Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Firearrow a Firebomb: K mání je trojice vzácných konceptů

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Nebývá zvykem, aby byla na prodej hned trojice studií a prototypů, navíc amerických a z 50. let. Vlastně americko-italských...

Legendární šéfstylista koncernu Chrysler Virgil Exner se v 50. letech činil a navrhoval jedno auto za druhým. Americký kolos také spolupracoval s italskou karosárnou Ghia, která tyto „vozy snů“ v Turíně stavěla. Na rozdíl od mnohých jiných studií a konceptů z té doby (a nejen těch s americkou technikou) jich většina skutečně jezdila, i když se do výroby nedostaly.

Firearrow

Významným Exnerovým počinem byla čtveřice konceptů Dodge Firearrow I až IV, která vznikla v letech 1954 a 1955 a byla vystavována na prestižních amerických autosalonech. Všechny tyto studie se zrodily v Turíně a nesly na bocích znak Ghie. Béžový Firearrow II (VIN 9999709) poháněl vidlicový osmiválec Red Ram Hemi 3949 cm3 s výkonem 112 kW (152 k) při 4400 otáčkách. Ten byl spojen se čtyřstupňovou polosamočinnou převodovkou s označením Gyro-Torque. Základem auta se stal sériový podvozek s rozvorem 3023 mm. „Dvojka“ vycházela z původního konceptu Firearrow, který byl právě pouze nefunkční maketou v „životní“ velikosti, na rozdíl od něj však už byla plně pojízdná.

A je dodnes. Jde vlastně o roadster s dvojicí zavazadelníků za sedadly, značnou část toho zadního mělkého totiž zabírala rezerva. Doba obřích ploutví měla teprve přijít, ale inspirace proudovými letadly a počátkem dobývání vesmíru je jasně patrná na zádi. Čtyři koncovky výfuku po stranách vypadají velmi elegantně. Dvě sedadla jsou rozdělena loketní opěrkou, nechybí dvojice kulatých přístrojů a tříramenný volant.

Červený Firearrow IV (VIN 9999708) následoval po kupé Firearrow III, byl postaven rovněž v roce 1954. Podvozek, motor i převodovku použili u Dodge, respektive Chrysleru totožnou jako v případě „dvojky“. Zaujmou dvě dvojice předních kulatých světel, černobílé kostkované čalounění i původní rádio. Otevřený Firearrow IV byl navržený pro sériovou produkci, vlastně už šlo o prototyp, měl i funkční plátěnou střechu a stahovací okna.

Firebomb

Černý prototyp Firebomb (VIN D55367824) uvezl čtyři dospělé cestující, měl dokonce i zadní sklo, samozřejmě opět ve stahovací střeše. Vrátil se k jednoduchým světlům v přídi, kruhových přístrojů před řidičem bylo už šest (čtyři malé a dva velké), jiný volant měl uprostřed prstenec výstražné zvukové signalizace. Vypadal o něco konvenčněji než předchůdci. Větší a výkonnější osmiválec Hemi byl naladěn na 201 kW (274 k) a převodovka manuální.

Dual-Ghia

Exnerovy koncepty budily velkou pozornost a určovaly budoucí trendy amerických automobilů. Ale to, že se nedostaly k zákazníkům, přišlo líto Eugenovi Casarollovi, jehož firma Dual Motors Corporation se zabývala převozem vozů koncernu Chrysler k dealerům na návěsech, což bylo mnohem rychlejší než po železnici. Gene Casaroll se rozhodl, že vozy vycházející z Exnerových zrealizovaných návrhů bude sám vyrábět a prodávat movitým zákazníkům.

K tomuto účelu založil v Detroitu značku Dual-Ghia a odkoupil práva na výrobu právě studie Firebomb. S finálním designem mu pomáhal Paul Farago, zástupce italské karosárny v USA i Luigi Segre, šéfstylista slavného studia, které později skončilo v náruči konkurenčního Fordu. Auto bylo poprvé představeno 28. června 1955 v jachtařském klubu Grosse Pointe severně od „města motorů“. Vozů Dual-Ghia vzniklo do roku 1958 jen 117 kusů, většina kabrioletů, kupé s laminátovými střechami byla pouze dvě.

Za šílených 7.846 dolarů si je mohl koupit málokdo, třeba zpěváci Frank Sinatra a Dean Martin, další hollywoodské hvězdy Debbie Reynolds, Sammy Davis jr. a Desi Arnaz., spisovatel Sterling Hayden, vlastnila je ale také trojice amerických prezidentů: Lyndon Johnson, Richard Nixon a Ronald Reagan. V projektu pak pokračoval dále samotný Farago.

Dají se koupit

Firebomb do původního stavu zrekonstruovala firma Kob Auto ze San Francisca v roce 1992. Všechny tři vozy v perfektní kondici se aktuálně objevily v nabídce aukční síně Mecum. Bez stanoveného rozmezí i určení konkrétního místa dražby. Nejbližší událostí je od 23. do 28. června Mecum Indy v Indianapolis, ale v katalogu této aukce tyto skvosty nenajdeme. Cenu sdělí společnost na požádání...

Zdroje: Mecum, archiv veteran.auto.cz, Carscoops, Hemmings

Foto: Mecum

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Doporučujeme