Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dostat se k motoru Porsche 911 GT1 chce několik minut a správné nářadí

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Odlehčená karoserie homologačního Porsche skrývá výkonný boxer. Najít a prohlédnout plochý šestiválec vyžaduje speciální um a správný postup s dodávaným nářadím.

Televizní kanál DK Engineering TV už 11 let promítá videa s promyšlenou automobilovou tematikou. Statické i akční záběry nejkrásnějších aut planety baví statisíce a miliony diváků. Více než 150 tisíc z nich zhlédlo přes 13 minut zajímavostí o méně známém a o to více tajemném Porsche GT1.

Homologační speciál pro závodní řadu 911 GT1 vznikal v letech 1996 až 1998, kdy bylo dokončeno maximálně 25 kusů. Přesné počty jsou předmětem diskusí a několik jednotek je pečlivě ukryto ve sbírkách například arabských šejků či v muzeu značky Porsche. V nejmenší nutné míře civilizovaný závodní stroj dával právo Němcům startovat například na čtyřiadvacetihodinovce Le Mans nebo během šampionátu FIA GT.

Umírněná edice 911 GT1 s přídomkem Strassenversion disponovala uprostřed uloženým plochým šestiválcem o objemu 3,2 litru podpořeným párem turbodmychadel. Vodou chlazená strojovna zadní gumy 335/30 R18 týrala stádem 544 koní (400 kW) při 7.200 ot./min. Aby energie nebylo málo, dvojité přeplňování zajistilo masivní točivý moment 600 Nm po dosažení 4.250 ot./min. Pomocí šestistupňového manuálu bylo snadné rozjet 1,2 tuny hmotnosti na 310 km/h, stovka padla 3,9 sekundy.

Agregát je dostupný přes zadní víko dvoumístného Porsche. O možnosti nahlédnout pod pokličku se snadněji mluví, protože dostat se k srdci 911 GT1 Strassenversion chce několik minut soustředěných hmatů, správné nářadí a inženýrský diplom. Zástupce DK Engineering si byl vědom neobyčejně složitého postupu, proto ho už navždy umístil na internet v audiovizuální podobě.

Z více než třináctiminutového klipu začíná názorný přístup k motorovému prostoru v páté minutě. Příprava spočívá v nalezení dlouhého montovacího klíče ve tvaru písmene T. Šestihran ukládaný do kufru je povědomý cyklistům, u aut něco podobného slouží jen v případech jako je tajemné Porsche.

Klíč je třeba zasunout do černé díry ukryté pod béčkovým sloupkem v místech dovírání dveří. Po uvolnění závitu pomocí zhruba 13 pootočení imbusu se ozve cvaknutí oznamující dostatečné uvolnění jedné poloviny zámku krytu motoru. Dveře řidiče zůstanou otevřené a stejný zasouvací a uvolňovací proces musí následovat u spolujezdce. Chytnout závit a točit do cvaknutí má hodně daleko k lankovému odjištění kapoty na plynových vzpěrách standardních vozidel.

Po uvolnění dvou zámků někde hluboko v karoserii nastává další krok probíhající ze zadní strany vozu. Muž na videu opatrně přistoupí k obrovskému křídlu, které může posloužit jako příhodné madlo. Nelze čekat klasické vyklopení kapoty, což by bylo moc snadné, naopak je potřeba zabrat a posunout celý kompozitní kryt i s křídlem dozadu. Správné cuknutí chce cvik předcházející finální fázi.

Po odsunutí panelu dozadu se objeví malá mezera ve spárách za střechou, to je chvíle přesunu k zadnímu blatníku, který je místem úchopu jednou rukou. Druhá ruka vezme kryt u střechy a společnými silami může dojít k slavnostnímu odhalení přístupu do motorového prostoru.

Zdlouhavý postup je plný pojistek proti náhodnému otevření ve vysokých rychlostech, nicméně napínavý proces končí úžasným pohledem na sportovní techniku završenou podélným boxerem se základy od speciálů skupiny C, kam patří legendy jako Porsche 956 či 962. Setkání tváří v tvář s poctivým pohonem je za odměnu.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme