Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge – Caliber, studie Nitro ve Frankfurtu 2005

Ondřej Láník
Americký Dodge se chystá na vstup mezi evropské konkurenty. Stát by se tak mělo již v prvním čtvrtletí příštího roku.

Caliber

Nová naděje koncernu DaimlerChrysler na evropském trhu, model Dodge Caliber, nezadržitelně spěje do sériové výroby. V Ženevě prezentovaná studie se ve Frankfurtu ukázala už v sériové podobě. Prodej vozu, který se navzdory svalnatému vzhledu postaví proti stálicím nižší střední třídy jako VW Golf či spíše Golf Plus, Opel Astra nebo Mazda3, odstartuje v Evropě na přelomu roku 2006 a 2007.

Vedle zážehových čtyřválců s proměnným časováním ventilů o objemech 1,8 l (103 kW, 169 Nm), 2,0 l (110 kW, 190 Nm) a 2,4 l (125 kW, 224 Nm) vyvinutých ve spolupráci s automobilkami Hyundai a Mitsubishi, dostane Caliber také dvoulitrový turbodiesel s výkonem 100 kW. Ten bude disponovat vstřikovacími tlaky až 2000 bar, točivým momentem s maximem 310 Nm. Dodge Caliber nabídne ve všech verzích pohon všech čtyř kol, který bude rozdělovat točivý moment na přední a zadní nápravu v závislosti na trakčních podmínkách.

Stále ještě netradičním převodovým ústrojím Caliberu je převodovka s plynule měnitelným převodem. Jde o řešení, které uspokojí americké řidiče zvyklé na samočinné převodovky klasické konstrukce, ale umožní přitom dosahovat nižších spotřeb paliva (o 6-8%), které odrazují Evropany. Těm bude vyhovovat šest předprogramovaných převodových stupňů. Při náhlém sešlápnutí akcelerátoru a potřebě maximální akcelerace dojde k plynulému zrychlování a přizpůsobování převodů aktuálním maximálním akceleračním potřebám (svižnější a plynulejší pružné zrychlení), klidnější jízda se projevuje standardním zvyšováním otáček motoru s rostoucí rychlostí. CVT umožní samozřejmě také manuální volbu převodu.

Koncept Nitro

I když přes terénní automobily má koncern DaimlerChrysler na americkém kontinentu specialistu ve značce Jeep, není ani pro další brand terénní budoucnost tabu. Dokazuje to studie Dodge Nitro, kterou Američané viděli již letos na jaře a nyní ji přivezl Dodge i do Frankfurtu. Značku, která ročně vyrobí a prodá více než 1,4 milionu vozidel charakterizuje rozměrná obdélníková maska se symetrickým rozdělením na čtyři menší obdélníky.

Dodge má zatím v USA jen velká SUV, takže lze říci, že Nitro si vlastně objednali dealeři, kteří potřebují prodávat více vozů v žádaném segmentu středních SUV. Není pochyb o tom, že pod kabátem Nitra se nakonec usadí sada komponentů některé sesterské značky.

Zatím je známo to, že automobil má rozvor 2,75 m, délku 4,57 m, šířku 1,86 a výšku 1,76 m, je poháněn koncernovým šestiválcem Chrysler 3,7 V6 o výkonu 157 kW při 5200 ot./min a točivém momentu 319 Nm při 4000 ot./min. Podvozek má nezávislé zavěšení všech kol (vzadu dokonce víceprvkový závěs), pohotovostní hmotnost činí 1867 kg . Předběžné hodnoty jízdních výkonů výrobce odhaduje na 174 km/h a zrychlení z 0 na 97 km/h za 9,6 s.


Ondřej Láník