Dieselgate číslo 2? Američané objevili u Audi další podvodný software
Aféra s podvodným softwarem na měření emisí u turbodieselů, pravda, odbyt Volkswagen Group dlouhodobě nijak výrazně neovlivnila. Z hluboké krize se poměrně rychle koncern otřepal. Stála „pouze“ několik hlav včetně nejvyššího šéfa a pro normálního smrtelníka obrovské sumy na pokutách. Pochopitelně došlo ke ztrátě image, jenže v Evropě i Číně mají Němci své místo víceméně jisté a v USA přece jen hrají poněkud druhořadou roli. VW si aktuálně rozmyslel svou účast v nejvyšší kategorii automobilových soutěžích a Audi stáhl z vytrvalostního MS, ano, s hybridy TDI. Jenže obzvláště rallye by jeho odchod mohl prospět.
Dieselgate zahrnovala 11 milionů vozů koncernových značek s motory TDI, které se prodaly po celém světě. Audi samo připustilo, že i jeho naftový třílitrový V6 byl vybaven softwarem řídícím emise, tedy deaktivujícím kontrolu znečištění. Přitom samo generuje Volkswagenu velmi slušné zisky... Problém je ten, že se začíná rýsovat další průšvih a znovu za mořem.
Vypukne v pořadí druhá Dieselgate? Možná spíše „Emissiongate“. A o co vlastně jde? O geniálně jednoduchý trik, navíc se týká pouze emisí CO2. Jenže ty jsou stále ostře sledovány. V laboratorních podmínkách při testech na škodlivé látky používalo Audi speciální „cheat“, díky kterému produkovaly nejen vznětové, ale i zážehové motory méně oxidu uhličitého, než při jízdě na běžných silnicích. Při testech pracovaly v nízkých, ale regulemi povolených otáčkách, při nichž se měnily rychlostní stupně. Celý vtip spočíval v tom, že jakmile se volant vychýlil vpravo nebo vlevo o více než 15 stupňů, program se automaticky deaktivoval. Jak je vidět, v Ingolstadtu pracují věru chytré hlavičky a o stejný princip jako u skandálu s TDI se nejedná.
Trable se týkají pouze starších vozů se samočinnými osmistupňovými převodovkami interního označení AL 551 od ZF. To znamená, že jde hlavně o řady A8, Q5 a Q7 s pohonem všech kol. Počet „napadených“ aut je i tak v tuto chvíli odhadován na stovky tisíc.
Čtyři kruhy už ale zmíněný software nepoužívají od května 2016, takže nová nejsou ohrožena. California Air Resources Board (CARB), regulátor, který v tomto americkém státě přísně dohlíží na emise, na podvůdek přišel hned vzápětí, letos v létě, právě u jednoho staršího modelu. Proč se zpráva objevuje až nyní (přinesl ji mimochodem německý bulvár Bild am Sonntag a bez uvedení zdrojů), toť otázka, noviny ale uvádějí, že se dotkne i starého kontinentu. Mluvčí Audi se k problému zatím nevyjádřil, oficiální stanovisko nezveřejnil ani CARB.