Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar živě: Devátá etapa byla očistec, prohlásil v cíli Jaroslav Valtr

Tatra
Tatra
Tatra
Tatra
111 Fotogalerie
Jan Mička
Lékaři měli během deváté etapy Rallye Dakar opravdu hodně práce. Piloti kolabovali kvůli horku a své si dnes užila také závodní technika. Dění na trati pro Auto.cz komentoval Jaroslav Valtr.

Okružní devátá etapa Rallye Dakar startovala v bivaku v Belénu a pro všechna vozidla měla měřit 285 kilometrů. Organizátoři ji však zkrátili kvůli nesnesitelnému vedru, které panovalo po celý den. Účastníci museli ujet 180 kilometrů, i to ale pro některé bylo nad jejich síly.

Nesnesitelné horko venku i v kabině – to byla jedna z prvních slov Jaroslava Valtra pom dojetí se značně pochroumanou Tatrou Phoenix zpátky do bivaku. Denní teploty hravě překonaly „třicítku“ a bylo těžké vydržet v klidu na jenom místě, natož vykonávat větší fyzické úsilí. „Dneska to byl opravdu očistec a jsem rád, že jsme dojeli v pořádku do bivaku. Hodně jsme ztratili na několika dlouhých úsecích, kde se nedalo jet na plný plyn. Tatra nefungovala podle představ, nebyla schopna se uchladit a museli jsme zpomalit. Cestou jsme chytli celkem tři defekty, do bivaku jsme však dojeli bez nutnosti měnit kolo díky neustálému dofukování. Provádět to v takovém horku by bylo nesnesitelné,“ řekl Jaroslav Valtr, který dokončil devátou etapu na osmém místě a v celkovém hodnocení se posunul na devátou příčku.

Úmorné vedro se nejvíce podepisovalo na motocyklistech a čtyřkolkářích, kteří jeli doslova na přežití. „Ti kluci to v tom horku nedávali, neměli se jak ochladit, a často odpočívali ve stínech. Vyráželi na trať po skupinkách, navzájem si pomáhali a starali se o ně také organizátoři, kteří z vrtulníků shazovali vodu. Jednomu motorkáři jsme dokonce na trati pomáhali s hašením jeho stroje poté, co mu začal hořet motor,“ doplnil informace o dění na trati vyčerpaný Valtr, který dovezl svou Tatru do bivaku se třemi pneumatikami téměř bez vzduchu, totálně „zalepeným“ chladičem, pochroumaným předním nárazníkem a prasklým čelním sklem.

„Dnešní etapu jsme měli velmi dobře rozjetou a věřili jsme si na hezké umístění, okolo stého kilometru nás ale postihly problémy a museli jsme opravovat. Byla to náročná etapa – potýkali jsme se jak s šedesátistupňovou teplotou v kabině, tak dalšími vozy stojícími různě po trati. Už kvůli tomu bych chtěl ale vyvrátit spekulace, že letošní ročník soutěže není tím pravým Dakarem. Dnešní zkouška jenom potvrdila, žen jde o nejnáročnější soutěž na světě. Těžší etapu jsem za dobu svého působení na Dakaru ještě nezažil,“ řekl po dojetí do bivaku David Kilián, kopilot Martina Kolomého v Tatře 815 Fat Boy týmu Tatra Buggyra Racing.

Posádka Fat Boye dokončila etapu na 33. místě a v celkovém hodnocení se propadla na 22. příčku. Na prvního Nizozemce De Rooye ztratila přes dvě hodiny. Důvodem byl problém, který se váže k osudné ráně do kamení v sedmé etapě. Tehdy Kolomý utrhnul kabinu a všechno začalo jít z kopce. Rallye Dakar 2016 však dojede za každou cenu v rámci příprav na nadcházející ročník.