Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Detroit: Chrysler ME 4-12 - Kompromisy? Neznám…

Ladislav Čermák
Diskuze (13)
Koncern Daimler-Chrysler nevzbudil svou existencí tak bezmezné nadšení, jaké jeho manažeři očekávali, proto nevynechá jedinou příležitost k vylepšení image demonstrací svého bezkonkurenčního technologického potenciálu. (doplněno o 4 plakáty)

Koncern Daimler-Chrysler nevzbudil svou existencí tak bezmezné nadšení, jaké jeho manažeři očekávali, proto nevynechá jedinou příležitost k vylepšení image demonstrací svého bezkonkurenčního technologického potenciálu. Proto v nedlouhých intervalech ohromuje kreacemi, které deklasují zbytek světa ať už šokujícím designem, jako v případě loňské studie Dodge Tomahawk, kterou jsme Vám podrobně představili zde, či technikou, jako v případě extrémně pečlivě tajené bomby pro letošní detroitskou přehlídku.

Amerika slyší na přídavná jména začínající předponou nej-, takže koncept ME 4-12 jich přináší hned několik. Byl vyvinut za nejkratší dobu – od první čáry na papíře po dokončení funkčního vzorku neuplynul ani celý rok a je nejvýkonnějším supersportem s motorem uprostřed a zadním náhonem na světě. K tomuto lichotivému hodnocení mu účinně pomáhá soustrojí, dávající slovu „motor“ nové obzory – hliníkový vidlicový dvanáctiválec AMG 6,0 L, přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly (!), disponující sekvenčním vícebodovým vstřikováním a vysokým kompresním poměrem 9,0:1. Z této těžko uvěřitelné kombinace vychází neméně, než 850 koní (5.750 ot.), kteří společně s 1.150 newtonmetry (2.500 – 4.500 ot.) přes sedmistupňovou sekvenční dvouspojkovou převodovku Ricardo s extrémně krátkými řadícími časy (200 ms) vstupují do zadní nápravy, kterou rozhýbají na 96 km/h za 2,9 s. Litrový výkon činí 105 kW a výkonová hmotnost 2,1 kg/kW, elitní je i předpokládaná maximálka 400 km/h, to vše samozřejmě s vysokooktanovým benzínem a patřičně dimenzovanou chladící soustavou.

Karoserie vděčí za svou opravdu štíhlou linii (1.310 kg) především karbonovým panelům, hliníkovo-karbonovému voštinovému skořepinovému kokpitu, hliníkovým deformačním zónám a chrommolybdenovým pomocným rámům. Všechna kola nezávisle spočívají na dvojitých příčných hliníkových ramenech, pérování je typu push-rod, s vertikálními pružicími a tlumícími jednotkami s elektronickou regulací tuhosti a odskoku. Hřebenovému posilovému řízení stačí do rejdů 2,4 otáčky. Odpovídající deceleraci obstarává čtveřice karbonovo-keramických kompozitových kotoučů (381 mm) a monoblokových šestipístkových hliníkových brzdičů. To vše se skrývá v hliníkových discích 19x10 a 20x12,5, oděných do kostýmků Michelin 265/35 ZR 19 a 335/30 ZR 20. Jistě nepřekvapí do posledního detailu optimalizovaná aerodynamika, vylepšená výsuvným spoilerem, vyvíjejícím při rychlosti 300 km/h přítlak 421 kg.

A poslední překvapení se skrývá uvnitř – přes snové parametry se v Chrysleru nesedí mezi trubkami, dráty a v moři hluku, prostorný interiér je laděn překvapivě komfortně a nechybí automatická klimatizace, rozměrné střešní okno, či výkonná hi-fi aparatura. Přesto ani v nejmenším nezastírá své poslání – kompletní sedačka váží pouze 12,3 kg a spolujezdec má k dispozici nastavitelnou nožní opěrku.

Doufáme i za vás, že tento zářivý skvost si najde cestičku aspoň do kusové výroby a poté, co se do kategorie přemožitelů 300 kilometrové hranice už začínají pasírovat i břichaté limuzíny, ustaví novou laťku, posunutou o 100 km/h výše.

Zde si můžete stáhnout plakáty

Ladislav Čermák
Diskuze (13)