Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dnes: Den otevřených dveří v Národním technickém muzeu

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Ve středu 29. prosince 2010 od 10.00 do 18.00 hodin probíhá den otevřených dveří. Ostrý start zrekonstruovaného technického muzea je naplánován na únor 2011.

Smyslem dnešní akce je ukázat návštěvníkům jednu z nejvýznamnějších stálých expozic Národního technického muzea těsně před dokončením.

Poutavý historický příběh automobilu, motocyklu, letectví, lodní či železniční dopravy v českých zemích dokumentují unikátní sbírkové předměty, objasňující historické souvislosti vývoje dopravy a společnosti. Expozice představuje jak u nás vyrobené, tak i zahraniční a k nám odvezené dopravní prostředky. Pokrývá období od konce 18. století do současnosti.

V dopravní hale jsou vystavena mnohá „Nej“. Nejstarším exponátem je koněspřežná hasičská stříkačka z roku 1795, mezi ty nejnovější patří cestovní motocykl ČZ 180 typ 487.5 z roku 1996. Návštěvník by neměl opomenout vůz Benz Viktoria (1893), první automobil provozovaný na našem území, vůz NW Präsident, první automobil vyrobený na našem území roku 1898, nebo vůz NW 12 HP „Rennzweier“, první u nás vyrobený závodní automobil. Je zde k vidění nejstarší ve světě dochovaný automobil značky Audi - Audi 10/26 PS z roku 1911 i nejstarší provozovaný motocykl Hildebrand-Wolfmüller z roku 1894.

Řada exponátů je zajímavá i díky svým majitelům a pohnutým osudům. Nemůže zde proto chybět automobil Tatra 80 z roku 1935 prezidena T. G. Masaryka, automobil Tatra 87 z roku 1947, který sloužil cestovatelům Hanzelkovi a Zikmundovi či pancéřovaný vůz Mercedes Benz 540 K z roku 1939/1942, užívaný K. H. Frankem.

Nad hlavami návštěvníků se v dopravní hale budou vznášet nově instalované letouny - nechybí klenot Národního technického muzea letoun Kašpar JK, systém Blériot z roku 1911, na kterém Ing. Jan Kašpar vykonal historicky první dálkový let v dějinách českého letectví, letouny Anatra DS Anasal, Knoller C.II a L.W.F. Tracttor, spojené s obdobím 1. světové války - jediné svého typu dochované na ve světě. Poprvé si návštěvníci budou moci prohlédnout stíhací letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945, se kterým se do osvobozené vlasti vrátili českoslovenští letci, bojující za svobodu země ve Velké Británii.

Expozice je zároveň památníkem domácím i mnohým zahraničním konstruktérům, Josefem Božkem, Josefem Waltrem a Františkem Kecem počínaje, přes Miroslava Hajna a Hanse Ledvinku, až Ettore Bugattim a Reginaldem Mitchellem konče. Své místo zde mají i průmyslníci a průkopničtí uživatelé. Za všechny lze jmenovat například zakladatele mladoboleslavské automobilky Václava Klementa, nebo Theodora von Liebiega.

V budově NTM na pražské Letné byly dopravní sbírky poprvé představeny veřejnosti v roce 1949. Pro jejich prezentaci byla určena velká dvorana o rozměrech 70 m x 25 m x 15 m. Brzy se stala návštěvnicky nejúspěšnější expozicí muzea. Zásadní reinstalací expozice prošla mezi lety 1977-1979, k další nové instalaci automobilů došlo v roce 1994.

Celková rekonstrukce budovy muzea umožnila v dopravní hale vytvořit obnovenou novou expozici s moderní instalací exponátů. Řada z nich byla podrobená náročnému restaurování, některé původní exponáty, zejména železniční sbírky, byly přesunuty do depozitářů, aby uvolnily místo jiným, na jejichž vystavení v minulosti nebyl prostor.

Kompletní fotogalerii z NTM najdete na webu časopisu AutoDesign&Styling - www.auto-design.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Avatar - Ada je zase tady
29. 12. 2010 18:48
Re: OT: to se nedá neukázat
V Rusku se jezdi vpravo :-!
Avatar - Pekelná Micinka
29. 12. 2010 13:55
Hana B.
Nezahrál si ten zelený Jag v jednom z dílů 30 případů...?
Avatar - Pekelná Micinka
29. 12. 2010 13:49
Re: OT: to se nedá neukázat
Nic mě nepřekvapuje, při pohledu na ten cizojazyčný nápis...
Avatar - T613
29. 12. 2010 10:08
OT: to se nedá neukázat
Je to sice OT, tak mi to snad puristé prominou, ale tahle fotka se nedá neukázat. Přeci jen Mulsanne na blátě se nevidí vždy [odkaz]