Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi

Jakub Sochor
Diskuze (235)
Zatímco Octavia Combi sází na klasicky laděné tvary s ostře řezanými linkami, Civic Tourer je energický a progresivní. Který model z dnešní dvojice si získal Vaše sympatie?

Dnešní designový duel je v mnohém specifický. Kromě toho, že porovnává dva zcela odlišné tvarové styly, je prvním duelem, jehož tématem je karoserie kombi – jeho prostřednictvím se tak můžeme blíže seznámit s estetickými možnostmi, které lze nalézt v kategorii, jejímž primárním účelem je nabídnout objemný zavazadlový prostor.

Právě ten je – spolu s kompaktními základy – společným znakem obou automobilů, které nás přesvědčují o tom, že i prakticky založený karosářský druh může oslovit estéty a vyznavače rozličných tvarových forem.

Honda Civic Tourer vs. Škoda Octavia Combi - srovnání rozměrů
ModelHonda Civic TourerŠkoda Octavia CombiRozdíl
Délka [mm]45204659+139
Šířka [mm]17701814+44
Výška [mm]14401465+25
Rozvor [mm]25952686+91
Zavazadlový prostor [l]624610-14


Honda Civic Tourer – Zhmotnění vize

Design japonského automobilu byl navržen evropským týmem, v jehož čele stál Adrian Killham. Tvůrci však zpracovali design, který je esencí japonské automobilové moderny, což je dáno hned několika aspekty. Předně jde o hojné užití křivek, které jsou neodmyslitelnou součástí japonského stylu napříč jeho kategoriemi – svou divokostí zaujímají pozornost a jsou vyhledávaným prvkem, který nejednou ovlivnil estetiku mimo svou domovinu (kupříkladu francouzské Art Nouveau). Dalším rysem, který na karoserii Civicu Tourer nepřehlédneme, je asymetrie a odklon od geometrických motivů – tolik zřetelných na karoserii Octavie, o čemž bude řeč za chvíli.

Honda experimentuje a hledá nové způsoby designu dílčích částí karoserie – kromě odvážně řešených lemů blatníků, jež pramení v atraktivně vybouleném nárazníku a ústí do plochy dveří, hovoříme zejména o střeše s plovoucím efektem, která výrazně odlehčuje objem karoserie. Dojem větší optické lehkosti umocňuje skrytý zadní sloupek, jenž odhmotňuje záď a dává vyniknout výrazným svítilnám, které jsou navzájem propojené. Je-li řeč o zadní části, zmiňme pozoruhodné zpracování hmoty karoserie, které má za následek ostrý zlom na pomezí blatníku a nárazníku – energičnost této části, která je patrná zejména z 3/4 zadopohledu, evokuje dynamičnost skulptur italského futuristy Umberta Boccioniho a výrazně oživuje zadní partie.

Vraťme se však k přídi, jež částečně vychází z myšlenek minulé generace japonského hatchbacku, který stěžejní rysy čelní části vozu integroval do jednoho celku. V případě aktuálního generačního vydání se setkáváme s návratem k tradičnější podobě, jíž tvoří samostatná světla či maska chladiče uprostřed. I tak ale působí přední partie Civicu neobyčejným dojmem – jsou sportovní, ostře tvarované a v kontextu kompaktní třídy zcela nezaměnitelné. Výše uvedená asymetrie tvoří stěžejní znak kabiny, zvláště pak přístrojové desky, jež pracuje s křivkou na mnoho způsobů – od jednoduchých linek, majících za úkol dekorovat povrch desky, až po rafinované prolisy nebo tvar horního pásu s ukazateli.


Škoda Octavia Combi – Geometrické plochy a symetrie

Octavia Combi je oproti svému japonskému sokovi docela jiného založení. Asymetrii zde střídá symetrie a akcent na geometrické plochy, které jsou prokládány ostrými zlomy, jež ostře kontrastují s křivkami, o nichž je řeč v souvislosti s Civicem Tourer. Zatímco Honda je avantgardní alternativou pro ty, kteří se zhlédli ve futuristických experimentech japonské značky z posledních let, Škoda sází na srozumitelné tvary s osvědčenými rysy a nekomplikovanými řešeními.

Vychází-li kombi z jiné karoserie, je pro něj rozhodující zadní polovina vozu. Právě do ní se plně promítá kreativita tvůrců, jejichž úkolem bylo dosáhnout maximální možné harmonie mezi objemem zavazadlového prostoru a tvarem zádě. Zatímco Civic Tourer pracuje s originálním pojetím střešní linky a absencí viditelného D-sloupku, Octavia je navržena klasickým způsobem – profil je definován přímkami a ostrými zlomy, které jsou opticky zjemněny elegantní linií střechy. Celek je vyvážený a reprezentativní, co je dáno nejen příklonem k osvědčeným tvarům, ale také maskou chladiče v klasickém stylu.

Navzdory efektnosti designu je záď japonského modelu opatřena prohlubní pro registrační značku, jež má vcelku všední tvar. Škoda však prezentuje unikátní proklad tří ploch – čtyřúhelníku a dvou přiléhajících trojúhelníků – který nejenže oživuje zadní partie, ale také představuje unifikační znak modelové nabídky českého výrobce. V případě Octavie Combi je tento originální prvek doplněn hranatými svítilnami s atraktivní optikou, přičemž hrany se promítají také do kabiny, jíž dominuje čistá a praktická deska s designem, který je dotažen do nejmenších detailů.

Závěrem – Neslučitelné světy minimalismu a futurismu

Dnešní duelanti představují zcela nesourodou dvojici. Zatímco Octavia Combi rozvíjí trend své značky, jehož jádrem je minimalismus a důraz na známé a prověřené tvary, Civic Tourer je typickou ukázkou toho, jak vypadá futuristické kombi. Objemný zavazadlový prostor nijak neubral na progresivitě tvarového základu, jenž pochází z hatchbacku – ba naopak, kombi více experimentuje (což dokládá plovoucí efekt střechy a skrytý zadní sloupek) a z hlediska emocionality boří dosavadní mantinely.

Přesto je však zajímavé sledovat, v čem se oba vozy liší. Nejde totiž jen o formu karoserie, která je patrná již na první pohled, ale také o detaily, jež patří do oblasti drobných stylových doplňků – u Hondy se setkáme s dekoracemi na místech, která jsou u českého modelu navržena v tvarově čisté podobě. Pokud však Škoda dekoruje, tak obezřetně a s ohledem na ostrost linek boční části – typickou ukázkou takového počínání je napojení předního nárazníku na světlomety, které je doprovázeno vložením drobné trojúhelníkové plochy pod jejich kryty.


Jakub Sochor
Diskuze (235)
1. 3. 2014 22:00
Re: Z globalniho hlediska
hehe, dobre si mu dal. Uz len na tychto bicykloch vidno fylozofiu skody
Avatar - Emel
2. 12. 2013 20:57
Re: DESIGNOVÉ KRASOSMUTNĚNÍ
Víš co je nejzajímavější na tom prvním odkazu? Není tam ani slovo o produktu. Je to celé utopené v globálních ideích rovnosti a respektu k planetě a sdílené radosti z prodeje a tak dále, ale jaksi se zapomnělo na to základní - vyrábět dobrá auta.

To je jaksi... příznačné. Ano, síla ducha, touha po rychlosti, volnost, respekt... to jsou krásné hodnoty. Ale já se jako potenciální zákazník ptám - jak se tyto hodnoty promítají do výsledného produktu? Podle mě - nijak. Nezávislý a nespoutaný můžu být stejně dobře v té Octavii, nepotřebuju, aby mi automobilka prodávala mou osobnost.
Avatar - white label
2. 12. 2013 20:46
Re: Dotaz pro redakci ACZ
Mě tady zná osobně spousta nicků (a já znám logicky naopak je) a přesto, nebo spíš právě proto, nemají potřebu s tím podobně šaškovat ve veřejných diskusích (stejně jako já), nehledě na to, že my dva se naopak osobně neznáme, takže buď tak laskavý a hoď se (po této stránce) do klidu a jestli máš potřebu shánět si osobní informace o diskutujících jen proto, abys pak mohl alespoň něčím šermovat v diskusích, je to jen důkaz tvé vlastní malosti...
Jestli máš něco osobního, jsou tu od toho soukromé zprávy. A pokud jsi slušně vychovaný jistě dobře víš, že pokud např. někomu osobně voláš/píšeš, měl by ses nejdřív sám představit.

Případy, kdy si vybírá vůz provozovatel (aniž by by byl majitelem) taky nejsou úplnou vzácností, ale i tak mi připadá logické, když si auto/auta vybírá majitel (včetně těch firemních) a ne zaměstnanec, který není jeho majitelem. Taky je možnost provozovat svůj vůz ve prospěch firmy a účtovat si patřičné náklady na provoz.
Už tě vidím, jak dáváš zaměstnancům (namísto H/K) koncernovwé vwozy jen proto, že by si to oni sami přáli... :*) >:-[]
2. 12. 2013 20:14
Re: DESIGNOVÉ KRASOSMUTNĚNÍ
Uz hore som napisal, ze slogan zdaleka nepredstavuje len vykon motorov, ci "powertrain", ako to plytko vidis ty, ale je to cela filozofia znacky.
Uz vobec necakam, ze daco vymyslis za mna; to co si vymyslel doteraz je velmi slabe a progres sa ani nerysuje >:D

Vidis slovo "power" a uz si cely zhavy ako katalyzator pod zatazou a vidis v tom vykon motora a fukajuce turbo.
Cela filozofia zahrna viacero aspektov a detaily najdes tu, nebudem to rozoberat [odkaz]
Mozno ti napovie toto [odkaz] , snad pochopis, co tym myslia. Tu je cela seria [odkaz]
Netreba o tom vymyslat nic nove; uz je vymyslene.
2. 12. 2013 19:54
Re: Proč
Ano, uz som to niekde v diskusii pisal, ze Skody boli komplexne tvarovo svojbytne, kde tuto eru ukoncila O1 a Fa1; Fa2/Roomster/Yeti bol akysi ulet a pokus o inakost. Teraz sa vo vacsej miere prejavuje diktat koncernu, co sa neda povazovat za nic ine, nez zamer odlisit modely celeho koncernu od zvysku europskeho automobiloveho priemyslu.

K Audi - aj ked prave nasli svoj rozlisovaci znak a nezamenitelny dizajn, ktory aplikuju napriec modelovym portfoliom; predpokladam, ze velmi rychlo odtial prejdu dalej a dalsimi generaciami kazdeho modelu nahradia aktualny dizajn este ostrejsim a s menej zdobnymi prvkami ako zobrazuje tento koncept [odkaz] Nanuk prave predstavuje prechod medzi aktualnym dizajnovym jazykom a tym nasledujucim.

V podstate dalsi clanok o dizajne nemusite robit duel, ale prave rozobrat Audi od nejakych 70.rokov po novopredstavene koncepty, kam sa planuju uberat. Vznikne z toho pekne citanie.