Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Datsun potichu končí stejně jako odkaz hledaného ředitele

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Postupný rozpad pozůstatků po stíhaném šéfovi. Z domácího vězení dramaticky utekl v krabici, čelí zatykači a z dálky sleduje konec velkorysých plánů sloučených automobilek.  

Postupně se rozpadají pozůstatky vlády bývalého šéfa Nissanu. Nyní stíhaný Carlos Ghosn čelí mezinárodnímu zatykači a jen vzdáleně může sledovat tiché borcení léta budované práce. Toho času oživená produkce značky Datsun výrazně zaostala za prodejními předpoklady a výroba nenápadně směřuje k zániku, což je špatná zpráva stejně jako návrh prodeje značné části akcií Renaultu v Nissanu, čímž by se rozpletla aliance, kterou hledaný ředitel považoval za svůj vrcholný úspěch.

Ghosn křísil Datsun od roku 2013, obnovení prodejní stability mělo probíhat přes regiony jako Rusko, Indie, Jižní Afrika a jihovýchodní Asie, kde nevadí použití zastaralé technologie předchozích generací zabalené do novějšího kabátu. Oslovení zákazníků levnějšími modely předcházelo záměru rychlé expanze, aby mohl být koncern Renault-Nissan považován za globálně největšího výrobce automobilů. Strůjce ambiciózní strategie tím chtěl upevnit svůj odkaz v období klesajících hodnot produktů Nissanu.

Suverénní ředitel očekával prodej 300 tisíc datsunů ročně, ale od uvedení v roce 2014 se podle Automotive News prodalo celkem asi jen 470 tisíc kusů. Reakcí na tragickou odezvu bylo uzavření i poslední továrny v indickém Čenaj bez přítomnosti kamer či novinářů. Zcela mimo pozornost médií tiše skončila montáž situovaná do teoreticky největšího odbytiště. Nejen Tamilnád, ale celá Indie byla tipována za hlavní trh vzkříšeného Datsunu, přitom skupina analytiků LMC Automotive odhaduje předání nicotných 4296 vozidel za celý loňský rok (pokles o 40 %).

Zkáza Datsunu není jediný zchátralý pilíř Ghosnova odkazu, pronikají informace o Renaultu, který by mohl nabídnout významný 43% podíl v hodnotě přibližně 7,6 miliardy dolarů (178 miliard Kč). Peníze možná poslouží na vývoj elektromobility, v každém případě zřejmě končí kdysi nevratné spojení dvou renomovaných značek sehrávajících hlavní roli v několika obviněních.

Neobjasněné finanční machinace uvrhly Ghosna do domácího vězení, z Japonska pak na konci roku 2019 uprchl pomocí speciální operace do rodného Libanonu (soukromými letadly v kufru na hudební nástroje). Kromě vyšetřovatelů z Asie se ozvala pařížská policie rovnou s mezinárodním zatykačem za podezření ze zneužití milionů dolarů z prostředků francouzské automobilky vyvedených přes ománského komplice pro svou osobní potřebu (včetně nákupu luxusní jachty). Bývalý manažer vinu popírá.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme