Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler Buses na Busworld 2011

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Se značkou Mercedes-Benz se na letošním veletrhu autobusů představuje celkem pět vozidel a dvě z nich zde mají svou výstavní premiéru.

Veletrh Busworld 2011, který se koná ve dnech 21. až 26 října v Kortrijku v Belgii, je místem světové výstavní premiéry autobusu Mercedes-Benz Travego Edition 1. Tento zájezdový autobus již nyní splňuje emisní normu EuroVI. K výstavním premiérám patří i představení nové generace řady Citaro.

Se speciálním modelem Tourismo 125! let inovací oslaví značka Mercedes-Benz jubilejní výročí vynálezu automobilu. Daimler Buses vystavuje na Busworld 2011 na svém stánku v hale číslo 5 také třínápravový nízkopodlažní minibus Sprinter 77 a model Integro M, který může zastávat roli linkového i zájezdového autobusu.

Mercedes-Benz Travego Edition 1

Zájezdový autobus Mercedes-Benz Travego Edition 1 je první svého druhu, který splňuje emisní normu Euro 6. Ta přitom vstoupí v platnost až začátkem roku 2014.

K hlavním novinkám této vlajkové lodi značky Mercedes-Benz patří motor nové generace BlueEfficiency Power, nová převodovka s novým řazení, vylepšená kabina řidiče a nové bezpečnostní vybavení.

K pohonu autobusu Travego Edition 1 slouží stojatý řadový šestiválec z nové konstrukční řady OM 471. Z objemu 12,8 litru poskytuje výkon 350 kW (476 k) při 1800 min-1 točivý moment 2300 Nm při 1100 min-1.

Motor disponuje systémem vstřikování paliva Common-Rail se zesílením tlaku (X-PULSE). Ten přináší přesné vstřikování paliva se selektivní kontrolou válců, vysoký vstřikovací tlak ve výši až 2100 barů a volně modulovatelné vstřikování.

Přísná ustanovení budoucího emisního limitu Euro 6 pro emise oxidu dusíku (NOx) jsou obecně v rozporu s požadavky na další snižování emisí a nižší spotřeby pohonných hmot. Mercedes-Benz řeší tento konflikt technikou vstřikování paliva (X-PULSE) a nákladným čistěním výfukových plynů. K tomuto účelu se kombinuje BlueTec s techniku SCR a vstřikováním AdBlue s recirkulací výfukových plynů a filtrem částic.

Společně s motory splňujícími emisní limit Euro 6 zavádí Mercedes-Benz v autobusu Travego Edition 1 novou osmistupňovou převodovku GO 250-8 PowerShift. Plně automatizovaný agregát vychází z převodovky GO 240-8 PowerShift používané i nadále u ostatních modelů.

Vedle nové pohonné jednotky a převodovky bylo upraveno i pracoviště řidiče. K nejvýraznějším změnám patří umístění páky řazení na sloupku řízení. Vypínače mají nové uspořádání a na místě původní řadicí páky je nyní otevřená přihrádka. Upraveny byly i přístroje na palubní desce, které kryje antireflexní sklo.

Novinkou v bezpečnostní výbavě je funkce Attention Assist, která bude dodávána na přání. Ta registruje parametry, jako jsou úhel natočení volantu, rychlost, podélné a příčné zrychlení, doba jízdy, obslužné signály a výměna řidičů. Z korelace těchto dat posuzuje Attention Assist kondici řidiče. Pokud údaje nasvědčují nepozornosti a únavě, objeví se jako upozornění na nutnou přestávku na displeji symbol šálku s kávou.

Návštěvníkům veletrhu Busworld 2011 se představuje Travego Edition 1 s konfigurací sedadel 57 + 2 + 1 a celkovou délkou 14.030 mm, šířkou 2.550 mm a výškou 3.710 mm. Zákazníkům budou od počátku příštího roku expedovány nejprve třínápravové verze s délkou 14, resp. 13 m.

Mercedes-Benz Citaro

Novou generaci modelové řady Citaro představil Mercedes-Benz již koncem letošního května v Mannheimu, ale teprve v Kortrijku se odehrává výstavní premiéra pro veřejnost. Tato novinka má navázat na úspěch svého stejnojmenného předchůdce, který se s více než 31.000 prodanými exempláři za 13 let výroby stal doslova bestseller mezi městskými autobusy.

Mercedes-Benz na svém stánku vystavuje dvounápravové Citaro s motorem OM 457 hLA, který z objemu 12,0 litru poskytuje výkon 220 kW (299 k) a splňuje emisní normu EEV. S motorem spolupracuje automatická převodovka s hydrodynamickým měničem ZF Ecolife se šesti převodovými stupni.

Autobus s uspořádáním sedadel 38 + 1 má celkovou délku 12.105 mm, šířku 2.550 mm a výšku 3.120 mm. Prostor pro cestující je klimatizován střešní klimatizací EvoCool, řidič má k dispozici speciální klimatizační zařízení. Autobus je osazen sedadly typu CityStar Eco. Podlahová krytina má vzhled dřeva. Karoserie Citara je i s kryty vnějších zrcátek a střešními nástavbami v provedení Mayagold-Metallic.

Mercedes-Benz Tourismo 125! let inovací

Rok 2011 je u společnosti Mercedes-Benz rokem jubilea automobilu. Rok, kdy Carl Benz a Gottlieb Daimler vynalezli automobil, oslavuje divize Mercedes-Benz Omnibusse modelem 125! let inovací zájezdového autobusu Tourismo.

Důvodem pro zvolení modelu Tourismo za základ speciálního provedení k významnému výročí je skutečnost, že od roku 2006, kdy byl tento model představen se prodalo téměř 5000 vozidel.

Autobus ve speciálním metalickém laku má nad předními koly umístěno zobrazení vývoje třícípé hvězdy Mercedes-Benz od počátků společnosti až do dnešních dnů. K vybavení tohoto modelu patří rovněž kovová lišta s vyraženým a modře podsvíceným písmem značky ve vstupu a osvětlení hran schůdků oranžovými LED.

Sedadla pro cestující jsou k dispozici s čalouněním v provedení Basis, Softline nebo Luxline. Pro hlavové části sedadel jsou na výběr dvě barvy kůže. Tento speciální model Tourismo je k dostání ve všech třech délkových provedeních, tedy jako Tourismo, Tourismo M a Tourismo L.

Vozidle vystavené v Kortrijku je osazeno sedadly TravelStar Xtra s dvoubodovými bezpečnostními pásy, sklápěcími stolky, opěrkami pro nohy a síťkou na zavazadla. Součástí výbavy je DVD přehrávač s dvojicí 19-palcových obrazovek, kompaktní kuchyňka s chladničkou a u prostředního výstupu je umístěna toaleta.

Autobus s uspořádáním sedadel 49 + 1 + 1 má celkovou délku 12.140 mm, šířku 2.550 mm a výšku 3.620 mm. K jeho pohonu slouží řadový šestiválec OM 457 hLA s výkonem 300 kW (408 k), který splňuje emisní normu Euro 5 a spolupracuje s plně automatizovanou osmistupňovou převodovkou Powershift GO 240-8.

Mercedes-Benz Sprinter City 77

Mercedes-Benz na svém stánku vystavuje i aktuální vlajkovou loď programu minibusů Mercedes-Benz Sprinter City 77. Tento třínápravový model se poprvé představil na loňském veletrhu užitkových vozidel IAA v Hannoveru.

S kapacitou pro 40 cestujících (10 sedících a 30 stojících) vyplňuje mezeru mezi autobusy Sprinter City 65 a Citaro K. Dosavadní vrchol řady s označením City 65 předčí City 77 v délce přibližně o jeden metr a o deset míst pro cestující. Celková přípustná hmotnost 6,8 tuny má zaručit vysokou přepravní kapacitu.

Vozidlo připravené pro letošní Busworld je včetně střešních nástaveb a nárazníků ve světle modrém metalickém laku a stojí na litých kolech, které mají kromě estetické funkce přispět i snížení hmotnosti.

Vyklápěcí rampy u obou dvojitých dveří vyklápěných směrem ven společně se zařízením Kneeling usnadňují nastupování a vystupování cestujícím s omezenou mobilitou. Naproti dveřím je zřízeno místo pro invalidní vozík.

Za základ pro City 77 slouží Mercedes-Benz Sprinter s nejsilnějším provedením čtyřválcového dieselového motoru OM 651 DE 22 LA ve spojení s automatickou pětistupňovou převodovkou. Pohonná jednotka o objemu 2,2 litru disponuje výkonem 120 kW (163 k) a splňuje emisní normy Euro 5 i EEV. Minibus je dlouhý 8.700 mm, široký 2.155 mm a vysoký 2.875 mm.

Mercedes-Benz Integro

Posledním zástupcem značky Mercedes-Benz na veletrhu Busworld 2011 je model Integro, který může sloužit pro linkový provoz, výlety i krátké cesty. V nabídce je s délkami od 12,1 do 14,9 m a k pohonu slouží řadový šestiválec OM 457 hLA s výkonem 220 kW (299 k) až 300 kW (408 k). Zákazníci mohou volit mezi manuální šestistupňovou převodovkou, plně automatizovanou převodovkou nebo automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem.

Od poloviny roku 2011 je autobus Mercedes-Benz Integro k dodání s novým typem sedadel pro linkové autobusy TravelStar Eco z vlastní výroby.

Integro na stánku značky Mercedes-Benz má karoserii dlouhou 12.980 mm, širokou 2550 mm a vysokou 3355 mm. Autobus nabízí nejen 55 sedadel pro cestující, ale také plošinou pro dětský kočárek naproti dvoukřídlým středovým dveřím. Na podlaze jsou na tomto místě kolejnice a řemeny pro ukotvení invalidního vozíku. Cestující s omezenou mobilitou se na palubu Integra dostanou pohodlně výtahem ve středovém vstupu.

V interiéru jsou použita sedadla TravelStar Eco s nastavitelnými opěradly a opěrkami nohou a na straně chodbičky se sklopnými opěrkami rukou. Všechna sedadla pro cestující jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy.

Střešní klimatizace společně s teplovodním konvektorovým topením temperují plně automaticky prostor pro cestující. Ventilační trysky, lampičky na čtení, závěsy a sedadlo pro vedoucího zájezdu dávají jasně najevo, že Integro je připraveno i na výlety, zatímco tyče u stropu s tlačítky pro zastávky na znamení a ukazatel cíle jízdy odhalují možnost linkového provozu.

K pohonu vystaveného Integra slouží řadový šestiválec OM 457 hLA s výkonem 220 kW (299 k) splňující emisní normu EEV.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)