Detroit 2007: Audi Q7 V12 TDI – objem ničím nenahradíš
Objem ničím nenahradíš, říkalo se kdysi a platí to i dnes, přestože celá řada výrobců ukázala, že si lze pomoci i přeplňováním, případně vysokými otáčkami. Nicméně u nejnovějších turbodieselů platilo, že pro příjemné svezení stačil malý objem. Ale Audi se rozhodlo aplikovat starou poučku i na motory spalující naftu a do Detroitu přivezlo studii Q7 V12 TDI, která však díky použití stávající techniky vlastně ani studií být nemusí.
Co vám máme povídat, všechno se u tohoto konceptu točí kolem pohonné jednotky. Tou je vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,0 l, který se pyšní výkonem 368 kW (500 koní) a za vše hovořícím točivým momentem 1000 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1750-3000 otáček. To z obřího SUV dělá vůz s parametry supersportu. Stovku zvládne Q7 za 5,5 s a maximum je elektronicky omezeno na 250 km/h.
Kombinovaná spotřeba paliva by přitom měla činit pouze 11,9 l na 100 km. Vskutku působivé završení 36letého vývoje přeplňovaných vznětových motorů u značky se čtyřmi kruhy ve znaku.
Motor vybavený dvěma mezichladiči bude vyráběn v maďarském Györu a má stejné vrtání a zdvih, jako jednotka 3.0 TDI, kompresní poměr činí 16,0:1. Piezoelektrické vstřikování zajišťuje pochopitelně již systém common rail pracující s tlakem 2000 barů. Již nyní splňuje emisní normu Euro 5, která vejde v platnost v polovině roku 2010.
Motor se bude dodávat výhradně se šestistupňovým tiptronicem, točivý moment bude rozdělen za běžných podmínek mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60.