Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF: Inovace motoru PACCAR MX

DAF
DAF
2 Fotogalerie
Diskuze (0)
DAF představuje úpravy provedené na 12,9litrovém motoru PACCAR MX montovaném do modelů CF85 a XF105.

Modernizace motoru PACCAR MX zahrnuje nové písty, optimalizované vstřikování paliva a krytou sestavu výfukového potrubí. Tato vylepšení zapadají do souboru řešení DAF Advanced Transport Efficiency (pokročilá efektivnost dopravy, ATe), která mají za cíl zvýšení výkonu přepravy při snížení nákladů a dopadu na životní prostředí. Provedené úpravy se podílejí především na snížení spotřeby paliva i emisí CO2.

Motor PACCAR MX o zdvihovém objemu 12,9 litru se montuje do modelů DAF CF85 a XF105. Výkonové verze PACCAR MX 265 kW (360 k), 300 kW (410 k) a 340 kW (460 k) mají nové písty, které mají lepší tepelné vlastnosti a vyžadují méně chlazení. Pro stejnou účinnost tak postačí menší olejové čerpadlo, čímž se sníží ztráty třením.

Zároveň bylo optimalizováno časování vstřiku a řídicí jednotka motoru. Společnost DAF je prvním výrobcem nákladních vozidel, který použil tepelné kryty nejen na turbodmychadlo, ale i na sestavu výfukového potrubí. Výsledkem tohoto řešení je lepší hospodaření se vzduchem. Zvyšuje se účinnost turbodmychadla a zároveň se zlepšuje spalování.

Provedené úpravy na motoru PACCAR MX mají přinést až o 3 % nižší spotřebu paliva a emise CO2 než u dosavadních verzí této pohonné jednotky. K dalšímu snížení spotřeby paliva může přispět automatické vypínání motoru po pěti minutách běhu naprázdno, kterým mohou být vybaveny modely DAF CF85 a XF105.

DAF spolu s modernizovanými motory nabízí vedle standardní 16stupňové převodovky i lehčí manuální 12stupňovou převodovku. S tou může být pohonné ústrojí lépe přizpůsobeno pro příslušnou aplikaci. Díky vysokému točivému momentu motoru PACCAR MX totiž nemusí být vždy použita 16stupňová převodovka. Nová převodovka navíc nabízí pro verzi s výkonem 375 kW (510 k) také možnost přímého převodu, čímž se snižují ztráty v převodovce a zvyšuje se účinnost celého poháněcího ústrojí.

Na přání zákazníka může být maximální rychlost modelů CF a XF zvýšena ze standardního nastavení 85 km/h na 89 km/h. To přináší snížení spotřeby paliva o 2 až 3 % při dálkové přepravě.

Novinkou je i volitelná automatická převodovka AS Tronic, která je nastavena s ohledem na spotřebu paliva. Řidič může zasahovat do řazení volbou převodových stupňů jen do rychlosti 35 km/h nebo při aktivaci MX motorové brzdy. Ve všech ostatních situacích rozhoduje o řazení a jednotlivých převodových stupních elektronika.

Začít diskuzi