Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hozon Neta GT
Hozon Neta GT
Hozon Neta GT
Hozon Neta GT
73 Fotogalerie

Další čínská značka míří do zániku. Zachránit ji může Evropa

Michal Dokoupil

Poslední dobou v Číně probíhá konsolidace trhu s elektrickými vozy. Značek je prostě příliš na to, aby se všechny uživily, a nepomáhá tomu probíhající cenová válka. Další obětí může být méně známá značka Neta, která měla plány i pro Evropu.

Hozon Auto je jedním z mnoha čínských startupů, věnujících se elektromobilům. Vznikl v roce 2014 a na rozdíl od mnohých potenciálních konkurentů opravdu uvedl několik modelů do prodeje pod značkou Neta. Prvním byl malý hatchback Neta N01, následovalo mimo jiné pohledné kupé Neta GT nebo sportovní sedan Neta S. Kromě elektrického pohonu značka nabídla i spalovací prodlužovač dojezdu pro modely L a S.

Nové automobilce se nějakou dobu dařilo. V roce 2020 prodala na domácím trhu 10.451 aut, o rok později už 60.060 aut a v roce 2022 už se v Číně udalo 146.093 kusů. Neta navíc začala expandovat na zahraniční trhy, zejména v Asii, a spustila vlastní továrnu v Thajsku, kde se Neta stala v roce 2024 12. nejprodávanější značkou vůbec. Prodeje doma ovšem v roce 2023 klesly na 105.138 kusů, loni už se prodalo jen 44.153 vozů Neta a první dva měsíce tohoto roku už jsou v tabulkách jen nižší stovky kusů.

Už loni na podzim se začalo mluvit o finančních problémech značky, což ale firma rozporovala. Podle čínských zdrojů byly koncem roku dluhy společnosti už přes 1,27 miliardy Eur. V sídle společnosti v Šanghaji opakovaně protestovali zástupci dodavatelů a požadovali vyplacení slíbených plateb. Někteří dokonce přespávali na podlaze v lobby firmy.

Zaměstnanci, kteří se v listopadu 2024 rozhodli pro dobrovolné ukončení pracovního poměru, údajně stále neobdrželi slíbené odstupné. V listopadu byla mzda zbývajících zaměstnanců snížena o 50 procent a nyní pravděpodobně o dalších 50 procent – což znamená, že mzda z října 2024 byla snížena o 75 procent. Jedním z důvodů pádu prodejů je přílišné zaměření na prodej aut firemním flotilám a ignorace soukromých zájemců. Další zpráva o úpadku přichází nyní, Neta údajně začala s propouštěním celého vývojářského oddělení. Prvních 200 lidí již dostalo výpověď, dalších 1.700 to čeká v nejbližší době.

Video placeholder
Aiways U5: První dojmy z čínského elektrického SUV, které míří do Evropy • Auto.cz

Značka se každopádně pokouší zachránit větším důrazem na exportní trhy, kde má větší šance než na extrémně konkurenčním domácím trhu. Kromě Thajska se její vozy prodávají v dalších zemích jihovýchodní Asie, montáž začala s lokálním partnerem v Indonésii. Loni byly zahájeny prodeje v Keni a letos by měla začít výstavba továrny v Brazílii, která bude dodávat vozy na celý kontinent.

Neta měla plány i na vstup do Evropy a dokonce si pro to připravila vhodný vůz. Sedan Neta S dostal kombi verzi nazvanou Hunting Edition, s vcelku pohledným designem. Auto má na výběr mezi pohonem zadních kol s výkonem 169 kW nebo čtyřkolkou s 339 kW. Baterie mají kapacitu 65 nebo 91 kWh v elektrické verzi a 44 kWh pro variantu se spalovacím prodlužovačem dojezdu. Bohužel je velmi pravděpodobné, že vozu se již na našem trhu nedočkáme.