Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hino 500 2635 Refuse Truck HIDROMAK (2021–)
Hino 500 2635 Refuse Truck HIDROMAK (2021–)
Hino 500 2635 Refuse Truck HIDROMAK (2021–)
Hino 500 2635 Refuse Truck HIDROMAK (2021–)
15 Fotogalerie

Divize Toyoty čelí obří pokutě. Hino Motors manipulovalo s emisemi

Marek Bednář

Výrobce nákladních aut a motorů ve Spojených státech musí zaplatit na pokutách a kompenzacích dohromady přes 39 miliard korun. Falšoval totiž emisní data.

Letos v září tomu bude deset let, co propukl emisní skandál, který vstoupil do historie pod názvem Dieselgate. Mimo jiné znamenal ostřejší sledování emisí i u jiných značek, než těch, kterých se primárně týkal. A nejnověji padla kosa na kámen u Hino Motors, japonského výrobce nákladních aut, který patří koncernu Toyota Group.

Hino Motors souhlasilo s vyrovnáním soudního sporu dohodou. Přizná se k vině v otázce falšování dat u zhruba 105 tisíc vznětových motorů určených pro silniční provoz a 6 tisíc motorů pro provoz mimo silnice. Vozy vyrobené v letech 2017–2019 také svolá k úpravě, aby emisním nařízením odpovídaly.

Video placeholder
Škoda Fabia s milionem kilometrů: Měření výkonu a emisí • Auto.cz

Dohoda se pojí také s pokutami v celkové výši 1,6 miliardy dolarů (39,08 miliardy korun). Extrémní částku tvoří náhrada škody státu Kalifornie ve výši 236,5 milionu dolarů (5,78 miliardy korun), další náhrada škody ve výši 525 milionů dolarů (12,82 miliardy korun) a konečně pokuta ve výši 521,7 milionu dolarů (12,74 miliardy korun). Zbytek do celkové částky jsou další přidružené náklady.

„Hluboce se omlouváme za nepříjemnosti, které jsme způsobili zákazníkům a akcionářům. Abychom se napříště vyhnuli podobným problémům, provedli jsme reformy napříč společností,“ uvedl v prohlášení generální ředitel Hino Motors Satoši Ogiso.

Pokuta je, alespoň co se týče Spojených států, nejvyšší od té, kterou musel zaplatit koncern Volkswagen za již zmíněnou Dieselgate. O té federální soudce rozhodl v dubnu 2017 a její výše byla 2,8 miliardy dolarů (tehdejším kurzem 70,12 miliardy korun). Mezi tím dostala i řada dalších značek různé tresty za manipulace s emisemi. Skupiny Toyota se v loňském roce v Japonsku významně dotkly problémy, které začaly u Daihatsu a ústily až k dočasnému zastavení výroby u některých modelů několika značek v rámci Toyoty.