Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DeLorean DMC-12 jako časová schránka

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
DeLorean z první poloviny osmdesátých let k sobě umí přitáhnout pozornost mnoha způsoby od svého designu až po neslavný konec automobilky, ale tento konkrétní kus má svůj vlastní příběh.

Na první pohled se jednalo jen o DeLorean DMC-12, který nechal někdo zaparkovaný moc dlouho na jednom místě, takže jeho karoserii pokryla tlustá vrstva prachu. Ten druhý pohled, mířící do interiéru odhalil sedadla zabalená v původních ochranných igelitech a před nimi na podlaze původní papírové koberečky. Třetí pohled směřující na přístrojovou desku se bezpochyby zaměří na 309,9 mil (499 km) najetých od roku 1981, kdy tento DeLorean sjel z výrobní linky v irském Dunmurry.

Tato časová schránka v podobě DeLoreanu DMC-12 se objevila nedávno v San Franciscu, když si jeden z klientů společnosti Corvette Mike přišel prohlednout Chevrolet Corvette 427 Coupe z roku 1966 a zeptal se zda by jej bylo možno pořídit výměnou za jiný vůz. Díky kladné odpovědi se zmínil o DeLoreanu, který má najeto jen 309 mil.

Kupé s křídlovými dveřmi následně putovalo do prostor společnosti Corvette Mike, kde byl zdokumentován jeho původní stav. Přes třicet let nepoužívaný DeLorean byl následně vyčištěn a zprovozněn. Vedle výměny provozních kapalin, kontroly zavěšení kol a brzdového systému byly vyměněny i po letech stání nefunkční plynové vzpěry, které pomáhají s otevíráním rozměrných dveří.

Po provedení všech oživovacích procedur, při nichž byl vyměněn jen spotřební materiál, je DeLorean opět ve stavu nového vozu, odpovídajícímu počtu ujetých mil. Když jej uviděl jeho původní majitel, tak se rozhodl, že si ho nechá a platbu za Corvettu z roku 1966 vyřešil jiným způsobem.

DeLorean DMC-12 i dnes nejčastěji poutá pozornost díky své karoserii s ostře řezanými rysy, masivními křídlovými dveřmi a povrchovými panely z nerezové oceli, i když několik vozů (údajně okolo deseti) bylo na přání svých majitelů již v automobilce lakováno v různých barvách. V první polovině devadesátých let se jeden červený DeLorean z New Yorku objevoval nepravidelně i v ulicích Prahy. Navíc existuje i čtveřice zlatých DeLoreanu, které jsou jedinými zástupci plánované stokusové série, za níž stál American Express.

Vedle svého vzhledu a techniky, kombinující povrchové panely z nerezové oceli se skořepinou z vyztužených plastů a páteřovým rámem, v jehož zadním rozvidlení za zadní nápravou je uložen vidlicový šestiválec PRV (Peugeot-Renault-Volvo) o objemu 2,85 l, přitahoval DeLorean pozornost i díky finančními potížím automobilky a zatčení jejího zakladatele za pašování kokainu. Velké popularitě se toto kupé těší i díky filmové trilogii „Back to the Future“, v níž si zahrálo stylový stroj času.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Avatar - Barrichello
1. 4. 2014 14:17
Největší slabinou DMC-12
byly výklopné dveře a motor PRV.....

Jinak rozhodně velmi zajímavý vůz a nejen díky slavné trilogi Back to the future
Avatar - LEGOPARK
1. 4. 2014 09:43
Re: DeLorean v Praze
Fotka by nebola?
1. 4. 2014 07:10
Aukce
Pokud si vpomínám tak před pár lety byla v Praze první aukce aut a mimo jiné tam byl vydražen DMC turbo, 1 ze 3 !!!!!!!!!! na světě !!!! co měl turbo za 1,2 Mega. Fakt dobrý kauf :-)
31. 3. 2014 16:01
Re: V Praze se válel....
Jj, tak nějak to bylo....
Avatar - Stejsn
31. 3. 2014 15:10
Re: V Praze se válel....
V té době jsem v AAA tři měsíce pracoval, byl to rok 1998. Ten DeLorean tam stál fakt dlouho, vnitřek byl dost vybydlený a cena byla 499.000,-