Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Firearrow a Firebomb: K mání je trojice vzácných konceptů

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 14. 4. 2020 • 23:23
40
1
Zobrazit náhledy (40)
1953 Dodge Firebomb Concept 1953 Dodge Firebomb Concept 1953 Dodge Firebomb Concept 1953 Dodge Firebomb Concept 1953 Dodge Firebomb Concept 1953 Dodge Firebomb Concept 1953 Dodge Firebomb Concept 1953 Dodge Firebomb Concept 1953 Dodge Firebomb Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow II Concept 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV 1954 Dodge Firearrow IV

Nebývá zvykem, aby byla na prodej hned trojice studií a prototypů, navíc amerických a z 50. let. Vlastně americko-italských...

Legendární šéfstylista koncernu Chrysler Virgil Exner se v 50. letech činil a navrhoval jedno auto za druhým. Americký kolos také spolupracoval s italskou karosárnou Ghia, která tyto „vozy snů“ v Turíně stavěla. Na rozdíl od mnohých jiných studií a konceptů z té doby (a nejen těch s americkou technikou) jich většina skutečně jezdila, i když se do výroby nedostaly.

Firearrow

Významným Exnerovým počinem byla čtveřice konceptů Dodge Firearrow I až IV, která vznikla v letech 1954 a 1955 a byla vystavována na prestižních amerických autosalonech. Všechny tyto studie se zrodily v Turíně a nesly na bocích znak Ghie. Béžový Firearrow II (VIN 9999709) poháněl vidlicový osmiválec Red Ram Hemi 3949 cm3 s výkonem 112 kW (152 k) při 4400 otáčkách. Ten byl spojen se čtyřstupňovou polosamočinnou převodovkou s označením Gyro-Torque. Základem auta se stal sériový podvozek s rozvorem 3023 mm. „Dvojka“ vycházela z původního konceptu Firearrow, který byl právě pouze nefunkční maketou v „životní“ velikosti, na rozdíl od něj však už byla plně pojízdná.

A je dodnes. Jde vlastně o roadster s dvojicí zavazadelníků za sedadly, značnou část toho zadního mělkého totiž zabírala rezerva. Doba obřích ploutví měla teprve přijít, ale inspirace proudovými letadly a počátkem dobývání vesmíru je jasně patrná na zádi. Čtyři koncovky výfuku po stranách vypadají velmi elegantně. Dvě sedadla jsou rozdělena loketní opěrkou, nechybí dvojice kulatých přístrojů a tříramenný volant.

Červený Firearrow IV (VIN 9999708) následoval po kupé Firearrow III, byl postaven rovněž v roce 1954. Podvozek, motor i převodovku použili u Dodge, respektive Chrysleru totožnou jako v případě „dvojky“. Zaujmou dvě dvojice předních kulatých světel, černobílé kostkované čalounění i původní rádio. Otevřený Firearrow IV byl navržený pro sériovou produkci, vlastně už šlo o prototyp, měl i funkční plátěnou střechu a stahovací okna.

Firebomb

Černý prototyp Firebomb (VIN D55367824) uvezl čtyři dospělé cestující, měl dokonce i zadní sklo, samozřejmě opět ve stahovací střeše. Vrátil se k jednoduchým světlům v přídi, kruhových přístrojů před řidičem bylo už šest (čtyři malé a dva velké), jiný volant měl uprostřed prstenec výstražné zvukové signalizace. Vypadal o něco konvenčněji než předchůdci. Větší a výkonnější osmiválec Hemi byl naladěn na 201 kW (274 k) a převodovka manuální.

Dual-Ghia

Exnerovy koncepty budily velkou pozornost a určovaly budoucí trendy amerických automobilů. Ale to, že se nedostaly k zákazníkům, přišlo líto Eugenovi Casarollovi, jehož firma Dual Motors Corporation se zabývala převozem vozů koncernu Chrysler k dealerům na návěsech, což bylo mnohem rychlejší než po železnici. Gene Casaroll se rozhodl, že vozy vycházející z Exnerových zrealizovaných návrhů bude sám vyrábět a prodávat movitým zákazníkům.

K tomuto účelu založil v Detroitu značku Dual-Ghia a odkoupil práva na výrobu právě studie Firebomb. S finálním designem mu pomáhal Paul Farago, zástupce italské karosárny v USA i Luigi Segre, šéfstylista slavného studia, které později skončilo v náruči konkurenčního Fordu. Auto bylo poprvé představeno 28. června 1955 v jachtařském klubu Grosse Pointe severně od „města motorů“. Vozů Dual-Ghia vzniklo do roku 1958 jen 117 kusů, většina kabrioletů, kupé s laminátovými střechami byla pouze dvě.

Za šílených 7.846 dolarů si je mohl koupit málokdo, třeba zpěváci Frank Sinatra a Dean Martin, další hollywoodské hvězdy Debbie Reynolds, Sammy Davis jr. a Desi Arnaz., spisovatel Sterling Hayden, vlastnila je ale také trojice amerických prezidentů: Lyndon Johnson, Richard Nixon a Ronald Reagan. V projektu pak pokračoval dále samotný Farago.

Dají se koupit

Firebomb do původního stavu zrekonstruovala firma Kob Auto ze San Francisca v roce 1992. Všechny tři vozy v perfektní kondici se aktuálně objevily v nabídce aukční síně Mecum. Bez stanoveného rozmezí i určení konkrétního místa dražby. Nejbližší událostí je od 23. do 28. června Mecum Indy v Indianapolis, ale v katalogu této aukce tyto skvosty nenajdeme. Cenu sdělí společnost na požádání...

Zdroje: Mecum, archiv veteran.auto.cz, Carscoops, Hemmings

Foto: Mecum

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku