Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF uvádí nové modely řady Euro 6 LF a CF

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 8. 5. 2013 • 07:21
22
Zobrazit náhledy (22)
DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF DAF
Na veletrhu Birmingham Truck Show představil DAF své nové modely Euro 6 LF a CF, které byly vyvinuty s ohledem na maximální hospodárnost dopravy, co nejnižší provozní náklady a optimální výkon vozidla.

Nové modely Euro 6 LF pro rozvážkový typ dopravy a Euro 6 CF pro široké spektrum použití disponují zcela novým podvozkem a hnací soustavou a mají přepracovaný vzhled interiéru i exteriéru.

Na první pohled DAF

Při vývoji nových modelů LF a CF se DAF zřetelně inspiroval designem i vlastnostmi nové řady Euro 6 XF. Na ni odkazují novinky výrazným provedením masky chladiče s chromovaným panelem, na němž je logo DAF.

U obou modelů Euro 6 LF i CF je nový přední nárazník, jehož tvarování má přispívat k maximální efektivitě chlazení motoru a optimální aerodynamice. Nové jsou i hlavní světlomety, které mají u CF standardně integrovaná světla pro denní svícení a na přání mohou mít hlavní světla z LED. Součástí výbavy na přání jsou nově i světla pro přisvěcování do zatáček, která jsou umístěna v nárazníku.

Prostor a pohodlí

Kabiny modelů DAF LF a CF mají svým posádkám nabízet prostorné interiéry a vysoký komfort. Na tom budou mít velký podíl sedadla nové generace s ještě většími možnostmi nastavení. Jejich čalounění má teplý šedý odstín, který ladí se světlými a tmavými barvami interiérů, kterými jsou béžová, šedá a černá. Kombinace těchto barev má vytvářet příjemnou atmosféru a zajistit, že interiér bude působit svěže i po mnoha letech provozu.

Kompletně přepracována byla přístrojová deska modelů LF, zatímco u modelů CF došlo k novému rozvržení všech ovládacích prvků. Spínače jsou seskupeny podle funkcí, což má zajistit jednoduché a intuitivní ovládání. Obě modelové řady dostaly stejný informační přístrojový panel jako řada XF, včetně stylové povrchové úpravy s hliníkovým dekorem.

Ve střední části přístrojové desky je umístěn pětipalcový barevný displej, poskytující informace ve 32 jazycích o všech důležitých funkcích vozidla a motoru. Centrální konzoly zahrnují dva, respektive tři DIN sloty. Tyto zásuvky jsou vhodné pro umístění nového, dvoudinového navigačního systému Truck Navigation Radio (TNR), který spolu s rádiem a přehrávačem CD obsahuje také navigační systém nákladního vozidla a připojení USB.

Z řady XF převzaly modely Euro 6 LF a CF stavitelný multifunkční volant. Na jeho levé straně jsou ovládací prvky informačního, komunikačního a zábavního systému (rádio a telefon) a na pravé straně se nacházejí všechny funkce související s jízdou, tedy například tempomat a nastavení rychlosti jízdy z kopce. Volitelně je k dispozici nový plně integrovaný telefonní systém (DAF TruckPhone), který lze také ovládat pomocí tlačítek na volantu.

Hnací soustavy pro modely Euro 6

Nové modely řady Euro 6 LF a CF nabízejí širokou škálu pohonných jednotek s novými motory PACCAR (PX-5, PX-7, MX-11 a MX-13), s výkony 112 kW (150 k) až 375 kW (510 k).

Tyto motory mají zcela nový blok a jsou vybaveny poslední generací vstřikování Common Rail, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií a řadou pokročilých ovládacích prvků. Aby splňovaly nejpřísnější požadavky emisní normy Euro 6 a zároveň dosahovaly co nejvyšších úspor paliva, využívají modely LF a CF kombinaci technologií recirkulace výfukových plynů, SCR a filtr pevných částic. Jeho regenerace by měla být především pasivní.

I když se nové motory PACCAR PX-5, PX-7, MX-11 a MX-13 od sebe technicky liší, mají několik důležitých společných inovativních prvků. Všechny jsou vybaveny jedním drážkovým řemenem a ventilátorem poháněným přímo klikovou hřídelí, což má šetřit náklady na údržbu, zvyšovat spolehlivost a snižovat hmotnost i spotřebu paliva. Olejová vana je vyrobena z kompozitního materiálu, čímž se snižuje hmotnost i hlučnost motoru.

U motorů PACCAR MX-11 a MX-13 byly palivový filtr a odlučovač vody s automatickým vypouštěním sloučeny do jediné jednotky, namontované přímo na motoru pro maximální zjednodušení údržby. Navíc je chladič oleje – kombinovaný s olejovým filtrem do samostatného modulu – vyroben z nerezové oceli, díky čemuž je ještě robustnější. Kabeláž motoru je ve svazcích, které jsou chráněné pěnovým materiálem a tím má být dosaženo maximální spolehlivosti.

Výkon a točivý moment

Nový 4,5litrový čtyřválcový motor PACCAR PX-5 je pro modely DAF Euro 6 LF k dispozici v těchto výkonových variantách:

Typ motoru Výkon Točivý moment
PX-5 112 112 kW/150 k (1.800–2.300 min-1) 580 N.m (1.100–1.800 min-1)
PX-5 135 135 kW/180 k (1.800–2.300 min-1) 700 N.m (1.200–1.800 min-1)
PX-5 157 157 kW/210 k (2.000–2.400 min-1) 760 N.m (1.300–2.000 min-1)

Nový 6,7litrový šestiválcový motor PACCAR PX-7 je pro modely DAF Euro 6 LF a Euro 6 CF k dispozici v těchto výkonových variantách:

Typ motoru Výkon Točivý moment
PX-7 164 164 kW/220 k (1.800–2.300 min-1) 850 N.m (1.100–1.800 min-1)
PX-7 186 186 kW/250 k (1.800–2.300 min-1) 950 N.m (1100–1.800 min-1)
PX-7 208 208 kW/280 k (2.000–2.300 min-1) 1.020 N.m (1.200–2.000 min-1)
PX-7 231 231 kW/310 k (2.000–2.300 min-1) 1.100 N.m (1.200–2.000 min-1)

Nový 10,8litrový motor PACCAR MX-11 v provedení pro rozvážkovou přepravu a pro těžší aplikace je pro modely DAF Euro 6 CF k dispozici v těchto výkonových variantách:

Typ motoru Výkon Točivý moment
MX-11 210 210 kW/290 k (1.700 min-1) 1.200 N.m (1.000–1.700 min-1)
MX-11 240 240 kW/330 k (1.650 min-1) 1.400 N.m (1.000–1.650 min-1)
MX-11 271 271 kW/370 k (1.650 min-1) 1.600 N.m (1.000–1.650 min-1)
MX-11 291 291 kW/400 k (1.450–1.700 min-1) 1.900 N.m (1.000–1.450 min-1)
MX-11 320 320 kW/440 k (1.450–1.700 min-1) 2.100 N.m (1.000–1.450 min-1)

Nový 12,9litrový motor PACCAR MX-13 je pro modely DAF Euro 6 CF k dispozici v těchto výkonových variantách:

Typ motoru Výkon Točivý moment
MX-13 303 303 kW/410 k (1.425–1.750 min-1) 2.000 N.m (1.000–1.425 min-1)
MX-13 340 340 kW/460 k (1.425–1.750 min-1) 2.300 N.m (1.000–1.425 min-1)
MX-13 375 375 kW/510 k (1.425–1.750 min-1) 2.500 N.m (1.000–1.425 min-1)

Nové modely Euro 6 LF a CF se v závislosti na modelu dodávají s pěti, šesti, devíti či dvanáctistupňovými manuálními převodovkami. U modelu CF je volitelně k dispozici šestnáctistupňová manuální převodovka nebo automatizovaná převodovka AS Tronic se šesti, dvanácti a šestnácti stupni.

Dvanácti a šestnáctistupňové automatizované převodovky AS Tronic jsou doplněny mnoha specifickými funkcemi, například EcoRoll (umožňuje řízenou jízdu z kopce s rozepnutou spojkou, takže je efektivně využita kinetická energie vozidla) a Fast Shift pro rychlejší přeřazování mezi vyššími převodovými stupni kvůli nižší ztrátě rychlosti během řazení.

Spotřeba paliva u modelů Euro 6 je stejně nízká jako u modelů Euro 5 ATe. Velké olejové vany umožňují dlouhé servisní intervaly (LF až 60 000 km, CF až 150 000 km).

Optimalizovaná pohotovostní hmotnost pro vysokou užitečnou hmotnost

Nově navržený podvozek řady CF má standardní 65litrovou nádrž umístěnu pod spací kabinou a akumulátory mohou být v jeho zadní části pro lepší rozložení hmotnosti. Rozmístění součástí umožnilo použít palivové nádrže s objemem až 1 500 litrů. Mezi další vylepšení patří nové zadní blatníky a nově konstrukčně řešený spojovací příčník podvozku.

Nová lehčí zadní náprava, dostupná u modelu Euro 6 CF, je určena pro celkovou hmotnost vozidla do 44 tun a točivé momenty motoru do 2 300 N.m. Novinkou je použití konstrukce Stabilink. Integrovaný stabilizátor v zavěšení zadní nápravy vytváří optimální tuhost a stabilitu a poskytuje výrazné snížení hmotnosti.

Kompletně přepracován byl také podvozek modelu Euro 6 LF, aby bylo dosaženo maximální tuhosti, nízké pohotovostní hmotnosti a dostatečného prostoru pro umístění součástí. Nejvýznamnější inovací je to, že díky aplikaci vysokopevnostní oceli pro rám podvozku není třeba používat vnitřní výztuhu rámu a přitom bylo dosaženo vyšší tuhosti podvozku. Pro zvýšení užitečné hmotnosti je možné 18- a 19tunové modely vybavit novou 13tunovou zadní nápravou, což je důležité v zemích, kde jsou na poháněné nápravě povolena zatížení překračující 11,5 tuny.

Výroba nových modelů DAF Euro 6 CF s motory PACCAR MX-13 se má rozběhnout v červnu 2013, na podzim budou následovat modely vybavené motory PACCAR MX-11. Na začátku roku 2014 bude do nabídky řady CF doplněna verze s motorem PACCAR PX-7. Výroba nového modelu Euro 6 LF bude zahájena ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013.

Související články

Témata
Články odjinud