
Re: Tatra- DAF
vzducháče končia? :-(
Avatar - T613
22. 12. 2010 11:17
Tatra- DAF
A již brzy dodavatel kabin a motorů pro novou Tatru