Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF XF 480 FT: Velká posila

Ladislav Černý Ladislav Černý 23. 11. 2018
21
2
Zobrazit náhledy (21)
Jednoduché ovládání klimatizace nám přišlo ve vedru vhod DAF XF 480 FT Chladnička nabízela velký objem 42 litrů Luxusní madla z leštěného hliníku patří do skupiny luxusního vybavení tahačů Pružinová matrace o tloušťce 15 cm byla příjemně pevná a pohodlná Pružinová matrace o tloušťce 15 cm byla příjemně pevná a pohodlná Nad postelí řidiče se nacházelo potřebné ovládání teploty v kabině, uzamčení vozidla a vnějšího osvětlení DAF XF 480 FT DAF XF 480 FT DAF XF 480 FT Pečlivě zakrytovaný návěs používal pneumatiky Goodyear Fuelmax DAF XF 480 FT DAF XF 480 FT Klidný spánek na výborné matraci pomůže zajistit vnitřní mechanická zábrana vypáčení dveří Night Lock Ručně nastavitelná výška střešního spoileru pomáhá minimalizovat aerodynamický odpor při změnách návěsů Za mezinápravovým spoilerem se schovávala 340litrová hliníková nádrž na naftu
V loňském roce automobilka DAF odhalila několik inovací pro snížení spotřeby paliva. V Česku jsme prověřili novu motorickou verzi MX 480.

Zejména v zemích střední a východní Evropy, kde se náklady dálkových dopravců na naftu činí přibližně třetinu, tvoří spotřeba paliva nákladních vozidel velmi důležitou položku. Neznamená to však, že v západních zemích by se na spotřebu nafty nedbalo, proto automobilka DAF vyvinula a loni představila zásadní změny na pohonných řetězcích a dalších částech vozidla.

Multi-torque

Čtyřicetitunovou soupravu poháněl třináctilitrový šestiválec MX-480 s pěkným točivým momentem 2350 N.m. V rámci poslední úpravy tento agregát s novým turbodmychadlem nabízí maximum 2500 N.m již od ultranízkých otáček 900/min, ale výhradně na dvanáctý převodový stupeň. Tento overboost značkou DAF nazvaný Multi-torque slouží k udržení přímého převodu dvanáctky 1:1 co nejdéle i při nájezdu do stoupání. Ke chvále loni odhaleného agregátu patří točivý moment 2350 N.m od 900/ot. na všechny ostatní převodové stupně.

S tímto očekáváním jsme usedli do návěsové soupravy v české centrále značky DAF v Modleticích. Trasu jsme plánovali po D1 až na exit 66 a zpět, ale aktuální velká zácpa mezi kilometry 35 a 41 nás odradila. Rozhodli jsme se tedy pro druhou variantu spočívající v odbočce na silnici 3 vstříc pořádnému stoupání za Voticemi přes Českou Sibiř směrem na Tábor a zpět.

Krátce po najetí na exitu 12 na dálnici D1 se však na mapě směrem k historickému sídlu Husitů objevila velká kolona. Mezi Bystřicí a Voticemi se na mapě ukázala ikona opravy silnice a červená čára značící zácpu. Za pár minut v rádiu hlásili půlhodinovou kolonu v obou směrech, protože semafory pouští provoz kyvadlově.

Kratší a náročnější

Rozhodli jsme se tedy jet jen kus za Benešov a vrátit se zpět do Modletic. Již během výjezdu stoupání na D1 k exitu 15 jsme si všimli, že motor v dobrém slova smyslu drtil dvanáctku až do otáček 900/min. Třináctilitr dokázal čtyřiceti tunám odolávat na nejvyšší převodový stupeň do poloviny stoupání. Následovalo podřazení rovnou na desítku, protože jsme již měli zapnutý topografický tempomat, který dobře rozpoznal, že řadit jen na jedenáctku by nebylo výhodné.

Prediktivní tempomat věděl na základě polohy přes GPS a mapových podkladů, že míra stoupání ještě naroste. Řazení na jedenáctku, přestože by bylo velmi rychlé, znamenalo by další pokles rychlosti a souprava by po dalším podřazení na desítku natolik zpomalila, že nakonec by pravděpodobně došlo i na devátý stupeň.

Chytrým podřazením z dvanáctky rovnou na desítku se motor dostal do otáček 1300/min a celé stoupání k výjezdu na Velké Popovice zvládl na desítku. Čtyřicet tun tažených do stoupání sice způsobilo i na desítku pokles tempa motoru na 900/min, ale vidina vrcholu a nabrání směru dolů způsobila ekonomické udržení desítky. Instruktor se na sedadle spolujezdce při našem uznalém oddechnutí uspokojeně usmál.

Kde se otočit?

Po sjezdu z D1 na 21. exitu jsme začali přemýšlet, kde se za Benešovem dobře otočíme. Jeli jsme nadále na prediktivní tempomat a nechali techniku, aby nám předvedla, co umí. Jelikož jsme měli nastavený velký rozsah prediktivního tempomatu (+5/-10 km/h), souprava před vrcholem stoupání mírně zpomalovala pod námi navolené tempo a přecházela do volnoběžky. Její aktivace je nutně spojená s prediktivním tempomatem, takže jsme byli tlačeni do pohonného řetězce příliš nezasahovat. To je samozřejmě velká výhoda pro řidiče, který sedí za volantem 9-10 hodin denně.

Třetí pokus

Potřeba otočit návěsovou soupravu na silnici č. 3 nás začala tížit, když po zpomalení u sjezdu na Jírovice jsme kvůli aktuální dopravní situaci nemohli otočku uskutečnit. Znamenalo to zpomalení na cca 20 km/h a opětovné rozjetí na provozní maximum. Tatáž situace nastala na odbočce do Bystřice. Zpomalení a opětovné zrychlení na maximum. Až další odbočka vpravo do Petrovic byla bez automobilů a mohli jsme se s opatrností otočit zpět. Hodně se nám ulevilo, protože zácpa začínala dle mapy už kilometr před námi a nám se nechtělo trčet dvakrát půlhodinu v obou směrech.

Nám se ulevilo, ale dvojí velké zpomalení a jedno zastavení měly nepříznivý vliv na spotřebu. Proto také nizozemský instruktor naznačil, že bychom v konečném účtování spotřeby měli tyto události zohlednit s tím, že to celkem odhaduje na litr nafty. Jeho odhad jsme potvrdili, protože dvojí rozjetí čtyřicetitunovou soupravou z 20 na 85 km/h by litru odpovídalo a otočku přece počítat nebudeme, když ji provádíme při každém testu.

Dlouhá dvanáctka

Se silným motorem o výkonu 355 kW byl spojený velmi dlouhý převod diferenciálu 2,21. Toto spojení ideální do rovinatého profilu trasy dokáže na dvanáctku při rychlosti 85 km/h jet jen na 950 ot./min. Na naší trase většinou zvlněné však dvanáctka našla uplatnění na přibližně třech čtvrtinách ujeté vzdálenosti, protože téměř každé stoupání bylo pro dvanáctku navzdory silnému motoru příliš náročné. Proto také často docházela k podřazení rovnou na desítku, aby se motor dostal do dále nepřerušovaného plného tahu a souprava vyjela kopec rychle na vysoký převodový stupeň.

Změna převodových stupňů však neznamenala výraznou ztrátu rychlosti, protože s posíleným motorem spolupracovala nová dvanáctistupňová automatizovaná převodovka Traxon. Ve srovnání s předchozím typem uměla rychlejší změnu jednotlivých stupňů a dávala větší rozsah 16,69-1,00 proti původnímu 15,86-1,00.

Přestože dvanáctka nebyla na naší trase optimálně využitá a dvakrát jsme se marně pokoušeli po téměř zastavení otočit, spotřebovali jsme na trase dlouhé 68,9 km celkem 23,94 l nafty. Po odečtení litru za nezdařené otočky a následné opětovné rozjíždění do plna vycházela průměrná spotřeba 33,29 l/100 km. K měření spotřebované nafty jsme používali přístroj sledující průtok nafty přes vstřikovače.

Potěšující hodnota na trase s polovinou dálnice a silnice č. 3 se také týkala průměrné rychlosti. Navzdory dvěma neúspěšným pokusům o otočení jsme celou trasu ujeli tempem 70,7 km/h.

Technické parametry
KabinaSpace Cab
Motor MX-13
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 900
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 355/1600
Točivý moment (N.m/ot. za min)2350 (2500)/900-1125
Emisní norma Euro VI
Převodovka automatizovaný Traxon
Rozsah převodů 16,69-1,00
Stálý převod 2,21
Hmotnost soupravy (t) 40
Znak náprav 4x2
Rozvor (mm) 3600
Naftové nádrže (l) 340
Nádrž AdBlue (l) 90

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - JohnST
Spotreba
JohnST
| 23. 11. 2018
V roku 2019 bude do nakladnych aut uvedene e-turbo a ta spotreba o 10% iste padne.
Avatar - JohnST
Spotreba
JohnST
| 23. 11. 2018
Ta spotreba vychadza taka priazniva, ze tomu sa ziadny elektricky nakladak pri tej priemernej rychlosti a na trase s takymi stupaniami ani nepriblizi, nehovoriac o tom, ze 40t, taktiez nezoberie. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku