DAF LF Hybrid: Připraven pro sériovou výrobu
Společnost DAF na letošním IAA v Hannoveru představila model LF Hybrid. Ten má za sebou dvouleté testování v běžném provozu a nyní míří do sériové výroby.
DAF v Hannoveru oznámil, že zahájí výrobu modelu LF Hybrid. Tento 12tunový nákladní automobil s paralelním hybridním systémem má za sebou dva roky testování, kdy jej v každodenním provozu vyzkoušela řada klientů ve Velké Británii i na kontinentu.
DAF LF Hybrid lze charakterizovat jako paralelní full-hybrid, který může pohánět dieselový motor, elektromotor nebo kombinace obou. Vůz je vybaven 4,5litrovým dieselovým motorem PACCAR FR, který je standardně vybaven filtrem pevných částic a splňuje emisní normu EEV. V modelu LF Hybrid tento motor produkuje maximální výkon 118 kW (160 k) a je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou Eaton.
Elektromotor, u nějž DAF prozatím neuvádí bližší specifikace, je umístěn mezi spojkou a převodovkou. Zde slouží jak k elektrickému pohonu vozu, tak k dobíjení baterií rekuperací brzdné energie i přeměnou hnací síly spalovacího motoru. Řídicí jednotka rozhoduje o využití elektromotoru a vznětového motoru v závislosti na stupni nabití baterií.
Lithium-iontové baterie jsou uloženy na boku šasi před zadní nápravou, skládají se z 96 článků o napětí 3,4 Voltů a jejich hmotnost se pohybuje okolo 100 kilogramů. DAF LF Hybrid může na jedno nabití ujet čistě na elektrický pohon asi 2 kilometry a díky tomu je použitelný i v centrech měst, kam mají klasické nákladní automobily vjezd zakázán. I při jízdě pouze za pomoci elektromotoru ale vznětový motor běží na volnoběh, aby zůstalo v chodu čerpadlo posilovače řízení a vzduchový kompresor. Součástí výbavy LF Hybrid je i start/stop systém.
Kromě elektromotoru a akumulátorů je součástí hybridního pohonného systému i transformátor proudu, který převádí střídavý proud dodávaný generátorem na stejnosměrný proud ukládaný do baterií. K chlazení tohoto transformátoru slouží chladící jednotka, která je podobně jako baterie umístěna na boku šasi.
DAF LF45.160 Hybrid je jen o 300 kg těžší než standardní model poháněný pouze dieselovým motorem. Toto hybridní provedení s celkovou hmotností do 12 tun tak nabízí užitečnou nosnost kolem 7,5 tuny.
Důkladné testování v běžném provozu, kterého se účastnili i klienti společnosti DAF, potvrdilo spolehlivost hybridního pohonného systému pro sériovou výrobu. Zároveň bylo zjištěno, že bylo dosaženo snížení emisí CO2 mezi 10 a 20 % v závislosti na využití vozu.
Další výhodou je, že komponenty náchylné k opotřebení, jako je brzdové obložení a spojka, mají delší životnost, protože k brzdění je využíván elektromotor.
Sériová výroba nákladních vozů DAF LF Hybrid se rozběhne koncem letošního roku v britském závodě Leyland Trucks, který je stejně jako značky Kenworth, Peterbilt a DAF součástí společnosti PACCAR.
Prodej modelu LF Hybrid bude spuštěn nejprve ve Velké Británii, Nizozemí, Německu, Francii a Belgii. V těchto zemích je podle průzkumu trhu nejvyšší zájem o hybridní vozy. V závislosti na úspěchu na těchto trzích se DAF rozhodne, zda spustí prodej i v jiných státech.
DAF má v plánu pokračovat v dalším vývoji hybridních pohonných systémů a zaměří se především na baterie. Aby přepravci měli stále co nejekologičtější vozy, bude LF Hybrid k dispozici s operativním leasingem. V průběhu trvání smlouvy tak prodejci DAF mohou při zachování stejné měsíční splátky do vozů implementovat případné novinky a vylepšení.