Designový duel: Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi
Dnešní designový duel je v mnohém specifický. Kromě toho, že porovnává dva zcela odlišné tvarové styly, je prvním duelem, jehož tématem je karoserie kombi – jeho prostřednictvím se tak můžeme blíže seznámit s estetickými možnostmi, které lze nalézt v kategorii, jejímž primárním účelem je nabídnout objemný zavazadlový prostor.
Právě ten je – spolu s kompaktními základy – společným znakem obou automobilů, které nás přesvědčují o tom, že i prakticky založený karosářský druh může oslovit estéty a vyznavače rozličných tvarových forem.
Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi - srovnání rozměrů | ||||
Model | Honda Civic Tourer | Škoda Octavia Combi | Rozdíl | |
Délka [mm] | 4520 | 4659 | +139 | |
Šířka [mm] | 1770 | 1814 | +44 | |
Výška [mm] | 1440 | 1465 | +25 | |
Rozvor [mm] | 2595 | 2686 | +91 | |
Zavazadlový prostor [l] | 624 | 610 | -14 |
Honda Civic Tourer – Zhmotnění vize
Design japonského automobilu byl navržen evropským týmem, v jehož čele stál Adrian Killham. Tvůrci však zpracovali design, který je esencí japonské automobilové moderny, což je dáno hned několika aspekty. Předně jde o hojné užití křivek, které jsou neodmyslitelnou součástí japonského stylu napříč jeho kategoriemi – svou divokostí zaujímají pozornost a jsou vyhledávaným prvkem, který nejednou ovlivnil estetiku mimo svou domovinu (kupříkladu francouzské Art Nouveau). Dalším rysem, který na karoserii Civicu Tourer nepřehlédneme, je asymetrie a odklon od geometrických motivů – tolik zřetelných na karoserii Octavie, o čemž bude řeč za chvíli.
Honda experimentuje a hledá nové způsoby designu dílčích částí karoserie – kromě odvážně řešených lemů blatníků, jež pramení v atraktivně vybouleném nárazníku a ústí do plochy dveří, hovoříme zejména o střeše s plovoucím efektem, která výrazně odlehčuje objem karoserie. Dojem větší optické lehkosti umocňuje skrytý zadní sloupek, jenž odhmotňuje záď a dává vyniknout výrazným svítilnám, které jsou navzájem propojené. Je-li řeč o zadní části, zmiňme pozoruhodné zpracování hmoty karoserie, které má za následek ostrý zlom na pomezí blatníku a nárazníku – energičnost této části, která je patrná zejména z 3/4 zadopohledu, evokuje dynamičnost skulptur italského futuristy Umberta Boccioniho a výrazně oživuje zadní partie.
Vraťme se však k přídi, jež částečně vychází z myšlenek minulé generace japonského hatchbacku, který stěžejní rysy čelní části vozu integroval do jednoho celku. V případě aktuálního generačního vydání se setkáváme s návratem k tradičnější podobě, jíž tvoří samostatná světla či maska chladiče uprostřed. I tak ale působí přední partie Civicu neobyčejným dojmem – jsou sportovní, ostře tvarované a v kontextu kompaktní třídy zcela nezaměnitelné. Výše uvedená asymetrie tvoří stěžejní znak kabiny, zvláště pak přístrojové desky, jež pracuje s křivkou na mnoho způsobů – od jednoduchých linek, majících za úkol dekorovat povrch desky, až po rafinované prolisy nebo tvar horního pásu s ukazateli.
Škoda Octavia Combi – Geometrické plochy a symetrie
Octavia Combi je oproti svému japonskému sokovi docela jiného založení. Asymetrii zde střídá symetrie a akcent na geometrické plochy, které jsou prokládány ostrými zlomy, jež ostře kontrastují s křivkami, o nichž je řeč v souvislosti s Civicem Tourer. Zatímco Honda je avantgardní alternativou pro ty, kteří se zhlédli ve futuristických experimentech japonské značky z posledních let, Škoda sází na srozumitelné tvary s osvědčenými rysy a nekomplikovanými řešeními.
Vychází-li kombi z jiné karoserie, je pro něj rozhodující zadní polovina vozu. Právě do ní se plně promítá kreativita tvůrců, jejichž úkolem bylo dosáhnout maximální možné harmonie mezi objemem zavazadlového prostoru a tvarem zádě. Zatímco Civic Tourer pracuje s originálním pojetím střešní linky a absencí viditelného D-sloupku, Octavia je navržena klasickým způsobem – profil je definován přímkami a ostrými zlomy, které jsou opticky zjemněny elegantní linií střechy. Celek je vyvážený a reprezentativní, co je dáno nejen příklonem k osvědčeným tvarům, ale také maskou chladiče v klasickém stylu.
Navzdory efektnosti designu je záď japonského modelu opatřena prohlubní pro registrační značku, jež má vcelku všední tvar. Škoda však prezentuje unikátní proklad tří ploch – čtyřúhelníku a dvou přiléhajících trojúhelníků – který nejenže oživuje zadní partie, ale také představuje unifikační znak modelové nabídky českého výrobce. V případě Octavie Combi je tento originální prvek doplněn hranatými svítilnami s atraktivní optikou, přičemž hrany se promítají také do kabiny, jíž dominuje čistá a praktická deska s designem, který je dotažen do nejmenších detailů.
Závěrem – Neslučitelné světy minimalismu a futurismu
Dnešní duelanti představují zcela nesourodou dvojici. Zatímco Octavia Combi rozvíjí trend své značky, jehož jádrem je minimalismus a důraz na známé a prověřené tvary, Civic Tourer je typickou ukázkou toho, jak vypadá futuristické kombi. Objemný zavazadlový prostor nijak neubral na progresivitě tvarového základu, jenž pochází z hatchbacku – ba naopak, kombi více experimentuje (což dokládá plovoucí efekt střechy a skrytý zadní sloupek) a z hlediska emocionality boří dosavadní mantinely.
Přesto je však zajímavé sledovat, v čem se oba vozy liší. Nejde totiž jen o formu karoserie, která je patrná již na první pohled, ale také o detaily, jež patří do oblasti drobných stylových doplňků – u Hondy se setkáme s dekoracemi na místech, která jsou u českého modelu navržena v tvarově čisté podobě. Pokud však Škoda dekoruje, tak obezřetně a s ohledem na ostrost linek boční části – typickou ukázkou takového počínání je napojení předního nárazníku na světlomety, které je doprovázeno vložením drobné trojúhelníkové plochy pod jejich kryty.