Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF CF85 a XF105 ATe: Pro nižší spotřebu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
V rámci programu ATe (Advanced Transport Efficiency – Vylepšená efektivita dopravy) představuje DAF speciální verze tahačů CF85 a XF105.

Nové verze modelů CF85 a XF105 s označením ATe mají vedle standardních provedení nabídnout především nižší spotřebu paliva a emise škodlivých plynů.

Standardem pro tyto modely je tak kompletní sada doplňků pro zlepšení obtékání vzduchu kolem tahače. Ta obsahuje střešní spoiler, límce na bocích kabiny a bočnice, kryjící podvozek mezi nápravami.

V základní výbavě jsou i pneumatiky s nízkým valivým odporem. Díky rozměru 315/70 R22,5 umožňují snížení hmotnosti vozidla a další snížení odporu vzduchu.

K pohonu modelů CF85 a XF105 ATe slouží 12,9-litrový motor PACCAR MX o výkonu 340 kW (460 k), který se v polovině letošního roku představil v modernizovaném provedení.

Tato pohonná jednotka je vybavena novými písty a pístními kroužky, podílejícími se na snížení vnitřního tření a zvýšení účinnosti motoru. Systémy vstřikování paliva a olejového mazání byly optimalizovány a systém řízení motoru byl za tímto účelem dále vylepšen.

DAF je první výrobce nákladních automobilů, který využívá zapouzdření nejen pro turbodmychadlo, ale rovněž pro jednotku výfukového potrubí. Výsledkem jsou další zlepšení v řízení vzduchu v důsledku vyšší efektivity turbodmychadla.

Vylepšení motoru PACCAR MX umožňuje snížení spotřeby paliva přibližně o 3 % a nižší emise CO2, v závislosti na podmínkách a použití.

Motory v modelech ATe se automaticky vypínají po 5 minutách volnoběhu a maximální rychlost z výrobního závodu je omezena na 85 km/h místo 89 km/h, čímž je dosaženo snížení spotřeby paliva a emisí CO2 o 2 až 3 %.

Pro zvýšení povědomí řidiče o důležitosti nízké spotřeby paliva jsou informace o aktuální a dosažené spotřebě paliva standardně zobrazeny na centrálním displeji na palubní desce.

Pohonná jednotka v tahačích CF85 a XF105 ATe je spojena s automatickou převodovkou AS Tronic. Ta je nastavena s ohledem na snižování spotřeby paliva. . Řidič má možnost řadit sám při rychlostech do 30 km/h a při použití motorové brzdy MX Engine Brake. Ve všech ostatních situacích rozhoduje o ideálním okamžiku řazení elektronika.

Modely ATe mají hnací soustavu s přímým záběrem s redukcí 2,69:1 pro dosažení optimální spotřeby paliva. Pro lehčí použití a aplikace je k dispozici verze s redukcí 2,53:1. Modely ATe jsou k dispozici také s adaptivním tempomatem, který se podílí na snížení spotřeby paliva. Jako retardér byla zvolena motorová brzda MX Engine Brake, která šetří palivo i zatížení.

Na vybraných trzích je pro modely CF85 a XF105 ATe k dispozici školení řidičů DAF EcoDrive, které umožňuje trvalé snížení aktuální spotřeby paliva a emisí CO2 v průměru o 3 až 5 %.

Tahače DAF CF85 a XF105 ATe jsou dodávaný s konfigurací náprav 4x2 a kabinou Space Cab.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)